Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2012, 19:34   #61
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ga zeker wel stemmen.
Als alle luiaards ,debielen en andere kiesonwaardigen gewoon thuisblijven, dat we misschien in dit door en door corrupte kleptocratie verziekt politiek landschap wat verfraaiing kunnen brengen.
Ik ga ook stemmen, en zou mij door niemand dat laten beletten. Slechts enkele generaties geleden hebben onze voorouders nog moeten vechten voor dat recht te bekomen voor iedereen. Wie uit luiheid of domheid afziet van dat recht is iemand voor wie zijn burgerschap ook waardeloos is. Het is belangrijk dat ook een luiaard, een "kiesonwaardige" en zelfs iemand met een nektapijtje, oor en neusringen, tatouages, rotte tanden en een petje van ijsboerke en een marcelleke boven een fluo trainingbroek + baskets ook mag & moet gaan stemmen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 19:37   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Op papier: met véél plezier!

Op een machien: mij niet gezien!
Er zou een dubbele telling moeten zijn, elektronisch en op papier, om dan de resultaten met elkaar te vergelijken als controle. Zoiets als in Venezuela, wat geprezen wordt als zowat het beste systeem op dit moment.

Daar is ook het openbaar vervoer gratis op de kiesdag, om geen bias tegen armen te creëren. In de VS gaat men stemmen op een gewone werkdag, een van die vele mechanismen die bestaan om armen te ontraden te gaan stemmen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 oktober 2012 om 19:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 19:40   #63
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Als jij politieker was, en je won de verkiezingen met pakweg 30%, maar 50% kwam niet opdagen, ga je dan niet eens grondig nadenken over de aard van je programma en de overheid?
Dat zou moeten. De opkomst zegt meestal veel over het geloof in het democratisch systeem. Het is een belangrijk percentage.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 oktober 2012 om 19:40.
Oud 11 oktober 2012, 19:44   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Het is waar dat stemplicht moreel verwerpelijk is. Maar ze doen het weer eens op zijn Belgisch op. Ipv consequent te zijn en de stemplicht gewoon af te schaffen, komt alles nu in een juridische schemerzone terecht.

Want ja, je kunt toch niet van onze politici verwachten dat ze wetten beginnen te veranderen. Het zou te veel werk zijn.
Heeft er nooit iemand zo een wetsvoorstel ingediend? Was was dan de argumentatie van degenen die tegen stemden? Wie waren dat?

Website
Oud 11 oktober 2012, 19:44   #65
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
ik vrees dat het hopeloos is...

Er is in de praktijk al (heel) lang geen vervolgingsbeleid meer voor mensen die niet zijn komen kiezen. Enkel voor brossende bijzitters is er een vrij streng vervolgingsbeleid. Dat wil niet zeggen dat de opkomstplicht niet meer bestaat.
Kies-"brossers" zouden zelfs al sinds eind jaren zeventig niet meer vervolgd worden.

http://www.vandaag.be/binnenland/107...iet-stemt.html
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 19:44   #66
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie hier een opportuniteit in.

Wat is de boete op niet opdagen in't stemhokje?

Als veel mensen nu de oproep van Trutteboom volgen, is het een buitenkansje om de staatskas een boost te geven.
Naar het schijnt 25 tot 50 euro. Heb ook ergens 55 gehoord.

Ik denk dat de adminstratieve kosten van zo'n operatie hoger gaan oplopen dan wat de boetes opbrengen.
Oud 11 oktober 2012, 19:48   #67
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
1. Neen, ze zou niet liegen.
2. Ik zie nergens een verwijzing van een minister die voor de verkiezingen zei dat niet kiezen ongestraft zal blijven. Een precedent ja.
Dus zeggen :"zij zullen met alle mogelijk middelen vervolgd worden" terwijl die vervolgingen de laagste prioriteit is, is niet liegen...? Ok, eigenlijk heb je gelijk, ze zou niet liegen hoor, gezien zij met alle mogelijke middelen zou vervolgen, behalve dat er geen middelen (tijd) zullen zijn... Ok ja...

Geef mij maar haar huidig antwoord...

Voor het overige, De Clercq sprak 4 maanden voor de verkiezingen van 2010, dus blijft het een precedent.
Oud 11 oktober 2012, 19:53   #68
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er zou een dubbele telling moeten zijn, elektronisch en op papier, om dan de resultaten met elkaar te vergelijken als controle. Zoiets als in Venezuela, wat geprezen wordt als zowat het beste systeem op dit moment.

.
Dat is inderdaad de oplossing.
In principe is dit nu door het strookje mogelijk geworden.
Gemakkelijkheidshalve zou men dat slechts in een aantal (ca 20%) van de stemkantoren kunnen doen.
T.t.z. de electonische stemmen van het kantoor vergelijken met die op het strookje.
Over welke kantoren het gaat wordt na sluiting en na trekking bepaald.
B.v. per kanton kan dan 1 �* 2 ploegen tellers voorzien worden.
Indien er geen significante afwijkingen worden vastgesteld, kan de verkiezing in 't geheel worden geldig verklaaerd.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 19:54   #69
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik ga ook stemmen, en zou mij door niemand dat laten beletten. Slechts enkele generaties geleden hebben onze voorouders nog moeten vechten voor dat recht te bekomen voor iedereen. Wie uit luiheid of domheid afziet van dat recht is iemand voor wie zijn burgerschap ook waardeloos is. Het is belangrijk dat ook een luiaard, een "kiesonwaardige" en zelfs iemand met een nektapijtje, oor en neusringen, tatouages, rotte tanden en een petje van ijsboerke en een marcelleke boven een fluo trainingbroek + baskets ook mag & moet gaan stemmen.
2!
Ik heb diezelfde 'discussie' regelmatig met mijn echtgenoot, die het allemaal maar niks vindt dat hij moet gaan stemmen. Enkele generaties geleden hebben ze gestreden om te MOGEN stemmen en wij reageren nu zo. Plus, die 5 minuutjes gaan het ook niet maken he en in de wachtrij kom je nog vaak bekenden tegen om een leuk babbeltje mee te slaan.

En ik geloof wel dat alles eerlijk verloopt. Moest dat niet zo zijn dan waren de trraditionele partijen veel meer op hun gemak.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 19:56   #70
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dus zeggen :"zij zullen met alle mogelijk middelen vervolgd worden" terwijl die vervolgingen de laagste prioriteit is, is niet liegen...? Ok, eigenlijk heb je gelijk, ze zou niet liegen hoor, gezien zij met alle mogelijke middelen zou vervolgen, behalve dat er geen middelen (tijd) zullen zijn... Ok ja...

Geef mij maar haar huidig antwoord...

Voor het overige, De Clercq sprak 4 maanden voor de verkiezingen van 2010, dus blijft het een precedent.
Ze is eerlijk, toegegeven. Maar omdat ze denkt dat het in haar straatje past. Als ze het tegendeel zou denken, durf ik wedden dat ze mijn antwoord had gegeven.

Dat van De Clercq zie ik niet in dat artikel staan. Heb je een andere bron? Zelfs al zou De Clercq dat 4 maanden voor de verkiezingen gedaan hebben, dan zou ik toch wijzen op het impact verschil van 4 dagen tegen 4 maanden. Maar dan slik ik mijn precedent uitspraak wel in.
Oud 11 oktober 2012, 20:00   #71
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat zou moeten. De opkomst zegt meestal veel over het geloof in het democratisch systeem. Het is een belangrijk percentage.
Het percentage bij de HLN poll omtrent de niet-stemmers blijven ook na ca 12.000 deelnemers practisch onveranderd hoog op 55%.
Dat men sommige internetpolls met een korrel zout moet nemen is een feit, maar hier wordt toch door het hoge percentage ( van een in feite neutrale rondvraag) een tendens blootgelegd.
Mogelijk is het maar een foert-reactie van de meeste deelnemers en gaan ze toch stemmen. Niettemin zullen we bij deze verkiezingen een groter aantal niet-stemmers zien, wat zijn invloed zal hebben op het resultaat.

Citaat:
Zou jij zondag gaan stemmen als het niet verplicht was?

45%
Ja
(5360)
55%
Nee
(6477)

Totaal: 11837

Laatst gewijzigd door Anselmo : 11 oktober 2012 om 20:02.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 20:01   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Naar het schijnt 25 tot 50 euro. Heb ook ergens 55 gehoord.

