![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de katholieke heiligenkalender was gewoon een systeem om het ingebakken polytheisme in de Europese streken uit te bannen. Sommige "heiligen" zijn gewoon rechtstreeks uit het keltische pantheon binnengehaald. De heilige Birgitta is daarvan een duidelijk voorbeeld: was gewoon eenkeltische vruchtbaarheidsgodin. Mijn grootmoeder behoorde nog tot de meest "gelovige" mensen met een zware keltische onderslag. Zij had nog een Heilige voor elk doel: ze bad tot Antonius (de god van verloren voorwerpen) als ze iets kwijt was, tot de heilige Christoffel (de beschermgod van reizigers) als ze op reis moest enzovoor. Je had ook nog heiligen tegen tandpijn, ziekte in het algemeen etc.... maar nee hoor, er was maar één god! ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jaja dat wilden ze de mensen wijsmaken! maar mijn oma wist wel beter! Den heiligen Antonius deed helem�*�*l geen voorspraak, dat was degene die haar gewoon hielp om haar verloren spullen terug te vinden! en het werkte nog ook. Ik heb hem ook ooit eens gebruikt en vond op slag mijn verloren portemonneeke terug! nu gij.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niks voorspraak zeg ikje toch! Antonius is gewoon de "God der Verloren Voorwerpen", maar hij heette vroeger anders, dat is al!
en volgens mij gaat Hij jou nooit helpen als ge zo denigrerend over Hem doet.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() Denigrerend? U gaat dezelfde weg op als sommige christenen hier op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als iemand ooit nog een Sint Christoffel penning heeft en niet meer gebruikt mag men die me altijd bezorgen.... leg ik dan lekker in mijn auto! dat helpt ook naar het schijnt - allez, om niet te botsen dan weer hé. Christoffel is de beschermgod der reizigers. OOk niks voorspraak! doet ie helemaal alleen zelf.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het kloosterleven is echter wel katholiek in die zin dat het meehielp om het Rijk Gods op aarde te vestigen. Het was niet echt een "commune" (afhankelijk van welke orde men beschouwt natuurlijk) maar eerder een gemeenschap van werkers voor God in de zin dat ze het onderwijs en de caritatieve instellingen uitbouwden lang voor er sprake was van bijvoorbeeld een overheidsziekenhuis. Idem met wezen onder andere. Uiteindelijk is de positie van de vrouw op het terrein niet verschillend van die van de man wat het kloosterleven betreft. De abdis was even gerespecteerd als de abt, en zeker meer gevreesd. De positie van de vrouw in de katholieke samenleving was ook zeker niet tweederangs. Ook in de geboden van zowel de H. Kerk als de geloofsgeboden kan ik geen minderwaardige positie ontdekken: vader en moeder zult gij eren. Natuurlijk is de functie van de vrouw anders dan die van de man maar daar spreken alleen al biologische vaststellingen voor.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister
|
![]() Wat wilt U nu eigenlijk bewijzen met deze cijfers? U weet blijkbaar zelf niet wat u nu precies wil aantonen.
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welnu, door die cijfers wens ik aan te tonen dat de mannelijke superioriteit in de kerk zich ook vertaalt op de kalender en dit in het aantal mannelijk heiligen ten opzichte van de vrouwelijke heiligen. Snapt u het nu? Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Het zou alleen aantonen dat er onder de verspreiders van het geloof meer mannen waren die later werden heilig verklaard. En dan? Wat toont zo iets aan? Ik snap niet goed waar u naartoe wilt met dit non-argument. Bij eender welke steekproef in gelijk welk beroep, evenement, feit of groep zal je een verschil tussen vrouwen en mannen waarnemen. Om dat nu te gaan gebruiken als soort van impliciet verwijt toont alleen aan dat u héél laag moet gaan om nog munitie te vinden voor uw privé-oorlogje tegen christenen en joden.
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In de meeste samenlevingen en beschavingen is de man dominant over de vrouw. Waarschijnlijk omdat mannen gemiddeld meer spieren hebben en vrouwen kwetsbaar zijn en bescherming nodig hebben bij het baren van kinderen. Deze dominantie keert zich vaak tegen de vrouw in onderdrukking en het verlies van mogelijkheden en gelijke rechten. Aan het wegwerken van deze onrechtvaardige positie wordt sinds vrouwen stemrecht kregen. Gelukkig. Ik denk niet dat de kerk schuldig is aan de positie van de vrouw, maar de samenleving volgde toen zij gevormd werd. Is de kerk flexibel genoeg om de emancipatie-ontwikkeling van het seculiere Westen te volgen? Dat vind ik een boeiender vraag dan de vraag hoe fout de kerk wel of niet is.
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kerk heeft wel de onderdrukking in stand gehouden tot in de jaren 1960. Zij had het voortouw moeten nemen en opkomen voor de 'verdrukten' zoals Jezus dit deed. Alhoewel Jezus ( of moeten we zeggen de evangelisten...)zelf zelden een goed woordje over heeft voor de vrouw. En de kerk deed dat niet omdat de kerk is blijven vasthouden aan de tijd en de mentaliteit die nog stamt uit de tijd van Paulus. Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat dacht je van filosofen? Wetenschappers? Kunstenaars? Politici? Ontdekkingsreizigers? Luiden jouw conclusies aangaande deze categorieën anders? En zo ja, waarom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
stelling 1: Het verschil tussen man en vrouw bij wetenschappers, filosofen en andere niet-kerkelijken komt door de maatschappij. stelling 2: Het verschil tussen man en vrouw in de maatschappij komt door het Christendom. Stelling 1 ben ik het mee eens, maar stelling 2 zeker niet; de man-vrouwopvatting binnen het Christendom is evenzeer een product van de maatschappij (of verschillende maatschappijen) als dat binnen de wetenschap of de filosofie is.
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |