Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2008, 19:23   #81
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een lichtpuntje binnen de miserie van het communisme noem ik dat.
tolerantie is ver te zoeken bij atheisten zo lijkt het ... . Ik dacht dat jullie nochtans voor tolerantie waren. Of is dat selectief zolang iedereen akkoord gaat met jullie ?
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 19:25   #82
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik stel me tevreden met een trappist. Orval geniet mijn voorkeur, maar ook de anderen mogen er wezen.

Schol.
Een trappist. Dat mis ik soms.

De vraag 'wat kan ik geven?' vult m.i. aan de drie levensvragen van Kant die je zou kunnen samenvatten onder de noemer 'Wat zit erin voor mij?'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 september 2008 om 19:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 19:32   #83
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
tolerantie is ver te zoeken bij atheisten zo lijkt het ... . Ik dacht dat jullie nochtans voor tolerantie waren. Of is dat selectief zolang iedereen akkoord gaat met jullie ?
Atheïsten hebben geen reden om intolerant te zijn, behalve misschien om hun eigen vrijheid te behouden in seculiere zin. Religies zijn gebouwd op intolerantie en de wil te onderwerpen en te overheersen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 19:56   #84
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Atheïsten hebben geen reden om intolerant te zijn, behalve misschien om hun eigen vrijheid te behouden in seculiere zin. Religies zijn gebouwd op intolerantie en de wil te onderwerpen en te overheersen.
Getuigt deze stelling niet van enige vorm van intolerantie?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 september 2008 om 19:57.
Oud 26 september 2008, 20:00   #85
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Getuigt deze stelling niet van enige vorm van intolerantie?[/QUOTE]
Neen, vaak op actuele en historische proefondervindelijke 'weten' schap.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2008 om 20:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 20:01   #86
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Getuigt deze stelling niet van enige vorm van intolerantie?
Hoezo? De stelling van elke religie is; wij heb gelijk, en al die anderen niet. Valt volgens mij nog altijd onder deze noemer: http://en.wikipedia.org/wiki/Bigotry
Oud 26 september 2008, 20:09   #87
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, vaak op actuele en historische proefondervindelijke 'weten' schap.
Welke wetenschap stelt dat atheïsme tolerant is en religie niet?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 september 2008 om 20:10.
Oud 26 september 2008, 20:57   #88
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke wetenschap stelt dat atheïsme tolerant is
Geen enkele. Atheïsme is niks. Atheïsme is het ontbreken van geloof. Atheïsten hebben geen reden om intolerant te zijn.
Citaat:
en religie niet?
Omdat religie de institutionalisering van één soort spiritualiteit is, waarbinnen andere vormen worden uitgesloten.
Oud 26 september 2008, 21:10   #89
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele. Atheïsme is niks. Atheïsme is het ontbreken van geloof. Atheïsten hebben geen reden om intolerant te zijn.
Atheïsme is evengoed een geloof als het geloof in een God. Het al dan niet postuleren van (een) God doet niets af aan het feit dat het hoedanook om "geloof" gaat. Immers, God is noch verifieerbaar, noch falsifieerbaar.

Of anders gezegd: atheïsme is weliswaar geen geloof in een godheid, maar het blijft niettemin een geloof tout court.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Omdat religie de institutionalisering van één soort spiritualiteit is, waarbinnen andere vormen worden uitgesloten.
Dat hangt van het instituut af. Er bestaan zgn. "gedeelde" spiritualiteiten. In bepaalde gebieden op het Indisch subcontinent bijvoorbeeld is de grens tussen boeddhisme en hindoeïsme niet altijd even duidelijk. En in de Caraïben gaan christendom en buitenchristelijke gebruiken vaak hand in hand.

Daarnaast is er vanwege vele "instituten" de (al dan niet impliciete) erkenning dat er ook "andere wegen" zijn buiten de "eigen weg", zij het dat die "eigen weg" als de beste, de kortste of de meest vanzelfsprekende wordt beschouwd. Vele christelijke Kerken - waaronder de katholieke Kerk - voeren al sedert meerdere decennia een interreligieuze dialoog. Het beste bewijs me dunkt dat het met die uitsluiting van andere vormen niet (langer) zo'n vaart loopt als jij suggereert.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 21:16   #90
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Atheïsme is evengoed een geloof als het geloof in een God. Het al dan niet postuleren van (een) God doet niets af aan het feit dat het hoedanook om "geloof" gaat. Immers, God is noch verifieerbaar, noch falsifieerbaar.

