Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2009, 16:08   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Daar zouden we dieper op in kunnen gaan.

Als Kim Clijsters wint ben je dan Trots op Belgie of dat ze voor Belgie uitkomt en een landgenote is?
Dat heb ik zo niet tegen mekaar afgewogen maar ik vermoed voor alletwee.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 16:09   #102
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat heb ik zo niet tegen mekaar afgewogen maar ik vermoed voor alletwee.
Okay nu gaan we kijken hoe de andere forummers er over denken, ik als forummer doe zelf even geen uitspraken om de boel niet te beinvloeden als zijnde een Nederlander.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 8 november 2009 om 16:09.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 16:16   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Okay nu gaan we kijken hoe de andere forummers er over denken, ik als forummer doe zelf even geen uitspraken om de boel niet te beinvloeden als zijnde een Nederlander.
De andere forumnummers? Wat heeft dat nu ermee te maken. Wij weten toch reeds lang dat het merendeel van de adepten van dit forum eerder de Vlaams-nationalistische kaart kiest. Dus u hoeft het niet te vragen, we kennen de uitslag nu reeds op voorhand. Maar ik zeg gewoon hoe ik er over denk.

Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 16:17.
Oud 8 november 2009, 16:28   #104
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De andere forumnummers? Wat heeft dat nu ermee te maken. Wij weten toch reeds lang dat het merendeel van de adepten van dit forum eerder de Vlaams-nationalistische kaart kiest. Dus u hoeft het niet te vragen, we kennen de uitslag nu reeds op voorhand. Maar ik zeg gewoon hoe ik er over denk.
Maar kom laten we eens kijken, het heeft geen zin nu al conclusies trekken.
Heb vertrouwen gij ongelovige .
Oud 8 november 2009, 16:59   #105
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als er nieuwe verkiezingen komen en BHV is nog niet gesplitst dan zullen de Vlaamse politici weer een pot vaseline pakken en bukken voor de Walen. Wedden dat in dat geval het BHG uitgebreid zal worden?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 17:07   #106
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Als er nieuwe verkiezingen komen en BHV is nog niet gesplitst dan zullen de Vlaamse politici weer een pot vaseline pakken en bukken voor de Walen. Wedden dat in dat geval het BHG uitgebreid zal worden?
zal niet gebeuren.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 17:52   #107
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
BHV wordt uitgebreid met Tervuren, Kortenberg, Denderleeuw en Mechelen en in ruil daarvoor wordt BHV niet gesplitst.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:14   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is er een Belgisch gevoelen. Dat zagen we toen Clijsters of Henin wonnen. Maar wij zijn eerder bezadigd in nationalistische gevoelens.
Is dat zo? Ik ontwaar in Vlaanderen toch een grotere sympathie van Clijsters dan voor Henin.

Als die zogenaamde "Belgische nationalistische gevoelens" zich nog alleen beperken tot sportieve bijeenkomsten, dan is het wel heel povertjes ermee gesteld. Dat gaat veel verder dan alleen "bezadigd".

Men kan nu eenmaal niet ontkennen dat er in België geen sprake is van een vanzelfsprekendheid als het over identiteit en nationale gevoelens gaat. België worstelt daarmee en het volk is erover verdeeld. In Nederland, Duitsland of Frankrijk vindt men dergelijke getwijfel en onrust niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:38   #109
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
België is idd een 'zootje' henri1. bedankt om dit te bevestigen
dus laten we dit 'zootje' maar opheffen en Vlaanderen en Wallonië hun eigen weg laten gaan.
En daarna heeft Belgisch Limburg toch zeker ook recht op zijn eigen weg. Met het zogenaamde Vlaanderen heeft het uiteraard niets te maken.

Zouhet niet zinvoller zijn al dat opgeklopte kunstmatig nationalistische bombastisch gedoe achter ons te laten en te streven naar doelstellingen die iedereen ten goede komen. Die splitsingsziekte eerst - op gebied van religie nu op gebied van taal - heeft ontzettend veel energie gekost en de bevolking zeer weinig gebracht.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:42   #110
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
En daarna heeft Belgisch Limburg toch zeker ook recht op zijn eigen weg. Met het zogenaamde Vlaanderen heeft het uiteraard niets te maken.

