Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2014, 10:21   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat klopt. De door mij geventileerde mening verandert weinig aan het ontslag.

Gelukkig maar dat u er voor niets tussen zit.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:23   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uiteraard. Alleen had Ford IMHO gewoon de gangbare regels moeten toepassen. Niet minder, maar ook niet meer.

Dat was alleen mogelijk indien Ford een onmiddellijke sluiting ingevoerd had.
Uit goede bron gehoord dat het budget, dat Ford had uitgetrokken voor de sluiting, minstens het dubbele zou zijn.
Oud 7 september 2014, 10:30   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ah, moeten we dan toch de posttraumatische stress zo kaderen? Had ik gelijk?

Ja en nee.
Er zijn net zoals in het dagdagelijkse leven aan ieder verhaal minstens twee kanten, in dit geval zijn het er minstens 3.

Je hebt mensen die een bepaalde leeftijd bereikt hebben. Zij hadden er op gerekend dat ze, na de lancering van de Nieuwe Mondeo, nog een jaar of twee moesten werken en dat er dan een nieuwe herstructurering zou komen. Voor deze mensen is het iets vroeger werkelijkheid geworden, het resultaat is ongeveer hetzelfde.

Je hebt de mensen die jonger zijn en dachten dat ze bij Ford een toekomst hadden, een toekomst ondanks hun lage scholing.

Je hebt mensen die ook nog jong zijn maar nooit de intentie hadden bij Ford te blijven of dachten bij de volgende herstructurering pak ik mee wat ik kan en ga elders werken. Deze mensen hebben wel een degelijke bagage (hoge scholing), veel van deze mensen zijn intussen elders aan de slag.
Oud 7 september 2014, 10:48   #84
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat was alleen mogelijk indien Ford een onmiddellijke sluiting ingevoerd had.
Uit goede bron gehoord dat het budget, dat Ford had uitgetrokken voor de sluiting, minstens het dubbele zou zijn.
Dat is het probleem net.
Met van horen zeggen ben je niets.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:52   #85
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ziekteverzuim meer dan 60%
Dan wordt er geen enkele wagen meer gemaakt wegens gebrek aan deskundigen.

Heeft u bronnen die dit ziekteverzuim kunnen staven?
Ik heb zelfs geen weet van één interim-arbeid(er)(ster) bij Ford Genk, wel wordt er geput uit de shift die niet meer produceert, maar dit is om de vroegvertrekkers en het extra verlof op te vangen.
Het zeer hoge ziekteverzuim is het geval bij de toelevering. Bij ons is men reeds in januari met interimkrachten moeten beginnen omdat het ziekteverzuim toen al zeer hoog was en tijdelijken hun contract niet meer wensten te verlengen (wegens slechte sfeer).
De "vlinders" hadden het toen reeds voor bekeken gehouden net als 80% vd swt-ers zodat teamleaders mee moesten werken in de produktie en lijnbevoorrading.
Wat U "deskundigen" noemt krijgen extra premies om de boel te laten draaien. Voor elke target worden die beloond.
Deze week stopt de produktie vd Mondeo en de meeste mensen beginnen nu pas te beseffen dat het voorbij is.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 11:07.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:57   #86
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Het "extra" dat de mensen van Ford Genk eruit hebben kunnen halen is om mee te lachen.
Bruto oogt het zeer mooi, netto is het al een heel ander paar mauwen.
De lachende derde (de staat) gaat met heel veel lopen.
De Ford directie of de vakbonden kunnen nu nog steeds niet bereken hoeveel een arbeider netto meekrijgt. Van de vroeg verlaters is er ondertussen informatie losgekomen, 't is gene vette in het nette.
Ik weet wat ik netto verdiende daar, ik heb van mijn brutto premie 50% belastingen afgetrokken en de rest gedeeld door mijn aantal jaren dienst en dan kwam ik tot de conclusie dat het vergelijkaar was met de formule Claeys.

