![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 8 november 2009 om 21:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik probeer mensen zoals U te overtuigen dat U beter energie kan steken in dingen die haalbaar zijn. Ook uw leven is zoals alle andere veel te kort..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kaartersclubje hier vecht voornamelijk voor het instand houden van de onrechtvaardigheid in dit land... Slaafjes van het belgicisme dus..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal nodig zijn vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik doe helemaal géén moeite om U proberen te overtuigen,dat soort pretentie is blijkbaar maar aan één zijde van de taalgrens terug te vinden.... Smakelijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gouverneur
|
![]() Akkorrd met uw uiteenzetting over Limburg. Zelfs de naam is vrij recent en hebben wij te danken aan aan Willen I. IK wilde vooral reageren op je Men kan nu eenmaal niet ontkennen dat er in België geen sprake is van een vanzelfsprekendheid als het over identiteit en nationale gevoelens gaat. België worstelt daarmee en het volk is erover verdeeld. In Nederland, Duitsland of Frankrijk vindt men dergelijke getwijfel en onrust niet.
Dat getwijfel geldt nog meer voor het zogezegde Vlaanderen. Voor mij is dit zogenaamde Vlaanderen - dat nog veel kunstmatiger is dan België - gekomen door de CVP. Deze zag haar mogelijkheden om de budgetten van de organisatie België te beheren, bedreigd door het afkalven van de Rooms katholieke structuren. Zij heeft dan de taalstrijd gebruikt om de nieuwe splitsingen door te voeren. Enkele grote families die de media bezitten zagen daar wel mogelijkheden in. Zonder de hulp van de media waren al die splitsingen niet zo gemakkelijk verlopen. De bevolking is er alleszin niet beter van geworden. Citaat:
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de franstaligen hebben gekozen om België te federaliseren, niet de CVP.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Vlaanderen dat "zogezegd" volgens u is, is er helemaal niet door de CVP gekomen. Ik raad u aan eens het boek "La Flandre pour les Flamands" te lezen (ik ben nu reeds halfweg het boek): hieruit blijkt dat het uiteengaan van Franstaligen en Vlamingen veel dieper in de geschiedenis teruggaat en, naar politieke besluitvorming, sterk het werk is geweest van de Franstaligen die vaak ageerden tegen de opkomende Vlaamse emancipatie. Zeggen dat de media Vlaamsgezind is, is werkelijk de grootste onzin die ik hier ooit gelezen heb. De huidige pers is grotendeels anti-Vlaams en bezingt graag België. Separatisten en regionalisten worden er vaak in zwart of belachelijk gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het mag het geloof van veel onderwijzers zijn maar het is daarom niet juist. Door samenvoeging van de ucl en kul, vub, en ulb kon men een veel performanter onderwijsystheem uitwerken. Meertalige universiteiten bestaan reeds. En zelfs los daarvan in alle 4 worden d doctoraatsthesissen thans in het Engels gedaan. Het splitsen heeft - in tegenstelling tot uw mening - veel energie gekost en daardoor veel schade veroorzaakt.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit de verschillende PISA-onderzoeken blijkt het tegendeel: het Vlaams onderwijs blijkt uitermate performant, en het Waalse verzinkt in een diepe put.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat je verkeerd zit. Indien men aanvaard dat België kunstmatig is dan geldt dit minstens evenzeer en eigenlijk nog erger voor het zogenaamde Vlaanderen.
Ik ben opgegroeid in Limburg - het prins-bisdom Luik. Mensen gingen winkelen in Luik. De meisjes 'dienden' er. Mij kameranden gingen werken in de FN. Men trouwde over en weer. Dit ging verder. Voor maastricht een Universiteit had kwamen de assisten voor chirurgie en andere specialiteiten van Luik. Ik wil graag dat boekje van u lezen maar ik denk niet dat dit mijn overtuiging kan wijzigingen. Het is beter van samen te werken en iets betere doelstellingen tekiezen dan elkaar zitten te bekampen. Huidige pers Ant-Vlaams ? Waar haal je het? Je leest zeker de Tijd niet? De lezersbrieven lieggen er niet om. Van Thillo die pleit voor een eendrachtig België? Kom, kom. De CVP geen drijvende kracht achter de splitsingen? Waar leef je? Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is niet door zelf te zeggen dat men de beste is dat dit inderdaad zo is. Ucl stond in sommige classificatis voor de kul.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u meent het niet eens te zijn met wat de auteur allemaal aanbrengt (en dat is heel veel feitenwerk met daarenboven heel veel citaten), dan mag u wel een stevige geschiedkundige achtergrond hebben en met ernstige argumenten aankomen. Zoals al eerder gezegd in een andere draad: concepten als "kunstmatige staat" gebruik ik niet, daar het nietszeggende begrippen zijn. Bestaan er misschien "natuurlijke staten"? Groeien de ene aan de bomen of in de grond? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Gouverneur
|
![]() Nogal duidelijk lijkt mij. Indien het zogenaamde Vlaanderen van België moet afgesplitst worden omdat het een onnatuurlijke eenheid is dan moet na de onafhankelijkheid van Vlaanderen Limburg om dezelfde reden afgesplitst worden van dit Vaanderen.
Troost u, het zal niet gebeuren. Wij zullen verder versmacht worden door de jacobijnse knoet van het zogenaamde Vlaanderen dat krampachtig poogt zich voor te doen als een natie.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De PISA-onderzoeken geven concrete zaken aan: wat bezitten leerlingen aan kennis en kunde. Men gaat dus na wat het onderwijs aan de leerlingen daadwerkelijk heeft meegegeven. En daarin scoort het lager en middelbaar onderwijs in Vlaanderen bijzonder goed. Dus, uw bewering dat het onderwijs sedert de splitsing slechts een neerwaartse trend kent, klopt aan geen kanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is er trouwens "zogenaamd" aan Vlaanderen? |
|
![]() |
![]() |