![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dialecten zoals het voor mij erg akelig klinkend Geleens (dat het Sittards nagenoeg heeft overvleugeld), het Swalmens (dicht boven Roermond), het Susterens en de dialecten van enige oude (schippers-)dorpen langs de Maas en het veel Frans (maar afwijkend uitgeproken) bevattend Maastrichts zijn een heel stuk moeilijker te volgen, voor mij meestal zo goed als niet zelfs en dan is er nog het geluid van de Kerkraadse contreien dat zo ongeveer een geheimtaal vormt, ook voor de meeste Limburgers. Aan het Sittards carnaval wordt meegewerkt door Maaseikse en Hasseltse verenigingen met hun wagens en ook gaan veel Sittarders "op herhaling" naar Halfvasten te Maaseik. Hier een draadje op talenforum Unilang, over Limburgse dialecten: http://home.unilang.org/main/forum/v...ic.php?t=16709
![]() |
![]() |
#102 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Daor bin ich blie mét. Ge meug alein de Limburgse vlaai deilen, in 10 stukskes a.u.b. ![]() ![]() ![]() Ene pak er dich ouch ein, mit koffie. ![]()
![]() |
![]() |
#104 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ja bedankt maat , maar die vlieger gaat nie op bij mij. In u laatste zin lijkt het of Belgie van u is en wij er bij de gratie gods in mogen wonen, of Belgie idd franstalig hoort te zijn. Mijn botte, zegge ze in Gent. Trouwens Gent was een oranje gezinde stad. Steeds proef ik overal duidelijk die franse overheersende instelling. ![]() Vlaanderen of zelfs nog een groter deel van Belgie hoort bij de Nederlanden Lees eens deze link goe door. http://users.telenet.be/-Colen-/fr.html Dat we eigenlijk broer en zus zijn die uitmekaar gegroeid zijn is zo. Maar dat naar elkaar toegroeien is ook weer mogelijk in een geleidelijk proces. Samenwerkings verbanden, ijzeren rijn, verbinding tussen de twee Limburgen en samenwerking op cultureel gebeid enz.
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En die evolutie heeft zich geleidelijk ontwikkeld en wil dus ook zeker niet zeggen dat ik nu een hollander ben geworden. Verre van, ben nog steeds een echte vlaming, ne stropkuuuuh oit Gent. Maar ik leer steeds vanuit de geschiedenis en die link de zaak in een juister perspectief zien. In in die site kwam ik zaken tegen die ze me in de vaderlandse geschiedenis niet verteld hadden. Mijn oudste is leraar geschiedenis en ge weet dat een mix huwelijk heb. Hij is weer met een vlaamse uit B-limburg getrouwd. Ook hij zegt, hoewel hij Belgie geweldig vind (helft van zij roots liggen daar), dat het politiek een miskleun is. Die scheiding had niet gemogen en nu zien we de gevolgen. Het is een onnatuurlijke constructie en als ik het goed begrijp uit die site, zijn de vorsten van Nassau eigenlijk de rechtmatigen ook over de zuidelijke nederlanden. Trouwens of het nu Belgie heet of Nederland; Belgie kwam van de latijnse benaming van heel het land, van frans-vlaanderen tot Groningen. Zelfs die uit provincie holland noemden zich Belgen vlg die site. Het is inderdaad een hele evolutie geweest en nu dat Belgie op splitsen staat, tja wat met Vlaanderen. Dus terug naar de geschiedenis kijkend is het onafhankelijk of langzaam weer terug thuis komen waar we oorspronkelijk hoorden. En dat is ook een heel evolutie proces, maar in ons gezin heeft die evolutie reeds in het klein zich afgespeeld. Eigenlijk heeft door mijn persoonlijke situatie dit proces zich reeds 30 jaar afgespeeld en wat ik in mijn persoonlijk situatie (los van politiek) zag gebeuren , zie ik nu ook in het groot gebeuren. En eer het zover is zit ik als ouw peke (op zijn Gents) int bejaardehuis.. ![]() ![]() En van Vlaams nationalisme moet ik ook nix hebben, das ook een doorgslagen superiositeit. Maja, gij staat als zeeuw toch weer dichter bij mij dan iemand uit Groningen. Gij gaat zekers ook naar het UZ in Gent als ge buikpijn krijgt?? ![]() ![]()
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 11 juli 2008 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Beste Stropkeuh,
Ik ga niet heel je bericht kwoten en zo - je zegt veel zinnige dingen over historische perspectieven en zo. Maar weet één ding : onze gewesten ten tijde van het inrichten van de "Burgunder kreitz" door Charles V waren die nog altijd 2-talig en bovendien hebben de vlamingen van de Westhoek absoluut geen vooroordeel tegen de Flamands van "over de schreve". Indien er iets is dat ons met de Noordnederlanders vedrbindt is het in feite een sterke drang ten gunste van het plaatselijke : gemeentelijke autonomie dragen wij hoog in ons vaandel ! Persoonlijk zou ik graag een Nederlandse staat hebben die het beste van de Zwitserse Confederatie overnam (zonder de xenofobie van vele zwitsers over te nemen), een staat waarin de "taalminderheden" op een menswaardige wijze hun cultuur kunnen bewaren (de friesen, welen, duitstalingen en Letzeburgers). Een staat stichten met een supprematie van de Nederlandstaligen in een verkeerd verstaan "volksisme" zou volgens mij een vergissing zijn - onafgezien het feit dat de anderstaligen zich vrij kunnen uitspreken over een project.
![]() |
#108 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben net terug van iets meer dan een week in Nederland (Rotterdam, Vianen, Amsterdam, Lelystad, Kampen en Colijnsplaat zijn de plaatsen die ik bezocht) en ik was er zeer zeker geen onderdrukte Vlaming, integendeel.
Ik voel nu al heimwee ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister-President
|
![]() Dat viel me ook al op ja. Nog niet zo heel lang geleden bepleitte hij nog dat Nederlanders en Vlamingen nooit samen zouden kunnen gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ga zeker nog eens terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Daarom: Groot-Nederland opdelen in 22 miljoen landen, elk met een eigen regering. Nu begrijp ik niet meer waarom Duitsland (vele malen groter en diverser, zoals we al vastgesteld hadden) bij elkaar blijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In een ander draadje hebben we het ff gehad over Selfkant. da's bij jou in de achtertuin. Heeft dat gebied nog wat met Nederland - of Limburg, of is het ondertussen ook tussen de oortjes weer volledig duits geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |