Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2024, 08:58   #121
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij eet uw huisdieren/honden op? Katten ook?
Vooreerst heb ik geen huisdieren en eet ik weinig vlees. Maar daarbuiten stel ik me nog altijd de vraag waarin het eten van een katje dan zo veel verschilt van het eten van een schaapje en of lamsboutje. Een verre oom van mij kweekte schapen....die liepen ook achter in de weide en kenden hem als ware net als hondjes. Toch belette hem dat niet om er af en toe een paar te verkopen voor de slacht (ze hadden wel een deftig leventje voor ze werden opgegeten dat geef ik graag mee)

Voor mij is het simpel. Een ECHTE dierenvriend eet geen vlees. De meeste mensen waaronder IK doen dat wel....De meeste mensen noem ik dan ook niet meer dan poezewoefkes vrienden veel verder reikt hun vriendschap voor dieren niet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 november 2024 om 09:09.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2024, 09:07   #122
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Neen dat is geen zorg. Dat is dierenmishandeling in erbarmelijke toestanden.

Als je ze dan toch gaat opeten, wees dan extra lief zolang ze leven. Dat smaakt ook beter.
Ja maar zo gaat het er nu net niet aan toe. Veel van ons vlees is import en daar liggen de eisen niet zelden een stuk lager. Maar het is toch eerder de prijs van ons koteletje of kippenbilletje zie eitje dat zal voorgaan op het leed dat deze dieren is aangedaan alvorens ze in de rekken liggen.
Oud 15 november 2024, 09:24   #123
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja maar zo gaat het er nu net niet aan toe. Veel van ons vlees is import en daar liggen de eisen niet zelden een stuk lager. Maar het is toch eerder de prijs van ons koteletje of kippenbilletje zie eitje dat zal voorgaan op het leed dat deze dieren is aangedaan alvorens ze in de rekken liggen.
Pech voor hen dat ze geen "cutiepetuties" zijn.
Mannetje? In de shredder!
Justice voor hanen! Eet meer coq au vin en geef die beesten ook een kans.
Oud 15 november 2024, 10:59   #124
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou circa 500 gram per dag zijn. Maar als de helft daarvan vlees is...
Awel, als de helft daarvan vlees is, dan is dat 250gr droge voeding per dag. Met een zak van 12kg komt ge dan toch 48 dagen toe? Dat is meer dan een week eh.. en aan €40per12kg is dat ongeveer 80cent per dag of ongeveer €300 per jaar.. dat zijn niet de grote bedragen eh..

Wanneer dat kwaliteitsvolle brokken zijn, is het op zich niet nodig aan te vullen met nat voer.. dus met 250gr per dag voed je dan een hond van pakweg 20kg. Ik zou met zo een zak voor mijne jongste ongeveer 30 dagen toekomen.. €40/maand.. €480/jaar.. wanneer ik de brokken dagelijks zou aanvullen met nat voer, kom ik met zo een zak nog langer toe.. en de kost van nat voer is nu ook niet 'hallucinant' te noemen eh..? Om aan €7 voeding per dag te komen, kunt ge ze dagelijks heel riant voorzien van vers vlees.. op het decadente af, wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 11:08.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2024, 13:05   #125
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Awel, als de helft daarvan vlees is, dan is dat 250gr droge voeding per dag. Met een zak van 12kg komt ge dan toch 48 dagen toe? Dat is meer dan een week eh.. en aan €40per12kg is dat ongeveer 80cent per dag of ongeveer €300 per jaar.. dat zijn niet de grote bedragen eh..
Zo'n simpel rekensommetje heb ik hier ook al een paar keer gemaakt.
Maar niemand schijnt dat te snappen.

En om het houden van een huisdier dan toch maar zo duur mogelijk te laten worden komen ze nu al af met honden die 80kg wegen. Alsof dat het gemiddelde huisdier is.
Een 'kleinere hond' weegt dan nog 30 kg.
Terwijl iedere hondenkenner weet: een hond van 30 kg is al een heel beest. Dat weegt bv een flinke Duitse Herder teef...