Of anders gezegd: atheïsme is weliswaar geen geloof in een godheid, maar het blijft niettemin een geloof tout court.Dat hangt van het instituut af. Er bestaan zgn. "gedeelde" spiritualiteiten. In bepaalde gebieden op het Indisch subcontinent bijvoorbeeld is de grens tussen boeddhisme en hindoeïsme niet altijd even duidelijk. En in de Caraïben gaan christendom en buitenchristelijke gebruiken vaak hand in hand.
Atheïsme is een gebrek aan geloof in een godheid. Het definieert geen enkele vorm van wat het verder wel zou kunnen zijn. Dat veel mensen het associëren met darwinisme verandert daar niets aan. Je kunt perfect atheïst en niet-darwinist tegelijk zijn. Atheïsme is op dezelfde manier een geloof, als dat het niet-verzamelen van postzegels een hobby is, of kaal een haarkleur.
Citaat:
Daarnaast is er vanwege vele "instituten" de (al dan niet impliciete) erkenning dat er ook "andere wegen" zijn buiten de "eigen weg", zij het dat die "eigen weg" als de beste, de kortste of de meest vanzelfsprekende wordt beschouwd. Vele christelijke Kerken - waaronder de katholieke Kerk - voeren al sedert meerdere decennia een interreligieuze dialoog. Het beste bewijs me dunkt dat het met die uitsluiting van andere vormen niet (langer) zo'n vaart loopt als jij suggereert.
Sommige instellingen zijn inderdaad nogal selectief als het gaat om welke vormen van spiritualiteit ze tolereren en welke niet; maar geloof me, dit heeft vooral met eigenbelang te maken. Bijvoorbeeld, de christelijke wereld heeft zich redelijk sterk verenigd tegen andere godsdiensten die nu haar positie aan willen tasten. Hierbij denk ik voornamelijk aan de Islam. In Nederland zijn de geloofsgemeenschappen ook verschrikkelijk gesegregeerd geweest totdat de bevolking zich voor een groot deel ervan had losgemaakt.
Oud 26 september 2008, 21:52   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet tolerant tov gelovigen die van hun geloof beleid willen maken.

Wat u doet in uw huiskamer of gebedsruimte is uw zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 21:52   #92
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sommige instellingen zijn inderdaad nogal selectief als het gaat om welke vormen van spiritualiteit ze tolereren en welke niet

Het klopt dat de bijbel duidelijk aangeeft dat Jezus de enige weg is, maar wat maakt dat uit voor u ? Ik bedoel u gelooft daar niet in, dus dat zou geen probleem mogen zijn als christenen zoiets zouden zeggen.

Daarnaast ben ik echt wel voor vrijheid van religie en vrijheid van meningsuiting en maak ik me net zorgen om het feit dat men daaraan prutst onder andere via het verdrag van lissabon en via ons centrum voor gelijke kansen en anti-discriminatiewetgeving.
En dan is er ook nog de lijst met verboden "sekten" in ons land waar men eigenlijk zomaar namen kan aan toevoegen zonder al te veel controle.
Oud 26 september 2008, 21:54   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klopt dat de bijbel duidelijk aangeeft dat Jezus de enige weg is, maar wat maakt dat uit voor u ? Ik bedoel u gelooft daar niet in, dus dat zou geen probleem mogen zijn als christenen zoiets zouden zeggen.
Dat ze het zeggen maakt me niks uit, dat ze ernaar handelen via de macht van het getal is een ander verhaal.
Oud 26 september 2008, 21:55   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Daarnaast ben ik echt wel voor vrijheid van religie en vrijheid van meningsuiting en maak ik me net zorgen om het feit dat men daaraan prutst onder andere via het verdrag van lissabon en via ons centrum voor gelijke kansen en anti-discriminatiewetgeving.
En dan is er ook nog de lijst met verboden "sekten" in ons land waar men eigenlijk zomaar namen kan aan toevoegen zonder al te veel controle.
Het is al vrij vaak bewezen dat sekten niets anders zijn als dekmantels voor organisaties die parasiteren op de zwakkeren in de maatschappij.

Net zoals een kerkgemeenschap, maar dan in veel grotere mate.

Het is de plicht van elke burger om zijn medemens te beschermen tegen zulke bedriegelijke en criminele organisaties, en dat doet de wetgever dus ook.
Oud 26 september 2008, 21:57   #95
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben niet tolerant tov gelovigen die van hun geloof beleid willen maken.
tja ik kan hetzelfde zeggen over de meeste mensen aan de linker kant van ons politiek spectrum die eigenlijk verdoken communisten zijn. Misschien ook daarom dat ze steeds meer stemmen verliezen.

Daarbij als vakbonden, bedrijven en anderen politiek mogen meepraten dan mag een kerk dat ook. Iedereen regeert vanuit zijn overtuiging. De atheisten zijn voor abortus omdat dat in hun geloof past bijv.

U hebt een fundamenteel probleem met andersdenkenden en dat doet me denken aan mensen zoals Stalin en Hitler die hadden dat nl ook.

Citaat:
Wat u doet in uw huiskamer of gebedsruimte is uw zaak.
Dat zou er nog al aan mankeren als dat niet het geval was.
Oud 26 september 2008, 22:01   #96
marjan
Burgemeester

Standaard

[quote=Erwinvds;3703880]

Volgens Het Nieuwsblad.

Op 3 januari 2007 schoten gewapende mannen in Mosul (Irak) pater Ragheed Ganni dood. Pater Ganni (34) is een van de naar schatting 170.000 christenen die jaarlijks omwille van hun geloof van het leven worden beroofd.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=UG20NKIH

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priester en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegqaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is ‘. Honderden christenen ondergaan dit lot.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 22:02   #97
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja ik kan hetzelfde zeggen over de meeste mensen aan de linker kant van ons politiek spectrum die eigenlijk verdoken communisten zijn. Misschien ook daarom dat ze steeds meer stemmen verliezen.

Daarbij als vakbonden, bedrijven en anderen politiek mogen meepraten dan mag een kerk dat ook. Iedereen regeert vanuit zijn overtuiging. De atheisten zijn voor abortus omdat dat in hun geloof past bijv.

U hebt een fundamenteel probleem met andersdenkenden en dat doet me denken aan mensen zoals Stalin en Hitler die hadden dat nl ook.
Als geloof slechts een overtuiging was, dan was er geen enkel probleem. Het is juist omdat geloof zich buiten de termen van het zichtbare en verklaarbare bevindt, dat het niet toepasbaar is op het zichtbare en het verklaarbare. Met andere woorden, het is beleid op basis van foutieve, of ten minste onverifieerbare informatie; toch worden die waarheden zonder enige vorm van twijfel of onderzoek aangenomen en als een spijker aan de wand genageld; met als resultaat, onderdrukking en misère.
Oud 26 september 2008, 22:06   #98
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat een onzin kraam je hier uit. Atheisten zijn niet pro abortus. Atheisten hebben daar allemaal hun persoonlijke mening over. De ene vindt het goed, de andere niet. Wat we niet zullen doen is god aanroepen als argument.

In de politiek is er geen plek voor godsdienst puur omdat er geen rede achter godsdienst zit. Vakbonden pleiten voor meer koopkracht omdat er dan meer brood op tafel kan komen. Werkgeversorganisaties pleiten voor lastenverlagingen omdat dan meer mensen aan de slag kunnen. Godsdienstigen pleiten voor allerhande morele wetgeving, waarom ? Wat is de reden ? Omdat het in een boekje staat ? Sorry boy, that doenst do it. Politiek moet gaan over feiten, over mensen, en niet over sprookjes zoals de bijbel.
Oud 26 september 2008, 22:07   #99
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat ze het zeggen maakt me niks uit, dat ze ernaar handelen via de macht van het getal is een ander verhaal.
Als u bezorgt bent over de macht van het getal dan zou ik me veel meer zorgen maken over die 2 miljoen islamieten die hier verblijven en waar al die linkse rakkers telkens opnieuw achter blijven staan.

Er zijn trouwens nauwelijks christenen in ons land, dus geen idee waar u die vrees vandaan haalt. Er zijn veel meer atheisten dan christenen hier jammer genoeg.
Oud 26 september 2008, 22:09   #100
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u bezorgt bent over de macht van het getal dan zou ik me veel meer zorgen maken over die 2 miljoen islamieten die hier verblijven en waar al die linkse rakkers telkens opnieuw achter blijven staan.
Met u eens.
Citaat:
Er zijn trouwens nauwelijks christenen in ons land, dus geen idee waar u die vrees vandaan haalt. Er zijn veel meer atheisten dan christenen hier jammer genoeg.
Hier valt het inderdaad mee, ik maak me echter zorgen over landen zoals de Verenigde Staten van Amerika.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be