Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2008, 23:33   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar waarom een land vormen met Vlaanderen, net niet met Duitsland? Volgens mij vertoont de mentaliteit en het volk in Duits Friesland veel meer gelijkenissen met Nederlands Friesland dan met Beieren. Ik ben daar zelfs vrij zeker van. En als verschillen niet zo belangrijk zijn, waarom moet België dan barsten? (overigens zijn de verschillen tussen Walen en Vlamingen veel kleiner dan tussen Vlamingen en Hollanders, om nog niet te spreken van de Walen net over de taalgrens of franstaligen in Brussel die eigenlijk gewoon verfranste Vlamingen zijn)
Schijnbaar beseft u niet dat de wankele Belgische constructie niet in wezen een taalprobleem is maar wel een slepend probleem om bijna tegengestelde visies met elkaar te verzoenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 23:45   #122
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
zeg Willem, jij komt toch uit Sittard ?

In een ander draadje hebben we het ff gehad over Selfkant.
da's bij jou in de achtertuin.

Heeft dat gebied nog wat met Nederland - of Limburg, of is het ondertussen ook tussen de oortjes weer volledig duits geworden.
Ik heb geen intensief contact met Selfkanters, hoewel ik er vaak genoeg tegenkom en waarschijnlijk ook wel ongemerkt. Zo op het oog maakt het hen niet uit, Duitsland/Nederland/Taal.

Ik hoor er nooit iets verkeerds over, winkels daar zijn goed en gezellig en al naar gelang het seizoen kun je er meestal gunstig langs de weg en bij woningen met een bordje dagvers fruit en groenten kopen.

Ik vond een verhaal op Net van een kennelijke insider en dat lijkt mijn indruk tamelijk te bevestigen.

http://www.bareschjop.com/300selfkant.html
Oud 11 juli 2008, 23:54   #123
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei is zelfs het verschil tussen een Brabander en een Fries nog kleiner dan tussen een (Hollandse) Brabander en een Belgische Brabander. Ik denk dat sommige delen van Nederland eerder aansluiten bij Duitsland dan bij België, ook linguïstisch. Als je uw redenering doortrekt kan Nederland toch gewoon een deel van Duitsland worden? (en natuurlijk Oostenrijk en Zwitserland ook)
Dat "duitsige" is minstens zo groot/sterk binnen België toch aanwezig? Zoiets als een hele provincie zelfs en het Duits heeft dezelfde taal-erkenning in België als Frans; vergeet dat maar (allebei) in Nederland.
Oud 12 juli 2008, 00:46   #124
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dat "duitsige" is minstens zo groot/sterk binnen België toch aanwezig? Zoiets als een hele provincie zelfs en het Duits heeft dezelfde taal-erkenning in België als Frans; vergeet dat maar (allebei) in Nederland.
Limburgers worden in België wel eens als halve Duitsers beschouwd maar dat is nog niets in vergelijking met grote streken van Oost-Nederland, gaande van Groningen tot Nederlands Limburg. Ook de bouwstijl in die streken doet erg Duits aan, dat is in Belgisch Limburg niet het geval. In België is er een Duitstalige minderheid, maar niet in Vlaanderen wel in Wallonië en inderdaad die streek zou net zo goed in Duitsland kunnen liggen toch is er niemand die pleit voor aansluiting bij Duitsland.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 juli 2008 om 00:48.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 00:50   #125
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar beseft u niet dat de wankele Belgische constructie niet in wezen een taalprobleem is maar wel een slepend probleem om bijna tegengestelde visies met elkaar te verzoenen.
Die zijn vooral politiek geïnspireerd en leven veel minder bij de gewone mensen. Overigens zijn er ook tal van potentieel tegengestelde visies tussen Vlamingen en Nederlanders. Enkele daarvan komen zelfs al tot uiting nog voor beide in eenzelfde staat wonen. (Ijzeren Rijn, coffeeshops, Albatros-treinen, etc.)
Oud 12 juli 2008, 00:52   #126
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Limburgers worden in België wel eens als halve Duitsers beschouwd maar dat is nog niets in vergelijking met grote streken van Oost-Nederland, gaande van Groningen tot Nederlands Limburg. Ook de bouwstijl in die streken doet erg Duits aan, dat is in Belgisch Limburg niet het geval. In België is er een Duitstalige minderheid, maar niet in Vlaanderen wel in Wallonië en inderdaad die streek zou net zo goed in Duitsland kunnen liggen toch is er niemand die pleit voor aansluiting bij Duitsland.
Kronkel niet zo. Evenmin hoor ik in Nederland "pleiten voor aansluiting bij Duitsland".

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 juli 2008 om 00:55.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 12:48   #127
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer
Jij hebt ook een aardige evolutie doorgemaakt sinds ik op het forum zit, of vergis ik me? Ik dacht dat jij zo'n fanatieke belgiscist was?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat viel me ook al op ja. Nog niet zo heel lang geleden bepleitte hij nog dat Nederlanders en Vlamingen nooit samen zouden kunnen gaan.
Tja en de reden waardoor heb ik reeds uitgebreid verklaard. Het is een proces opgang gezet door de overmijdelijke vaststelling dat het idd met Belgie gedaan is straks, Een proces, los van de emoties die er wel zijn, door leren, lezen en terug de geschiedenis inkijken. Want idd had ik kort geleden toch heimwee en wou terug die paar km weer in B-Limburg wonen.
Toen de dreigende scheiding in Belgie steeds dichter en dichter kwam, wat ik eerst niet kon geloven, dacht ik: Stropkeuh ff stop, emotie los laten en ga ff de geschiedenis herlezen. Zeker nu ik het ware gezicht van sommig Belgisten zie. Het is jammer voor de bewegeing B-plus want daar zitten mensen die elkaars eigen taal respecteren en erkennen. Zo wordt de vlaamse dag samen met de walen gevierd in Wallonie en omgekeerd de waalse dag in Vlaanderen.
Ik ben nog steeds thuis en hoef geen 40 km verhuizen om toch thuis te zijn. De persoonlijke gezinsituatie heeft hierin ook een rol gespeeld.
Maar we zijn een land met een rijke geschiedenis en straks wel degelijk een vinger in de pap te brokken. Stel al even voor : 3 keien van wereld havens Zeebrugge, Aantwaarpe en Rotterdam. Het supergroene Limburg om goei fiets en wandelvacantie te hebben enz..
En bovenal accepteer elkaars onderling eigenheid zoals anderen ook al zeiden. Een Gentenaar blijft dat, een Drentse blijft dat enz. De nederlanden zijn rijk ook geografisch, want eerlijk gezegd horen de Ardennen er ook bij.
Kijk een via google naar "wat is waals" en ge ziet dat eigenlijk de Walen het frans just zo goed door de strot geduwd kregen als wij.

Amaai met al mijn gepreek denk ik: zou het niet tijd worden in de politiek te gaan...
Toch maar niet want ik vrees dat het kamergebouw dan zelf in tweeën sliptst...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 12 juli 2008 om 12:51.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 16:42   #128
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei is zelfs het verschil tussen een Brabander en een Fries nog kleiner dan tussen een (Hollandse) Brabander en een Belgische Brabander. Ik denk dat sommige delen van Nederland eerder aansluiten bij Duitsland dan bij België, ook linguïstisch. Als je uw redenering doortrekt kan Nederland toch gewoon een deel van Duitsland worden? (en natuurlijk Oostenrijk en Zwitserland ook)
Bedoel je nou dat we in Noord-Brabant een taal hebben die zo op het duits lijkt dat we dichter bij Duitsland staan dan bij mensen uit het Antwerpse?!?! Sorry, maar nu vind ik echt dat je de plank een beetje mis slaat. Een Noord-Brabander staat dichterbij een Antwerpenaar dan bij een Fries. En toch zit daar die kunstmatige scheidslijn tussen die ons vervreemdt. Ik kan nog steeds maar 2 Nederlandstalige kanalen ontvangen uit België, Canvas en Eén. De berichtgeving uit de Westbrabantse kranten stopt bij de grens en dat is aan de andere kant hetzelfde. Zonder die grens was er minder kunstmatig van elkaar gescheiden door structuren die hun eigen hachje willen beschermen door de boel te blokkeren. En hoeveel Vlamingen kunnen kijken naar onze commerciele zenders? SBS6, RTL4, RTL5, NET5, Veronica...whateffa, ik weet niet eens wat we allemaal hebben, want ik kijk ook niet alles. Het is allemaal mooi van elkaar af gehouden de afgelopen 180 jaar en dat heeft z'n weerslag gekregen op de ontwikkeling van onze bevolkingsgroepen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 16:50   #129
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
D'r zit een klein puntje in! Nederland ligt net als België in een gebied dat een breuklijn vormt tussen twee werelden. Waar België de breuklijn tussen de Germaanse en de Romaanse wereld in zich huisvest, is dat in Nederland meer de breuklijn tussen de Germaanse en de Anglosaksische werelden. Desondanks zie ik niet in waarom deze verschillen niet zouden kunnen leiden tot een hechte samenwerking. In jouw gedachtenwereld zou je dus ook geen Europese samenwerking kunnen hebben, want als je wilt beweren dat een Cyproot of een Portugees of een Ier wel in staat zijn om samen in een staatsverband te stappen met Vlaanderen, en Nederland niet, dan snap ik niet wat we met z'n allen in Europa aan het doen zijn. Wat velen ook geloven, maar de EU zal zich toch echt tot superstaat ontwikkelen en het zijn onze heren regenten die daarover beslissen en niet U en ik.
Oud 14 juli 2008, 03:04   #130
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
D'r zit een klein puntje in! Nederland ligt net als België in een gebied dat een breuklijn vormt tussen twee werelden. Waar België de breuklijn tussen de Germaanse en de Romaanse wereld in zich huisvest, is dat in Nederland meer de breuklijn tussen de Germaanse en de Anglosaksische werelden. Desondanks zie ik niet in waarom deze verschillen niet zouden kunnen leiden tot een hechte samenwerking. In jouw gedachtenwereld zou je dus ook geen Europese samenwerking kunnen hebben, want als je wilt beweren dat een Cyproot of een Portugees of een Ier wel in staat zijn om samen in een staatsverband te stappen met Vlaanderen, en Nederland niet, dan snap ik niet wat we met z'n allen in Europa aan het doen zijn. Wat velen ook geloven, maar de EU zal zich toch echt tot superstaat ontwikkelen en het zijn onze heren regenten die daarover beslissen en niet U en ik.
Ik denk dat België ook en vooral een eigen karakter heeft dat sterk verschilt van zowel Nederland als Frankrijk, meer nog dan dat het een breuklijn is tussen de "Romaanse en Germaanse wereld". Ook Nederland is een cultuur op zich, gevormd door sterke Duitse, Angelsaxische, Vlaamse/Belgische maar ook Joodse invloeden en een eigen dynamiek. Dat nationale karakter overstijgt de regionale verschillen, zeker in Nederland. De dialecten bvb. gaan sterk achteruit in Nederland, anders dan België.
De EU gaat niet over staatsverbanden, een Ier, Portugees en Bulgaar zullen nooit in hetzelfde staatsverband leven, daarvoor zijn te verschillen veel te groot. De EU is een intergouvernementele organisatie en zal dat blijven. En ik denk ook niet dat een Vlaming en Nederlander ooit in hetzelfde staatsverband zullen leven, daarvoor zijn de 2 veel te ver uit elkaar gegroeid. Misschien wordt Vlaanderen onafhankelijk, misschien blijft het bij BelgiË, dat zijn de 2 realistische opties.
Oud 14 juli 2008, 13:02   #131
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard Wilders een kwal, België een slecht huwelijk & Wallonië arm.

Wat moet er nog meer gezegd worden als de titel? Ik ben in vakantie geweest in Stavelot in Luik/Liège: als je die dorpen daar ziet denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen. Achterstallig onderhoud en armoede zijn overal te zien. De Walen zijn een arm volk vergeleken met Vlaanderen.

Wilders is een kwal: die man moet niet aan de leiding komen van welk land dan ook, behalve als u dat land in de goot wilt zien belanden van rassenhaat.
Ik denk dat Vlaanderen en Nederland samen een confederale staat moeten vormen met gelijke waarden en normen. Het is al vele keren eerder gezegd: Vlamingen verschillen van Nederlanders, en Hollanders weer van Brabanders.

De dynastie Oranje-Nassau mag wat mij betreft wel verdwijnen, evenals die van Saksen-Coburg. De koningshuizen hebben toch louter een symbolische funtie en kosten Nederland en Vlaanderen ook na de hereniging aleen maar geld.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 13:29   #132
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik denk dat België ook en vooral een eigen karakter heeft dat sterk verschilt van zowel Nederland als Frankrijk, meer nog dan dat het een breuklijn is tussen de "Romaanse en Germaanse wereld". Ook Nederland is een cultuur op zich, gevormd door sterke Duitse, Angelsaxische, Vlaamse/Belgische maar ook Joodse invloeden en een eigen dynamiek. Dat nationale karakter overstijgt de regionale verschillen, zeker in Nederland. De dialecten bvb. gaan sterk achteruit in Nederland, anders dan België.
De EU gaat niet over staatsverbanden, een Ier, Portugees en Bulgaar zullen nooit in hetzelfde staatsverband leven, daarvoor zijn te verschillen veel te groot. De EU is een intergouvernementele organisatie en zal dat blijven. En ik denk ook niet dat een Vlaming en Nederlander ooit in hetzelfde staatsverband zullen leven, daarvoor zijn de 2 veel te ver uit elkaar gegroeid. Misschien wordt Vlaanderen onafhankelijk, misschien blijft het bij BelgiË, dat zijn de 2 realistische opties.
KUNNEN doet het, dat bewijst Zwitserland.

Ik begrijp dit keer Wilders niet goed, omdat hij zich niet op zulk voorbeeld baseert.

Overigens, vanaf mijn eerste kennismaking met België/Vlaanderen is het mij om het even of wij als goede buren/vrienden optrekken dan wel als landgenoten; veranderingen in het huidig samenspel moeten uiteraard beide partijen voordelen opleveren, anders: houden zo.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 14 juli 2008 om 13:31.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 16:03   #133
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Merkwaardig. Mensen schijnen nog steeds te denken dat het VOLK iets te vertellen heeft over welke kant het op gaat met de EU. Wie mij niet gelooft, die spreek ik over een jaar of 20 wel weer, want de EU gaat echt de kant van de VS op. Misschien met haar eigen karakter, maar er zal van alle kanten gepoogd worden om er een superstaat van te maken. En hoe ver zitten we nou eigenlijk van die superstaat af? We hebben allemaal een schijnonafhankelijkheid, maar we zullen toch echt mee moeten lopen in de Europese Eenwording. En dat bepalen echt onze regenten en niet wij.

En ook ik heb al vaker gezegd dat het me een worst zal wezen wat Vlaanderen doet met haar toekomst. Ze mag onafhankelijk worden, ze mag bij Wallonië blijven, ze mag van mij bij Nederland en ze mag van mij ook zo bij Duitsland of Frankrijk aansluiten. Voor ons verandert er hoe dan ook weinig. Ik vrees alleen voor veel Vlamingen dat wanneer Vlaanderen en Wallonië ieder hun eigen weg gaan, Vlaanderen zich steeds meer zal gaan richten op Nederland en het Verenigd Koninkrijk en Wallonië zich meer zal richten op Frankrijk, Luxemburg en Duitsland.
Oud 15 juli 2008, 00:24   #134
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Wat moet er nog meer gezegd worden als de titel? Ik ben in vakantie geweest in Stavelot in Luik/Liège: als je die dorpen daar ziet denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen. Achterstallig onderhoud en armoede zijn overal te zien. De Walen zijn een arm volk vergeleken met Vlaanderen.

Wilders is een kwal: die man moet niet aan de leiding komen van welk land dan ook, behalve als u dat land in de goot wilt zien belanden van rassenhaat.
Ik denk dat Vlaanderen en Nederland samen een confederale staat moeten vormen met gelijke waarden en normen. Het is al vele keren eerder gezegd: Vlamingen verschillen van Nederlanders, en Hollanders weer van Brabanders.

De dynastie Oranje-Nassau mag wat mij betreft wel verdwijnen, evenals die van Saksen-Coburg. De koningshuizen hebben toch louter een symbolische funtie en kosten Nederland en Vlaanderen ook na de hereniging aleen maar geld.
Een gemiddeld dorp in Wallonië verschilt niet bijzonder veel van een gemiddeld dorp in Vlaanderen. Ik ben ook al in Stavelot geweest, niets bijzonders. Terug in de middeleeuwen? Dan moet U eens op het Vlaamse platteland gaan kijken, in de Westhoek bvb. sommige taferelen daar zijn niet veel veranderd de laatste 40 jaar. En maar goed ook, het moet allemaal niet zo geforceerd en afgelikt worden als in Nederland, dat heeft niets met armoede te zien. (er zijn natuurlijk wel echt arme streken in Wallonië, bvb. Marchienne-au-Pont bij Charleroi, maar daar wonen vooral migranten, maar heb je al eens in Antwerpen-Noord rondgelopen? )

Vlamingen verschillen van Walen, Hollanders van Brabanders, dat zijn nu eenmaal regionale verschillen. Ik denk dat Vlaanderen en Nederland nooit samen in een staat zullen zitten, dat wil de overgrote meerderheid der Vlamingen helemaal niet.

ik ben het natuurlijk wel met je eens betreffende Wilders, wat voor een opgeblazen windbuil is dat. Als ik niet beter wist ik zou zeggen een typische Hollander. (hoewel hij toch wel wat Aziatische trekken vertoont, geen Indonesiërs in z'n stamboom zitten of zo?)

Laatst gewijzigd door tomm : 15 juli 2008 om 00:43.
Oud 15 juli 2008, 00:37   #135
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Merkwaardig. Mensen schijnen nog steeds te denken dat het VOLK iets te vertellen heeft over welke kant het op gaat met de EU. Wie mij niet gelooft, die spreek ik over een jaar of 20 wel weer, want de EU gaat echt de kant van de VS op. Misschien met haar eigen karakter, maar er zal van alle kanten gepoogd worden om er een superstaat van te maken. En hoe ver zitten we nou eigenlijk van die superstaat af? We hebben allemaal een schijnonafhankelijkheid, maar we zullen toch echt mee moeten lopen in de Europese Eenwording. En dat bepalen echt onze regenten en niet wij.
.
Ik ben daar helemaal niet van overtuigd, GB is al decennia lid van de EU, maar ze hebben nog altijd hun eigen munt en eigen instituties. Portugal is al decennia lid, maar het blijft een heel andere wereld, met andere wetten, andere instituties, etc. En dan spreek ik nog niet eens over Bulgarije of Polen.
Elk land blijft helemaal anders, ook sociale wetgeving, etc. Uiteindelijk is de EU niet veel meer dan een veredelde vrijhandelsorganisatie.

Citaat:
En ook ik heb al vaker gezegd dat het me een worst zal wezen wat Vlaanderen doet met haar toekomst. Ze mag onafhankelijk worden, ze mag bij Wallonië blijven, ze mag van mij bij Nederland en ze mag van mij ook zo bij Duitsland of Frankrijk aansluiten. Voor ons verandert er hoe dan ook weinig. Ik vrees alleen voor veel Vlamingen dat wanneer Vlaanderen en Wallonië ieder hun eigen weg gaan, Vlaanderen zich steeds meer zal gaan richten op Nederland en het Verenigd Koninkrijk en Wallonië zich meer zal richten op Frankrijk, Luxemburg en Duitsland
Daar ben ik niet zo zeker van. Hoe meer Vlaanderen autonomie kreeg, hoe verder Vlaanderen en Nederland uit elkaar zijn gegroeid. In de jaren '80 keek nog een groot deel van de Vlamingen naar de Nederlandse tv, nu bijna niemand meer. Ook de Franse invloed is kleiner geworden, Vlaanderen is zich gewoon meer gaan isoleren. Overigens zelfs onafhankelijk zal er een band blijven met Brussel en Wallonië, dat kan niet anders omdat beide zoveel gemeen hebben. Bijna alle Walen en Brusselaars hebben wel Vlaams bloed in zich en omgekeerd zal het ook niet veel schelen. En Brussel is de enige grootstad nabij Vlaanderen, en dan nog wel midden in Vlaanderen. een scheiding zou een enorme vergissing zijn, maar het is niet omdat Vlaanderen onafhankelijk zou worden dat de verfransing rond Brussel ineens zal stoppen , dat er geen Vlamingen meer in brussel gaan werken of dat er geen interactie meer zou zijn.
Oud 15 juli 2008, 01:30   #136
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
...........

ik ben het natuurlijk wel met je eens betreffende Wilders, wat voor een opgeblazen windbuil is dat. Als ik niet beter wist ik zou zeggen een typische Hollander. (hoewel hij toch wel wat Aziatische trekken vertoont, geen Indonesiërs in z'n stamboom zitten of zo?)
Hee, gaan we racistisch doen?

Geert Wilders is, zoals hij zelf eens verklaarde in een interview dat ik op Net zo gauw niet terugvind, voor een kwart of een achtste ofzo van Indonesische afkomst; so what?
Oud 15 juli 2008, 10:11   #137
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Wilders is een drol, niet meer en niet minder. Argumenten over zijn Indonesische afkomst doen weinig ter zake, dat beïnvloed zijn politiek niet. Wel zijn haat tegen alles wat niet de naam "bleekscheet & christen" draagt. Moslims zijn toch niet zo goed mensen!

Dat de meerderheid der Vlamingen tegen een vereniging met Nederland is, durft ik in twijfel te trekken. Ze zijn tegen een eenheidstaat ja, maar een federatieve staatsvorm zoals die nu bestaat in België (maar dan logischer en eentalig) zal wel werken.

Overigens zie ik overal in Nederland tekenen van herenigingsdrang: het Brabants Dagblad berichtte vandaag in de kolum Binnenland over de Vlaamse taaleisen in Vilvoorde aan immingranten. Binnenland, terwijl Vlaanderen formeel nog buitenland is. Tevens werd het nieuws van het aftreden van Leterme op de voorpagine getoond, direct naar een klein iets over de Tilburgse Kermis ... normaal staat België bij ons nooit op de voorpagina, maar bij Buitenlandse Zaken. En daar repte men er niet over.

Bovendien: Vlaamse en Nederlandse TV-zenders werken steeds meer samen, en dat is denk ik ook de reden dat men in Vlaanderen weinig Nederlandse TV kijkt. Typische series als Baantjes, Samson en Gert en films zijn op allebei te zijn: Top Gear, een programma van Veronica, word net zo goed op Eén gedraaid. Dus waarom overzappen?
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 10:32   #138
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilders is een drol, niet meer en niet minder. Argumenten over zijn Indonesische afkomst doen weinig ter zake, dat beïnvloed zijn politiek niet. Wel zijn haat tegen alles wat niet de naam "bleekscheet & christen" draagt. Moslims zijn toch niet zo goed mensen!

Dat de meerderheid der Vlamingen tegen een vereniging met Nederland is, durft ik in twijfel te trekken. Ze zijn tegen een eenheidstaat ja, maar een federatieve staatsvorm zoals die nu bestaat in België (maar dan logischer en eentalig) zal wel werken.

Overigens zie ik overal in Nederland tekenen van herenigingsdrang: het Brabants Dagblad berichtte vandaag in de kolum Binnenland over de Vlaamse taaleisen in Vilvoorde aan immingranten. Binnenland, terwijl Vlaanderen formeel nog buitenland is. Tevens werd het nieuws van het aftreden van Leterme op de voorpagine getoond, direct naar een klein iets over de Tilburgse Kermis ... normaal staat België bij ons nooit op de voorpagina, maar bij Buitenlandse Zaken. En daar repte men er niet over.

Bovendien: Vlaamse en Nederlandse TV-zenders werken steeds meer samen, en dat is denk ik ook de reden dat men in Vlaanderen weinig Nederlandse TV kijkt. Typische series als Baantjes, Samson en Gert en films zijn op allebei te zijn: Top Gear, een programma van Veronica, word net zo goed op Eén gedraaid. Dus waarom overzappen?
Samson en Gert zijn ook verkocht aan Hongarije en Libanon, moeten we dan ook met die landen een unie vormen?
En misschien ziet U in Nederland tekenen van "herenigingsdrang" in Vlaanderen zie ik daar 0,0 tekenen van. Ze zijn tegen gelijk welke unie met Nederland die de Benelux overstijgt.
Oud 15 juli 2008, 13:38   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:

En toch is het zo zalig om in dat schone Limburg te leven. Bijna bucolisch mooi ons Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2008 om 13:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 13:58   #140
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

.........
Ik denk dat je de verkeerde indruk van Wilders hebt; voor zover ik zie heeft hij niets tegen Mensen maar stelt hij zich wel te weer tegen een verschrikkelijke ideologie waarvan anderen graag wegkijken.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be