Citaat:
Wanneer dat kwaliteitsvolle brokken zijn, is het op zich niet nodig aan te vullen met nat voer.. dus met 250gr per dag voed je dan een hond van pakweg 20kg. Ik zou met zo een zak voor mijne jongste ongeveer 30 dagen toekomen.. €40/maand.. €480/jaar.. wanneer ik de brokken dagelijks zou aanvullen met nat voer, kom ik met zo een zak nog langer toe.. en de kost van nat voer is nu ook niet 'hallucinant' te noemen eh..? Om aan €7 voeding per dag te komen, kunt ge ze dagelijks heel riant voorzien van vers vlees.. op het decadente af, wat mij betreft.
Beweren dat je hond €7 per dag nodig heeft aan voeding is gewoonweg absurd.
Ik begrijp niet waarom iedereen hier nu plots wil doen alsof het houden van een hond onbetaalbaar is...
Oud 15 november 2024, 13:05   #126
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....maar waar haalt gij in godsnaam het idee vandaan dat de kosten torenhoog zijn? Dat ze van de pot gerukt zijn? Dat ze de pan uit swingen..?
Waar? HIER:
Citaat:
Hun trouwe viervoeter mag de baasjes wel wat kosten: "Vier- vijfduizend euro per jaar is geen uitzondering”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241108_96313508
Tenzij gij 4-5.000 euro een normale prijs en geen torenhoge kost noemt.
De krant heeft dus gelijk dat jullie trouwe viervoeter wel wat mag kosten en dat de prijzen voor baasjes voor het houden van een hond dus nog meer mogen stijgen.
Oud 15 november 2024, 13:07   #127
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vooreerst heb ik geen huisdieren en eet ik weinig vlees. Maar daarbuiten stel ik me nog altijd de vraag waarin het eten van een katje dan zo veel verschilt van het eten van een schaapje en of lamsboutje. Een verre oom van mij kweekte schapen....die liepen ook achter in de weide en kenden hem als ware net als hondjes. Toch belette hem dat niet om er af en toe een paar te verkopen voor de slacht (ze hadden wel een deftig leventje voor ze werden opgegeten dat geef ik graag mee)

Voor mij is het simpel. Een ECHTE dierenvriend eet geen vlees. De meeste mensen waaronder IK doen dat wel....De meeste mensen noem ik dan ook niet meer dan poezewoefkes vrienden veel verder reikt hun vriendschap voor dieren niet.
Gij beweert hier ijskoud dat alleen veganisten echte dierenvrienden kunnen zijn? Vegetariërs dan ook niet want die eten ook nog dierlijke produkten..
De mens is een omnivoor die vroeger leefde van de jacht en visvangst en dus altijd al vlees at.
Honden zijn gedomesticeerde wolven die als gezelschapsdier, werk- en waakhonden gehouden werden en dus niet opgegeten werden.
Man, tis moeilijk, zenne...om dat verschil te maken.
Vriendschap met gedomesticeerde dieren als gezelschapsdier heeft weinig te maken met vriendschap voor dieren die dienen als voedsel voor de omnivore mens.
Maar niemand verbiedt jou om ook katten en honden te eten, hoor, ga je gang.
Oud 15 november 2024, 13:09   #128
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn tegenwoordig ziekteverzekeringen voor dieren.
Dat maakt een eventuele operatie wel minder duur als het eens nodig is

Bij katten betaal je meestal alleen de verplichte sterilisatie of castratie. Maar zelfs dat is gratis te omzeilen.
Dat gebeurt hier in de gemeente.
Als je last hebt van zwerfkatten in de buurt kan je bij de gemeente een val gaan halen, die kat(ten) vangen en ze gratis (op kosten van de gemeente) naar de dierenarts brengen ter vaccinatie en sterilisatie. Daarna laat je die katten gewoon terug los.

Er zijn al gevallen bekend van mensen die zo'n val halen om dan nadien gratis met hun eigen kat naar de dierenarts te kunnen....

Onbeschaamdheid is niets nieuw tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door BigF : 15 november 2024 om 13:09.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2024, 13:25   #129
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Honden zijn gedomesticeerde wolven die als gezelschapsdier, werk- en waakhonden gehouden werden en dus niet opgegeten werden.
Maar neen dat is makkelijk. Ik denk dat de helft van de wereld honden en of katten eet of alleszins at.

En naast uw honden zijn er ook nog wilde honden alsook straathonden die niemands eigendom zijn. Er zijn ook nog wolven en vossen. Dus of die biologische uitleg wel spoort geloof ik niet.

En ja er zijn ook heel veel wilde katten.

In veel ZO Aziatische landen staat er nog hond op het menu.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 november 2024 om 13:28.
Oud 15 november 2024, 13:38   #130
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Waar? HIER:

Tenzij gij 4-5.000 euro een normale prijs en geen torenhoge kost noemt.
De krant heeft dus gelijk dat jullie trouwe viervoeter wel wat mag kosten en dat de prijzen voor baasjes voor het houden van een hond dus nog meer mogen stijgen.
Maar alé nu.. die 4-5.000 euro zijn geen gemiddelde prijzen eh.. dat betalen SOMMIGE mensen omdat ze daar zelf voor KIEZEN. Hoe kunt ge dat nu niet begrijpen? Die mensen zouden ook met een veel kleiner bedrag hun hond kunnen onderhouden, maar kiezen er zelf voor om de rekening zo duur te maken. Dat is zoals op vakantie gaan: ge kunt een duur vijfsterren-hotel boeken of een goedkope air-bnb.. in beide gevallen zijt ge op vakantie, maar ge kiest zelf hoe duur ge dat maakt.

En wanneer een hond ziek wordt en onderzoeken of operaties nodig heeft, zullen de uitgaven voor de hond stijgen. Logisch. Maar 'operaties' zijn geen 'vaste' kosten die elk jaar terug komen eh.. medicatie daarentegen kan wel een extra jaarlijkse kost zijn, maar geen 5000 euro.

Het houden van huisdieren is dus tot nader order nog altijd niet onbetaalbaar en het wordt allerminst met opzet duurder gemaakt opdat het plebs geen huisdieren meer zou kunnen hebben.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 14:02.
Oud 15 november 2024, 13:55   #131
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

En om het houden van een huisdier dan toch maar zo duur mogelijk te laten worden komen ze nu al af met honden die 80kg wegen. Alsof dat het gemiddelde huisdier is.
Terwijl iedere hondenkenner weet: een hond van 30 kg is al een heel beest. Dat weegt bv een flinke Duitse Herder teef...
Inderdaad.. honden van 80kg en meer zijn uitzonderingen.. En de mensen die daarvoor kiezen zullen -hopelijk- ook wel snappen dat ze wat meer zullen spenderen aan voeding en aan een grotere (dus duurdere) mand.. en dat hun jaarlijkse kost dus niet te vergelijken is met die van een maltezer.

Citaat:
Ik begrijp niet waarom iedereen hier nu plots wil doen alsof het houden van een hond onbetaalbaar is...
Dat valt ook niet te begrijpen.
Maar er zijn er hier die graag rap op hun paard zitten..
Thans ook geen goedkope dieren..
Oud 15 november 2024, 16:28   #132
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar alé nu.. die 4-5.000 euro zijn geen gemiddelde prijzen eh.. dat betalen SOMMIGE mensen omdat ze daar zelf voor KIEZEN. Hoe kunt ge dat nu niet begrijpen? Die mensen zouden ook met een veel kleiner bedrag hun hond kunnen onderhouden, maar kiezen er zelf voor om de rekening zo duur te maken.
Maar allez, dat zijn net WEL gemiddelde prijzen, dat staat er zelfs bij.
Citaat:
Hasselt/As - Een hond kost een Belg jaarlijks gemiddeld 2.488 euro volgens een studie van HelloSafe.
Drie kwart daarvan gaat naar voeding.
Hygiëne, verzorging en medicatie kunnen dat bedrag nog flink aandikken waardoor zelfs een jaarbudget van vier- vijfduizend euro geen uitzondering is.
Dat is dan 3/4de "gemiddeld" 1.866 €/jaar : 12 is dan (gemiddeld) 155€ per maand enkel voor hondenvoer.
Dat kost een smak meer dan vroeger, dat kan niemand ontkennen, zelfs niet met goedkope aldi/lidl voeding.
Forumleden die al jaren honden hebben, moeten anders eens berekenen wat hun hondenvoer vroeger kostte toen ze hun hond kochten, in vergelijking met wat ze nu moeten uitgeven aan hondenvoer.
Citaat:
Dat is zoals op vakantie gaan: ge kunt een duur vijfsterren-hotel boeken of een goedkope air-bnb.. in beide gevallen zijt ge op vakantie, maar ge kiest zelf hoe duur ge dat maakt.
Neen, de vakantie kies je zelf maar de prijzen kies jij niet.
Gij zult betalen wat het kost als je op vakantie wil, ook als de goedkope air-bnb prijzen gestegen zijn en even duur zijn geworden als een 5-sterrenhotel.
Citaat:
En wanneer een hond ziek wordt en onderzoeken of operaties nodig heeft, zullen de uitgaven voor de hond stijgen. Logisch. Maar 'operaties' zijn geen 'vaste' kosten die elk jaar terug komen eh.. medicatie daarentegen kan wel een extra jaarlijkse kost zijn, maar geen 5000 euro.

Het houden van huisdieren is dus tot nader order nog altijd niet onbetaalbaar en het wordt allerminst met opzet duurder gemaakt opdat het plebs geen huisdieren meer zou kunnen hebben.
Maar soit, hondeneigenaars hier vinden de kosten wel meevallen zolang ze het allemaal nog maar zelf kunnen blijven betalen want als het te duur wordt, dan is dat de hondeneigenaars hun eigen schuld en niet door de schuld van de stijgende prijzen.
Voor wie vooruitziend is, verantwoordelijkheidszin en maar een bescheiden, gemiddeld huishoudbudget heeft, zijn huisdieren houden al geen optie meer. Het is absurd dat je moet sparen of al gaan lenen ingeval je zieke huisdier een operatie nodig heeft.
Het zijn de dieren die het gelag betalen en in overvolle asielen blijven zitten.
Een hond houden, voeding, hygiëne, medicatie, verzorging etc.., kost tegenwoordig een smak geld en wie dat ontkent die liegt.
Oud 15 november 2024, 17:32   #133
jad°relen°ir
Minister

Standaard

Citaat:
Maar allez, dat zijn net WEL gemiddelde prijzen, dat staat er zelfs bij.
Dus eerst stelt ge dat 4.000 tot 5.000 euro het gemiddelde is..
En dan citeert ge het artikel waaruit blijkt dat een hond gemiddeld 2.488 euro kost.. dat is de helft van 5.000 euro eh..

Wat is het nu...?

En dat daar zo nu en dan kosten van onderzoek of operatie of medicatie bijkomen, dat kan goed zijn, maar als ge ELK jaar een paar duizend euro moet ophoesten, dan hebt ge een wreed ongezonde hond en lijkt een finaal spuitje mij heel wat diervriendelijker (en ook heel wat mensvriendelijker voor degene die het zich financieel niet kunnen permitteren).

Zoals eerder gesteld: de meeste operaties zijn een eenmalige kost. Wanneer een hond elk jaar een operatie vandoen heeft, stel ik mij vragen hoor..
Ouderdomskwalen betaal je ook niet ELK levensjaar eh.. dat is alleen de laatste jaren van het leven van een hond.
En chronische ziekten, wel ja, daarbij kan medicatie wel wat kosten, maar om dan tot duizenden euro's aan kosten te komen.. dat lijken mij eerder uitzonderingen te zijn..

Citaat:
Dat is dan 3/4de "gemiddeld" 1.866 €/jaar : 12 is dan (gemiddeld) 155€ per maand enkel voor hondenvoer.
Dat kost een smak meer dan vroeger, dat kan niemand ontkennen, zelfs niet met goedkope aldi/lidl voeding.
Forumleden die al jaren honden hebben, moeten anders eens berekenen wat hun hondenvoer vroeger kostte toen ze hun hond kochten, in vergelijking met wat ze nu moeten uitgeven aan hondenvoer.
Natuurlijk is dat in prijs gestegen ten opzichte van vroeger. Dat ontkent hier toch ook niemand? Sterker zelfs: verschillenden (waaronder ik) hebben reeds aangehaald dat alles in het leven duurder is geworden.

