![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is geen goede definitie van het woord "soort" mbt de biologie. Wat trouwens ook een uitvinding is van de laatste paar 100 jaar. En ja zonder een verklaring van de eerste 4 punten is punt 5 en 6 onmogelijk. Je moet nl eerst die eerste 4 hebben om aan punt 5 en 6 te komen. Creatie geeft tenminste een antwoord op die 4 punten. Volgens jou is punt 5 en 6 uit het grote niets gekomen, waar hebben we dat nog gehoord oh ja die oerknal kwam ook uit het grote niets. Tja dat is dan wetenschap ...... . Geef mij dan toch maar creatie, daar geeft men tenminste zinnige antwoorden. Mag ik trouwens aannemen dat je in de oerknaltheorie gelooft, want die vraag heb je eigenlijk niet beantwoord ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik zal het nog maar eens herhalen, ik heb het al gezegd, maar kreeg toen geen antwoord van de andere persoon. Misschien dat jij wel wil antwoorden. Er staat al jaren een bedrag van 250 000$ ter beschikking voor iedereen die een bewijs van evolutie (de eerste 5 punten, dus geen micro-evollutie) kan leveren. Niemand heeft dat bedrag tot nu toe kunnen claimen......... dus ga uw gang en geef me zo een bewijs ! Dan doet u beter dan alle andere evolutionisten tesamen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
We leven nog steeds op de eerste aarde. Maar de wereld zoals die er vandaag uitziet is niet meer die van de originele creatie. Sinds de zondeval van Adam is de wereld stilaan erop achteruit gegeaan en door de zondvloed is er heel veel schade aangericht en leven we nu op een puinhoop. Dit was echter niet zoals de originele creatie bedoeld was. De meeste fossielen en de meeste/alle grondlagen die we vandaag vinden komen uit de tijd van de zondvloed. Ik weet niet exact wat je bedoelt met "overlappende" jaarringen. Als het over bomen gaat, het komt af en toe voor dat ze meer dan 1 jaarring produceren en het woord jaarring is sowieso een misleidende benaming. Daarnaast is het tellen van jaarringen geen exacte wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik zal even quoten uit dat artikel : Q: When the ribs grow back after surgery, do they actually form new rib bone and reconnect to the spine, and how long does it take for this to happen? A: Yes, the ribs do grow back, forming a new rib. This takes approximately two to three months. Als ik dit goed lees gaat het dus wel degelijk over een nieuwe rib, want ze moet zich opnieuw hechten aan de ruggegraat. De bijbel gebruikt dezelfde taal die men hier hanteert nl dat er een rib wordt verwijderd. Er staat niks meer of niks minder. Ik denk dat u iets wil lezen in de bijbel dat er niet staat. Zoals ik al eerder zei, je moet elk woord correct lezen en geen dingen toevoegen die er niet staan. Een rib groeit terug zolang het periost (het beenvlies of de bindweefsellaag die met de beenderen is vergroeid) intact is gebleven. Maar voor het nageslacht van Adam had dit sowieso geen gevolgen. Als je door een ongeluk een lichaamsdeel verliest en je krijgt later kinderen, dan geef je dat toch ook niet door ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens: ik ken het werk van Teilhard de Chardin erg goed. Hij heeft inderdaad een tand gevonden. Maar hij heeft naar niemand een beschuldigende vinger uitgestoken, en sommige van zijn medewerkers beweerden later dat Teilhard een grap had willen uithalen met zijn collega-paleontoloog Dawson. Hoedanook: in heel het werk van Teilhard de Chardin rept de jezuïet met geen woord over de Piltdown-fossielen. Wat op zijn minst aantoont dat hij wist dat het om een vervalsing ging, en er daarom geen tijd en energie meer aan besteedde. Of hijzelf de vervalser was "voor de grap", of aanvankelijk oprecht geloofde in de echtheid van de vondst, is van ondergeschikt belang. Belangrijk is dat hij er in alle talen over gezwegen heeft, en nergens de resultaten van dat onderzoek meenam in zijn conclusies. Dat eenvoudig te verifiëren feit strekt hem tot eer. Daarom verdient deze merkwaardige man, een groot wetenschapper, het niet om zo door het slijk te worden gehaald en als fraudeur te worden gebrandmerkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||||||||||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Probeer liever eens mijn tegenargumenten aan te vallen. Dát heet discussiëren! En dáár leer je iets van - beide debateerders, welteverstaan! Citaat:
Daarnaast speelt de tijdsgeest evenzeer een rol: bepaalde vocabulaire bijvoorbeeld is in bepaalde eeuwen in de mode, en in andere tijden net gedemodeerd. Hetzelfde geldt voor bepaalde zinsconstructies. En dan hebben we het niet eens over de natuurlijke taalevolutie. Ook het publiek tot wie de schrijver zich richt is een factor die zowel het litteraire genre als het taalgebruik, de schrijfstijl beïnvloedt. Een geschrift gericht aan een hooggeplaatste enkeling ziet er anders uit dan wanneer je je richt tot bvb. een ongeletterde massa. Zelfs het temperament van de schrijver van dienst speelt mee. En dat temperament is aan variatie onderhevig, want die schrijver was een mens zoals jij en ik, die zich de ene dag duidelijk beter in zijn vel voelde dan de andere. Allemaal factoren waar die lui van christiananswers met geen woord over reppen. Waarschijnlijk omdat het te ingewikkeld is. En ingewikkelde dingen verkopen nu eenmaal wat moeilijk. Wat is het leven toch zovéél prettiger als alles simpelkes en eenvoudigskes wordt gehouden, hé... Citaat:
De dood is vriend noch vijand, mijn waarde. Noch voor Jezus, noch voor de evolutieleer. De dood is simpelweg een niet te ontkennen gegeven. We moeten er toch allemaal op een dag aan, en al ons tobben zal ons leven met geen el verlengen (Lc 12, 25). De dood is onontkoombaar. Daarover zijn wetenschappers en Jezus Zélf het volmondig eens. De overwinning van Jezus op de dood mag niet opgevat worden als zouden wij onsterfelijk zijn. Evengoed als de niet-gelovige, moet ook de gelovige doorheen de dood. Daar kan hij niet buiten. De enige nuance die Jezus' verrijzenis meebrengt is dat de dood niet het einde is. Maar geenszins betekent dit het "einde van de dood" zoals jij suggereert; de dood blijft een realiteit, en je schermen met de woorden "vriend" en "vijand" toont aan hoe weinig je van het wonder van Zijn verrijzenis begrijpt. De Bijbel té letterlijk gelezen? De dood kan je in een gelovige context gerust beschouwen als het "doorgeven" van het leven, zoals in een mensenketting emmers water worden "doorgegeven" om bvb. een brand te blussen. De diersoort die daarbij het loodje legt heeft niet tevergeefs geleefd, zij heeft een belangrijke rol gespeeld inzake het behoeden en behouden van het leven. Een voorbeeldje: de atmosfeer van onze aarde was, toen het eerste leven hier ontstond, heel anders van samenstelling dan vandaag. Hij bevatte nauwelijks zuurstof; jij en ik zouden ogenblikkelijk stikken mochten we met een tijdmachine teruggeslingerd worden naar die tijd. De eerste levensvormen waren anaerobe microben die chemische reacties teweegbrachten in het water waarin ze leefden en de gesteenten waarop ze welig tierden. Die chemische reacties veroorzaakten dat de zuurstof, opgeslagen in chemische verbindingen in de toenmalige oceaan en het nog jonge gesteente, plots begon vrij te komen als O2-moleculen. Daarmee "tekenden" die anaerobe levensvormen hun eigen doodvonnis, want na verloop van tijd - miljoenen jaren - werd die atmosfeer zo zuurstofrijk dat die microben verbrandden. Maar ze maakten wel de weg vrij voor complexere levensvormen die in een zuurstofarm milieu nooit hadden kunnen ontstaan. Zij waren de graankorrels die moesten sterven om vrucht voort te brengen (Joh. 12, 24). Citaat:
Ik kan me geen opiniepeiling herinneren waarin men vroeg naar 's mensen overtuiging en naar hun mening inzake abortus. Het is zo dat nogal wat gelovigen contra zijn, maar ik ken ook niet-gelovigen die gelovigen in deze bijtreden. M.a.w: het ene heeft met het andere niets te maken. Heb je écht geen beter weerwoord? Of moet dergelijke onzin je gebrek eraan maskeren? Zal ik jou eens een stelling geven, die even nietszeggend is, maar die wél hout snijdt: gelovigen houden méér van orgelmuziek dan niet-gelovigen. Vertel me nu eens wát dit nog méér zegt over gelovigen, buiten dat zij graag orgelmuziek beluisteren? En wat zegt dit over niet-gelovigen? Citaat:
Hoe wil jij nu discussiëren over de waarde van iets dat je niet eens ként? In deze context moet het woord fittest vertaald worden als de best aan de omstandigheden aangepaste. Ik zou je suggereren een encyclopedie te raadplegen, vooral het artikel over evolutieleer. Dan léér je eens wát die precies inhoudt, en hoef je je niet langer te baseren op het op vele punten onvolledige en soms ronduit valse beeld dat je jezelf hebt laten wijsmaken door... ja, door wie eigenlijk? Zitten die imbecielen van christiananswers daar achter? Citaat:
God schiep het heelal, waarvan we ons tot op vandaag nauwelijks de grootte kunnen voorstellen. Niemand die weet hoe groot het precies is. De enige planeet waarop we zeker zijn dat leven voorkomt is de planeet Aarde, die haar baantjes trekt rondom een in alle opzichten middelmatige ster: niet te groot en niet te klein. Niet te groot omdat grote sterren snel door hun brandstof heenzitten en dus te kort "leven" om leven op één van hun planeten tot ontwikkeling te kunnen laten komen. En niet te klein omdat kleine sterren minder stabiel branden, wat dan weer gevolgen heeft voor het klimaat op eventuele planeten daarrond: veel te instabiel om leven te kunnen voortbrengen. De zon maakt deel uit van de Melkweg, een spiraal van 100000 lichtjaar doorsnee, die bestaat uit (afhankelijk van de bron) 200 tot 400 miljard sterren. Men schat dat sterren zoals de zon ongeveer 10% deeluitmaken van deze verzameling: blijven dus over 20 tot 40 miljard potentiële kandidaten op leven. En dat in onze Melkweg alleen al. Maar het heelal bevat niet zomaar een paar van die spiraalnevels, maar ettelijke... tja, hoeveel eigenlijk? Niemand die het weet, maar het loopt minstens in de miljarden. Onze Melkweg is onder de huidig bekende sterrenstelsel een redelijk zwaargewicht, de meeste stelsels zijn kleiner of lichter, maar er zijn er nog grotere. Neem nu dat er 100 miljard sterrenstelsels zijn, die gemiddeld niet uit 200 miljard sterren bestaan, zoals de Melkweg, doch slechts uit - zegge - 50 miljard. Dan houden we nog immer 5 miljard kandidaten voor leven over (10% dus, zoals ik hierboven zegde). Vijf miljard keer 100 miljard kandidaten voor leven in ons verondersteld volledige heelal: een 5 met 21 nulletjes erachter. Waarschijnlijk zijn het er nog veel méér... Goed, vergelijken we dit nu met een kolossaal laboratorium, waarin de Schepper naar hartelust kan experimenteren. Hij beschikt dus over een enorm groot aantal opstellingen (5 met 21 nullen in mijn hypotetische berekening, die vermoedelijk véél te laag is). Wel, dan kan je wel stellen dat, hoe klein de kans ook is dat er ergens DNA tot ontwikkeling komt, het bijna niet anders kan of er moest zich vroeg of laat wel ergens een situatie voordoen die perfect geschikt was voor het totstandkomen van leven. Een laboratorium van dergelijke kolossale omvang, met een experiment op dergelijke giganteske schaal! Eigenlijk zou het ons moeten verbaasd hebben, mocht daar geen enkel van die proefopstellingen gelukt zijn. We zijn althans zeker van één succes: de situatie op de planeet Aarde. Misschien zijn er wel méér, hé. Citaat:
Wat leerde ik op school?
