Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2013, 00:25   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ja maar waarom zou mij de katholieke interpretatie interesseren als ik het er niet over heb?
Wat achtergrond kan nooit kwaad, tenzij u in uw eigen schulp wilt blijven zitten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:26   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die interne logica van de staatshuishouding gaat je heel graag langs de kassa zien passeren de dag dat je die rechten niet erkent

't Is maar dat je het weet...
Wat weet ik? Stel dat ik arts ben, dan ben ik helemaal niet verplicht over te gaan tot de toepassing van die wetten.
Oud 13 december 2013, 00:26   #83
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eindelijk, u ziet het in: met hengelen naar "erken je de wet of niet" komt je er niet, daar niet het object is vanuit democratisch oogpunt.
Kom ik er niet? Je staat anders exact waar je staan moet

Vanuit democratisch oogpunt draait het daar helemaal om, beste Jan .
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:29   #84
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat weet ik? Stel dat ik arts ben, dan ben ik helemaal niet verplicht over te gaan tot de toepassing van die wetten.
Over plichten hebben we het dan ook nog niet gehad Janneman
Oud 13 december 2013, 00:29   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom ik er niet? Je staat anders exact waar je staan moet

Vanuit democratisch oogpunt draait het daar helemaal om, beste Jan .
Neen, u lijkt opgescheept te zitten met een verwarring in uw denken, nl. dat men als burger de inhoud en de toepassing van de weten zou moeten erkennen of horen te erkennen.
Oud 13 december 2013, 00:30   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over plichten hebben we het dan ook nog niet gehad Janneman
Bijgevolg hoef ik als arts het recht van die patiënt niet te erkennen. Of ik dat nu erken of niet, is van geen enkel belang trouwens. Daarom ook wijs ik u op het zinloze van uw gehengel.
Oud 13 december 2013, 00:31   #87
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, u lijkt opgescheept te zitten met een verwarring in uw denken, nl. dat men als burger de inhoud en de toepassing van de weten zou moeten erkennen of horen te erkennen.
De rechtbank gaat het je graag horen zeggen
Oud 13 december 2013, 00:31   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rechtbank gaat het je graag horen zeggen
Leg me even uit. Waarover zal de rechtbank dan oordelen?
Oud 13 december 2013, 00:32   #89
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bijgevolg hoef ik als arts het recht van die patiënt niet te erkennen. Of ik dat nu erken of niet, is van geen enkel belang trouwens. Daarom ook wijs ik u op het zinloze van uw gehengel.
Tuurlijk ga jij als rechtgeaard democraticus het recht van die patient erkennen . Dat is het enige dat van belang is.

Beetje harder wijzen dus; je zit nog niet eens in de richting nu...
Oud 13 december 2013, 00:33   #90
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg me even uit. Waarover zal de rechtbank dan oordelen?
Dat jij het bestaan van een wet erkent, maar de inhoud, de toepassing ervan noch de rechten die uit zo'n wet voortvloeien niet erkent. Ze gaan er van smullen
Oud 13 december 2013, 00:35   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk ga jij als rechtgeaard democraticus het recht van die patient erkennen . Dat is het enige dat van belang is.
Dan stel ik u de vraag: hoe ziet die erkenning er dan uit die ik als burger zal uitdragen? U beweert immers om de haverklap dat ik de inhoud van de wet erken. Waardoor nu eigenlijk?
Oud 13 december 2013, 00:36   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat jij het bestaan van een wet erkent, maar de inhoud, de toepassing ervan noch de rechten die uit zo'n wet voortvloeien niet erkent. Ze gaan er van smullen
Ik zie geen enkele tegenspraak, daar in het bijzonder voor deze wet er geen vereiste is dat ik als burger instem over het recht van een andere burger. Ik mag dat binnen een democratie gerust op morele of levensbeschouwelijke gronden verwerpen.
Oud 13 december 2013, 02:50   #93
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Waar blijft de goede fee waarbij ik 1 wens mag doen & uitvoeren ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 04:46   #94
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De katholieke benadering interesseert mij geen bal. Het gaat hier over de courante toepassing ervan in ziekenhuizen hier. En ik ben echt benieuwd wanneer pijn sterker wordt dan doctrine.
Juist ! Die klootzak weet niet waarover ie spreekt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 06:03   #95
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is overigens niks democratisch aan uw manier van democratie. Dat is onderdrukking.

Alweer: ik vertel u niet hoe u moet leven, maar u meent wel het recht te hebben omdat mij te dicteren.
Citaat:
Voor een leerkracht heb je klaarblijkelijk wel een probleem met de definitie van het concept "democratie"
Van Den Berghe is zo iemand die democratie steevast verwart met 'dictatuur van de meerderheid'.
Oud 13 december 2013, 06:04   #96
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echter, niemand kan in een democratische rechtsstaat het recht ontzegd worden te handelen vanuit zijn of haar eigen levensbeschouwelijke opvatting.
Gefopt door zijn eigen redenering.

Mooi zo. Je hebt het begrepen. Eindelijk. Het zou tijd worden.

Laten we dit gegeven nu even doortrekken naar de praktijk/dagelijkse leven.

Ben jij als katholiek door om het even welke wet verplicht om onder bepaalde omstandigheden een abortus te laten uitvoeren?

Ben jij als katholiek door om het even welke wet verplicht om euthanasie aan te vragen?

Inderdaad het antwoord is néén. Herlees het nog eens. Néén. Je beschikt namelijk over een vrije keuze. Jij bent volkomen vrij om te handelen volgens jouw levensbeschouwelijke opvatting.

Jouw echtgenote zal nooit worden verplicht een abortus te laten uitvoeren. Jijzelf zal nooit verplicht worden om euthanasie aan te vragen. Niemand die jou zal tegenhouden om te kiezen voor pallitatieve sedatie. Die keuze is gehéél aan jou.

We leven dus inderdaad in een democratische rechtstaat waarin niemand - jij evenmin - het recht ontzegd wordt om te handelen vanuit zijn/haar levensbeschouwelijke opvattingen. Geheel conform jouw hiervoor gestelde visie op een democratie.

Mijn gelukwensen. Je hebt eindelijk begrepen wat een democratie precies inhoudt.

Maar misschien heb je - in jouw haast om semantische spelletjes te spelen, - je wat onbeholpen uitgedrukt. Je bedoelt feitelijk dat jij en jouw medegelovigen - indien nodig ben je zelfs bereid een coalitie aan te gaan met islamieten - het recht moeten hebben om jullie religieuze visie éénzijdig op te leggen aan iederéén, inclusief anders- of nietgelovigen.

Wat dan weer botst met jouw eerder geponeerde (én correcte) stelling. Dat is namelijk geen democratie meer. Zelfs niet indien er een (religieuze) meerderheid wordt voor gevonden. Je ontzegt namelijk het recht van andersdenkenden om te handelen volgens hun eigen levensbeschouwelijke opvattingen...
Citaat:
Eerst toch eventjes nadenken voor u reageert.
Een prima advies. Mag ik vragen dat jij jouw eigen raad eens opvolgt?

Het doet écht geen pijn, dit in tegenstelling tot de enorme spagaat waarin jij jezelf hebt gekronkeld.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 december 2013 om 06:07.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 08:46   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart toch weer een paar dingen. De toepassing van de seculiere wetten gebeuren overeenkomstig de interne logica van de staat.

Echter, niemand kan in een democratische rechtsstaat het recht ontzegd worden te handelen vanuit zijn of haar eigen levensbeschouwelijke opvatting.

Eerst toch eventjes nadenken voor u reageert.

Stel dat ik vanuit mijn eigen levensbeschouwelijke opvatting de consumptie van kleine doses cannabis/hasjiesj en LSD via het spijsverteringsstelsel niet alleen 'géén probleem', maar in bepaalde gevallen zelfs 'bijzonder heilzaam' zou vinden.

Bent u dan van mening dat een democratische rechtsstaat mij het recht kan & mag ontzeggen te handelen vanuit mijn eigen levensbeschouwelijke opvatting en pakweg twee keer per maand in de beslotenheid van mijn woonkamer 1 gram in een koekje verwerkte cannabis/hasjiesj en pakweg één keer per jaar 5 microgram LSD te consumeren?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 09:06   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Stel dat ik vanuit mijn eigen levensbeschouwelijke opvatting de consumptie van kleine doses cannabis/hasjiesj en LSD via het spijsverteringsstelsel niet alleen 'géén probleem', maar in bepaalde gevallen zelfs 'bijzonder heilzaam' zou vinden.

Bent u dan van mening dat een democratische rechtsstaat mij het recht kan & mag ontzeggen te handelen vanuit mijn eigen levensbeschouwelijke opvatting en pakweg twee keer per maand in de beslotenheid van mijn woonkamer 1 gram in een koekje verwerkte cannabis/hasjiesj en pakweg één keer per jaar 5 microgram LSD te consumeren?

Volgens de strikte interpretatie van de huidige wetgeving is het bezit en gebruik van drugs strafbaar. Slechts door het gedoogbeleid wordt er niet ingegrepen.
Oud 13 december 2013, 09:12   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gefopt door zijn eigen redenering.

Mooi zo. Je hebt het begrepen. Eindelijk. Het zou tijd worden.

Laten we dit gegeven nu even doortrekken naar de praktijk/dagelijkse leven.

Ben jij als katholiek door om het even welke wet verplicht om onder bepaalde omstandigheden een abortus te laten uitvoeren?

Ben jij als katholiek door om het even welke wet verplicht om euthanasie aan te vragen?

Inderdaad het antwoord is néén. Herlees het nog eens. Néén. Je beschikt namelijk over een vrije keuze. Jij bent volkomen vrij om te handelen volgens jouw levensbeschouwelijke opvatting.

Jouw echtgenote zal nooit worden verplicht een abortus te laten uitvoeren. Jijzelf zal nooit verplicht worden om euthanasie aan te vragen. Niemand die jou zal tegenhouden om te kiezen voor pallitatieve sedatie. Die keuze is gehéél aan jou.

We leven dus inderdaad in een democratische rechtstaat waarin niemand - jij evenmin - het recht ontzegd wordt om te handelen vanuit zijn/haar levensbeschouwelijke opvattingen. Geheel conform jouw hiervoor gestelde visie op een democratie.

Mijn gelukwensen. Je hebt eindelijk begrepen wat een democratie precies inhoudt.

Maar misschien heb je - in jouw haast om semantische spelletjes te spelen, - je wat onbeholpen uitgedrukt. Je bedoelt feitelijk dat jij en jouw medegelovigen - indien nodig ben je zelfs bereid een coalitie aan te gaan met islamieten - het recht moeten hebben om jullie religieuze visie éénzijdig op te leggen aan iederéén, inclusief anders- of nietgelovigen.

Wat dan weer botst met jouw eerder geponeerde (én correcte) stelling. Dat is namelijk geen democratie meer. Zelfs niet indien er een (religieuze) meerderheid wordt voor gevonden. Je ontzegt namelijk het recht van andersdenkenden om te handelen volgens hun eigen levensbeschouwelijke opvattingen...Een prima advies. Mag ik vragen dat jij jouw eigen raad eens opvolgt?

Het doet écht geen pijn, dit in tegenstelling tot de enorme spagaat waarin jij jezelf hebt gekronkeld.
Wel spagaat?

Vanuit een meerderheid dan de wetgever bepalen dat alle vormen van drugs illegaal zijn. Dat is dan een uiting van de visie die bij die meerderheid heerst. Langs democratische weg wordt dit dan in wetgeving gegoten, ook al is er een groep andersdenkenden die meent dat drugs geen probleem vormt en bijgevolg ook niet verboden hoort te worden. Hiermee wordt ook het recht ontzegt aan wie drugs wil zou willen vervaardigen, bezitten, verhandelen en gebruiken. Dit alles vanuit een welbepaalde visie op mens en maatschappij.

Vanuit dat voorbeeld wordt duidelijk dat u democratie verwart met een volkomen neutrale overheid.
Oud 13 december 2013, 09:15   #100
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel ik niets heb met de islam, moeten we op dit moment pragmatisch zijn. Zowel moslims als christenen (lees: conservatieve christenen) dienen boven zichzelf uit te stijgen om gemeenschappelijke belangen veilig te stellen of terug te veroveren op de seculiere meerderheid van dit land. Te denken valt aan het subiet terugdraaien van het homohuwelijk, het verbieden van abortus, het terugdraaien van de 24 uurseconomie, het toestaan van religieuze uitingen in overheidsgebouwen en godsdienstonderwijs als pre in het voortgezet onderwijs.
Vreemd. Eerst zegt hij dat ze boven zichzelf dienen uit te stijgen voor het gemeenschappelijk belang, en vervolgens pleit hij voor dezelfde fundamentalistische, extremistische bullshit die net tegen het gemeenschappelijk belang is. Het toont alleen maar het belang aan van dat secularisme.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be