Bijna 30 jaar dienst was in mijn geval goed voor een bedrag van +/- 115 duizend euro + verlofgeld berekend op dat bedrag het jaar nadien.

Als dat om te lachen is, ja wat had je dan gewenst dat men niet meer moest werken na het ontslag.
Oud 7 september 2014, 11:02   #87
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Je hebt mensen die een bepaalde leeftijd bereikt hebben. Zij hadden er op gerekend dat ze, na de lancering van de Nieuwe Mondeo, nog een jaar of twee moesten werken en dat er dan een nieuwe herstructurering zou komen. Voor deze mensen is het iets vroeger werkelijkheid geworden, het resultaat is ongeveer hetzelfde.
Een nieuw model betekent incl. face-lift 8 jaar werk (dus geen herstructurering).
Dat was ons beloofd en de vakbond zwaaide met dat papier maar die vd bedienden waren slimmer en lazen ook de kleine lettertjes. Daarin stond dat bij slechte economische omstandigheden dit contract nietig was. Op het moment vd ondertekening was de verkoop van onze modellen dramatisch!
In elk geval zijn vele duizenden werknemers opgelucht in collectief verlof gegaan. Toen ze terugkwamen luidden de doodsklokken.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 11:06.
Oud 7 september 2014, 12:56   #88
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Een nieuw model betekent incl. face-lift 8 jaar werk (dus geen herstructurering).
Dat was ons beloofd en de vakbond zwaaide met dat papier maar die vd bedienden waren slimmer en lazen ook de kleine lettertjes. Daarin stond dat bij slechte economische omstandigheden dit contract nietig was. Op het moment vd ondertekening was de verkoop van onze modellen dramatisch!
In elk geval zijn vele duizenden werknemers opgelucht in collectief verlof gegaan. Toen ze terugkwamen luidden de doodsklokken.
De CAO werd ook goedgekeurd door de bediendenvakbonden.

U van de toelevering werd niets beloofd.

U van de toelevering was op geen enkele manier betrokken bij de onderhandelingen voor een nieuwe CAO, u heeft er alleen maar van geprofiteerd om hogere ontslagvergoedingen te eisen, maar op geen enkele wijze iets bijgedragen bij het tot stand komen van die CAO met het excuus dat jullie minder loon hadden en dus niets moesten bijdragen om Ford in Genk te laten produceren.
Oud 7 september 2014, 13:11   #89
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De CAO werd ook goedgekeurd door de bediendenvakbonden.

U van de toelevering werd niets beloofd.

U van de toelevering was op geen enkele manier betrokken bij de onderhandelingen voor een nieuwe CAO, u heeft er alleen maar van geprofiteerd om hogere ontslagvergoedingen te eisen, maar op geen enkele wijze iets bijgedragen bij het tot stand komen van die CAO met het excuus dat jullie minder loon hadden en dus niets moesten bijdragen om Ford in Genk te laten produceren.
Mijnheer, wat U niet weet is dat ik persoonlijk heb onderhandeld met Monica De Coninck. Ik heb de hele strategie bedacht toen wij de Mondeolaan afsloten zonder medeweten van onze vakbonden (de pvda had daar niets mee te maken maar wilde dit recupereren). Ik heb de Minister persoonlijk verteld dat de toelevering niet aan het werk ging zolang wij geen copy-paste van Ford kregen. Wij hadden niets te verliezen en Ford wou nog auto's bouwen. 5 uren na mijn onderhoud werd er een sociaal bemiddelaar aangesteld en kwam alles in een stroomversnellling. Wij hadden niet alleen Ford koud gepakt maar vooral de vakbonden die de toelevering van bij het begin hadden laten vallen. Hun secretarissen konden daar niet mee lachen en U weet wat er van hen gekomen is ondertussen!!?. Ford was bereid 1.2 miljard dollar te betalen voor de sluiting van Genk. Omdat de Fordwerknemers niet wilden staken maar liever technisch werkloos waren toen wij aan het staken waren hebben wij maar de helft gekregen. Indien zij solidair waren en meegestaakt hadden dan hadden wij het dubbele gekregen! U hoeft mij de haat en de neerbuigendheid vd Fordmensen tav de toelevering niet te beschrijven : dit was vanaf dag 1 zo en is nooit verbeterd.
Op aanraden van mijn advokaat ben ik al 10 maanden op de ziekekas, U begrijpt ook waarom!
Nog 3 maanden en ik krijg mijn premie en dan nog 6 maanden tewerkstellingscel om mijn vooropzeg op te roefen en dan begint mijn levenslange vakantie! Ik heb mijn formulier vd RVA reeds ontvangen dat ik meer dan 38 j dienstjaren heb en ben dus vrijgesteld van werk zoeken (maxi-vrijstelling). Dit formulier deponeer ik bij de vdab op 1/7/2015 in de voormiddag en namiddag ben ik op Zaventem.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 13:21.
Oud 7 september 2014, 13:19   #90
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg uit?.
Citaat:
Ford Keulen is meer dan alleen de Ford Fiesta, met minder dan 25% van de werknemers daar.