Zouhet niet zinvoller zijn al dat opgeklopte kunstmatig nationalistische bombastisch gedoe achter ons te laten en te streven naar doelstellingen die iedereen ten goede komen. Die splitsingsziekte eerst - op gebied van religie nu op gebied van taal - heeft ontzettend veel energie gekost en de bevolking zeer weinig gebracht.
vlaanderen kan aansluiting zoeken met nederland.
dan kunnen de limburgen terug één worden.
en deze aansluiting zal de bevolking veel brengen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 november 2009 om 19:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:47   #111
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat zo? Ik ontwaar in Vlaanderen toch een grotere sympathie van Clijsters dan voor Henin.

Als die zogenaamde "Belgische nationalistische gevoelens" zich nog alleen beperken tot sportieve bijeenkomsten, dan is het wel heel povertjes ermee gesteld. Dat gaat veel verder dan alleen "bezadigd".

Men kan nu eenmaal niet ontkennen dat er in België geen sprake is van een vanzelfsprekendheid als het over identiteit en nationale gevoelens gaat. België worstelt daarmee en het volk is erover verdeeld. In Nederland, Duitsland of Frankrijk vindt men dergelijke getwijfel en onrust niet.
Denk dat veel Vlamingen fie zijn over Henin. Veel Walen ook over Clijsters. Dit was goed te horen op de RTBF. Merckx voldoet waarschijnlijk nog ùmeer aan jouw verwachtingen. Over Pater Damiaan hoorde ik eveneens veel goeds op de RTBF.

Wordt die onrust en wijfeling niet vooral door de media uitgelokt en opgeklopt? Een media die in de handen is van enkele families.

Het lijkt mij goed mogelijk dat deze families en voordeel bij hebben een zekere chaos te organiseren. Het geeft hen de mogelijkheden van nieuwe organisaties zoals VTM, VAB e.d. op te richten maar vooral om de juiste mensen te plaatsen op de budgetten van de vele gesplitste instellingen. Zij varen er niet slecht bij.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:03   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Trouwens, als Vlaanderen slechts "zogezegd" bestaat (om redenen die u niet verduidelijkt, maar goed...), dan er is ook sprake van een "zogenaamd Limburg".

Het huidige Belgisch-Limburg heeft immers slechts een heel recente vormingsgeschiedenis. De provincie heeft grenzen die historisch niet gegroeid zijn, maar getekend zijn in Parijs toen onze gewesten onder Frans bestuur kwamen. Toen heeft men het departement "Meuse Inférieure" gecreëerd, een samenvoeging van allerlei vorstendommen (waarvan het grootste, het Land van Loon). Het oude hertogdom Limburg lag vroeger ergens anders en werd deel van het departement Ourthe (het latere Luik).

In de loop van de Franse tijd zijn de grenzen van dat departement meermaals aangepast en omvatten delen die nu tot België, Nederland en Duitsland behoren.

Pas met Willem I wordt de naam "Limburg" van onder het stof gehaald en, merkwaardig genoeg, gegeven aan een gebied dat nooit iets te maken heeft gehad met het oude hertogdom Limburg.
Oud 8 november 2009, 20:05   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk dat veel Vlamingen fie zijn over Henin. Veel Walen ook over Clijsters. Dit was goed te horen op de RTBF. Merckx voldoet waarschijnlijk nog ùmeer aan jouw verwachtingen. Over Pater Damiaan hoorde ik eveneens veel goeds op de RTBF.

Wordt die onrust en wijfeling niet vooral door de media uitgelokt en opgeklopt? Een media die in de handen is van enkele families.

Het lijkt mij goed mogelijk dat deze families en voordeel bij hebben een zekere chaos te organiseren. Het geeft hen de mogelijkheden van nieuwe organisaties zoals VTM, VAB e.d. op te richten maar vooral om de juiste mensen te plaatsen op de budgetten van de vele gesplitste instellingen. Zij varen er niet slecht bij.
De stemming over de grootste Belg leidde tot andere resultaten. Pater Damiaan stond nummer één in Vlaanderen, nummer drie in Franstalig België.