Citaat:
Neen, de vakantie kies je zelf maar de prijzen kies jij niet.
Gij zult betalen wat het kost als je op vakantie wil, ook als de goedkope air-bnb prijzen gestegen zijn en even duur zijn geworden als een 5-sterrenhotel.
Ja Oma, de prijzen bepaalt ge niet zelf, maar ge kiest wel zelf hoe ge op vakantie gaat.. welke hotels ge boekt.. waar ge gaat eten.. welke uitstapjes ge maakt.. hoe lang ge op vakantie gaat.. etc.. wat ge uitgeeft hebt ge dus wel zelf in de hand.. En wete, prijzen van hotels, eten, drinken, uitstapjes, vliegtuigtickets, ... alles kent ge op voorhand.. dus moet ge niet komen jammeren als uw vakantie duur is eh..

Zo ook met honden: wilt ge een rashond met stamboom of een straathond.
Wilt ge een hond met veel kans op ziektes of ene van een sterker ras..
Wilt ge een kleine hond of een grote.. één met veel vacht en dus meer onderhoud of ene met een korte dunne vacht..

En dat alles bepaalt voor een groot stuk het budget.. en dat hebt ge dus wel degelijk zelf in de hand. Mensen moeten niet komen jammeren dat ze een dure auto hebben als ze persé met een dikke porsche willen rijden eh..

Citaat:
Maar soit, hondeneigenaars hier vinden de kosten wel meevallen zolang ze het allemaal nog maar zelf kunnen blijven betalen want als het te duur wordt, dan is dat de hondeneigenaars hun eigen schuld en niet door de schuld van de stijgende prijzen.
Ja, ik vind het hebben van een hond goed meevallen. Ik heb er twee op dit moment en moet me daar niet voor in schulden steken.. En indien ik het op een bepaald moment mij niet meer kan veroorloven, dan is dat zo en heb ik mij daarbij neer te leggen.. of moet ik misschien terug fulltime werken of andere zaken laten..

Citaat:
Voor wie vooruitziend is, verantwoordelijkheidszin en maar een bescheiden, gemiddeld huishoudbudget heeft, zijn huisdieren houden al geen optie meer. Het is absurd dat je moet sparen of al gaan lenen ingeval je zieke huisdier een operatie nodig heeft.
Afhankelijk van het soort operatie kan het zijn dat mensen een lening moeten aangaan, dat klopt.. sommige mensen hebben het financieel niet makkelijk.. niemand zal dat ontkennen.. maar beweren dat het houden van huisdieren onmogelijk is en stukken van mensen kost, zoals gij doet, dat is behoorlijk absurd. Sommige mensen zullen zich dat inderdaad niet kunnen permitteren, maar is dat zo een probleem..?

Of zijt ge van mening dat iedereen zich altijd alles moet kunnen permitteren in 't leven..?

Citaat:
Het zijn de dieren die het gelag betalen en in overvolle asielen blijven zitten.
Een hond houden, voeding, hygiëne, medicatie, verzorging etc.., kost tegenwoordig een smak geld en wie dat ontkent die liegt.
Natuurlijk kost dat wat om huisdieren te houden. Wat in 't leven brengt gene kost met zich mee..?

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 18:00.
Oud 15 november 2024, 19:28   #134
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben staffords, pitbulls en mastiffs gewoon en dat eet zo'n zak echt snel weg.
Niet dat ik in de mogelijkheid ben een hond te houden. Maar ik zou die wel nat met droog combineren. En dan echt wel rauw vlees met af en toe soep van bone broth.

Het is wél nodig droog en nat te combineren voor hun gezondheid, maar dat is iets waar we wellicht niet eens in gaan geraken. En het is dan allemaal gebaseerd op die drie benoemde rassen, hoewel honden honden zijn.

Een runderhart kost al een paar euro, en een lever ook.
Ze mogen van beide maar een derde in hun voedingsbeurt krijgen,...
Dus ja 7 euro is toch wel het budget als ge ze wilt verwennen met alle nodige zorg. Want stel u eens voor als ge heel uw leven een droog koekske moet eten waar "alles" in zit dat ge nodig hebt.
Verwen da beest toch nondejol.
Oud 15 november 2024, 19:30   #135
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Een kat kost 2 a 3 euro per dag, wat kost een staffie of pitbull dan?
En meestal pakken ze die per 2.
Oud 15 november 2024, 19:33   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een kat kost 2 a 3 euro per dag, wat kost een staffie of pitbull dan?
En meestal pakken ze die per 2.
Onze 2 Maine Coons kosten wel meer dan €3 per dag, maar niet veel.

Nu is het wel een punt, we krijgen ze, we hoeven ze niet te kopen.
Oud 15 november 2024, 19:42   #137
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Onze 2 Maine Coons kosten wel meer dan €3 per dag, maar niet veel.

Nu is het wel een punt, we krijgen ze, we hoeven ze niet te kopen.
Ja die eten meer als een doorsnee kat. Coole beesten.

Een kat moet ge niet zomaar eenders wat voorschotelen. Als die Gourmet kennen, moet je daarna niet meer afkomen met zo'n goedkope paté van goedkopere merken.

Beetje rijst, beetje biopompoen, bone broth, lepeltje levertraan, kippenhartjes, lever maagskes en filet en mixen tot puree.

Is dat verwennen of een ruifbak voorkomen die gezond blijft en dus enkele dierenartsen in diens leven bespaart?
Oud 15 november 2024, 20:09   #138
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ja die eten meer als een doorsnee kat. Coole beesten.
Ik ben er dol op. Gentle Giants.

Citaat:
Een kat moet ge niet zomaar eenders wat voorschotelen. Als die Gourmet kennen, moet je daarna niet meer afkomen met zo'n goedkope paté van goedkopere merken.
Honger is de beste saus.
Citaat:
Beetje rijst, beetje biopompoen, bone broth, lepeltje levertraan, kippenhartjes, lever maagskes en filet en mixen tot puree.
Kat, geen hond. Het enige plantaardige dat een kat soms nodig heeft is wat gras om een haarbal te binden.

Citaat:
Is dat verwennen of een ruifbak voorkomen die gezond blijft en dus enkele dierenartsen in diens leven bespaart?
Op dat ene puntje na, correct.
Oud 15 november 2024, 21:12   #139
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij beweert hier ijskoud dat alleen veganisten echte dierenvrienden kunnen zijn? Vegetariërs dan ook niet want die eten ook nog dierlijke produkten..
De mens is een omnivoor die vroeger leefde van de jacht en visvangst en dus altijd al vlees at.
Vriendschap met gedomesticeerde dieren als gezelschapsdier heeft weinig te maken met vriendschap voor dieren die dienen als voedsel voor de omnivore mens.
Maar niemand verbiedt jou om ook katten en honden te eten, hoor, ga je gang.
Mocht je Engels kunnen. Van den Brittanica.

Citaat:
Herding societies are in many respects the direct opposite of forest horticulturalists. They are usually the most nomadic of primitive societies, they occupy arid grasslands rather than rainforests, they have a nearly total commitment to their animals, and their sociopolitical system is nearly always that of a true hierarchical chiefdom rather than of egalitarian villages and tribal segments.

A society largely committed to herding has military advantages that a settled agricultural society does not have. If military power is important to survival, it will increase the commitment to the herding specialization, mainly because of the advantage conferred by mobility. This increased commitment, however, will result in the gradual loss of certain previously acquired material developments such as weaving, metalworking, pottery, substantial housing and furniture, and, of course, variety in the diet. Wealth is a burden in such societies. Successful nomadic pastoralists normally have some kind of symbiotic relationship to a settled society in order to acquire goods they cannot produce themselves. The symbiosis may be through peaceful trade. But often the military advantage of the pastoralists has led to raiding rather than exchange
Oud 15 november 2024, 21:57   #140
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Komt er eigenlijk op neer dat er maar 2 primitieve overlevingsmodellen zijn.

Die van een strikt hiërarchisch herder maatschappij waarbij er een totale toewijding is aan je kudde rondtrekkende beesten. Voordelen; mobiliteit en oorlog. Nadelen: weinig variatie in dieet. Altijd vlees en zuivel.
Rijkdom wordt gezien als een last. We moeten "verder"; reis licht.

Een egalitaire landbouw maatschappij. Met pottenbakkers, smederijen, en allerlei andere guilden. Behuizing, meubels enz.... Meer variatie in het dieet.

De veganistische primitieve maatschappij is misschien wel ontstaan maar weggefilterd door de "betere" andere 2 modellen.

Maar dat is puur op een primitieve basis gestoeld, het reptielen brein. Overleven...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be