Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 19:33   #41
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dus die rechtsen vinden:
-dat allochtonen ons werk afpakken
-dat ze lui zijn en moeten werken
-dat ze geweigerd mogen worden op basis van hun afkomst etc..., maar dat ze tegelijk toch werk MOETEN vinden.
Kortom: ze moeten worden weggepest via achterpoortjes.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 19:45   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Veel blabla en gezever hier voor een pseudo-onderzoek...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 20:10   #43
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dus die rechtsen vinden:
-dat allochtonen ons werk afpakken
-dat ze lui zijn en moeten werken
-dat ze geweigerd mogen worden op basis van hun afkomst etc..., maar dat ze tegelijk toch werk MOETEN vinden.
Kortom: ze moeten worden weggepest via achterpoortjes.
-Zolang het aantal allochtonen beperkt blijft zal dat zo'n probleem wel niet stellen.
-Velen zijn idd lui en die zouden moeten werken ja. Heb jij liever dat ze parasiteren op jouw belastingen?
-Volgens mij worden allochtonen minder vaak aangenomen omdat ze nu eenmaal lastiger personeel zijn. Uit ervaring weet bijvoorbeeld ik dat een zeer groot deel van de allochtonen systematisch ziek wordt op vakantie. (Naast de vliegvelden in Marokko zal een dokter zitten die ziektebriefjes afstempelt.)
Mijn oplossing is die "slechte" allochtonen terugsturen, zodat er geen reden meer is om de allochtonen te "discrimineren".
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 21:26   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Dat zullen de afgewezen kandidaten nooit weten. Die krijgen enkel en alleen te horen dat helaas voor hen de keuze op een andere kandidaat is gevallen.

Probeer maar eens te bewijzen dat er rascistische/diskriminerende motieven achter steken zonder tot gestapo-praktijken over te gaan.
Of het moet zijn dat het bedrijf zelf een flater begaat, zoals in het geval Eurolock...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 21:30   #45
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Bon, dus twee dezelfde CV's met enkel een andere naam en een verschil van 35 %

Wat denken jullie hiervan?
Ik vind dat normaal. Ik zou ook de voorkeur geven aan een landgenoot.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 21:34   #46
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind dit een prachtig antwoord maar toch een kanttekening (en ook hier graag je antwoord op): stel dat je een CV krijgt van Jan en van Piet. Je nodigt ze beide uit maar dan blijkt dat Piet Van De Kerckhove eigenlijk een Sri-Lankees is die is geadopteerd. Spreekt natuurlijk vloeiend NL, is atheist, heeft niets meer te maken met zijn geboorteland etc, maar...is bruin. En nu?
Als die persoon sympatiek overkomt, en aan de vereisten voldoet, werf ik hem eventueel aan.
Oud 29 januari 2008, 21:38   #47
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
iemand weigeren op basis van naam/geloof/geslacht is discriminatie/racisme.
Onzin natuurlijk. Iedereen doet toch wat hij wil, zeker? Of leven wij onder een tyrannie ? Ik neem toch aan, of niet aan, wie ik wil? Hoe gaat u nu bewijzen dat het om het ras/geloof/geslacht is dat ik een persoon weiger ? Moest men het mij verwijtend komen vragen, zou ik zeggen dat hij zich zichtbaar bedronken en/of gedrogeerd aangeboden heeft, en daarmee is de kous af.
Oud 29 januari 2008, 21:40   #48
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Mss gaat men wel gestapo-praktijken opstarten om zulke racisten aan te pakken en financieel de grond in te boren?
waar wacht u op ? Maak er werk van. We zullen wel zien of u er in lukt
Oud 29 januari 2008, 23:08   #49
willem1940NLD

Standaard

Ik mis inzicht over de grootte van de aangeschreven bedrijven; kan mij voorstellen dat grotere bedrijven eerder bereid zijn enig risico te nemen waar het bijvoorbeeld om 1 procentje van het aantal aangestelden gaat, tegen bij een klein bedrijf waar 1 persoon misschien 30 �* 100 percent van het personeelsbestand betekent.
Oud 29 januari 2008, 23:58   #50
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Misschien" is geen zekerheid (ik neem tenminste aan dat je met "mss" het Nederlandse woord "misschien" bedoelt). Daarbij zijn 'bekentenissen' die verkregen zijn uit marteling en dergelijke - gestapo-praktijken dus - niet rechtsgeldig.

Voorts is een sollicitatieprocedure per definitie diskriminerend voor alle kandidaten omdat er immers onderscheid wordt gemaakt op basis van CV en verdere kwalificaties.

Tenslotte, stel dat Mohammed of Mbeki bij verdere gelijke CV en kwalificaties wél worden uitgenodigd tot een gesprek, en Jan, Piet en Klaas niet, dan is dat diskriminerend ten opzichte van Jan, Piet en Klaas.
Of zijn het alleen de bruine Mohammed en Mbeki die gedriskrimineerd worden en kúnnen Jan, Piet en Klaas niet eens gediskrimineerd worden omdat ze blank en autochtoon zijn?
Nee, zowel Piet, jan, klaas, mohammed als mbeki mogen worden uitgenodigd op een gesprek.
Oud 29 januari 2008, 23:58   #51
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
waar wacht u op ? Maak er werk van. We zullen wel zien of u er in lukt
Dat is mijn taak niet. De uwe?
Oud 29 januari 2008, 23:59   #52
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Onzin natuurlijk. Iedereen doet toch wat hij wil, zeker? Of leven wij onder een tyrannie ? Ik neem toch aan, of niet aan, wie ik wil? Hoe gaat u nu bewijzen dat het om het ras/geloof/geslacht is dat ik een persoon weiger ? Moest men het mij verwijtend komen vragen, zou ik zeggen dat hij zich zichtbaar bedronken en/of gedrogeerd aangeboden heeft, en daarmee is de kous af.
ook als het niet waar is?
Oud 30 januari 2008, 00:19   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niks nieuws. Triestig genoeg maar het is zo. We kunnen enkel hopen dat diversiteitsmanagers en de media de bedrijven toch iets meer sensibiliseren. Maar ik blijf optimistisch. Ik denk toch dat er op dat vlak vooruitgang wordt geboekt, een beetje langzaam maar zeker.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 00:45   #54
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik denk dat dat nog goed meevalt eigenlijk. Als er bvb geboortejaar 1950 en 1980 op de andere CV had gestaan was het verschil nog veel groter geweest.

Daarnaast: dat bepaalde groepen vreemdelingen het moeilijker hebben om door een eerste selectie te raken lijkt me logisch. Als jouw groep een negatief imago heeft speelt dat tegen jou. De mens die die selectie maakt heeft ook geen onbeperkte tijd om alle kandidaten individueel te ontmoeten, dus ja dan is het logisch dat een kandidaat van een groep die geen negatief imago meezeult 'bevoordeeld' is.

Het is alleen nonsens om die man dan als een racist te beschouwen want hij doet gewoon waar hij voor betaald wordt. Een zo goed mogelijke kandidaat proberen te vinden met beperkte tijd en informatie.

Het probleem zit bij de groep én dat is wat aangepakt moet worden. Hou op met de profiteurs te onderhouden, zet de misdadigers en fundamentalisten het land uit. Het zal de aangepaste migrant die wél zijn/haar stokje wil bijdragen aan deze samenleving oneindig meer helpen dan met een beschuldigend vingertje naar het HR departement/de personeelschef/de werkgevers te wijzen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 01:27   #55
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Bij mij speelt land van herkomst, kleur, geslacht, seksuele voorkeur geen rol, religie wel.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 02:00   #56
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, zowel Piet, jan, klaas, mohammed als mbeki mogen worden uitgenodigd op een gesprek.
Uiteraard mogen ze allemaal uitgenodigd worden. Niemand die dat de werkgever verbiedt. Maar ze hoeven of moeten van geen enkele instantie of wettelijke bepaling allemaal uitgenodigd te worden voor een gesprek. Dus worden Jan, Piet en Klaas wel uitgenodigd voor een verder gesprek en krijgen Mohammed en Mbeki keurig een brief in de brievenbus met daarin "jammer doch helaas, wij hebben een andere kandidaat gevonden, maar wie weet in de toekomst..." of iets van gelijke strekking.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 12:04   #57
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
M.i. komt partij-voorkeur niet op een CV voor. Ga je dan bij sollicitanten naar hun politieke voorkeur peilen? Dat is een inbreuk op de AD-wetgeving ....

Als jij iemand wil uitsluiten op basis van zijn eventuele religieuze voorkeur, moet ik u toch kunnen uitsluiten op basis van een politieke voorkeur? Misschien is die AD-wetgeving dan toch aan aanpassing toe, denk je niet?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 12:07   #58
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als jij iemand wil uitsluiten op basis van zijn eventuele religieuze voorkeur, moet ik u toch kunnen uitsluiten op basis van een politieke voorkeur? Misschien is die AD-wetgeving dan toch aan aanpassing toe, denk je niet?

Mijn vraag was : hoe leidt je politieke voorkeur uit een CV af?
Ooit al eentje van dichtbij gezien?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 12:14   #59
Duvelke

Standaard

Citaat:
Uiteraard mogen ze allemaal uitgenodigd worden. Niemand die dat de werkgever verbiedt. Maar ze hoeven of moeten van geen enkele instantie of wettelijke bepaling allemaal uitgenodigd te worden voor een gesprek. Dus worden Jan, Piet en Klaas wel uitgenodigd voor een verder gesprek en krijgen Mohammed en Mbeki keurig een brief in de brievenbus met daarin "jammer doch helaas, wij hebben een andere kandidaat gevonden, maar wie weet in de toekomst..." of iets van gelijke strekking.
maar u bent wrs niet van plan om ze toch nog uit te nodigen? gewoon omdat ze allochtoon zijn?
Oud 30 januari 2008, 12:20   #60
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Mijn vraag was : hoe leidt je politieke voorkeur uit een CV af?
Ooit al eentje van dichtbij gezien?
Hoe leid je religieuze voorkeur af uit een CV? Dat kan je ook niet, maar toch vind je dat het moet kunnen dat iemand op basis daarvan wordt uitgesloten.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be