Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2008, 20:20   #81
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Nog maar eens vragen.
Excuus voor de vertraging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
moet dat met een 2/3 meerderheid gebeuren, of is een gewone meerderheid ook goed?

En kunnen tegen die beslissing tot zelflegitimatie ook alarmbelprocedures, belangenconflicten en/of andere 'legale middelen' worden ingezet?
Ik denk dat dat met een gewone meerderheid moet gebeuren.

Of daar "andere middelen" tegen kunnen worden ingezet... Ik weet het niet zeker, maar het zou me alleszins verwonderen.

Edit: ik denk niet dat de Vlaamse partijen zo stom zouden zijn om de mogelijkheid van ongrondwettelijke verkiezingen nog maar te overwegen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 mei 2008 om 20:28.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 20:33   #82
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Umm...ze zou ongrondwettelijk zijn omdat er voor BHV (de situatie atm. is ongrondwettelijk moest u het vergeten zijn) nog geen oplossing. Het feit dat er zo geen orgaan bestaat wordt al in een artikel aangehaald, ik zie dit als een probleem, niet als een legitimering van deze actie.
Iemand enige reactie hierop?

Ik ben het wel eens dat weinig Vlaamse partijen dit zouden overwegen. Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen principieel voor een splitsing van BHV zijn maar ik ben zeker dat het een te grote groep is om te negerena ls kiespubliek.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 23:27   #83
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Of daar "andere middelen" tegen kunnen worden ingezet... Ik weet het niet zeker, maar het zou me alleszins verwonderen.

Edit: ik denk niet dat de Vlaamse partijen zo stom zouden zijn om de mogelijkheid van ongrondwettelijke verkiezingen nog maar te overwegen.
Ik denk ook niet dat men dat zou riskeren, elke macht berust ook op moreel gezag bij de bevolking, de pers, de rechtelijke en uitvoerende macht. Heeft men die steun niet dan is zo'n avontuur institutionele zelfmoord.
Oud 23 mei 2008, 01:34   #84
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
België is daar niet alleen in. België is zelfs nog redelijk vooruitstrevend door zoiets als een grondwettelijk hof te hebben, waardoor dit soort rellen kan. In theorie is zoiets zelfs niet nodig, daar er uiteindelijk niet aan gehouden moet worden. Het grondwettelijk hof is 'de facto' een praatclubje waar de overheid zichzelf aan kan legitimeren, maar haar uitspraken zijn dus niet bindend.

De overheid had zichzelf al deze rommel kunnen besparen en geen grondwettelijk hof oprichten in de eerste plaats.

Beetje ere wie ere toekomt, hé.
België heeft het er ook meer dan 150 jaar zonder gedaan:
Citaat:
Het is gevestigd te 1000 Brussel, Koningsplein 7. Het algemene telefoonnummer is 02/500.12.11.

De voorloper van het Grondwettelijk Hof was het « Arbitragehof », opgericht in 1980, bij de geleidelijke omvorming van België tot een federale staat. Het Arbitragehof kreeg die benaming vanwege zijn oorspronkelijke opdracht als scheidsrechter tussen de diverse wetgevers van de federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten door middel van het toezicht op de overeenstemming van wetten, decreten en ordonnanties met de bevoegdheidverdelende regels in de Grondwet en de wetten tot hervorming der instellingen.

De benaming « Grondwettelijk Hof »: mei 2007
http://www.arbitrage.be/
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 05:45   #85
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Dag Geert C,

Excuus van harte aanvaard .

Als een gewone meerderheid voor zo'n zelflegitimering volstaat, ziet het er niet zo goed uit. Als een 2/3 meerderheid vereist is, kan het nog spannend worden.

Ik hoop alleszins dat er in dat geval een 'breed volksinitiatief' op touw wordt gezet (ik denk aan een petitie, op papier !!), of anders een regen van klachten en dagvaardingen.

Ik hoop dat wat je in je edit denkt, met de werkelijkheid zal overeenstemmen. Het zou de Vlaamse partijen alleszins sieren mochten ze in dergelijk geval het been stijf houden. We zullen wel zien, hé.

Vriendelijke groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be