Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2008, 13:02   #121
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik hoop het voor jou
Helaas voor u wordt er in mijn hersenpan geen Frans gesproken, maar louter Nederlands - overigens net zoals dat in geheel de illegitieme belzieke staat, incluis Wallonië, over niet al te lange tijd het geval zal zijn. Laat dát gerust aan ons over.

Gelukkig voor u heeft u al een redelijke basiskennis Nederlands opgedaan, dus zelfs voor u gloort er nog hoop aan de einder. Nu alleen het verschil tussen "Hopelijk kun je zelf nog volgen" en "Hopelijk kun je jezelf nog volgen" nog leren, en u zult als een zo goed als echt mens te beschouwen zijn.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 13:04   #122
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
Helaas voor u wordt er in mijn hersenpan geen Frans gesproken, maar louter Nederlands - overigens net zoals dat in geheel de illegitieme belzieke staat, incluis Wallonië, over niet al te lange tijd het geval zal zijn. Laat dát gerust aan ons over.

Gelukkig voor u heeft u al een redelijke basiskennis Nederlands opgedaan, dus zelfs voor u gloort er nog hoop aan de einder. Nu alleen het verschil tussen "Hopelijk kun je zelf nog volgen" en "Hopelijk kun je jezelf nog volgen" nog leren, en u zult als een zo goed als echt mens te beschouwen zijn.
Hopelijk kun je zelf nog volgen
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 13:04   #123
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de bron "in grote lijnen" te willen vertalen naar het Nederlands? Ik spreek geen Frans. Bij voorbaat dank
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 13:09   #124
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de bron "in grote lijnen" te willen vertalen naar het Nederlands? Ik spreek geen Frans. Bij voorbaat dank
Oefen hier nog een beetje je Frans:

http://forum.politics.be/showthread....20#post3471620

Laatst gewijzigd door azert : 4 juni 2008 om 13:09.
Oud 4 juni 2008, 13:14   #125
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Hopelijk kun je zelf nog volgen
Blijft de plaat op uw ouderwetse Waalse koffergrammofoon hangen?

Geen nood, zodra geheel Wallonië effectief is vernederlandst, zult ook u van de geneugten van diverse moderne technische snufjes, waarmee Nederlandstaligen reeds decennialang bekend zijn, kennis kunnen nemen, zodat u nimmer meer last zult hebben van bakkelieten platen die enkel op vooroorlogse apparatuur afgespeeld kunnen worden waardoor diezelfde vooroorlogse bakkelieten platen dus nogal eens blijven hangen. Maar dit geheel terzijde.
Oud 4 juni 2008, 13:17   #126
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijft de plaat op uw ouderwetse Waalse koffergrammofoon hangen?

Geen nood, zodra geheel Wallonië effectief is vernederlandst, zult ook u van de geneugten van diverse moderne technische snufjes, waarmee Nederlandstaligen reeds decennialang bekend zijn, kennis kunnen nemen, zodat u nimmer meer last zult hebben van bakkelieten platen die enkel op vooroorlogse apparatuur afgespeeld kunnen worden waardoor diezelfde vooroorlogse bakkelieten platen dus nogal eens blijven hangen. Maar dit geheel terzijde.
Je zult daar nog eerst elektriciteit moeten leggen, dat kennen ze daar nog niet.
Oud 4 juni 2008, 13:23   #127
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zult daar nog eerst elektriciteit moeten leggen, dat kennen ze daar nog niet.
Ze kennen er, blijkens jouw uitspraken, wel meer niet, maar dat zal, zoals reeds gezegd is, rap veranderen zodra de superieure Nederlandstalige beschaving daar haar intrede doet.

Laatst gewijzigd door Hrafnar : 4 juni 2008 om 13:36.
Oud 4 juni 2008, 13:37   #128
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze kennen er, blijkens jouw uitspraken, wel meer niet, maar dat zal, zoals reeds gezegd is, rap veranderen zodra de superieure Nederlandstalige beschaving daar haar intrede doet.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 13:47   #129
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Oud 4 juni 2008, 14:58   #130
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oefen hier nog een beetje je Frans:

http://forum.politics.be/showthread....20#post3471620
Hier kan ik niets mee. Als Zeeuw zijnde hoef je toch niet van mij te verwachten dat ik ó zo geweldig goed ben in Frans?

Laatst gewijzigd door Fetai : 4 juni 2008 om 15:01.
Oud 4 juni 2008, 15:11   #131
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hier kan ik niets mee. Als Zeeuw zijnde hoef je toch niet van mij te verwachten dat ik ó zo geweldig goed ben in Frans?
Jij verstaat de enige echte universele hoftaal niet? Schande!

Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 15:23   #132
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jij verstaat de enige echte universele hoftaal niet? Schande!

!
Oud 4 juni 2008, 16:00   #133
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
hier wil ik je best in volgen.

- iemand uit de oostkantons (duits/franstalig) kwam bij ons in Antwerpen werken. Snelcursus Nederlands bij Berlitz gevolgd. Na twee jaar sprak die mens nog steeds het leukste grappigste Nederlands dat ik ooit gehoord heb (hij deed serieus zijn best), niemand die hem verbeterde.
Werd verzet naar een Nederlands filiaal, en wat gebeurde er? na ZES maanden sprak die mens perfect Nederlands.
Tja, als je natuurlijk je grappig Duits accent wil inruilen voor een Hollands accentje.

Ik ben trouwens alles behalve een hollandist wanneer het op de Nederlandse taal aankomt. Ik braak nog altijd van de herinnering aan de dictie-lessen in de middelbare school. Daar probeerden ze ons een Veronica-R en een typisch Hollandse uitspraak aan te leren. "Eten" werd "ej-te", "brengen" werd "brênge". En dat trachtten die aan een bende geboren en getogen West-Vlamingen aan de man te brengen? Je zal van verder moeten komen.

De Nederlandse taal heeft een duidelijk andere ontwikkeling gehad de laatste paar eeuwen in Noord en Zuid. Dat is ons erfgoed en ik wil dat ook geaccentueerd zien. Ik ben als de dood voor een drukkende Hollandse inmenging daarin. Ik vind het al verschrikkelijk dat een Vlaming woorden als "tikpoes" en "tikketakke" als Nederlands moet aanvaarden (zie Van Dale).

Ik heb hier nog een woordenboek Duits-Nederlands/Nederlands-Duits van voor den oorlog, op de eerste pagina staat duidelijk dat het aan nederlandstaligen in België gericht was, en dat er ook een aparte editie was voor Nederlanders. Het voorwoord was geschreven door een Hollandse professor, de stijl en zelfs de spelling was anders. Zij schreven toen (jaren 30) veel -ies waar wij -isch gebruikten. Fantasties. Veel te progressief voor de meer traditioneel getinte Vlaming.

Citaat:
- een engelsman heeft in hetzelfde filiaal in Antwerpen 20 jaar gewerkt. iedereen sprak Engels met hem (was trouwens Amerikaanse firma), hij woonde in Brussel.
Bleek dat hij wèl Frans had geleerd (om in Brussel naar de winkel te kunnen gaan zeker) maar NOOIT de moeite deed om Nederlands te leren: waarom zou hij: iedereen sprak toch Engels met hem?

Engels is dan ook de belangrijkste taal de dag van vandaag. Een elementaire kennis van het Engels, dat wordt van je verwacht voor de meeste deftige jobs. Je kunt toch moeilijk die mens gaan dwingen Nederlands te leren?

Maar ik heb wel nog nooit één Engelstalige, zij het een Brit, een Amerikaan, Australiër of wat dan ook, neerbuigend bezig gehoord over het Nederlands. Ik ken er verschillende die hier al een hele tijd verblijven en al aardig wat Nederlands spreken. Met een zwaar Engels accent dan wel maar goed verstaanbaar desalniettemin. In gezelschap spreken wij toch Engels tegen hem, gewoon uit hoffelijkheid. Dat is misschien een eigenschap van de Vlaming dat de Hollander niet bezit, maar ik heb het nooit anders geweten, en zie daar weinig problemen mee. De gemiddelde Vlaming is vrij vlot op dat gebied, dat is nu een maal één van onze betere eigenschappen.

Ik ben eens een Franstalige Brusselaar tegengekomen die er op stond altijd het Nederlands te gebruiken als hij in Vlaanderen was (één van de weinigen ). Een zeer sympathieke ingesteldheid, dus na een tijd zaten wij daar te converseren in het Frans en hij antwoordde in het Nederlands.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 16:04   #134
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Niet helemaal correct. Er moet in totaal inderdaad een 2/3 meerderheid zijn, maar er moet in iedere taalgroep minstens 50% voor zijn, geen twee derden.
Voor een gewone grondwetwijziging is idd een 2/3meerderheid met 50% in beide taalgroepen.

Doch voor een wijziging van landsgrenzen, gewestgrenzen en zelfs gemeente grenzen is een 2/3meerderheid van de beide bestuursorganen die bevoegd zijn voor deze gebieden nodig, plus een 2/3meerderheid in kamer en senaat met een meerderheid langs uit beide taalgroepen.

Dit is ingevoegd geweest na het opdelen van de gewestgrenzen op verzoek van de VU, omdat deze anders zijn medewerkingniet wilde verlenen aan de toenmalige grondwetwijzigingen.

Het is juist om deze reden dat men zo vast zit in B.H.V.
De walen willen in de plaats een uitbreiding van BXL, maar dit kan enkel als daarvoor ook een 2/3meerderheid te vinden is in de Vlaamse regering.
En N-VA en het VB hebben nu net meer dan 1/3 van de Vlaamse senatoren en kunnen dit dus altijd binnen het Vlaamse gewest blokkeren.

Of dacht je dat de N-VA geen stok achter de deur had om de CD&V in het gareel te houden bij het uitdelen van geschenkjes aan de Walen.
Trouwens ook de reden waarom Verhofstad zich niet met B.H.V durfde bezigte houden. Het is een veel te heet hangijzer dat niet enkel binnen de federale regering moet behandeld worden als er grondgebied van het Vlaamse gewest aan de Walen word geschonken, maar ook binnen het Vlaamse parlement.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 16:13   #135
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor een gewone grondwetwijziging is idd een 2/3meerderheid met 50% in beide taalgroepen.

Doch voor een wijziging van landsgrenzen, gewestgrenzen en zelfs gemeente grenzen is een 2/3meerderheid van de beide bestuursorganen die bevoegd zijn voor deze gebieden nodig, plus een 2/3meerderheid in kamer en senaat met een meerderheid langs uit beide taalgroepen.

Dit is ingevoegd geweest na het opdelen van de gewestgrenzen op verzoek van de VU, omdat deze anders zijn medewerkingniet wilde verlenen aan de toenmalige grondwetwijzigingen.

Het is juist om deze reden dat men zo vast zit in B.H.V.
De walen willen in de plaats een uitbreiding van BXL, maar dit kan enkel als daarvoor ook een 2/3meerderheid te vinden is in de Vlaamse regering.
En N-VA en het VB hebben nu net meer dan 1/3 van de Vlaamse senatoren en kunnen dit dus altijd binnen het Vlaamse gewest blokkeren.

Of dacht je dat de N-VA geen stok achter de deur had om de CD&V in het gareel te houden bij het uitdelen van geschenkjes aan de Walen.
Trouwens ook de reden waarom Verhofstad zich niet met B.H.V durfde bezigte houden. Het is een veel te heet hangijzer dat niet enkel binnen de federale regering moet behandeld worden als er grondgebied van het Vlaamse gewest aan de Walen word geschonken, maar ook binnen het Vlaamse parlement.
Beter kan niet, daarbij laat de grenzen voor wat ze zijn, en dan is er geen miserie, maar ja daar heeft de domme Waal nog niet aan gedacht.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 16:22   #136
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Tja, als je natuurlijk je grappig Duits accent wil inruilen voor een Hollands accentje.

Ik ben trouwens alles behalve een hollandist wanneer het op de Nederlandse taal aankomt. Ik braak nog altijd van de herinnering aan de dictie-lessen in de middelbare school. Daar probeerden ze ons een Veronica-R en een typisch Hollandse uitspraak aan te leren. "Eten" werd "ej-te", "brengen" werd "brênge". En dat trachtten die aan een bende geboren en getogen West-Vlamingen aan de man te brengen? Je zal van verder moeten komen.

De Nederlandse taal heeft een duidelijk andere ontwikkeling gehad de laatste paar eeuwen in Noord en Zuid. Dat is ons erfgoed en ik wil dat ook geaccentueerd zien. Ik ben als de dood voor een drukkende Hollandse inmenging daarin. Ik vind het al verschrikkelijk dat een Vlaming woorden als "tikpoes" en "tikketakke" als Nederlands moet aanvaarden (zie Van Dale).

Ik heb hier nog een woordenboek Duits-Nederlands/Nederlands-Duits van voor den oorlog, op de eerste pagina staat duidelijk dat het aan nederlandstaligen in België gericht was, en dat er ook een aparte editie was voor Nederlanders. Het voorwoord was geschreven door een Hollandse professor, de stijl en zelfs de spelling was anders. Zij schreven toen (jaren 30) veel -ies waar wij -isch gebruikten. Fantasties. Veel te progressief voor de meer traditioneel getinte Vlaming.

Engels is dan ook de belangrijkste taal de dag van vandaag. Een elementaire kennis van het Engels, dat wordt van je verwacht voor de meeste deftige jobs. Je kunt toch moeilijk die mens gaan dwingen Nederlands te leren?

Maar ik heb wel nog nooit één Engelstalige, zij het een Brit, een Amerikaan, Australiër of wat dan ook, neerbuigend bezig gehoord over het Nederlands. Ik ken er verschillende die hier al een hele tijd verblijven en al aardig wat Nederlands spreken. Met een zwaar Engels accent dan wel maar goed verstaanbaar desalniettemin. In gezelschap spreken wij toch Engels tegen hem, gewoon uit hoffelijkheid. Dat is misschien een eigenschap van de Vlaming dat de Hollander niet bezit, maar ik heb het nooit anders geweten, en zie daar weinig problemen mee. De gemiddelde Vlaming is vrij vlot op dat gebied, dat is nu een maal één van onze betere eigenschappen.

Ik ben eens een Franstalige Brusselaar tegengekomen die er op stond altijd het Nederlands te gebruiken als hij in Vlaanderen was (één van de weinigen ). Een zeer sympathieke ingesteldheid, dus na een tijd zaten wij daar te converseren in het Frans en hij antwoordde in het Nederlands.
Goed stuk!
Maar even buitendraads wat is tikpoes" en "tikketakke.
Ik ben Hollander, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Oud 4 juni 2008, 16:34   #137
Paracelsus
Minister

Standaard

tikpoes = secretaresse
tikketakke, regen dacht ik.

En hun gevoel voor humor apprecieer ik nog het meest
Oud 4 juni 2008, 16:35   #138
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
die Zweed kent er dan ook niets van. de grondwet, gestemd door ook de Franstaligen zegt duidelijk iets anders.

ma goed, voor de Franstaligen is de grondwet al lang een vodje papier natuurlijk.

Laat die Zweed een tijdje in Anderlecht verblijven en hem dan vragen wat de bestuurstaal in Anderlecht zou moeten zijn, wat zou zijn antwoord zijn? niet echt het Frans hé....
Tuurlijk zal hij Frans zeggen. De Arabieren spreken er misschien hun eigen taal thuis maar in de straat zal je ze in het Frans horen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 16:41   #139
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Tuurlijk zal hij Frans zeggen. De Arabieren spreken er misschien hun eigen taal thuis maar in de straat zal je ze in het Frans horen.
Ik ben hier ook nog nooit één Arabier tegengekomen die geen Frans kent.
Oud 4 juni 2008, 17:00   #140
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
tikpoes = secretaresse
tikketakke, regen dacht ik.

En hun gevoel voor humor apprecieer ik nog het meest

Iemand die de gehele dag achter (eigenlijk voor) een pc informatie invoert wordt wel eens type- of tikgeit genoemd.
En regen gewoon...regen.
Het regent pijpenstelen....of is het nu pijpestelen...

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 4 juni 2008 om 17:00.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be