Ik denk dat de adminstratieve kosten van zo'n operatie hoger gaan oplopen dan wat de boetes opbrengen.
Welke administratieve kost?

Personen A tot en met Z zijn niet geregistreerd aan de stembureaus. Automatisch een overschrijving uitprinten van €55.

Die betalen, dank U. Die niet betalen, plak er een administratieve kost aan vast.

Als die administrative kost over €XXX gaat, daar komt de deurwaarder.
Oud 11 oktober 2012, 20:07   #73
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke administratieve kost?

Personen A tot en met Z zijn niet geregistreerd aan de stembureaus. Automatisch een overschrijving uitprinten van €55.

Die betalen, dank U. Die niet betalen, plak er een administratieve kost aan vast.

Als die administrative kost over €XXX gaat, daar komt de deurwaarder.
Dat is hier wel België he, dat papier zal wel langs iedere dienst of elke ambtenaar en zijn bomma moeten passeren.
Oud 11 oktober 2012, 20:11   #74
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Elk land z'n probleem, maar hier was het niet direct de "vrees" dat men de nieuwe kiezers ging "omkopen", maar dat m'n ze zou trachten van de stembus weg te houden door jobchantage, enz.

Het weghouden van armere kiezers is iets wat de Republikeinen in de USA vandaag de dag nog steeds proberen te doen d.m.v. restrictieve wetten.
Maar het blijft wel een feit: zij die het algemeen stemrecht invoerden, waren degenen die er het meest belang bij hadden dat de wet naar hun nering was.
Oud 11 oktober 2012, 20:14   #75
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ze is eerlijk, toegegeven. Maar omdat ze denkt dat het in haar straatje past. Als ze het tegendeel zou denken, durf ik wedden dat ze mijn antwoord had gegeven.
Pure interpretatie op basis van vooroordelen. Je weet gewoon niet waarom zij op de vraag heeft geantwoord, en waarom zij op die manier heeft geantwoord. Misschien is er geen achterliggende gedachte en heeft zij gewoon gezegd hoe het in elkaar zit: de kleinste prioriteit.

Citaat:
Dat van De Clercq zie ik niet in dat artikel staan. Heb je een andere bron? Zelfs al zou De Clercq dat 4 maanden voor de verkiezingen gedaan hebben, dan zou ik toch wijzen op het impact verschil van 4 dagen tegen 4 maanden. Maar dan slik ik mijn precedent uitspraak wel in.
Ik heb mij eventjes geamuseerd den Tsjeef uit te hangen, hoewel het wel degelijk om een antwoord van DC gaat.

Ik herhaal het, men moet ook niet ALTIJD iets speciaals achter bepaalde verklaringen zoeken... Dat een journalist de vraag 4dagen voor de verkiezing stelt, is dan ook normaal, me dunkt.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 11 oktober 2012 om 20:17.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 20:37   #76
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dat is inderdaad de oplossing.
In principe is dit nu door het strookje mogelijk geworden.
Gemakkelijkheidshalve zou men dat slechts in een aantal (ca 20%) van de stemkantoren kunnen doen.
T.t.z. de electonische stemmen van het kantoor vergelijken met die op het strookje.
Over welke kantoren het gaat wordt na sluiting en na trekking bepaald.
B.v. per kanton kan dan 1 �* 2 ploegen tellers voorzien worden.
Indien er geen significante afwijkingen worden vastgesteld, kan de verkiezing in 't geheel worden geldig verklaaerd.
Lijkt me eigenlijk evident dat men dat ook effectief zou doen bij de verkiezingen Zondag. Het zou een nalatigheid zijn dit niet te doen. De instantie die de verkiezingen organiseert dient niet zomaar vertrouwd te worden. In België speelt daar nog een Belgicistische reflex mee, waardoor zo'n controle eigenlijk systematisch dient te gebeuren.

Daarbij dienen m.i. ook buitenlandse waarnemers ingezet te worden die meer zijn als toeristen.

"En arco abierto hasta el justo peca" (In een open schatkist steelt zelfs de rechtvaardige.)

Website
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be