![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar ligt de (belangrijkste) culturele grens in de Lage Landen? | |||
De Taalgrens in België |
![]() ![]() ![]() |
26 | 53,06% |
De Staatsgrens tussen Nederland en België |
![]() ![]() ![]() |
9 | 18,37% |
De Grote Rivieren in Nederland |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,04% |
Historische gebieden zoals Vlaanderen, Brabant, Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,12% |
De grote steden versus de 'provincie' |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,08% |
Geen echte grens aanwezig |
![]() ![]() ![]() |
8 | 16,33% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat ik doe is enkel de verschillen geven en waarom of waardoor die verschillen er zijn. En ik denk niet dat ik enige gelijkenissen moet zoeken om die verschillen weg te werken. Of dat ik de verschillen moet afdoen als onbestaande. Of dat k blindelings moet verkondigen dat Vlaanderen onder Orange vlag wil. En waar de cultuurgrenzen liggen, is juist heel afhankelijk van de geschiedenis. Je kan iedereen uit het Germaanse gebied een Germaan noemen, of je kan die opdelen per bevolkingsgroep. Je kan iedereen in Nederland, Nederlander noemen, of je kan spreken over Hollanders, Brabanders, Limburgers, Friezen enz. Je kan iedereen in België Belg noemen of je kan onderverdelen in Walen, Vlamingen, Brusselaars. En dan kan je verder onder verdelen per provincie of zelfs per streek en gemeente of gehucht. En ja, die verschillen mag en kan je niet negeren. Terwijl de bewoners van de landsgrenzen een cultuur van smokkelaars en douane hadden, kende zij van de binnenlandsgebieden enkel de zwarte markt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verschillen moet je dus niet in de bouw gaan zoeken, in de geschiedenis. Je geeft hier zelf aan dat Leuven een leidinggevende stad was voor den-Bosch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hoef zelfs niet naar het "buitenland" te gaan om me een vreemdeling te voelen. Brussel volstaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() supervoordelig toch om aan zo'n lage kostprijs te kunnen reizen
![]() |
#130 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En door wie kwam die verplichting? Terwijl Orange in Wallonië en Holland een hele nieuwe industrie uit de grond stampte, mocht Vlaanderen de hongerdood sterven van Den Haag. Citaat:
Bedrijven die snacks via de muur willen verkopen, gaan een voor een over kop in Vlaanderen. En dan breng je zelf nog een mooi voorbeeld van verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. De frituur. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb het niet speciaal over de onveilige buurten. Ik bedoel Brussel in zijn totaliteit. Tot nader order is Brussel zogezegd de hoofdstad van alle belgen. Zolang je Frans spreekt tenminste. En aan dat spel doe ik niet mee.
Van die boer geen eieren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus voor jou heet dat gewoon "tegenwringen" ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Leuven was niet zo zeer een leidinggevende stad voor 's-Hertogenbosch -beide waren immers Brabantse hoofdsteden (de overige twee waren Brussel en Antwerpen)- maar had op het gebied van (stads)recht een voorbeeldfunctie voor 's-Hertogenbosch. 's-Hertogenbosch heeft dan weer het Bossche recht, door de stad van haar moederstad Leuven ontvangen, doorgegeven aan Oisterwijk (1230), Dormalen (kort voor 1231), Eindhoven en Sint Oedenrode (1232/1233). In 1245 werd dan weer een aan 's-Hertogenbosch ontleend stadsrecht doorgegeven aan Haarlem. Net zoals Bosschenaren voor bepaalde moeilijke juridische zaken naar Leuven togen en daar behalve juridische hulp ook de nodige culturele impulsen kregen, kwamen mensen uit bovengenoemde steden dan weer naar 's-Hertogenbosch, waarmee de van oorsprong Leuvense/Zuid-Brabantse cultuur steeds verder naar het noorden en westen van de Nederlanden werd geëxporteerd als het ware. Dit alles om met een voorbeeld aan te tonen dat er van oudsher helemaal geen culturele kloof was, maar dat de huidige cultuur van Nederland juist het resultaat is van culturele expansie vanuit en uitwisseling met voornamelijk het historische Brabant en Vlaanderen. Na 1830 heeft die uitwisseling dan tijdelijk een pas op de plaats gemaakt, maar met name de laatste vijftig jaar is die weer volop op gang gekomen. Er is veel meer dat de Nederlandstalige bevolking van de Lage Landen verenigt dan wat het zou scheiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu ik denk dat voor veel Vlaams-Nationalisten de gedachte dat Franstaligen Nederlands spreken of dat proberen erger is dan dat ze dit niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Europees Commissaris
|
![]() Taal is ongeveer de belangrijkste uiting van cultuur. Daarnaast wordt Belgie slechts bijeen gehouden door Brussel en is het federale bestuursniveau zo goed als dood.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 2/3de van dit forum is er toch mee eens dat de culturele grens ligt op de taalgrens van Belzieksken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg je dat de cultuur grens zich reeds in mijn bed bevind. Ik ben gewend 's morgens spek met eieren te eten en zij denkt enkel aan haar lijn. Ik wil frit me mayonaise en stoofvlees, zij wil patat met pindasaus en een frikadel. Ik spreek Nederlands en Frans, zij Nederlands en een beetje Engels. Ik zie graag actiefilms, zij kijkt liever naar romantisch films. Laatst gewijzigd door Jantje : 8 februari 2010 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |