Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2009, 21:06   #121
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad, straatreu,System,Henrike én De Waal....

Het belgicistisch kaartersclubje van het forum dat zijn eigen zogenaamde bewezen feiten,volledig ontsproten aan hun eigen verbeelding als dusdanige onomstotelijke waarheid hier verkondigen....

Grappige jongens dat wel,zelfs palingen kunnen zo hard nog niet kronkelen ...
hehe
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:15   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het belgicistisch kaartersclubje van het forum dat zijn eigen zogenaamde bewezen feiten,volledig ontsproten aan hun eigen verbeelding als dusdanige onomstotelijke waarheid hier verkondigen....

Vaak vechten ze ook nog eens tegen ingebeelde vijanden. Ze lijken verdraaid veel op die man die daar tegen windmolens vocht...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 8 november 2009 om 21:16.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:17   #123
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vecht helemaal niet.
Ik probeer mensen zoals U te overtuigen dat U beter energie kan steken in dingen die haalbaar zijn. Ook uw leven is zoals alle andere veel te kort.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:24   #124
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vaak vechten ze ook nog eens tegen ingebeelde vijanden. Ze lijken verdraaid veel op die man die daar tegen windmolens vocht...
Ha ja, de beroemde don quichotte in zijn gevecht tegen onrechtvaardigheid,zij het dan met één verschil......

Dat kaartersclubje hier vecht voornamelijk voor het instand houden van de onrechtvaardigheid in dit land...

Slaafjes van het belgicisme dus.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:25   #125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha ja, de beroemde don quichotte in zijn gevecht tegen onrechtvaardigheid,zij het dan met één verschil......

Dat kaartersclubje hier vecht voornamelijk voor het instand houden van de onrechtvaardigheid in dit land...

Slaafjes van het belgicisme dus.....
Richt maar een "zelfhulpgroep" op.
Het zal nodig zijn vrees ik.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:28   #126
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vecht helemaal niet.
Ik probeer mensen zoals U te overtuigen dat U beter energie kan steken in dingen die haalbaar zijn. Ook uw leven is zoals alle andere veel te kort.....
Verloren moeite mijn beste,eet nog maar een luikse wafel....

Ik doe helemaal géén moeite om U proberen te overtuigen,dat soort pretentie is blijkbaar maar aan één zijde van de taalgrens terug te vinden....

Smakelijk...
Oud 8 november 2009, 21:31   #127
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Richt maar een "zelfhulpgroep" op.
Het zal nodig zijn vrees ik.
Hoezo,het zal eerder U zijn die een zelfhulpgroep van doen heeft met het thema,"hoe leren wij te overleven is een failliet gewest zonder vlaamse sponsor"....
Oud 8 november 2009, 22:14   #128
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Akkorrd met uw uiteenzetting over Limburg. Zelfs de naam is vrij recent en hebben wij te danken aan aan Willen I. IK wilde vooral reageren op je Men kan nu eenmaal niet ontkennen dat er in België geen sprake is van een vanzelfsprekendheid als het over identiteit en nationale gevoelens gaat. België worstelt daarmee en het volk is erover verdeeld. In Nederland, Duitsland of Frankrijk vindt men dergelijke getwijfel en onrust niet.

Dat getwijfel geldt nog meer voor het zogezegde Vlaanderen.
Voor mij is dit zogenaamde Vlaanderen - dat nog veel kunstmatiger is dan België - gekomen door de CVP. Deze zag haar mogelijkheden om de budgetten van de organisatie België te beheren, bedreigd door het afkalven van de Rooms katholieke structuren. Zij heeft dan de taalstrijd gebruikt om de nieuwe splitsingen door te voeren. Enkele grote families die de media bezitten zagen daar wel mogelijkheden in. Zonder de hulp van de media waren al die splitsingen niet zo gemakkelijk verlopen. De bevolking is er alleszin niet beter van geworden.

Citaat:
Hoezo?

Trouwens, als Vlaanderen slechts "zogezegd" bestaat (om redenen die u niet verduidelijkt, maar goed...), dan er is ook sprake van een "zogenaamd Limburg".

Het huidige Belgisch-Limburg heeft immers slechts een heel recente vormingsgeschiedenis. De provincie heeft grenzen die historisch niet gegroeid zijn, maar getekend zijn in Parijs toen onze gewesten onder Frans bestuur kwamen. Toen heeft men het departement "Meuse Inférieure" gecreëerd, een samenvoeging van allerlei vorstendommen (waarvan het grootste, het Land van Loon). Het oude hertogdom Limburg lag vroeger ergens anders en werd deel van het departement Ourthe (het latere Luik).

In de loop van de Franse tijd zijn de grenzen van dat departement meermaals aangepast en omvatten delen die nu tot België, Nederland en Duitsland behoren.

Pas met Willem I wordt de naam "Limburg" van onder het stof gehaald en, merkwaardig genoeg, gegeven aan een gebied dat nooit iets te maken heeft gehad met het oude hertogdom Limburg.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 22:17   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Akkorrd met uw uiteenzetting over Limburg. Zelfs de naam is vrij recent en hebben wij te danken aan aan Willen I. IK wilde vooral reageren op je Men kan nu eenmaal niet ontkennen dat er in België geen sprake is van een vanzelfsprekendheid als het over identiteit en nationale gevoelens gaat. België worstelt daarmee en het volk is erover verdeeld. In Nederland, Duitsland of Frankrijk vindt men dergelijke getwijfel en onrust niet.
Dus, waarom betrok u dan Limburg daarbij?
Oud 8 november 2009, 22:18   #130
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

de franstaligen hebben gekozen om België te federaliseren, niet de CVP.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 22:21   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat getwijfel geldt nog meer voor het zogezegde Vlaanderen.
Voor mij is dit zogenaamde Vlaanderen - dat nog veel kunstmatiger is dan België - gekomen door de CVP. Deze zag haar mogelijkheden om de budgetten van de organisatie België te beheren, bedreigd door het afkalven van de Rooms katholieke structuren. Zij heeft dan de taalstrijd gebruikt om de nieuwe splitsingen door te voeren. Enkele grote families die de media bezitten zagen daar wel mogelijkheden in. Zonder de hulp van de media waren al die splitsingen niet zo gemakkelijk verlopen. De bevolking is er alleszin niet beter van geworden.
Dat geldt niet "nog meer" voor Vlaanderen (daar bent u weer met uw "zogezegd"), maar gewoon "evenzeer". Als het in België een probleem is, is dat logischerwijze ook in Vlaanderen. Daar de geschiedenis van de Belgische staat nu eenmaal voor al die verwarring, onzekerheid, onduidelijkheid en twijfel heeft gezorgd.

Dat Vlaanderen dat "zogezegd" volgens u is, is er helemaal niet door de CVP gekomen. Ik raad u aan eens het boek "La Flandre pour les Flamands" te lezen (ik ben nu reeds halfweg het boek): hieruit blijkt dat het uiteengaan van Franstaligen en Vlamingen veel dieper in de geschiedenis teruggaat en, naar politieke besluitvorming, sterk het werk is geweest van de Franstaligen die vaak ageerden tegen de opkomende Vlaamse emancipatie.

Zeggen dat de media Vlaamsgezind is, is werkelijk de grootste onzin die ik hier ooit gelezen heb. De huidige pers is grotendeels anti-Vlaams en bezingt graag België. Separatisten en regionalisten worden er vaak in zwart of belachelijk gemaakt.
Oud 8 november 2009, 22:32   #132
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als onderwijzer moet ik u volledig tegenspreken. De splitsing van cultuur en onderwijs heeft Vlaanderen heel wat opgeleverd, zodanig dat niemand - jawel, ga maar op het terrein navragen - maar ook niemand van de onderwijsmensen naar de unitaire tijd terug wil.
Is dit zo? Het aantal mandaten is natuurlijk enorm toegenomen. Maar zeker niet de kwaliteit. Ik ben pas 3 weken aan de Universiteit van Sn Diego in Californië geweest. Ik was er voor een samenkomst van esperanto.De Universiteit bestaat maar sinds de zestiger jaren van vorige eeuw. De lijst aan nobelprijswinnaars is indrukwekkend. Ons werd verteld dat de studenten slechts voor 48% thuis Engsels spraken. Het was aan de westkust en er waren zeer veel aziaten. Moesten zij ook met dergelijke energie verslindende gevechten bezig zijn geweest hadden zij niet bereikt waar zij nu taan.
Het mag het geloof van veel onderwijzers zijn maar het is daarom niet juist. Door samenvoeging van de ucl en kul, vub, en ulb kon men een veel performanter onderwijsystheem uitwerken. Meertalige universiteiten bestaan reeds. En zelfs los daarvan in alle 4 worden d doctoraatsthesissen thans in het Engels gedaan.
Het splitsen heeft - in tegenstelling tot uw mening - veel energie gekost en daardoor veel schade veroorzaakt.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 8 november 2009, 22:33   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit zo?
Dat is zo. Ga maar gerust eens spreken met onderwijzers die nog in het onderwijs onder het unitaire ministerie van Onderwijs hebben gewerkt. NIEMAND wil daarnaar terug. Niemand.
Oud 8 november 2009, 22:34   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het splitsen heeft - in tegenstelling tot uw mening - veel energie gekost en daardoor veel schade veroorzaakt.
Uit de verschillende PISA-onderzoeken blijkt het tegendeel: het Vlaams onderwijs blijkt uitermate performant, en het Waalse verzinkt in een diepe put.
Oud 8 november 2009, 22:45   #135
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Ik denk dat je verkeerd zit. Indien men aanvaard dat België kunstmatig is dan geldt dit minstens evenzeer en eigenlijk nog erger voor het zogenaamde Vlaanderen.
Ik ben opgegroeid in Limburg - het prins-bisdom Luik. Mensen gingen winkelen in Luik. De meisjes 'dienden' er. Mij kameranden gingen werken in de FN. Men trouwde over en weer. Dit ging verder. Voor maastricht een Universiteit had kwamen de assisten voor chirurgie en andere specialiteiten van Luik.
Ik wil graag dat boekje van u lezen maar ik denk niet dat dit mijn overtuiging kan wijzigingen. Het is beter van samen te werken en iets betere doelstellingen tekiezen dan elkaar zitten te bekampen.

Huidige pers Ant-Vlaams ? Waar haal je het? Je leest zeker de Tijd niet? De lezersbrieven lieggen er niet om. Van Thillo die pleit voor een eendrachtig België? Kom, kom. De CVP geen drijvende kracht achter de splitsingen? Waar leef je?

Citaat:
Dat geldt niet "nog meer" voor Vlaanderen (daar bent u weer met uw "zogezegd"), maar gewoon "evenzeer". Als het in België een probleem is, is dat logischerwijze ook in Vlaanderen. Daar de geschiedenis van de Belgische staat nu eenmaal voor al die verwarring, onzekerheid, onduidelijkheid en twijfel heeft gezorgd.

Dat Vlaanderen dat "zogezegd" volgens u is, is er helemaal niet door de CVP gekomen. Ik raad u aan eens het boek "La Flandre pour les Flamands" te lezen (ik ben nu reeds halfweg het boek): hieruit blijkt dat het uiteengaan van Franstaligen en Vlamingen veel dieper in de geschiedenis teruggaat en, naar politieke besluitvorming, sterk het werk is geweest van de Franstaligen die vaak ageerden tegen de opkomende Vlaamse emancipatie.

Zeggen dat de media Vlaamsgezind is, is werkelijk de grootste onzin die ik hier ooit gelezen heb. De huidige pers is grotendeels anti-Vlaams en bezingt graag België. Separatisten en regionalisten worden er vaak in zwart of belachelijk gemaakt.
Oud 8 november 2009, 22:50   #136
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uit de verschillende PISA-onderzoeken blijkt het tegendeel: het Vlaams onderwijs blijkt uitermate performant, en het Waalse verzinkt in een diepe put.
Jongen toch. Het klinkt alsof 'De belgische voetbal' de beste van Europa is. Kijk eens op de internationale classificatie van universiteiten waar ze staan.
Het is niet door zelf te zeggen dat men de beste is dat dit inderdaad zo is. Ucl stond in sommige classificatis voor de kul.
Oud 8 november 2009, 22:54   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je verkeerd zit. Indien men aanvaard dat België kunstmatig is dan geldt dit minstens evenzeer en eigenlijk nog erger voor het zogenaamde Vlaanderen.
Ik ben opgegroeid in Limburg - het prins-bisdom Luik. Mensen gingen winkelen in Luik. De meisjes 'dienden' er. Mij kameranden gingen werken in de FN. Men trouwde over en weer. Dit ging verder. Voor maastricht een Universiteit had kwamen de assisten voor chirurgie en andere specialiteiten van Luik.
Ik wil graag dat boekje van u lezen maar ik denk niet dat dit mijn overtuiging kan wijzigingen. Het is beter van samen te werken en iets betere doelstellingen tekiezen dan elkaar zitten te bekampen.
Dat "boekje" is meer dan 300 bladzijden dik en is geschreven door een... Franstalige. Pierre Stéphany - een man die al een pak studies op z'n naam heeft - schreef "La Flandre aux Flamands", uitgegeven door de academische uitgeverij Racine (2008). Mocht u het willen bestellen: ISBN 978-2-87386-551-1

Als u meent het niet eens te zijn met wat de auteur allemaal aanbrengt (en dat is heel veel feitenwerk met daarenboven heel veel citaten), dan mag u wel een stevige geschiedkundige achtergrond hebben en met ernstige argumenten aankomen.

Zoals al eerder gezegd in een andere draad: concepten als "kunstmatige staat" gebruik ik niet, daar het nietszeggende begrippen zijn. Bestaan er misschien "natuurlijke staten"? Groeien de ene aan de bomen of in de grond?
Oud 8 november 2009, 22:56   #138
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dus, waarom betrok u dan Limburg daarbij?
Nogal duidelijk lijkt mij. Indien het zogenaamde Vlaanderen van België moet afgesplitst worden omdat het een onnatuurlijke eenheid is dan moet na de onafhankelijkheid van Vlaanderen Limburg om dezelfde reden afgesplitst worden van dit Vaanderen.

Troost u, het zal niet gebeuren. Wij zullen verder versmacht worden door de jacobijnse knoet van het zogenaamde Vlaanderen dat krampachtig poogt zich voor te doen als een natie.
Oud 8 november 2009, 22:56   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongen toch. Het klinkt alsof 'De belgische voetbal' de beste van Europa is. Kijk eens op de internationale classificatie van universiteiten waar ze staan.
Het is niet door zelf te zeggen dat men de beste is dat dit inderdaad zo is. Ucl stond in sommige classificatis voor de kul.
En op basis van welke elementen worden die universiteiten gerangschikt?

De PISA-onderzoeken geven concrete zaken aan: wat bezitten leerlingen aan kennis en kunde. Men gaat dus na wat het onderwijs aan de leerlingen daadwerkelijk heeft meegegeven. En daarin scoort het lager en middelbaar onderwijs in Vlaanderen bijzonder goed.

Dus, uw bewering dat het onderwijs sedert de splitsing slechts een neerwaartse trend kent, klopt aan geen kanten.
Oud 8 november 2009, 22:57   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogal duidelijk lijkt mij. Indien het zogenaamde Vlaanderen van België moet afgesplitst worden omdat het een onnatuurlijke eenheid is dan moet na de onafhankelijkheid van Vlaanderen Limburg om dezelfde reden afgesplitst worden van dit Vaanderen.
Hoezo?

Wat is er trouwens "zogenaamd" aan Vlaanderen?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be