Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2013, 00:02   #61
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten treed ik hier niet op als advocaat voor iemand anders.
Semantisch gezien doe je dat heel zeker

En praktisch gezien eigenlijk ook.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:04   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tiens, we waren het er toch over eens dat de toepassing, geheel conform de democratische principes, conform de wet moet gebeuren?

De katholieke leer is de wet niet eh Jan, dat weet je nu toch ook wel al, niet?
U verwart toch weer een paar dingen. De toepassing van de seculiere wetten gebeuren overeenkomstig de interne logica van de staat.

Echter, niemand kan in een democratische rechtsstaat het recht ontzegd worden te handelen vanuit zijn of haar eigen levensbeschouwelijke opvatting.

Eerst toch eventjes nadenken voor u reageert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:05   #63
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
U verwart toch een paar dingen. Ik stel vast dat dit de wetten zijn, wat evenwel niet betekent dat ik daar enige morele instemming bij moet tonen. De wet vereist dat trouwens niet.

Daarnaast is het eenieders recht op te komen voor een verandering van de wetten.
Tuurlijk mag je daar subjectief bezwaar bij hebben, en tuurlijk mag je dat proberen die wetten democratisch gezien terug te veranderen; maar zoals ik zei, je erkent die rechten op euthanasie, abortus en het homohuwelijk dus wel, aangezien je een flink, democratisch burger bent. Goed van je Jan. Fijn dat we op dat vlak toch al geen verwarring hebben .
Oud 13 december 2013, 00:07   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik weet perfect hoe sedatie gebeurt in ziekenhuizen vandaag: men spuit de patient vol morfine totdat zijn hart zodanig verlamd wordt dat deze sterft.

En ik doel op deze sedatie bij wat ik zei.
Ik doel daar niet op, zoals ook al eerder is gebleken uit het citaat dat ik u meegaf maar blijkbaar door u niet werd gelezen onder het mom "het interesseert me niet".
Oud 13 december 2013, 00:08   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk mag je daar subjectief bezwaar bij hebben, en tuurlijk mag je dat proberen die wetten democratisch gezien terug te veranderen; maar zoals ik zei, je erkent die rechten op euthanasie, abortus en het homohuwelijk dus wel, aangezien je een flink, democratisch burger bent. Goed van je Jan. Fijn dat we op dat vlak toch al geen verwarring hebben .
Bij mijn weten heb ik alleen gesteld: ik erken het bestaan van deze wetten. Nergens verklaar ik mij er mee akkoord.
Oud 13 december 2013, 00:08   #66
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik doel daar niet op, zoals ook al eerder is gebleken uit het citaat dat ik u meegaf maar blijkbaar door u niet werd gelezen onder het mom "het interesseert me niet".
Ik begon hier als eerste over sedatie. Dus mijn definitie van sedatie is relevant voor de discussie.

Wat mij betreft noemen wij het quasi-euthanasie. Het gaat om het ding en niet de naam.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:09   #67
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
U verwart toch weer een paar dingen. De toepassing van de seculiere wetten gebeuren overeenkomstig de interne logica van de staat.

Echter, niemand kan in een democratische rechtsstaat het recht ontzegd worden te handelen vanuit zijn of haar eigen levensbeschouwelijke opvatting.

Eerst toch eventjes nadenken voor u reageert.
Tuurlijk Jan; niemand legt jou op dat je jezelf moet euthanaseren, jezelf moet aborteren of je zelf een homohuwelijk moet aangaan eh. Maar zoals eerder gezegd, je bent mooi democratisch dus je erkent anderen hun recht daarop en je laat de wet daar ook spelen aangezien de katholieke leer geen wet is. Daar is goed over nagedacht, uiteraard.
Of ben je nu wat verward?

(Trust me: je bent niet half zo goed als je denkt in die semantische spelletjes )
Oud 13 december 2013, 00:11   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk Jan; niemand legt jou op dat je jezelf moet euthanaseren, jezelf moet aborteren of je zelf een homohuwelijk moet aangaan eh. Maar zoals eerder gezegd, je bent mooi democratisch dus je erkent anderen hun recht daarop en je laat de wet daar ook spelen aangezien de katholieke leer geen wet is. Daar is goed over nagedacht, uiteraard.
Of ben je nu wat verward?

(Trust me: je bent niet half zo goed als je denkt in die semantische spelletjes )
Daar u het niet begrijpt, zal ik het toch maar eventjes herhalen: ik erken het bestaan van deze wetten, maar verklaar mij er niet mee akkoord. Ik hoef de toepassing van de wet trouwens niet te "erkennen", daar de individuele burger dit niet doet in een democratie. Schijnbaar ontgaat u dat maar eventjes.
Oud 13 december 2013, 00:12   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik begon hier als eerste over sedatie. Dus mijn definitie van sedatie is relevant voor de discussie.

Wat mij betreft noemen wij het quasi-euthanasie. Het gaat om het ding en niet de naam.
"Ik was eerst, meester!" 't Doet me onmiddellijk denken aan mijn klas. Natuurlijk wierp u het op, maar ik bracht onmiddellijk aan hoe de katholieke Kerk het ziet. En dat is nu eenmaal anders dan wat u ervan maakt.
Oud 13 december 2013, 00:13   #70
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heb ik alleen gesteld: ik erken het bestaan van deze wetten. Nergens verklaar ik mij er mee akkoord.
Voila, je erkent dat deze wetten bestaan, dus je erkent iedereen ook zijn rechten op euthanasie, abortus en homohuwelijk.
De dag dat erkennen en akkoord gaan synoniemen zijn, gaat je semantiek weer op, maar zover zijn we nog niet .
Oud 13 december 2013, 00:15   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, je erkent dat deze wetten bestaan, dus je erkent iedereen ook zijn rechten op euthanasie, abortus en homohuwelijk.
De dag dat erkennen en akkoord gaan synoniemen zijn, gaat je semantiek weer op, maar zover zijn we nog niet .
Nogmaals, ik hoef als burger de rechten van de burgers niet te erkennen. Ik stel alleen vast: dat zijn wetten en zo worden ze toegepast. Net zo stel ik vast dat het binnen een democratie een recht is hiermee niet akkoord te gaan en naar verandering te streven.
Oud 13 december 2013, 00:16   #72
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar u het niet begrijpt, zal ik het toch maar eventjes herhalen: ik erken het bestaan van deze wetten, maar verklaar mij er niet mee akkoord. Ik hoef de toepassing van de wet trouwens niet te "erkennen", daar de individuele burger dit niet doet in een democratie. Schijnbaar ontgaat u dat maar eventjes.
De wetten erkennen is het recht dat door deze wetten gegarandeerd wordt erkennen. Meer hoeft ook niet Jan . Tenzij je toch wil toegeven dat je ondemocratisch bent
Oud 13 december 2013, 00:18   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetten erkennen is het recht dat door deze wetten gegarandeerd wordt erkennen. Meer hoeft ook niet Jan . Tenzij je toch wil toegeven dat je ondemocratisch bent
Wat bedoelt u nu: dat ik door de erkenning van het bestaan van de wet, de inhoud van de wet inhoudelijk goedkeur? Ik zie immers niet goed in waar u wil toe komen.
Oud 13 december 2013, 00:18   #74
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik hoef als burger de rechten van de burgers niet te erkennen. Ik stel alleen vast: dat zijn wetten en zo worden ze toegepast. Net zo stel ik vast dat het binnen een democratie een recht is hiermee niet akkoord te gaan en naar verandering te streven.
Dat had je al gezegd; niemand houdt je dan ook tegen een echte katholieke partij op te richten eh .

Maar tot zolang erken je inderdaad gewoon de rechten gegarandeerd door die wetten; dat is heel mooi en flink van je.
Oud 13 december 2013, 00:19   #75
six
Banneling

Standaard

Citaat:
"Ik was eerst, meester!" 't Doet me onmiddellijk denken aan mijn klas. Natuurlijk wierp u het op, maar ik bracht onmiddellijk aan hoe de katholieke Kerk het ziet. En dat is nu eenmaal anders dan wat u ervan maakt.
Ja maar waarom zou mij de katholieke interpretatie interesseren als ik het er niet over heb?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:19   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ziet u wel: u bent niet democratisch aangelegd. U wil slechts een democratie van uw gelijkgezinden.
Als er democratisch gestemd wordt dat u een omgekeerd kruis op uw voorhoofd moet staan hebben. Doet u dat dan ?

Zoniet bent u wel heel ondemocratisch ingesteld....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 00:20   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u nu: dat ik door de erkenning van het bestaan van de wet, de inhoud van de wet inhoudelijk goedkeur? Ik zie immers niet goed in waar u wil toe komen.
Dat is wel duidelijk
Tuurlijk bedoel ik dat niet . Dat je de inhoud al dan niet goedkeurt interesseert geen hond.

Laatst gewijzigd door Sfax : 13 december 2013 om 00:21.
Oud 13 december 2013, 00:22   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat had je al gezegd; niemand houdt je dan ook tegen een echte katholieke partij op te richten eh .

Maar tot zolang erken je inderdaad gewoon de rechten gegarandeerd door die wetten; dat is heel mooi en flink van je.
Wat moet ik verstaan onder "ik erken de rechten gegarandeerd door die wetten"? Dat lijkt me toch veel eenvoudiger, nl. de wet bestaat en die kan toegepast worden. Ik als burger hoef daarbij niets te erkennen of niet. Al eerder verwees ik naar de interne logica van de staatshuishouding.
Oud 13 december 2013, 00:23   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel duidelijk
Tuurlijk bedoel ik dat niet . Dat je de inhoud al dan niet goedkeurt interesseert geen hond.
Eindelijk, u ziet het in: met hengelen naar "erken je de wet of niet" komt je er niet, daar niet het object is vanuit democratisch oogpunt.
Oud 13 december 2013, 00:24   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat moet ik verstaan onder "ik erken de rechten gegarandeerd door die wetten"? Dat lijkt me toch veel eenvoudiger, nl. de wet bestaat en die kan toegepast worden. Ik als burger hoef daarbij niets te erkennen of niet. Al eerder verwees ik naar de interne logica van de staatshuishouding.
Die interne logica van de staatshuishouding gaat je heel graag langs de kassa zien passeren de dag dat je die rechten niet erkent

't Is maar dat je het weet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be