![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Neh, ik ben niet helemaal eerlijk. Ik spreek wel frans in Wallonië maar het hangt een beetje van mijn gesprekspartner af. Aardige oude dames of heren kunnen op mijn sympathie en welwillendheid rekenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mmm, met Duits ga je in Italië niet echt ver springen. Dat is mijn ervaring als bergwandelaar. Tijdens de grote vakantie trek ik er immers in de Zwitserse Alpen op uit om er van hut tot hut te gaan. Daarbij durf ik wel eens een stapje over de grens wagen en in een Italiaanse hut te overnachten. Al iedere keer stel ik vast dat de talenkennis van de gemiddelde berghutuitbater aan Italiaanse kant barslecht is. In sommige hutten spreekt men geen gebenedijd woord Duits, Engels of Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom dan wel? Er is nog steeds iets als burgerschap dat meer is dan een papiertje alleen. Dat houdt ook in dat men zich inschrijft in een bestaande samenleving. Ga je naar Frankrijk wonen dan probeer je ook Frans te spreken, ook al ben je er met duizend anderstaligen. Daar ga je ook geen documenten in het Nederlands eisen van de overheid. Net zo is het de burgerplicht van een Franstalige om het Nederlandstalige karakter te respecteren in die Vlaamse gemeenten waar hij zich wenst te vestigen. Meent hij dat dit niet z'n plicht is, dan dunkt het me dat het beter is dat hij uitkijkt naar een andere gemeente.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In weerwil van de taaltoestand heeft men Edingen ook overgeheveld... Wel met faciliteiten, maar dan in tegenspraak met de bestaande toestand. De omgangstaal van de Edingse bevolking was Nederlands (en is dat nog steeds in grote mate). Alleen was de toenmalige burgemeester erin geslaagd een eentalig Franstalig schoolnet uit te bouwen, waardoor iedereen wel genoodzaakt was de kinderen naar dat net te sturen. Veel andere mogelijkheden waren er niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Inderdaad, de doorsnee bergbewoner zal niet gauw een 'mondje over de grens' spreken, domweg omdat het hem niet is geleerd. Maar is heb wel gemerkt dat men over het algemeen zeer welwillend is je in een andere dan de eigen taal te woord te staan, voorzover men over enige kennis beschikt. Dit in tegenstelling tot sommige plaatsen in België, specifiek sommige 'officieel tweetalige' plaatsen in Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Tot zover Landen, is al ooit iemand in Korsworm geweest? Een deelgemeente van Berloz, prachtige streek voor te fietsen (zoals heel Haspengouw trouwens ![]() De Jekervallei was vroeger Limburg, niet te vergeten! Eben-Emaal, Wonk, Geer,... Toen mijn vader jong was waren dat dorpen waar je enkel het plaatselijke dialect hoorde. Tegenwoordig is dat anders, verfransten Vlamingen zijn de ergste franstaligen die er zijn. Geloof me, een Voerenaar weet er alles van ![]() Is het trouwens niet zo dat er maar 9 gezinnen nodig die faciliteiten eisen in bepaalde gemeentes, om deze te krijgen? Balen (bij Luik wel te verstaan) is zo'n gemeente dacht ik, hier kunnen nederlandstaligen en duitstaligen nog altijd faciliteiten verkrijgen.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 4 september 2006 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Raatshoven, Jekervallei, Korswarem, Balen...
De verschuiving vd taalgrens in Limburg lijkt wel dramatisch te zijn geweest. Ik heb wel al iets gehoord over inschrijvingsrechten in Overmaas, een soort van niet geactiveerde faciliteiten. Iemand iets? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Als het goed is zijn er heel wat Waalse taalgrensgemeenten waar de voorbije jaren een groot aantal Vlamingen is komen wonen. Zijn er al van die Waalse gemeenten waar bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Vlaamse partijen meedoen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Je bent goed gek. Geen enkele Vlaming die dat durft riskeren.
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Het is immers als twee maal gebeurd dat een Vlaming verkozen werd in Franstalige instellingen. De eerste maal was Aline Beernaerts in 1978 in de Franse Gemeenschapsraad. Zij werd verhinderd van te zetelen. In 1985 werd Toon Van Overstraeten verkozen voor de Waalse Gewestraad. Hij werd manu militari verhinderd te zetelen... "We zijn toch allemaal Belgen, meneer" geldt immers alleen maar in Vlaanderen. En geen enkele belgicist die hierover ooit klaagt...
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Toeristische trekpleisters in Wallonië zijn vernederlanst. Ik ging es de afvaart van de Lesse doen, ik kreeg in perfect Nederlands (van een Nederlander neem ik aan) mijn peddel en bootje. Sterker nog : nadien stootte ik op het water op een groep Nederlanders (die volgens mij maar amper wisten van de taalsituatie en waar ze waren) en ik moest hen blijkbaar uitleggen of zo waarom ik daar nu rondhing
![]() ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Staatssecretaris
|
![]() Daar zeg je zowat, al die Vlamingen hebben ook recht om voor een Vlaamse partij te kunnen stemmen. In gemeenten met veel Nederlandstaligen zouden Vlaamse partijen moeten opkomen om hun belangen te dienen. Ik denk dan aan Moeskroen, Edingen, Komen-waasten, Vloesberg en de Jekervallei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Staatssecretaris
|
![]() Indien het op grote schaal gebeurt en de traditionele partijen doen allen mee dan kunnen ze er niks tegen inbrengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Staatssecretaris
|
![]() Meer nog: er moet een partij komen die Moeskroen en Komen terug bij West Vlaanderen eist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Terwijl we toch bezig zijn, kunnen we ook territoriale continuïteit opeisen (sic EdR) met de Oostkantons. Alleen Plombières ofte Bleiberg volstaat al. De kerktaal was daar trouwens eeuwen het Nederlands.
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk bericht door Tantist
![]() Nu je het zegt: heeft Vlaanderen geen recht op een corridor van Voeren naar de rest van Vlaanderen? ![]() Citaat:
Een uitbreiding van de Voerstreek lijkt me daarom vrij logisch.
![]() |
![]() |
#80 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |