![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is slecht is, moet veranderen. Volg je me? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat je je werkwoorden in de toekomende tijd aan het vervoegen bent. Ik ben geen toekomstvoorspeller. Wel baseer ik me op de geschiedenis zoals die zich totnogtoe heeft voltrokken. Ontken maar eens dat de mens het voorlopig verder heeft geschopt dan welke andere diersoort dan ook. Dát is mijn betoog. En over de toekomst kan ik niks met zekerheid zeggen. Wel durf ik in de toekomst geloven. Maar da's een andere kwestie die niks met deze discussie vandoen heeft. Citaat:
Hoewel, totnogtoe kan ik je enigszins volgen. Ik stel dezelfde vragen als jij, mét dezelfde reserves. Citaat:
Citaat:
Ik weet niet in hoeverre jij vertrouwd bent met de evolutietheorie, en met hoe die steeds opnieuw wordt bijgesteld. Eén van de principes in die theorie behelst het "survival of the fittest". Wellicht ligt dáár eerder de verklaring waarom de mens bezit nam van deze planeet, en niet deze of gene diersoort. Wellicht waren de levensomstandigheden op het tijdstip dat de moderne mens ontstond zodanig dat wie over ietsjes meer intelligentie beschikte dan de andere als de "fittest" uit de tweestrijd zou komen. Toevallig was dat een wezen dat op zijn achterste poten liep, niet heel sterk was, noch heel snel. Maar het was wel voldoende intelligent om met zijn voorpoten Bach te leren spelen!!! (Trouwens, een organist speelt ook met zijn achterpoten... euh voeten... op het pedaalklavier.) En vooral: zijn intelligentie stelde hem in staat zijn natuurlijke vijanden buitenspel te zetten. Je hebt gelijk hoor: de mens verschilt in dit opzicht weinig van andere diersoorten. Ook in het verleden kwam het al eens voor dat diersoort A volledig uitgeroeid werd omdat diersoort B plots méér succes had. Ga je dan ook beweren dat diersoort A "schuldig" is aan het verdwijnen van diersoort B? Ga je diersoort A dan ook een "storende factor" noemen? Natuurlijk kan je dat niet. Maar dan moet je wel consequent blijven en de mens als een wezen beschouwen dat zich naar zijn aard volstrekt natuurlijk gedraagt. Het is de mens eigen dat hij bvb. cultuur bedrijft, dat gedrag is perfect natuurlijk, hoewel geen enkel andere diersoort zich welke cultuur dan ook permitteert. Ik vind je definitie van "natuur" een beetje naar bloemetjes en bijtjes ruiken, een heel idyllische voorstelling. In zo'n natuurbeeld is de mens inderdaad een "vergissing", een "storende factor" enz... Zelf prefereer ik minder romantische definitie van "natuur". De natuur hanteert bepaalde regels, en zij doet dit zonder ook maar het minste mededogen. Levensvormen die niet levensvatbaar blijken, gaan ten onder. Dat overkwam de dino's, en niets sluit uit dat dit lot ook de mensheid toebedeeld wordt. Saillant detail daarin is de mogelijkheid dat de mens de hand heeft in zijn eigen ondergang. Alleen... we zijn nu aan het toekomstvoorspellen. Ik koester evenwel geen profetenaspiraties, en onthou me liever van voorspellingen. Het enige alternatief dat me rest is in de mens durven geloven. Aangezien ik in de mens Gods beeld herken, zou mijn geloof in een Vader, een Zoon en een Geest maar heel loos zijn, mocht ik daarenboven ook niet in die mens geloven. Jouw alternatief is me intussen wel duidelijk: pessimisme. Tja... als jij je daar goed bij voelt, voor mij niet gelaten. Citaat:
Homo sapiens had gewoon het geluk op het goede moment te ontstaan, toen de omstandigheden hem kennelijk gunstig gezind waren. Of hij het al dan niet aan zichzelf te danken heeft, mijn stelling kan je niet ontkennen: de mens hééft het verder geschopt dan welke andere levensvorm dan ook. Hoewel... ik wil jou ook een succesje gunnen. Ken je de Gaiatheorie van James Lovelock? Hoewel omstreden betoogt deze theorie dat het ontstane leven hier op aarde zélf bijgedragen heeft tot het verbeteren van de (over)levensomstandigheden, op paralelle wijze waarop de mens zijn leefmilieu aanpast. Concreet tracht de theorie onze zuurstofrijke atmosfeer te verklaren. Zoals je wellicht wel onthouden zal hebben uit de lessen scheikunde in de middelbare, is zuurstof een bijzonder reactief - om niet te zeggen agressief - element, dat zich met alles en nog wat verbindt. Hoe verzot het leven op aarde er ook op is, zuurstof is en blijft een levensgevaarlijk goedje dat bij het minste, het geringste ontploft en/of in de fik schiet. De atmosfeer rond onze primitieve aarde bevatte veel minder zuurstof dan heden ten dage. Leven was er slechts heel beperkt mogelijk. Volgens de Gaiatheorie echter zouden de eerste anaërobe levensvormen bijgedragen hebben tot het verrijken van de atmosfeer met zuurstof, zodanig dat complexere levensvormen konden ontluiken. Geen enkele andere planeet in ons zonnestelsel bezit een atmosfeer met een noemenswaardige hoeveelheid van dit uiterst gevaarlijke goedje. Dit maar eventjes om ook jou een succesje te gunnen. De mens is niet het enige levende wezen geweest dat de omstandigheden naar zijn hand wist te zetten; de allereerste anaërobe microben deden dat ook al. Tenminste... als die Gaiatheorie hout snijdt, want zoals ik al zei: die theorie is nogal controversieel. Citaat:
![]() Citaat:
Enerzijds stel je - niet ten onrechte overigens - de microben superieur die in staat zijn om bvb. de inslag van een komeet te overleven. Wetenschappers hebben trouwens ontdekt dat het primitieve leven op deze planeet een paar keer van (bijna) nul helemaal opnieuw is moeten beginnen. Men vindt sporen van leven terug op duizenden meters onder de grond, waar de temperatuur relatief stabiel blijft, zelfs nadat de aardkorst aan de andere zijde van de planeet zou opengescheurd worden door een hemellichaam van honderden km doormeter. Anderzijds stel je plots als criterium de herseninhoud bij apen en mensen. Weet je, me dunkt is het criterium van wat als "superieur" - ik hanteer liever de term "fittest" - moet beschouwd worden volstrekt afhankelijk van de omstandigheden. Zo is het bvb. maar zeer de vraag of de mens had kunnen gedijen in een wereld die nog geteisterd werd door monsters als de T-Rex. Want de mens is van oorsprong een relatief zwak en traag dier; met zijn buitenmaatse intelligentie, die hem in staat stelde om in groep te jagen was hij zelfs de tonnenzware mammoet de baas. Maar of hij partij kon zijn voor de woeste tyrannosaurus...? In het dino-tijdperk zou een soort niet veel gehad hebben aan buitenmaatse intelligentie, vrees ik. De beste wijze om in zo'n milieu te overleven als kleine soort is... jezelf verbergen: low profile. En dat is nu precies iets waar homo sapiens niét in uitblinkt want veel dieren vinden de mens nogal erg sterk stinken. We schijnen een uitgesproken geur te verspreiden. (En tegenwoordig doen we maar al te graag ons best om onze lichaamsgeuren te verbergen onder een walm van parfums en deodorant.) Citaat:
Maar die nederigheid hoeft geen beletsel te zijn om in de mens te durven geloven. Citaat:
Ken jij één ander dier dat daartoe in staat is? Ik niet, en een oproep tot bescheidenheid is, wat deze vraag betreft, absoluut uit den boze. Zulke bescheidenheid zou aan eenvoudig objectief vast te stellen feiten voorbijgaan. Bijgevolg zou zulke bescheidenheid valse bescheidenheid zijn. En liever ben ik niet bescheiden dan vals bescheiden... Niet dat ik jou van valse bescheidenheid wil betichten. Verre van. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Emotie zie ik als gevoelens waarover ik weinig zeggenschap heb. Arachnofoben bvb. kunnen hun angst voor spinnen niet op basis van redelijke argumenten verklaren. Ik kan mijn voorliefde voor friet & mosselen met een simpel pintje daarbij evenmin redelijk verklaren. Al wat ik weet is dat ik het zeer graag eet. Maar waarom? Geen flauw benul. Emotie bepaalt bvb. de partnerkeuze. Weinig mensen kunnen redelijk beargumenteren waarom ze voor deze of gene levenspartner gekozen hebben - tenzij het een verstandshuwelijk betreft. Bij dieren geschiedt partnerkeuze bvb. toch op minder complexe gegevens: mannetjes voeren een paringsdans uit, en wijfjes kiezen voor dat mannetje dat het mooiste danst, of de grootste ... (censuur ![]() Dat alles ligt bij de mens toch "ietsjes" complexer, dacht ik zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
daar ben ik het nu eens volmondig mee eens. Simpel toeval en zeer veel geluk en het enige wat we ermee doen is het misbruiken.
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 25 februari 2007 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel nu dat neanderthaler gewonnen had: inderdaad zelfde principe. Toont dit dan niet aan dat onze 'superoriteit' denkbeeldig is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je hebt het steeds over 'zover geschopt', maar ik herhaal, dat dit enkel afhangt van de criteria die je stelt. Daarbij moet je ook een onderscheid maken tussen de mens en de mensheid of tussen het individu en de groep. Een individuele mens maakt bitter weinig kans tegen een hongerige leeuwin die haar jongen wil beschermen. Geen enkele mens kan de omstandigheden overleven, waar de meeste bacteriën hier op aarde mee kampen. Zelfs in de warmwatergeisers in Yellowstone zijn bacteriën aangetroffen. Op de meest onwaarschijnlijke plaatsen, keren zij steeds terug. Je kan dit het era van de mens noemen, zoals er voor ons de tijd van de dinosauriërs was. Men spreekt niet over de tijd van de ééncelligen. Dat spreekt minder tot de verbeelding en fantasie. Toch zijn zij nog steeds aanwezig, niet de dinosauriër. Als je toch over survival of the fittest begint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verwacht de bijbel dan enkel dat de mens zich goedaardig opstelt tegenover zijn medemens, maar dat zijn houding ten aanzien van de natuur onbelangrijk is? Toegeven, zo is het wel een beetje. Ik dacht dat goedheid en liefde verder ging dan dat. Mijn idee van de natuur romantisch? Heb je mij avater al eens goed bekeken. Geen rijst en honing hoor. De mens is het meest destructieve en sadistische dier. Wat niet wil zeggen dat deze fenomenen zich in zeldzame gevallen ook bij andere diersoorten manifesteren. Je geeft toch zelf toe dat de mens mogelijk de hand in zijn eigen ondergang heeft. Geen saillant detail, me dunkt. Vanwaar de gedachte? Laatst gewijzigd door Dycore : 25 februari 2007 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Even a life-long prosperity is but one cup of sake; A life of forty-nine years is passed in a dream; I know not what life is, nor death. Year in year out-all but a dream. Both Heaven and Hell are left behind; I stand in the moonlit dawn, Free from clouds of attachment (Uesugi Kenshin) Laatst gewijzigd door Dycore : 25 februari 2007 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dieren die keuzes maken: een leeuwin die voor een ganse kudde antilopen staat? Onze hersenen zijn meer ontwikkeld dan die van andere dieren. Maar rudimentair hetzelfde. Ook dieren maken keuzes. Minder verfijnd dan de mens weliswaar. Of verfijnder? Of gewoon anders? Onze realiteit is ok maar subjectief. Hetgeen onze ogen zien, wordt door dieren anders waargenomen. Dieren onder elkaar nemen alles op verschillende wijze waar. Hetgeen onze smaakpupillen streelt, wekt walging op bij een andere soort. En ga maar door... Zo zie je: dankzij de dieren, weten we dat onze menselijke realiteit zelfs subjectief is. Ieder soort z'n eigen realiteit zeg maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heel zeker niet. Tenzij ik verkeerd begrijp wat je met ratio bedoeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister
|
![]() En als men een van de jaren intelligent leven ontdekt op een andere planeet, dat er heel anders uitziet dan wij? Hoe ziet uw god er dan uit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() nee, enkel onderwerping
![]() |
#79 |
Minister
|
![]() Dat is een vreemde aanvulling van het begrip "beeld van God". Het is zelfs bijna het tegenovergestelde van hoe dit begrip ook gebruikt wordt om de independent moral agency van de mensheid aan te duiden. Kan je dit nader toelichten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Sorry, maar bij het lezen van deze zin barstte ik even in lachen uit. Kennelijk heb je een hekel aan me, omdat ik een poging doe om positief te blijven. Wist je dat ik géén hekel aan jou heb? Ik stel voor dat we het hierbij maar laten. Onze uitgangspunten liggen al hemelsbreed uit elkaar. Ik kan jou niet overtuigen, en nooit heb ik zulks gepretendeerd. Daarmee kan ik best leven. Ik reken fairplaygewijze op een gelijkaardige attitude van jouw kant: dat je tenminste in het reine komt met je hekel jegens positief ingestelde lui. Want dat is wel degelijk jouw probleem, niet het mijne. Tot mijn vreugde - en waarschijnlijk tot jouw spijt - lopen er nog heel wat mensen met een positieve ingesteldheid rond. De wereld heeft die broodnodig, want zij zullen veeleer initiatieven nemen ter voorkoming van de catastrofe die de mensheid mogelijk boven het hoofd hangt. Zij vormen de voornaamste reden waarom ik ook in mensen blijf geloven... |
|
![]() |
![]() |