Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ligt de (belangrijkste) culturele grens in de Lage Landen?
De Taalgrens in België 26 53,06%
De Staatsgrens tussen Nederland en België 9 18,37%
De Grote Rivieren in Nederland 1 2,04%
Historische gebieden zoals Vlaanderen, Brabant, Holland 3 6,12%
De grote steden versus de 'provincie' 2 4,08%
Geen echte grens aanwezig 8 16,33%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2010, 13:42   #121
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vraag: wie is hier de derde die, na Kodo Kodo en Vlijmscherp begint te emmeren over 'stomerij'?

Antwoord: Sidharta.
U heeft dit woord tot het ultieme verschil verheven, tussen het Nederlands en het Vlaams,tussen Vlaanderen en Nederland.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 13:43   #122
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Sinds de Romeinen,de Spanjaarden ,de Oosenrijkers en de Fransen, is Belgie een Latijns gebied met een Latijnse cultuur .Het gebruik van de woorden" gij en droogkuis" is hier nog eens een bewijs van.

Nederland daarentegen, is sinds de Friezen ,de Franken en de Saksen een Germaans gebied.De woorden "stomerij en jij ",zijn hier een bewijs van.
Het Fries (Frysk) kent nochtans geen jij en jou, maar du, dy en dyn ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:19   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Vraag: wie voeren hier historische en taalkundige drogredenen aan om krampachtig te bewijzen dat er ravijnachtige verschillen bestaan?

Antwoord: system en Jantje.
Citaat:
Waar ligt de culturele grens?
Is de openingsvraag van deze draad.
En wat ik doe is enkel de verschillen geven en waarom of waardoor die verschillen er zijn.

En ik denk niet dat ik enige gelijkenissen moet zoeken om die verschillen weg te werken.
Of dat ik de verschillen moet afdoen als onbestaande.

Of dat k blindelings moet verkondigen dat Vlaanderen onder Orange vlag wil.

En waar de cultuurgrenzen liggen, is juist heel afhankelijk van de geschiedenis.
Je kan iedereen uit het Germaanse gebied een Germaan noemen, of je kan die opdelen per bevolkingsgroep.

Je kan iedereen in Nederland, Nederlander noemen, of je kan spreken over Hollanders, Brabanders, Limburgers, Friezen enz.
Je kan iedereen in België Belg noemen of je kan onderverdelen in Walen, Vlamingen, Brusselaars. En dan kan je verder onder verdelen per provincie of zelfs per streek en gemeente of gehucht.

En ja, die verschillen mag en kan je niet negeren.
Terwijl de bewoners van de landsgrenzen een cultuur van smokkelaars en douane hadden, kende zij van de binnenlandsgebieden enkel de zwarte markt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:21   #124
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Daarnaast zijn de inwoners van de Vlaamse steden vrij rustige mensen, terwijl die van de Nederlandse steden meer uitbundige feestvierders zijn.
Waaraan is d�*t te merken? Op straat? Ik wist niet dat de Nederlandse straten verschillend zijn van de onze.
Citaat:
Verder merk je direct bij het oversteken van de landsgrens het verschil tussen de culturen. En die zijn enorm.
Zoals?
Citaat:
Zoals reeds door ander in andere postings gezegd, de Vlaming is makkelijker te vergelijken met een Waal, dan met een Nederlander.
In Wallonië eet je goed en sommige streken zijn zeer mooi. Dat is het ongeveer.
Citaat:
Het was in het verleden voor de Vlamingen dan ook makkelijker om zich aan te passen naar Wallonië dan naar Nederland, ondanks de taalverschillen.
On nog verder te gaan, het is en was voor een Vlaming zelfs makkelijker om zich aan te passen naar de Noord-Franse cultuur dan naar de Nederlandse.
In het verleden waren veel Vlamingen verplicht om in Wallonië te gaan werken. Van respect, laat staan taalfaciliteiten was er absoluut geen sprake. De Vlamingen, les Boches, werden er behandeld als het vuil van de straat.
Citaat:
Terwijl Vlaanderen op culinair vlakt een viesneus is, is Nederland daarin een echte vuilbak.
Terwijl de Nederlander zijn gehaktbal uit de muur haalt zonder te weten wat er allemaal mee gebeurt, kijkt de Vlaming zelfs heel nauwlettend toe hoe de frituuruitbater deze deze zorgvuldig behandeld als een waardevol stuk porselein.
De Nederlandse keuken reduceren tot een bal gehakt getuigt van een hemeltergende vooringenomenheid. Trouwens, iemand die in poëtische bewoordingen spreekt over een vleeskroket die 10 % vlees bevat bewijst dat hij op culinair vlak niet veel gewoon is. Schat, deze avond gaan we eens lekker bourgondisch eten. In de frituur.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:24   #125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Waaraan is d�*t te merken? Op straat? Ik wist niet dat de Nederlandse straten verschillend zijn van de onze. Zoals?
In het verleden waren veel Vlamingen verplicht om in Wallonië te gaan werken. Van respect, laat staan taalfaciliteiten was er absoluut geen sprake. De Vlamingen, les Boches, werden er behandeld als het vuil van de straat. De Nederlandse keuken reduceren tot een bal gehakt getuigt van een hemeltergende vooringenomenheid. Trouwens, iemand die in poëtische bewoordingen spreekt over een vleeskroket die 10 % vlees bevat bewijst dat hij op culinair vlak niet veel gewoon is. Schat, deze avond gaan we eens lekker bourgondisch eten. In de frituur.
http://www.youtube.com/watch?v=nmCIL...om=PL&index=18
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:27   #126
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Als u al een Zuid-Brabantse stad met 's-Hertogenbosch wilt vergelijken, dan is Leuven de enige kandidaat.
Immers,

(zie ook: Comité Leuven – ’s-Hertogenbosch)
Sinds wanneer kan je de oudste studentenstad van de Lage Landen cultureel vergelijken met een andere stad?

De verschillen moet je dus niet in de bouw gaan zoeken, in de geschiedenis.
Je geeft hier zelf aan dat Leuven een leidinggevende stad was voor den-Bosch.
Oud 8 februari 2010, 14:31   #127
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wel. En dit omdat het vaak een reële ervaring is. Wanneer ik in Delft vertoef, bevind ik me wel degelijk in het 'buitenland'. Met alles erop en eraan. En wanneer ik in Nancy ben, is dat maar precies van hetzelfde
Ik hoef zelfs niet naar het "buitenland" te gaan om me een vreemdeling te voelen. Brussel volstaat.
Oud 8 februari 2010, 14:32   #128
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef zelfs niet naar het "buitenland" te gaan om me een vreemdeling te voelen. Brussel volstaat.
Hangt ervanaf in welke buurt. Wel volledig zijn aub.
Oud 8 februari 2010, 14:37   #129
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
supervoordelig toch om aan zo'n lage kostprijs te kunnen reizen
Oud 8 februari 2010, 14:40   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaraan is d�*t te merken? Op straat? Ik wist niet dat de Nederlandse straten verschillend zijn van de onze. Zoals?
Aan de bouwstijl, aan de straatstenen, de winkels,

Citaat:
Jij kent Wallonië niet, dat is alles wat ik daarover te zeggen heb.

Citaat:
In het verleden waren veel Vlamingen verplicht om in Wallonië te gaan werken. Van respect, laat staan taalfaciliteiten was er absoluut geen sprake. De Vlamingen, les Boches, werden er behandeld als het vuil van de straat.
De Vlaming was inderdaad verplicht om in Wallonië te gaan werken.
En door wie kwam die verplichting?

Terwijl Orange in Wallonië en Holland een hele nieuwe industrie uit de grond stampte, mocht Vlaanderen de hongerdood sterven van Den Haag.

Citaat:
De Nederlandse keuken reduceren tot een bal gehakt getuigt van een hemeltergende vooringenomenheid. Trouwens, iemand die in poëtische bewoordingen spreekt over een vleeskroket die 10 % vlees bevat bewijst dat hij op culinair vlak niet veel gewoon is. Schat, deze avond gaan we eens lekker bourgondisch eten. In de frituur.
Terwijl de muurverkoop van snacks in Nederland een groeiende economie is, krijgt men in Vlaanderen zelfs amper de broodautomaat afbetaald door de slechte verkoop via de muurverkoop.
Bedrijven die snacks via de muur willen verkopen, gaan een voor een over kop in Vlaanderen.

En dan breng je zelf nog een mooi voorbeeld van verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. De frituur.
Oud 8 februari 2010, 14:43   #131
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hangt ervanaf in welke buurt. Wel volledig zijn aub.
Ik heb het niet speciaal over de onveilige buurten. Ik bedoel Brussel in zijn totaliteit. Tot nader order is Brussel zogezegd de hoofdstad van alle belgen. Zolang je Frans spreekt tenminste. En aan dat spel doe ik niet mee.
Van die boer geen eieren.
Oud 8 februari 2010, 14:51   #132
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Als het over culinaire cultuur gaat, ligt de grens definitief bij de staatsgrens tussen België en Nederland.
Ja, kijk maar naar de enorme culinaire verschillen tussen Maaseik en Sittard
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:54   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet speciaal over de onveilige buurten. Ik bedoel Brussel in zijn totaliteit. Tot nader order is Brussel zogezegd de hoofdstad van alle belgen. Zolang je Frans spreekt tenminste. En aan dat spel doe ik niet mee.
Dus voor jou heet dat gewoon "tegenwringen" ?
Oud 8 februari 2010, 15:07   #134
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus voor jou heet dat gewoon "tegenwringen" ?
Neen. Ik ben wel een "dwarsligger". Zonder kunnen de treinen niet rijden.
Oud 8 februari 2010, 15:15   #135
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer kan je de oudste studentenstad van de Lage Landen cultureel vergelijken met een andere stad?
Sinds er vanaf 1185 een continue culturele uitwisseling tussen het thans in België gelegen Leuven en het thans in Nederland gelegen 's-Hertogenbosch heeft plaatsgevonden.