![]() Moeder, waarom trok jij kindergeld...? ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ad 2 en 3) Hiermee heb ik je precies waar ik je hebben wilde. Je geeft precies toe wat ik wilde horen. Nl. dat je met een letterlijke bijbellezing geenszins geenszins een feitelijke, accurate lezing bewerkstelligt. Waarmee je je eigen claim hierboven... Citaat:
O ja, ik zou het woordje "historisch" ook nog kunnen vetjes drukken. Maar dat verandert niets aan de zaak, vermits jij de Schepping als een historisch gegeven beschouwt. Bij elke gebeurtenis die aanspraak mag maken op het epitheton "historisch" moeten wel ooggetuigen aanwezig geweest zijn hé. De verbranding van Jacques de Molay bijvoorbeeld, in 1314 te Parijs, dát is een historisch feit. Aangezien ooggetuigen bij de Schepping nu ten enen male ontbreken, kan onmogelijk gesteld worden dat de Schepping een "historisch" feit is. Geen getuige? En God dan? Dat is geen getuige. Dat is niemand minder dan de dader. Maar soit, we wijken af... Citaat:
Je stelling klasseer ik daarmee als een ontkenning van één van de belangrijkste eigenschappen van de Bijbelse God: dat Hij altijd de mensheid toespreekt in een taal die zij verstaan; dat Hij Degene is Die Zich aan mensen aanpast. Niet omgekeerd, zoals in de islam bijvoorbeeld. Geloof jij eigenlijk wel in die Bijbel? Want als ik je zo bezig hoor, dan klinken bepaalde ideeën me niet zozeer ketters, maar ronduit blasfemisch in de oren. Maar goed, de brandstapel is intussen afgeschaft... Citaat:
Citaat:
Ten tweede male merk ik hoe weinig zorgzaam jij de Bijbel leest, mijn waarde. Ik lees hem weliswaar niet letterlijk, maar elk woord is belangrijk en heeft betekenis. Denk maar niet dat een niet-letterlijke lezing synoniem is met een "losse" lezing. Ik volg geregeld bijbelavonden, en daar word je er voortdurend aan herinnerd dat je niet scrupuleus genoeg kan zijn in je pogingen om achter élk, maar dan ook élk woord een betekenis te zoeken. Citaat:
Citaat:
Ik heb hierboven al de domeinen van oerknal en evolutie geschetst en duidelijk van mekaar gescheiden. Het is dus niet óf oerknal, óf evolutieleer zoals jij lijkt te suggereren - voor zover ik je nog kan volgen, tenminste. Neen, het is én oerknal, én evolutie. Die lopen mekaar niet in de weg en vullen mekaar in zekere zin goed aan. Maar de domeinen waarover beide theorieën zich uitspreken hebben weinig met mekaar te maken. Verdorie, is dat nu zó moeilijk? Citaat:
En nu het lange. Of die niet-levende materie gesteente was? Dat is zelfs geen wetenschappelijke stelling, omdat de term "gesteente" veel te onnauwkeurig is. Onze hedendaagse inzichten inzake materie moeten bij elke middelbare scholier een belletje doen rinkelen: de Tabel van Mendeljev. Materie is samengesteld uit moleculen, en die weer uit atomen. En in de natuur komen er 92 verschillende atomen voor. De oerknaltheorie veronderstelt dat de eerste materie alleen uit het lichtste atoom waterstof bestond. Zwaardere atomen kwamen en komen nog steeds tot stand t.g.v. kernfusie in sterren. De zwaarste atomen ontstaan in supernovae, sterren die op het einde van hun leven imploderen, en een groot deel van hun massa in een spectaculaire flits de ruimte inblazen: materie waaruit weer nieuwe sterren kunnen geboren worden. Aangezien een menselijk lichaam ook uit heel wat zwaardere atomen is opgebouwd, zijn wij allemaal, en zo ongeveer alles wat er rondom ons bestaat, het resultaat van één of meer supernovae. Rest ons nog de menselijke ziel, die immatrieel heet te zijn. Waar komt die ziel vandaan? Tja, dat is een geloofskwestie en wij beiden zijn gelovig. Daarover zullen we het tenminste wel eens zijn, zeker. Citaat:
Het gemak waarmee jij de verschillen tussen Genesis 1 en Genesis 2 onder tafel veegt is bijna schandalig. Je geeft er alleen maar mee te kennen dat de nauwgezetheid, die we de H. Schrift verschuldigd zijn tijdens het lezen ervan - tenslotte is het Gods Woord - je niet bijzonder nauw ter harte gaat. Al eerder hoorde ik bepaalde ronduit godslasterlijke uitlatingen van jouw kant. Maar dit slaat alles. Echt, bah! Eventjes samenvatten: als er geen verschil is, en Genesis 2 gewoon een verdere uitwerking is van Genesis 1, waarom eindigt het eerste scheppingsverhaal dan nog met een extra rustdag, terwijl God op dat ogenblik al met de eerste zonde van zijn schepsel, de mens, werd geconfronteerd??? Waarom zou God op Zijn lauweren gaan rusten, terwijl gebleken is dat zijn Schepping niet volmaakt is? Méér zelfs: God heiligt die zevende dag. Man, man, man... dit is écht om te... ![]() Citaat:
Dat zijn misopvattingen, valse ideeën over ware dingen. Zoals je notie van de evolutieleer bijvoorbeeld, waarvan dus uitgebreid gebleken is dat je er eigenlijk geen jota van snapt, maar waar je jezelf toch enige geloofwaardigheid wil geven. Dát zijn vooroordelen, mijn beste. Citaat:
Citaat:
Wat ga je daartegen doen? Ophouden met ademen? Eet jij eigenlijk nog wel met smaak een eitje? Is dat geen embryo van een kip? Bedrijf je daarmee eigenlijk geen soort van... abortus? Ach, de discussie is tot een bedroevend laag niveau gezakt... Citaat:
Neenee, je hoeft niet te zoeken hoor. Darwin heeft enkel gezegd dat dood, hongersnood en andere miserie evolutie in de hand werkt. In die zin is het inderdaad "goed" voor evolutie. Maar je rukt zijn uitspraak wel uit de context, om hem vals te bekladden, terwijl die uitspraak in zijn context gelaten niet de minste morele waarde heeft. Goed als synoniem voor in de hand werkend, en niet als synoniem voor moreel hoogstaand. Opnieuw een misopvatting aangaande de evolutieleer. Een vooroordeel dus. Ik dacht nochtans jou te horen zeggen dat de Bijbel zonder vooroordelen diende te worden gelezen... maar ik zal me wel vergist hebben... ![]() Citaat:
|
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of ze goed is ? kijk, dat is nu net het probleem met zaken in hokjes te gaan plaatsen dat er altijd kans bestaat dat er toch een uitzondering op de regel ontdekt wordt maar wat maakt het allemaal uit mbt tot die evolutietheorie ? al hanteert Darwin uiteraard ook die begrippen het principe staat er echter totaal los van en overstijgt net die grenzen maar wel meer belangrijk... wat zit jij de bal netjes terug te werpen terwijl het hier over jouw gehanteerde begrip ging alsof de (vermeende) tekortkomingen van het begrip 'soort' als excuus zou kunnen gebruikt worden om niet consequent het begrip 'grondtype' te gebruiken Citaat:
het doet er niet toe een verklaring te hebben voor de puntjes 1 t.e.m. 4 om wat over 5 en/of 6 te kunnen stellen je hoeft dus niet eens de vraag te stellen dat doe je bij het aanvaarden van de gravitatiewet of iets anders ook niet ... of verwerp je die eveneens ? terzijde jouw eigenste 'logica' doorgetrokken 5 en 6 zijn ... wat jij doet is het licht van de zon ontkennen Citaat:
whatever.... nog steeds heb je 't niet door |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
want ik geloof er niks van... omwille van dat puntje 5 tenzij de opsteller ervan weer met wat anders op de proppen is gekomen dan jij doet uitschijnen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() anders hoefde dit stukje niet echt maar je hebt gelijk jaarringen is geen goede benaming, men spreekt in feite over groeiringen en die onstaan door de groei afgewisseld met de stilstand ervn afhankelijk van de klimaatwissel Citaat:
ik vermoed dat je zelfs niet eens het verschil kent en exacte wetenschap bekijkt als iets dat exacte oplossingen verschaft ofzo ![]() het is bovendien erg merkwaardig dat je nu als eerste staat de springen om nu die status van een exacte wetenschap te gaan betwisten waar voordien ( zie jouw vorige antwoord ) je er je hand zelfs niet voor omdraaide om zowat heel de wetenschap te gaan ridiculariseren Laatst gewijzigd door praha : 25 februari 2008 om 23:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
'k vraag me af hoe jij het lef hebt om nog maar te durven stellen dat de evolutietheorie niet zou kloppen omwille van .... blahblah als je niet blijkbaar niet eens weet wat ze inhoudt Citaat:
Citaat:
wel zielig gezien je eerdere poging om de noodzaak van die drie te propageren Laatst gewijzigd door praha : 26 februari 2008 om 00:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eerst een totaal foute claim uitvinden in tegenstelling tot wat evolutieleer feitelijk zegt en dan die claim als bewijs gaan gebruiken tegen de evolutieleer. Een opeenstapeling van stromanen maw
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 26 februari 2008 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |