Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2006, 13:21   #61
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Neh, ik ben niet helemaal eerlijk. Ik spreek wel frans in Wallonië maar het hangt een beetje van mijn gesprekspartner af. Aardige oude dames of heren kunnen op mijn sympathie en welwillendheid rekenen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 15:27   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
(Sterker nog, een inwoner van een beetje land spreekt ook één of meerdere talen van een buurland. Zelfs in Italië kun je nog met duits terecht. In Zwitserland kun je overal met elk van de talen terecht.)
Mmm, met Duits ga je in Italië niet echt ver springen. Dat is mijn ervaring als bergwandelaar. Tijdens de grote vakantie trek ik er immers in de Zwitserse Alpen op uit om er van hut tot hut te gaan. Daarbij durf ik wel eens een stapje over de grens wagen en in een Italiaanse hut te overnachten. Al iedere keer stel ik vast dat de talenkennis van de gemiddelde berghutuitbater aan Italiaanse kant barslecht is. In sommige hutten spreekt men geen gebenedijd woord Duits, Engels of Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 15:30   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Kutwetten.
Dringend veranderen.
Waarom dan wel? Er is nog steeds iets als burgerschap dat meer is dan een papiertje alleen. Dat houdt ook in dat men zich inschrijft in een bestaande samenleving. Ga je naar Frankrijk wonen dan probeer je ook Frans te spreken, ook al ben je er met duizend anderstaligen. Daar ga je ook geen documenten in het Nederlands eisen van de overheid. Net zo is het de burgerplicht van een Franstalige om het Nederlandstalige karakter te respecteren in die Vlaamse gemeenten waar hij zich wenst te vestigen. Meent hij dat dit niet z'n plicht is, dan dunkt het me dat het beter is dat hij uitkijkt naar een andere gemeente.
Oud 4 september 2006, 15:33   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Raatshoven hoort niét bij Landen. Raatshoven (Racour) ligt in Wallonië. Raatshoven is één van die vele oer-Vlaamse dorpen die bij de vastlegging van de taalgrens zonder enige vorm van faciliteiten overgeheveld werden naar Wallonië.
In weerwil van de taaltoestand heeft men Edingen ook overgeheveld... Wel met faciliteiten, maar dan in tegenspraak met de bestaande toestand. De omgangstaal van de Edingse bevolking was Nederlands (en is dat nog steeds in grote mate). Alleen was de toenmalige burgemeester erin geslaagd een eentalig Franstalig schoolnet uit te bouwen, waardoor iedereen wel genoodzaakt was de kinderen naar dat net te sturen. Veel andere mogelijkheden waren er niet.
Oud 4 september 2006, 16:14   #65
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mmm, met Duits ga je in Italië niet echt ver springen. Dat is mijn ervaring als bergwandelaar. Tijdens de grote vakantie trek ik er immers in de Zwitserse Alpen op uit om er van hut tot hut te gaan. Daarbij durf ik wel eens een stapje over de grens wagen en in een Italiaanse hut te overnachten. Al iedere keer stel ik vast dat de talenkennis van de gemiddelde berghutuitbater aan Italiaanse kant barslecht is. In sommige hutten spreekt men geen gebenedijd woord Duits, Engels of Frans.
Ah, Andermatt? Airolo?
Inderdaad, de doorsnee bergbewoner zal niet gauw een 'mondje over de grens' spreken, domweg omdat het hem niet is geleerd. Maar is heb wel gemerkt dat men over het algemeen zeer welwillend is je in een andere dan de eigen taal te woord te staan, voorzover men over enige kennis beschikt.
Dit in tegenstelling tot sommige plaatsen in België, specifiek sommige 'officieel tweetalige' plaatsen in Belgie.
Oud 4 september 2006, 17:56   #66
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Heb hier nog een atlas liggen uit 1960, en daar maakte Landen deel uit van de provincie Luik.
Mijn grootvader en zijn broer zijn 2 rasechte Belgicisten, maar ze kunnen iets doen over het Landen van vroeger. Ze voelden zich te goed voor een woord Nederlands te praten tegen iemand uit de omliggende dorpen, ookal spraken ze onderling het plaatselijke Vlaamse! dialect. Ging je in Landen naar de winkel, dan kon je maar beter wat Frans of je kwam buiten met niets dan verwijten die naar je hoofd geslingerd werden.

Tot zover Landen, is al ooit iemand in Korsworm geweest? Een deelgemeente van Berloz, prachtige streek voor te fietsen (zoals heel Haspengouw trouwens ). Awel ik nodig u uit om daar eens heen te trekken, om daar een echt franstalig gezin te vinden moet ge goed zoeken. Op café kan je daar nog lekker dialect l*llen, dat dat dorp bij Wallonië hoort is niet te begrijpen.

De Jekervallei was vroeger Limburg, niet te vergeten! Eben-Emaal, Wonk, Geer,... Toen mijn vader jong was waren dat dorpen waar je enkel het plaatselijke dialect hoorde. Tegenwoordig is dat anders, verfransten Vlamingen zijn de ergste franstaligen die er zijn. Geloof me, een Voerenaar weet er alles van .