Citaat:
De verschillen moet je dus niet in de bouw gaan zoeken, in de geschiedenis.
Je geeft hier zelf aan dat Leuven een leidinggevende stad was voor den-Bosch.
Ik zoek dan ook niet naar verschillen, maar constateer overeenkomsten.

Leuven was niet zo zeer een leidinggevende stad voor 's-Hertogenbosch -beide waren immers Brabantse hoofdsteden (de overige twee waren Brussel en Antwerpen)- maar had op het gebied van (stads)recht een voorbeeldfunctie voor 's-Hertogenbosch.
's-Hertogenbosch heeft dan weer het Bossche recht, door de stad van haar moederstad Leuven ontvangen, doorgegeven aan Oisterwijk (1230), Dormalen (kort voor 1231), Eindhoven en Sint Oedenrode (1232/1233). In 1245 werd dan weer een aan 's-Hertogenbosch ontleend stadsrecht doorgegeven aan Haarlem.
Net zoals Bosschenaren voor bepaalde moeilijke juridische zaken naar Leuven togen en daar behalve juridische hulp ook de nodige culturele impulsen kregen, kwamen mensen uit bovengenoemde steden dan weer naar 's-Hertogenbosch, waarmee de van oorsprong Leuvense/Zuid-Brabantse cultuur steeds verder naar het noorden en westen van de Nederlanden werd geëxporteerd als het ware.
Dit alles om met een voorbeeld aan te tonen dat er van oudsher helemaal geen culturele kloof was, maar dat de huidige cultuur van Nederland juist het resultaat is van culturele expansie vanuit en uitwisseling met voornamelijk het historische Brabant en Vlaanderen.
Na 1830 heeft die uitwisseling dan tijdelijk een pas op de plaats gemaakt, maar met name de laatste vijftig jaar is die weer volop op gang gekomen. Er is veel meer dat de Nederlandstalige bevolking van de Lage Landen verenigt dan wat het zou scheiden.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 15:18   #136
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom al 10 jaar regelmatig in Brussel. Begin mensen altijd eerst in Nederlands aan te spreken en pas als het niet lukt schakel ik over op Frans. Nog nooit een negatieve reactie gehoord en veel Franstaligen (en anderstaligen) doen best moeite om het te spreken. Nu dat uiteraard slechts de ervaring van één persoon.

Nu ik denk dat voor veel Vlaams-Nationalisten de gedachte dat Franstaligen Nederlands spreken of dat proberen erger is dan dat ze dit niet doen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 16:18   #137
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Maar buiten de taal zijn de culturele verschillen tussen de gewesten in Belgie dan weer kleiner dan die tussen Vlaanderen en Nederland.
Taal is ongeveer de belangrijkste uiting van cultuur. Daarnaast wordt Belgie slechts bijeen gehouden door Brussel en is het federale bestuursniveau zo goed als dood.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 16:22   #138
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Taal is ongeveer de belangrijkste uiting van cultuur. Daarnaast wordt Belgie slechts bijeen gehouden door Brussel en is het federale bestuursniveau zo goed als dood.
Eindelijk iemand met vertstand van zake
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 16:24   #139
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

2/3de van dit forum is er toch mee eens dat de culturele grens ligt op de taalgrens van Belzieksken
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 16:38   #140
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
2/3de van dit forum is er toch mee eens dat de culturele grens ligt op de taalgrens van Belzieksken
Maar het is niet omdat de meerderheid vind dat de aarde plat is, dat deze gelijk hebben.

Ik zeg je dat de cultuur grens zich reeds in mijn bed bevind.

Ik ben gewend 's morgens spek met eieren te eten en zij denkt enkel aan haar lijn.

Ik wil frit me mayonaise en stoofvlees, zij wil patat met pindasaus en een frikadel.
Ik spreek Nederlands en Frans, zij Nederlands en een beetje Engels.
Ik zie graag actiefilms, zij kijkt liever naar romantisch films.

Laatst gewijzigd door Jantje : 8 februari 2010 om 16:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be