Met uwe logica zou er geen motoren produktie naar Spanje en Craiova zijn gegaan uit de hoofdzetel, toch is dat gebeurd, de volledige V6 lijn is ontmanteld. De B-Max is van Keulen naar Craiova gegaan toen de Ford Fusion vervangen moest worden.

In Keulen hadden ze begrepen dat ze het roer moesten omgooien nadat die produktie wegviel.
Ook al verdwijnt er een shift in de Fiesta produktie, de motorenbouw krijgt er een shift bij, ze gaan voor dezelfde produktieaantallen op 2 shiften als elders in 3 shiften, dat is waarom ze de produktie behouden, omdat ze bereid waren hun verworven rechten op te geven, meer rendement voor hetzelfde geld.

Maar geen enkele cent looninlevering voor de werknemers.
Wel wat verworven rechten kwijt.

Men kan het dus wel halen van goedkope landen als men het wil.
Oud 7 september 2014, 13:21   #91
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijnheer, wat U niet weet is
Wat ik wel weet is dat jullie van de Ford CAO hebben geprofiteerd Maar er niet aan hebben bijgedragen.
Oud 7 september 2014, 13:22   #92
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien zij solidair waren en meegestaakt hadden dan hadden wij het dubbele gekregen!.
In uw dromen.
Oud 7 september 2014, 13:33   #93
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
In uw dromen.
Dat dachten de Fordmensen ook toen wij copy-paste eisten!
En toch hebben wij net dezelfde voorwaarden als jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aan de kant blijven zitten levert nooit iets op!
Ford heeft de sluiting op een dik jaar terugverdiend, zij hadden op meer dan 2 jaar gerekend! Maar jullie zaten liever bij de stoof toen wij in de vrieskoude aan het staken waren.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 13:33.
Oud 7 september 2014, 13:46   #94
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat dachten de Fordmensen ook toen wij copy-paste eisten!
En toch hebben wij net dezelfde voorwaarden als jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aan de kant blijven zitten levert nooit iets op!
Ford heeft de sluiting op een dik jaar terugverdiend, zij hadden op meer dan 2 jaar gerekend! Maar jullie zaten liever bij de stoof toen wij in de vrieskoude aan het staken waren.
Inderdaad, men is voor hogere sluitingspremies gegaan en niet voor werkgelegenheid.

Nooit hebben ze daar werk tot 2020 gescandeerd, wel loon tot 2020 en beiden zijn ze misgelopen.

Wees dus maar fier en tevreden op uw pyrrus-overwinning.

Laatst gewijzigd door dpg : 7 september 2014 om 13:47.
Oud 7 september 2014, 14:07   #95
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, men is voor hogere sluitingspremies gegaan en niet voor werkgelegenheid.

Nooit hebben ze daar werk tot 2020 gescandeerd, wel loon tot 2020 en beiden zijn ze misgelopen.