Is het trouwens niet zo dat er maar 9 gezinnen nodig die faciliteiten eisen in bepaalde gemeentes, om deze te krijgen? Balen (bij Luik wel te verstaan) is zo'n gemeente dacht ik, hier kunnen nederlandstaligen en duitstaligen nog altijd faciliteiten verkrijgen.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 4 september 2006 om 18:11.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 04:37   #67
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Raatshoven, Jekervallei, Korswarem, Balen...
De verschuiving vd taalgrens in Limburg lijkt wel dramatisch te zijn geweest.
Ik heb wel al iets gehoord over inschrijvingsrechten in Overmaas, een soort van niet geactiveerde faciliteiten. Iemand iets?
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2006, 11:36   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, Andermatt? Airolo?
Inderdaad, de doorsnee bergbewoner zal niet gauw een 'mondje over de grens' spreken, domweg omdat het hem niet is geleerd. Maar is heb wel gemerkt dat men over het algemeen zeer welwillend is je in een andere dan de eigen taal te woord te staan, voorzover men over enige kennis beschikt.
Dit in tegenstelling tot sommige plaatsen in België, specifiek sommige 'officieel tweetalige' plaatsen in Belgie.
Ja, in Italië probeert men je wel te verstaan maar de talenkennis zelf is bijna steeds heel laag. Ik ken meerdere Italiaanse berghutten waar de uitbater enkel en alleen Italiaans spreekt. Dat is soms echt wel een probleem. In de Zwitserse hutten - ik heb het dan over Wallis - daarentegen spreekt men over het algemeen naast Duits Frans en Engels. In sommige hutten liggen er papieren in het... Japans.
Oud 10 september 2006, 12:08   #69
Dimitri

Standaard

Als het goed is zijn er heel wat Waalse taalgrensgemeenten waar de voorbije jaren een groot aantal Vlamingen is komen wonen. Zijn er al van die Waalse gemeenten waar bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Vlaamse partijen meedoen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 12:39   #70
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als het goed is zijn er heel wat Waalse taalgrensgemeenten waar de voorbije jaren een groot aantal Vlamingen is komen wonen. Zijn er al van die Waalse gemeenten waar bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Vlaamse partijen meedoen?
Je bent goed gek. Geen enkele Vlaming die dat durft riskeren.
Oud 10 september 2006, 13:15   #71
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Franstaligen hebben immers de gewoonte om Vlaamse verkozenen in Wallonië uit hun zetel te smijten.

Het is immers als twee maal gebeurd dat een Vlaming verkozen werd in Franstalige instellingen. De eerste maal was Aline Beernaerts in 1978 in de Franse Gemeenschapsraad. Zij werd verhinderd van te zetelen. In 1985 werd Toon Van Overstraeten verkozen voor de Waalse Gewestraad. Hij werd manu militari verhinderd te zetelen...

"We zijn toch allemaal Belgen, meneer" geldt immers alleen maar in Vlaanderen. En geen enkele belgicist die hierover ooit klaagt...
Oud 10 september 2006, 15:13   #72
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Toeristische trekpleisters in Wallonië zijn vernederlanst. Ik ging es de afvaart van de Lesse doen, ik kreeg in perfect Nederlands (van een Nederlander neem ik aan) mijn peddel en bootje. Sterker nog : nadien stootte ik op het water op een groep Nederlanders (die volgens mij maar amper wisten van de taalsituatie en waar ze waren) en ik moest hen blijkbaar uitleggen of zo waarom ik daar nu rondhing Het was wel maar een groep pubers->lekker doorvaren dus

Citaat:
Franstaligen hebben immers de gewoonte om Vlaamse verkozenen in Wallonië uit hun zetel te smijten.

Het is immers als twee maal gebeurd dat een Vlaming verkozen werd in Franstalige instellingen. De eerste maal was Aline Beernaerts in 1978 in de Franse Gemeenschapsraad. Zij werd verhinderd van te zetelen. In 1985 werd Toon Van Overstraeten verkozen voor de Waalse Gewestraad. Hij werd manu militari verhinderd te zetelen...
Kan je eens verduidelijken? Hoe precies?
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 12:52   #73
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Daar zeg je zowat, al die Vlamingen hebben ook recht om voor een Vlaamse partij te kunnen stemmen. In gemeenten met veel Nederlandstaligen zouden Vlaamse partijen moeten opkomen om hun belangen te dienen. Ik denk dan aan Moeskroen, Edingen, Komen-waasten, Vloesberg en de Jekervallei.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 12:54   #74
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien het op grote schaal gebeurt en de traditionele partijen doen allen mee dan kunnen ze er niks tegen inbrengen.
Oud 11 september 2006, 12:54   #75
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Meer nog: er moet een partij komen die Moeskroen en Komen terug bij West Vlaanderen eist.
Oud 19 september 2006, 22:45   #76
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Willen?
Hebben ze dat dan te willen?
En wat zou het resultaat zijn als ze dat ook DEDEN?
Eeehhh. . . . .On parle francais ici!
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 23:34   #77
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Eeehhh. . . . .On parle francais ici!
Hee Foreigner, terug van weggeweest! Weggeweest? (Welkom terug)
Oud 20 september 2006, 07:08   #78
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nu je het zegt: heeft Vlaanderen geen recht op een corridor van Voeren naar de rest van Vlaanderen?
Terwijl we toch bezig zijn, kunnen we ook territoriale continuïteit opeisen (sic EdR) met de Oostkantons. Alleen Plombières ofte Bleiberg volstaat al. De kerktaal was daar trouwens eeuwen het Nederlands.
Oud 20 september 2006, 17:06   #79
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Tantist
Nu je het zegt: heeft Vlaanderen geen recht op een corridor van Voeren naar de rest van Vlaanderen?

Citaat:
Terwijl we toch bezig zijn, kunnen we ook territoriale continuïteit opeisen (sic EdR) met de Oostkantons. Alleen Plombières ofte Bleiberg volstaat al. De kerktaal was daar trouwens eeuwen het Nederlands.
Sippenaeken wordt met jaar Nedelandstaliger door de vele Nederlanders die daar gaan wonen.
Een uitbreiding van de Voerstreek lijkt me daarom vrij logisch.
Oud 20 september 2006, 23:15   #80
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hee Foreigner, terug van weggeweest! Weggeweest? (Welkom terug)
Grand merci!
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be