Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2015, 21:12   #81
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Als je al eens op het domein van de Spoelberghs geweest bent, dan weet je dat klein, bescheiden of terughoudend niet echt van toepassing is . Maar ze komen niet in de media, dat klopt, tenzij dan wanneer de goegemeente vindt dat ze hun bedrijf anders moeten besturen.

Reality is dat die mensen zich geen hol aantrekken van de publieke opinie. Dat doen de AB Inbev families niet, maar dat doet Coucke evenmin. En terecht ook. Waarom zouden zij of wie dan ook zich iets moeten aantrekken van wat anderen vinden. Als iemand zijn leven, succes of wat dan ook wil beleven met luxe, dan is dat zijn volste recht. Dat zoiets de ogen uitsteekt van anderen, dat zegt meer over die anderen. Er is geen enkele reden om de saaie gruize muis die opgaat in de massa te spelen.
Mijn overbuur was miljardair, en had wel een enorme villa en domein maar hij kwam alleen buiten met een deux-chevaux omdat hij schrik had dat de mensen zouden denken dat hij veel geld had.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 21:25   #82
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Weinigen kunnen hun gevoelens goed verwoorden.
Een tip:

Eerst verwoorden op welke waarneming je gevoel gebaseerd is. Doe dat zo objectief mogelijk. Beschrijf de feiten neutraal.

Dan wat jou dat doet: jouw gevoel objectief beschrijven (verdriet, boosheid enz.)

Daarna een behoefte uitdrukken

Dan een verzoek doen aan de ander

(Dit is gebaseerd op 'geweldloze communicatie' van Marshall Rosenberg.)

De meesten verwijten en schelden in het rond zonder enige notie van hoe je je gevoelens op zo'n manier kan uiten dat het het meest effectief is.
Waarom heb ik nu ineens de behoefte om op uw bakkes te kloppen? Ik kan dat moeilijk neutraal en objectief beschrijven.
Oud 29 december 2015, 21:43   #83
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mijn overbuur was miljardair, en had wel een enorme villa en domein maar hij kwam alleen buiten met een deux-chevaux omdat hij schrik had dat de mensen zouden denken dat hij veel geld had.
Wel dan is die kerel te beklagen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2015, 07:52   #84
Peche
Banneling

Standaard

Mensen kijken vooral naar anderen om zichzelf niet te zien.
Je moet maar eens diep in hun gevoelens tasten en men zwijgt snel of barst in tranen uit. Ik hou teveel van mijn tactvolle geslepen narcistische manieren dat ik soms ziek ben het niet te kunnen uiten. ^^
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2015, 07:52   #85
Peche
Banneling

Standaard

Dbbl

Laatst gewijzigd door Peche : 30 december 2015 om 07:54.
Oud 30 december 2015, 09:16   #86
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies dat de lokale bewoners dat niet opmerken...
Na één maand is het al van:
"Kijk daar! De miljardair met zijn deux-chevaux"!"
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2015, 17:31   #87
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Precies dat de lokale bewoners dat niet opmerken...
Na één maand is het al van:
"Kijk daar! De miljardair met zijn deux-chevaux"!"
De lokale mensen wisten dat natuurlijk. Hij had trouwens een bedrijf in de gemeente met honderden werknemers. Hij pendelde doorgaans van zijn domein naar de fabriek in die wagen.

Ik heb familie van graven en gravinnen, een zestal broers en zusters, neven die lopen daar ook niet met te koop, ze hebben elk een groot domein met kasteel met tientallen en zelfs een paar honderd hectaren land en bouwgrond. Maar als je ze tegenkomt ga je het nooit denken. In feite hebben ze al teveel tegengekomen omdat er op hun geld geaasd wordt door profiteurs en bedriegers en ze te braaf zijn om zich te verdedigen.

Als je vermogend bent moet je zéér brutaal kunnen zijn om dat soort mensen af te stoten of pseudo vrienden te schatten naar hun echte waarde.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 30 december 2015 om 17:48.
Oud 30 december 2015, 18:06   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De lokale mensen wisten dat natuurlijk. Hij had trouwens een bedrijf in de gemeente met honderden werknemers. Hij pendelde doorgaans van zijn domein naar de fabriek in die wagen.

Ik heb familie van graven en gravinnen, een zestal broers en zusters, neven die lopen daar ook niet met te koop, ze hebben elk een groot domein met kasteel met tientallen en zelfs een paar honderd hectaren land en bouwgrond. Maar als je ze tegenkomt ga je het nooit denken. In feite hebben ze al teveel tegengekomen omdat er op hun geld geaasd wordt door profiteurs en bedriegers en ze te braaf zijn om zich te verdedigen.

Als je vermogend bent moet je zéér brutaal kunnen zijn om dat soort mensen af te stoten of pseudo vrienden te schatten naar hun echte waarde.
Natuurlijk niet ze hebben schrik dat ze in het dorpscafé een pintje of een colake zouden moeten trakteren

Maar zoals veel rijken bijten ze een eurocent in twee.....niks zo triestig als pinnige mensen.....la vie d'artiste is niet aan ze besteed....

Precies of die krengen zouden zich een eurooke laten afpakken.....jij schat die mensen wel heel verkeerd in hoor.Die gaan vechten voor 10 eurocent.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2015, 18:44   #89
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Natuurlijk niet ze hebben schrik dat ze in het dorpscafé een pintje of een colake zouden moeten trakteren

Maar zoals veel rijken bijten ze een eurocent in twee.....niks zo triestig als pinnige mensen.....la vie d'artiste is niet aan ze besteed....

Precies of die krengen zouden zich een eurooke laten afpakken.....jij schat die mensen wel heel verkeerd in hoor.Die gaan vechten voor 10 eurocent.
Op bepaalde gebieden ben ook gierig op andere dan weer niet. Ik heb geen behoefte om te laten zien dat ik geld heb. Eerder de neiging om het te verstoppen. Zoiets, van ai die gaan denken dat ik geld heb. Als ik dan iets duur of zichtbaar koop dan is het alleen om mezelf te verwennen niet om anderen de ogen uit te steken.
Oud 31 december 2015, 08:39   #90
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op bepaalde gebieden ben ook gierig op andere dan weer niet. Ik heb geen behoefte om te laten zien dat ik geld heb. Eerder de neiging om het te verstoppen. Zoiets, van ai die gaan denken dat ik geld heb. Als ik dan iets duur of zichtbaar koop dan is het alleen om mezelf te verwennen niet om anderen de ogen uit te steken.
Ja iedereen is wel gierig op iets. Ik mocht nog miljardair zijn ik zou bv nooit geld kunnen geven aan gastronomie.Het zegt me niks.Niks smaakt me beter dan een lekkere spaghetti. Voor wat ons niet interesseert is iedere euro te veel maar als het je wel boeit mag het in feite wel kosten wat het wilt je zal er toch voor gaan.

De Fransen hebben daar een mooi gezegde over ; Quand on aime on ne compte pas.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 december 2015 om 08:41.
Oud 31 december 2015, 08:47   #91
Peche
Banneling

Standaard

Nochtans leef je in een land met een zalige gastronomie.
Onze keuken is best één om trots op te zijn.
Bepaalde chefs kunnen vernuft goed om gaan met onze streekproducten, en zo leer je wat bij he.
Ik kan gerust meer als 100 euro aan een etentje versmijten, no problemo.
Maar 't moet wel smaken dan of ik vind het ook verspilling.
Oud 31 december 2015, 09:50   #92
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Terwijl ik de indruk had dat mensen mekaar vroeger als ze konden mekaar hielpen en de dingen zo eenvoudig mogelijk probeerden af te handelen heb ik nu de indruk dat men nu vooral genoegen schept in mekaar het leven zuur te maken en de dingen extreem te compliceren.....
Ga tegenwoordig nog maar eens naar een administratie.....een openbare dienst of bij een nutsvoorzieningsmaatschappij .....een hospitaal...een ambassade.....een garage ...nergens wordt je nog op een correcte manier geholpen ....telkens kom je met een wrang gevoel naar buiten...
En de enige keer dat dit nog lukt is als een via via kan gaan.
Dus samengevat heb jij het gevoel dat je door veel bedrijven en instanties enkel correct wordt geholpen als je via via kan gaan. Hoe zie jij de oplossing ? Uitsluiten dat via via gaan correct wordt geholpen of iedereen correct helpen ? Als iedereen correct wordt geholpen ga je dan het gevoel kwijtspelen dat je niet beter via via had gegaan ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 10:11   #93
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Afgunst is bij veel mensen diep ingeworteld. En jaloerse mensen kunnen soms heel nare dingen doen. Daarom is het verstandig om, wanneer je het geluk hebt om erg welstellend te zijn, daar niet te veel mee naar buiten te treden. Discretie, onopvallend zijn in de omgang en in het uiterlijke, maar toch tegenover iedereen vriendelijk.
Ben je een dikke nek omdat je meer hebt dan een ander?
Ik weet niet of het aangewezen is om je vrijheden en mogelijkheden te verbergen, of dat het gewoon aan die anderen ligt en dat ze daar zelf maar iets aan moeten doen.

Ik ken inderdaad veel van die jaloerse types, maar ik weet niet of ik daar überhaupt wel vrienden mee wil zijn
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 11:40   #94
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben je een dikke nek omdat je meer hebt dan een ander?
Nee maar veel van die anderen die zelf weinig hebben denken snel dat je een dikke nek hebt omdat je meer hebt en omdat zijn jaloers zijn.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 11:42   #95
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wat ik ook veel zie: mensen die weinig kunnen of durven kunnen maar niet bevatten dat er mensen zijn die meer kunnen bereiken dan henzelf. Dat is op zich al een reden om jaloers te zijn en die anderen ongeluk toe te wensen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2016, 15:30   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om maar 2 eigenschappen op te noemen? Hoe komt dat? Is het eigen aan de mens of is het door omstandigheden?
Blue Sky, doe ondertussen ook eens moeite om te reageren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2016, 17:26   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus samengevat heb jij het gevoel dat je door veel bedrijven en instanties enkel correct wordt geholpen als je via via kan gaan. Hoe zie jij de oplossing ? Uitsluiten dat via via gaan correct wordt geholpen of iedereen correct helpen ? Als iedereen correct wordt geholpen ga je dan het gevoel kwijtspelen dat je niet beter via via had gegaan ?
Ik denk dat er spijtig genoeg niet veel oplossing meer zal komen....integendeel.
Oud 4 januari 2016, 18:31   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Wat je bij zeer rijke mensen ook niet mag onderschatten is de factor "angst". Er zijn in het verleden reeds meerdere gevallen geweest van ontvoeringen met de bedoeling geld af te persen. Dit is niet uitsluitend een filmscenario, het is reeds meermaals harde realiteit geweest. Zo een paar decennia geleden was er de dramatische ontvoering van Baron Bracht. Zijn lijk werd teruggevonden op het (toen nog bestaande) stort van de Hoge Maay. Er was ook de ontvoering van Baron Lambert die serieus mishandeld werd (vinger afgesneden). Dan in Nederland in 1983 ook de ontvoering van biermagnaat Freddy Heineken. Een ander voorbeeld: de Italiaanse financier Carlo De Benedetti (deed eind 1988 een bod on de Belgische Generale Maatschappij) durfde niet meer in Italië wonen uit schrik voor ontvoering door de Maffia.
Een van de rijkste mensen van het land Alexandre Van Damme woont in Brussel opzettelijk in een volstrekt onopvallend rijhuis en geeft geen interview aan een krant indien hij verneemt dat er van hem ook foto's genomen worden. Vorig jaar nog is een uitgebreid gesprek met hem gepubliceerd in De Tijd. Zonder foto.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2016, 18:46   #99
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat je bij zeer rijke mensen ook niet mag onderschatten is de factor "angst". Er zijn in het verleden reeds meerdere gevallen geweest van ontvoeringen met de bedoeling geld af te persen. Dit is niet uitsluitend een filmscenario, het is reeds meermaals harde realiteit geweest. Zo een paar decennia geleden was er de dramatische ontvoering van Baron Bracht. Zijn lijk werd teruggevonden op het (toen nog bestaande) stort van de Hoge Maay. Er was ook de ontvoering van Baron Lambert die serieus mishandeld werd (vinger afgesneden). Dan in Nederland in 1983 ook de ontvoering van biermagnaat Freddy Heineken. Een ander voorbeeld: de Italiaanse financier Carlo De Benedetti (deed eind 1988 een bod on de Belgische Generale Maatschappij) durfde niet meer in Italië wonen uit schrik voor ontvoering door de Maffia.
Een van de rijkste mensen van het land Alexandre Van Damme woont in Brussel opzettelijk in een volstrekt onopvallend rijhuis en geeft geen interview aan een krant indien hij verneemt dat er van hem ook foto's genomen worden. Vorig jaar nog is een uitgebreid gesprek met hem gepubliceerd in De Tijd. Zonder foto.
Je vergeet onze Paul VDB nog
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be