Och, uw complottheorie is werkelijk bijzonder lachwekkend. De commerciële zenders als factoren van instabiliteit... U lijkt wel Hans, opperchef van de BUB, die ook meent dat er overal actoren te bespeuren van instabiliteit...
Oud 8 november 2009, 20:07   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als onderwijzer moet ik u volledig tegenspreken. De splitsing van cultuur en onderwijs heeft Vlaanderen heel wat opgeleverd, zodanig dat niemand - jawel, ga maar op het terrein navragen - maar ook niemand van de onderwijsmensen naar de unitaire tijd terug wil.
Oud 8 november 2009, 20:21   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als onderwijzer moet ik u volledig tegenspreken. De splitsing van cultuur en onderwijs heeft Vlaanderen heel wat opgeleverd, zodanig dat niemand - jawel, ga maar op het terrein navragen - maar ook niemand van de onderwijsmensen naar de unitaire tijd terug wil.
Gelukkig maar dat het Vlaamse onderwijs afgehaakt is van het Belgisch niveau. Ik herinner me nog heel goed de tijd toen, vele jaren na elkaar, de Franstaligen er zelfs niet in slaagden te bepalen hoeveel leerlingen er in hun scholen zaten. Trouwens, nu die splitsing reeds een hele tijd een feit is, ligt de kwaliteit van van het onderwijs in beide taalgroepen onthutsend ver uit elkaar. Volgens de Pisa-klassering zit Vlaanderen helemaal vooraan bij de top vijf. Het Franstalig onderwijs daarentegen krijgt een beoordeling die het plaatst bij de laatsten in het klassement.
Oud 8 november 2009, 20:24   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gelukkig maar dat het Vlaamse onderwijs afgehaakt is van het Belgisch niveau. Ik herinner me nog heel goed de tijd toen, vele jaren na elkaar, de Franstaligen er zelfs niet in slaagden te bepalen hoeveel leerlingen er in hun scholen zaten. Trouwens, nu die splitsing reeds een hele tijd een feit is, ligt de kwaliteit van van het onderwijs in beide taalgroepen onthutsend ver uit elkaar. Volgens de Pisa-klassering zit Vlaanderen helemaal vooraan bij de top vijf. Het Franstalig onderwijs daarentegen krijgt een beoordeling die het plaatst bij de laatsten in het klassement.
Als man van het terrein heb ik nooit begrepen hoe men in het Franstalig onderwijs er maar niet in slaagt degelijk onderwijs te geven. De normen voor de klasgroepen liggen in Franstalig België lager, zodanig dat de onderwijzer bijvoorbeeld veel intensiever met de leerlingen zou kunnen werken. Dat dit niet gebeurt, is mij een volkomen raadsel. Er moet schijnbaar geld verspild worden.
Oud 8 november 2009, 20:37   #117
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Natuurlijk is dat zo. Dat lijkt me ook logisch. En toen Clijsters won, was er in Limburg nog meer vreugde dan in Vlaanderen en België. Maar toen Gilbert onlangs de Ronde van Lombardije won, was er ook vreugde in Vlaanderen en toen Boonen de Ronde van Vlaanderen won, was er ook grote vreugde in Wallonië. En toen, helaas, wielrenner Frank Vandenbroucke op een miezerige manier aan zijn einde kwam in Senegal, was er droefheid in Brussel, in Vlaanderen en in Wallonië.

Laatst gewijzigd door system : 8 november 2009 om 20:43.
Oud 8 november 2009, 20:50   #118
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat zo. Dat lijkt me ook logisch. En toen Clijsters won, was er in Limburg nog meer vreugde dan in Vlaanderen en België. Maar toen Gilbert onlangs de Ronde van Lombardije won, was er ook vreugde in Vlaanderen en toen Boonen de Ronde van Vlaanderen won, was er ook grote vreugde in Wallonië. En toen, helaas, wielrenner Frank Vandenbroucke op een miezerige manier aan zijn einde kwam in Senegal, was er droefheid in Brussel, in Vlaanderen en in Wallonië.
U bent telkens ter plaatse in het hele land gaan vaststellen dat Uw duimzuigerij hier klopt.....

Simplist,spreek alleen voor U zelf en niet voor de rest van het land....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:51   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U bent telkens ter plaatse in het hele land gaan vaststellen dat Uw duimzuigerij hier klopt.....

Simplist,spreek alleen voor U zelf en niet voor de rest van het land....
Daarom ook reageer ik op dergelijke duimzuigerij niet. Azert heeft daar ook een flinke slag van: die man vindt ter plaatse allerlei ad hoc-ontmoetingen uit om z'n standpunten enige geloofwaardigheid te geven.
Oud 8 november 2009, 21:04   #120
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ook reageer ik op dergelijke duimzuigerij niet. Azert heeft daar ook een flinke slag van: die man vindt ter plaatse allerlei ad hoc-ontmoetingen uit om z'n standpunten enige geloofwaardigheid te geven.
Inderdaad, straatreu,System,Henrike én De Waal....

Het belgicistisch kaartersclubje van het forum dat zijn eigen zogenaamde bewezen feiten,volledig ontsproten aan hun eigen verbeelding als dusdanige onomstotelijke waarheid hier verkondigen....

Grappige jongens dat wel,zelfs palingen kunnen zo hard nog niet kronkelen ...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be