Wees dus maar fier en tevreden op uw pyrrus-overwinning.
Odell was onverbiddelijk en wenste niet terug te komen op de sluiting.
Er is op het allerhoogste niveau bemiddeld maar snel werd duidelijk dat dit geen zin had.
In 2004 is de sluiting voorkomen doordat de conveyor werd aangelegd op koste vd belastingbetaler en met toeleveringsbedrijven die de totale loonmassa drukten door lage lonen zonder extra-legale voordelen.
Wij resulteerden onder de transportsector (wij doen assemblage!) en ons loon lag 40% lager dan bij Ford!
Wij hadden in tegenstelling tot de Ford-werknemers geen maaltijdcheques, ook geen gratis busvervoer naar
ons werk. Ook hadden wij geen betaalde CAO-dagen, geen ADV-dagen, geen anciënniteitsdagen.
Wij hadden geen groepsverzekering voor een bijkomend pensioen. Ook hadden wij geen DKV-verzekering.
Onze lonen lagen tot 40% lager dan hetgeen onze Fordcollega’s kregen.
Wij hadden geen fatsoenlijk sanitair, geen bedrijfsarts, ...
Ik vergeet nog veel zaken die wij niet hadden en onze Fordcollega’s wel.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 14:10.
Oud 7 september 2014, 14:31   #96
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
In 2004 is de sluiting voorkomen doordat de conveyor werd aangelegd.
Zeveraar de conveyor staat er al veel langer (2000) en als je dat al niet eerlijk kunt plaatsen dan mag iedereen zich serieus vragen stellen over al de rest die je hier post.
Oud 7 september 2014, 14:35   #97
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het probleem net.
Met van horen zeggen ben je niets.
Niet van horen zeggen, uit goede bron.
Oud 7 september 2014, 14:37   #98
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij hadden in tegenstelling tot de Ford-werknemers ....
Omdat jullie geen Ford Werknemers zijn, maar werknemers van andere multinationals.

Maar volgens uwe logica zou de kebab leverancier ook recht moeten hebben op dezelfde voorwaarden omdat die aan Ford leverde.

Want dat was het uiteindelijk wat jullie deden, onderdelen aan Ford tegen een vastgestelde prijs per stuk leveren , net zoals CSG de eigenaar van de conveyor een vast bedrag kreeg voor iedere wagen die men produceerde.

Laatst gewijzigd door dpg : 7 september 2014 om 14:37.
Oud 7 september 2014, 14:38   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet wat ik netto verdiende daar, ik heb van mijn brutto premie 50% belastingen afgetrokken en de rest gedeeld door mijn aantal jaren dienst en dan kwam ik tot de conclusie dat het vergelijkaar was met de formule Claeys.

Bijna 30 jaar dienst was in mijn geval goed voor een bedrag van +/- 115 duizend euro + verlofgeld berekend op dat bedrag het jaar nadien.

Als dat om te lachen is, ja wat had je dan gewenst dat men niet meer moest werken na het ontslag.
Het zijn de mensen die veel jaren dienst hebben, zonder dat ze SWT gerechtigd zijn, die met het meeste gaan lopen.
Je moet er ook rekening mee houden dat je, als je geen werk vindt, er een half jaar van moet leven.
Oud 7 september 2014, 14:44   #100
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet zeveren jongen, lancering is superdruk en nadien is het kalm, een facelift geeft een opflakkering, niet meer niet minder.
Het contract tot 2020 was een contract dat er werkzekerheid was voor ???? personen, het aantal stond er niet in.

De nieuwe lijnen waren dermate geautomatiseerd dat ze met minder mensen meer konden produceren.

De body zou in elk geval vertrekken van één bodem; nu zijn er dat twee. Ook op de montageband en dergelijke zouden de drie types gemaakt worden, nu was dat ook op twee totaal verschillende productielijnen.

Ook in de C hal waren er verschillende nieuwigheden gepland om met minder volk hetzelfde of meer te maken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be