![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Banneling
|
Helaas voor u wordt er in mijn hersenpan geen Frans gesproken, maar louter Nederlands - overigens net zoals dat in geheel de illegitieme belzieke staat, incluis Wallonië, over niet al te lange tijd het geval zal zijn. Laat dát gerust aan ons over.
Gelukkig voor u heeft u al een redelijke basiskennis Nederlands opgedaan, dus zelfs voor u gloort er nog hoop aan de einder. Nu alleen het verschil tussen "Hopelijk kun je zelf nog volgen" en "Hopelijk kun je jezelf nog volgen" nog leren, en u zult als een zo goed als echt mens te beschouwen zijn. |
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de bron "in grote lijnen" te willen vertalen naar het Nederlands? Ik spreek geen Frans. Bij voorbaat dank
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....20#post3471620 Laatst gewijzigd door azert : 4 juni 2008 om 13:09. |
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Banneling
|
Blijft de plaat op uw ouderwetse Waalse koffergrammofoon hangen?
Geen nood, zodra geheel Wallonië effectief is vernederlandst, zult ook u van de geneugten van diverse moderne technische snufjes, waarmee Nederlandstaligen reeds decennialang bekend zijn, kennis kunnen nemen, zodat u nimmer meer last zult hebben van bakkelieten platen die enkel op vooroorlogse apparatuur afgespeeld kunnen worden waardoor diezelfde vooroorlogse bakkelieten platen dus nogal eens blijven hangen. Maar dit geheel terzijde. |
|
|
|
|
|
#126 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Banneling
|
Ze kennen er, blijkens jouw uitspraken, wel meer niet, maar dat zal, zoals reeds gezegd is, rap veranderen zodra de superieure Nederlandstalige beschaving daar haar intrede doet.
Laatst gewijzigd door Hrafnar : 4 juni 2008 om 13:36. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Fetai : 4 juni 2008 om 15:01. |
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#133 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Ik ben trouwens alles behalve een hollandist wanneer het op de Nederlandse taal aankomt. Ik braak nog altijd van de herinnering aan de dictie-lessen in de middelbare school. Daar probeerden ze ons een Veronica-R en een typisch Hollandse uitspraak aan te leren. "Eten" werd "ej-te", "brengen" werd "brênge". En dat trachtten die aan een bende geboren en getogen West-Vlamingen aan de man te brengen? Je zal van verder moeten komen. De Nederlandse taal heeft een duidelijk andere ontwikkeling gehad de laatste paar eeuwen in Noord en Zuid. Dat is ons erfgoed en ik wil dat ook geaccentueerd zien. Ik ben als de dood voor een drukkende Hollandse inmenging daarin. Ik vind het al verschrikkelijk dat een Vlaming woorden als "tikpoes" en "tikketakke" als Nederlands moet aanvaarden (zie Van Dale). Ik heb hier nog een woordenboek Duits-Nederlands/Nederlands-Duits van voor den oorlog, op de eerste pagina staat duidelijk dat het aan nederlandstaligen in België gericht was, en dat er ook een aparte editie was voor Nederlanders. Het voorwoord was geschreven door een Hollandse professor, de stijl en zelfs de spelling was anders. Zij schreven toen (jaren 30) veel -ies waar wij -isch gebruikten. Fantasties. Veel te progressief voor de meer traditioneel getinte Vlaming. Citaat:
Engels is dan ook de belangrijkste taal de dag van vandaag. Een elementaire kennis van het Engels, dat wordt van je verwacht voor de meeste deftige jobs. Je kunt toch moeilijk die mens gaan dwingen Nederlands te leren? Maar ik heb wel nog nooit één Engelstalige, zij het een Brit, een Amerikaan, Australiër of wat dan ook, neerbuigend bezig gehoord over het Nederlands. Ik ken er verschillende die hier al een hele tijd verblijven en al aardig wat Nederlands spreken. Met een zwaar Engels accent dan wel maar goed verstaanbaar desalniettemin. In gezelschap spreken wij toch Engels tegen hem, gewoon uit hoffelijkheid. Dat is misschien een eigenschap van de Vlaming dat de Hollander niet bezit, maar ik heb het nooit anders geweten, en zie daar weinig problemen mee. De gemiddelde Vlaming is vrij vlot op dat gebied, dat is nu een maal één van onze betere eigenschappen. Ik ben eens een Franstalige Brusselaar tegengekomen die er op stond altijd het Nederlands te gebruiken als hij in Vlaanderen was (één van de weinigen |
||
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Doch voor een wijziging van landsgrenzen, gewestgrenzen en zelfs gemeente grenzen is een 2/3meerderheid van de beide bestuursorganen die bevoegd zijn voor deze gebieden nodig, plus een 2/3meerderheid in kamer en senaat met een meerderheid langs uit beide taalgroepen. Dit is ingevoegd geweest na het opdelen van de gewestgrenzen op verzoek van de VU, omdat deze anders zijn medewerkingniet wilde verlenen aan de toenmalige grondwetwijzigingen. Het is juist om deze reden dat men zo vast zit in B.H.V. De walen willen in de plaats een uitbreiding van BXL, maar dit kan enkel als daarvoor ook een 2/3meerderheid te vinden is in de Vlaamse regering. En N-VA en het VB hebben nu net meer dan 1/3 van de Vlaamse senatoren en kunnen dit dus altijd binnen het Vlaamse gewest blokkeren. Of dacht je dat de N-VA geen stok achter de deur had om de CD&V in het gareel te houden bij het uitdelen van geschenkjes aan de Walen. Trouwens ook de reden waarom Verhofstad zich niet met B.H.V durfde bezigte houden. Het is een veel te heet hangijzer dat niet enkel binnen de federale regering moet behandeld worden als er grondgebied van het Vlaamse gewest aan de Walen word geschonken, maar ook binnen het Vlaamse parlement. |
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar even buitendraads wat is tikpoes" en "tikketakke. Ik ben Hollander, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
|
|
|
|
#137 |
|
Minister
|
tikpoes = secretaresse
tikketakke, regen dacht ik. En hun gevoel voor humor apprecieer ik nog het meest |
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Iemand die de gehele dag achter (eigenlijk voor) een pc informatie invoert wordt wel eens type- of tikgeit genoemd. En regen gewoon...regen. Het regent pijpenstelen....of is het nu pijpestelen...
Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 4 juni 2008 om 17:00. |
|
|
|
|