Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2008, 18:12   #121
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Vind je dat nu zelf ook niet extreem pessimistisch klinken?

Mijn inziens moeten allochtonen blijven proberen of 'pushen' tot de autochtonen zwichten. En ik denk dat deze het zich binnenkort (door tekorten aan arbeidskrachten op de markt) niet echt meer zullen kunnen permitteren om op dat vlak kieskeurig te zijn. Enfin, dat zie je nu ook al: bv. waar je vroeger enkel autochtone verkopers/verkoopsters had, beginnen er nu steeds meer allochtone krachten voor in de plaats te komen...
Vandaar dat men nog meer Poolse arbeidskrachten wil aantrekken omdat het 'huidig' aanbod niet voldoet.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 18:34   #122
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Vandaar dat men nog meer Poolse arbeidskrachten wil aantrekken omdat het 'huidig' aanbod niet voldoet.
Nee dat is niet (enkel) daarom. Poolse arbeidskrachten zijn vaker 'bereid' om te werken aan een lager loon.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:07   #123
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Vind je dat nu zelf ook niet extreem pessimistisch klinken?

Mijn inziens moeten allochtonen blijven proberen of 'pushen' tot de autochtonen zwichten. En ik denk dat deze het zich binnenkort (door tekorten aan arbeidskrachten op de markt) niet echt meer zullen kunnen permitteren om op dat vlak kieskeurig te zijn. Enfin, dat zie je nu ook al: bv. waar je vroeger enkel autochtone verkopers/verkoopsters had, beginnen er nu steeds meer allochtone krachten voor in de plaats te komen...
studies tonen nochthans aan dat ook in knelpuntberoepen, waar men dus geen volk voor vindt, er toch nog sprake is van discriminatie. dus dat het probleem zichzelf wel zal oplossen, lijkt vooralsnog niet te kloppen.

studies tonen ook aan dat de discriminatie veel groter is voor jobs waarbij direct contact met de klant nodig is, zoals verkoop. je moet maar eens kijken welke jobs allochtonen innemen in bedrijven en organisaties, zelfs degene die werken rond diversiteit. de meeste vind je in de kuisploeg of de keuken. je ziet alleszins een etnische stratificatie.

hetzelfde gaat op voor vrouwen trouwens. ook hen vind je nog steeds veel minder in hoger betaalde jobs en in tegenstelling tot wat velen denken lost het probleem zich niet vanzelf op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:13   #124
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
studies tonen nochthans aan dat ook in knelpuntberoepen, waar men dus geen volk voor vindt, er toch nog sprake is van discriminatie. dus dat het probleem zichzelf wel zal oplossen, lijkt vooralsnog niet te kloppen.

studies tonen ook aan dat de discriminatie veel groter is voor jobs waarbij direct contact met de klant nodig is, zoals verkoop. je moet maar eens kijken welke jobs allochtonen innemen in bedrijven en organisaties, zelfs degene die werken rond diversiteit. de meeste vind je in de kuisploeg of de keuken. je ziet alleszins een etnische stratificatie.

hetzelfde gaat op voor vrouwen trouwens. ook hen vind je nog steeds veel minder in hoger betaalde jobs en in tegenstelling tot wat velen denken lost het probleem zich niet vanzelf op.

Welke studies?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:17   #125
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Enig idee waarom het personeel van de VDAB in Antwerpen de allochtone werkzoekenden dan maar zelf thuis gingen bezoeken omdat ze gewoonweg niet wilden komen opdagen als ze uitgenodigd werden?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:31   #126
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Enig idee waarom het personeel van de VDAB in Antwerpen de allochtone werkzoekenden dan maar zelf thuis gingen bezoeken omdat ze gewoonweg niet wilden komen opdagen als ze uitgenodigd werden?
Je verwart toch niet met het project X-Stra ?

Zoniet. Ik zie niet direct graten in dergelijk initiatief van de VDAB. Ik begrijp dat in bepaalde wijken mensen nogal geïsoleerd hun leven slijten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:51   #127
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je verwart toch niet met het project X-Stra ?

Zoniet. Ik zie niet direct graten in dergelijk initiatief van de VDAB. Ik begrijp dat in bepaalde wijken mensen nogal geïsoleerd hun leven slijten.
ik weet niet hoeveel projecten er bestaan waarbij VDAB personeel de allochtone werkzoekenden zelf uit hun bed komt halen, omdat ze anders niet opdagen als ze worden uitgenodigd.

Dit in combinatie met het feit dat ze blijkbaar véél minder worden uitgenodigd, zou toch de wenkbrauwen moeten doen fronsen?

Wie weet hoeveel werkgevers hébben al allochtonen uitgenodigd, die dan toch niet opdagen?

Niet elke werkgever is bereid om zijn personeel eerst 's morgens uit hun bed te halen, dan zelf onder de douche te zetten en ze dan eventueel nog met een firmawagen met chauffeur naar het werk brengt hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 20:14   #128
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke studies?
een beetje opzoekwerk zal je geen pijn doen hoor, maar goed, ik zal je even op weg helpen:

een frans onderzoek waarbij cv's werden uitgestuurd en er duidelijke discriminatie obv verschillende discriminatiegronden. de conclusies vind je hier:
http://vdab.be/magezine/dec06/discriminatie.shtml
het rapport vind je hier:
http://www.adia.fr/pdf/CPADIABarometreDiscri.pdf
een studie over de brussels arbeidsmakrt:
http://www.statbel.fgov.be/studies/ac530_nl.pdf
een studie over de arbeidsmarkt in belgië, waarbij ook andere studies vermeld staan:
http://statbel.fgov.be/studies/ac354_nl.pdf
en nog eentje, dat ook de cijfers van de VDAB aangeeft, al is het al wel wat verouderd.
http://www.statbel.fgov.be/studies/ac380_nl.pdf
een samenvatting van conclusies van meerdere studies, ook van die hierboven beschreven, vind je hier:
http://www.vvs.ac/congres/wg3.pdf

er zijn er nog massa's. zelfs google kan je op weg helpen.

Citaat:
Oud 30 januari 2008, 20:17   #129
ingenious

Standaard

Citaat:
niet echt. jij? een linkje met meer info? en doen ze dat enkel bij allochtonen?

Citaat:
Oud 30 januari 2008, 20:19   #130
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht

Uiteraard komt dat allemaal door mij en "mijn soort". Aan de negatieve beeldvorming kunnen deze lieve knuffelallochtoontjes zelf helemaal niets doen natuurlijk. Ze hebben zich immers altijd voorbeeldig gedragen en niets, maar dan ook echt helemaal niets hebben ze gedaan dat ze zulk een wreed lot verdienen. Het is allemaal de schuld van de rassiesten en dieskriemienaasie. Boeoeoeoeoeoeehoeoeoeoeoeoeoe
nu kan u wel lachen. Maar u moest eens in hen plaats zijn. U zou niet meer lachen.
Oud 30 januari 2008, 21:16   #131
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
niet echt. jij? een linkje met meer info? en doen ze dat enkel bij allochtonen?
Ze zijn nooit zo vriendelijk geweest om mij uit te nodigen voor een gesprek in verband met een sollicitatie waarvoor ik in aanmerking zou komen, laat staan me te vereren met een bezoek aan huis. Ik heb ook nooit enige stempelaar in deze grotendeels autochtone wijk horen zeggen dat hij bezoek kreeg van iemand van de VDAB.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 30 januari 2008 om 21:17.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 21:56   #132
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie weet hoeveel werkgevers hébben al allochtonen uitgenodigd, die dan toch niet opdagen?
Werkzoekenden

Circe. Draai de wereld niet op z' kop. Werkgevers hoeven niet te bedelen naar geschikte medewerkers.

Ik zie het nog steeds zo: Wie niet echt gemotiveerd is voor het aangeboden werk, en ziet dat het meer opbrengt om thuis te blijven, of toch niet inziet waarom vroeg opstaan opweegt tegen een paar Euro's mee, blijft dus gewoon thuis.

De fout ligt niet bij de werkgevers, noch bij de potentiële weknemers, dus ook niet bij de allochtonen. Allochtonen zijn ook de zwakst geschoolden, zijn dus ook logisch gezien het minst geïnteresseerd in werk zonder meerverdienste vergeleken met een vervangingsinkomen. Zo onmenselijk is dat niet.

Tenzij, en dit mag ook terzijde worden gezegd, er een groep zou zijn dat het in armoede leven in een Westers land nog steeds luxueuzer zou vinden dan het leven in het land van herkomst.

De fout ligt bij de overheid die te langzaam het lef heeft harder op te treden tegen werkonwilligen.
Oud 30 januari 2008, 23:28   #133
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
nu kan u wel lachen. Maar u moest eens in hen plaats zijn. U zou niet meer lachen.
Maar ik ben dus niet in hun plaats.
Nogmaals, ik en mijn bedrijf zijn geen filantropische instellingen, en niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets, verplicht mij om met hun in jouw ogen gruwelijke wrede lot begaan te zijn.
Ik ben ook werkzoekende geweest toen ik in het buitenland vertoefde en de taal niet genoeg machtig was. En ook ik ben daar toen afgewezen omdat ik buitenlander was. En dat heb ik dan ook zonder morren geaccepteerd.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:30   #134
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is mijn taak niet. De uwe?
ik zever er niet over dat men eerder autochtonen aanneemt dan alloch's. Ik vind dat prima, en normaal.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:34   #135
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
ook als het niet waar is?
Luister, als men mij met geweld allerlei oneerlijke wetten oplegt, zoals daar zijn de wet dat men iemand niet mag weigeren op grond van dit of van dat, dan moet ik mijn plan trekken, en doen wat ik kan met wat ik heb...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:51   #136
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik en mijn bedrijf zijn geen filantropische instellingen, en niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets, verplicht mij om met hun in jouw ogen gruwelijke wrede lot begaan te zijn.
Vind ik goed gezegd.

Zou kunnen dat ik ergens een post van je over het hoofd heb gezien. Maar vind je dat filantropie binnen eigen land tegenover een landgenoot met andere cultuur en/of godsdienst niet mag kunnen ?

Of worden we in eigen land enkel filantropisch uit noodzaak of uit financieel gewin ?
Oud 31 januari 2008, 00:09   #137
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Vind ik goed gezegd.

Zou kunnen dat ik ergens een post van je over het hoofd heb gezien. Maar vind je dat filantropie binnen eigen land tegenover een landgenoot met andere cultuur en/of godsdienst niet mag kunnen ?
Iemand met een andere (lees: niet-westerse) cultuur en/of godsdienst zie ik per definitie al niet als landgenoot.
Los daarvan mag eenieder voor zichzelf weten of hij/zij wel of niet de filantroop ten bate van wie of wat dan ook wenst uit te hangen, maar zulks moet dan wel vrijwillig geschieden, en niet omdat het door bepaalde instanties en/of groeperingen verplicht wordt opgelegd.

Citaat:
Of worden we in eigen land enkel filantropisch uit noodzaak of uit financieel gewin ?
Uhm... hebben wij het hier over hetzelfde begrip? Filantropi = liefdadigheid.
Hoe kan men liefdadig zijn uit noodzaak of uit financiëel gewin? Dan is er immers geen sprake meer van liefdadigheid.
Oud 31 januari 2008, 00:52   #138
Geert C

Standaard

Citaat:
Maar ik ben dus niet in hun plaats.
U had het wel kunnen zijn...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 02:08   #139
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Had mijn tante wielen gehad, was het een autobus geweest. Uw punt?

Ik bén het toch niet? En zoals ik al zei ben ik zelf in het buitenland geweest en werd ik ook niet aangenomen, en dat heb ik dus gewoon zonder mokken geaccepteerd. Ik had dan ook het volste begrip daarvoor.
Oud 31 januari 2008, 02:12   #140
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Liever wel volledig citeren dan want hij schrijft erbij dat hij in vergelijkbare positie GEWEEST is.
Citaat:
Vuyschthaemert: .............. Ik ben ook werkzoekende geweest toen ik in het buitenland vertoefde en de taal niet genoeg machtig was. En ook ik ben daar toen afgewezen omdat ik buitenlander was. En dat heb ik dan ook zonder morren geaccepteerd.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be