![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Gouverneur
|
![]() D'r is in mijn ogen best een grote kans dat Vlaanderen onafhankelijk BLIJFT als het na een eventuele splitsing niet vrij snel bij Nederland komt.
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België zal dermate ingrijpend moeten veranderd worden, dat eerst de opheffing ervan vereist is.
Als je een werkbaar België wil bedenken, zal je van een wit blad moeten vertrekken. Maar we weten intussen dat jij liever blijft klabbelen op dezelfde onleesbare schets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In Nederland wordt de officiele Belgische versie onderwezen. Wat leraren en docenten daar verder nog aan toevoegen zal wel per individu verschillen.
![]() |
![]() |
#125 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dergelijke wanhoopsdaden zouden de crisis tot een uitbarsting kunnen brengen. Is het daarom dat nog geen enkele Belgische politicus het voorgesteld heeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het lijkt me verstandiger dat het onafhankelijke Vlaanderen een overgangsfase is naar de Hereniging. Gun elkaar de tijd (in confederaal verband ?). Het ontkrachten van de Belgische Leugen vergt tijd. Het samensmelten van wetgevingen (Europese wetgevingen ?) en zoveel andere zaken vergen tijd.
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#130 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen en Nederland horen samen.
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
(ff mijn Vlaams republikeinse gevoelens inslikkend). Paris vaut bien une messe.
![]() |
![]() |
#133 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee hoor. De 17 Provincieën, de Leo Belgicus, Benelux... allemaal omvatten ze ook de Waalse regio's. Ze horen evengoed bij de Nederlanden als Frans-Vlaanderen, Artesië of Frans-Henegouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Hoe lang is het geleden dat Artezië en Frans Henegouwen bij Frankrijk werden aangehecht? Denk je serieus dat je de Walen er gaat van kunnen overtuigen dat zij Nederlanders zijn? We moeten ons fixeren op de toekomst , een toekomst zonder België en dat is gelijk een toekomst zonder Wallonië.
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wallonië is evenmin Belgisch als Vlaanderen dat is. Belgisch is wel: Wallonië tegen Vlaanderen uitspelen om de macht te behouden. Er is geen enkele reden om de Walen niet mee op te nemen in een confederatie van de lage landen als ze dat zouden wensen (wat ik hen tenzeerste zou aanraden).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In deze laatste zin, raak je een essentie aan: de mate waarin staatsvorm of staatsverband x-y-z gewenst is............
![]() |
![]() |
#137 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is geen reden om het niet als maatstaf te nemen. Ook als mensen niet groot genoeg zouden zijn om voor zichzelf te beslissen, moeten ze imho behandeld worden alsof ze dat wel zouden zijn. Er is geen belangrijker waarde dan democratie. Daarnaast zijn er echter enkele basisgegevens die vastliggen. Met de beste wil van de wereld kan je pakweg de zwaartekracht niet op democratische wijze wegkrijgen. Dat Vlaanderen aan de Noordzee ligt, Wallonië aan Vlaanderen grenst en Vlaanderen aan Noord-Nederland, is ook zoiets dat je maar moeilijk kan wegstemmen. Dat zowel Vlaanderen als Wallonië onderdeel zijn van de Lage Landen is naar mijn gevoel van dezelfde matière. Je kan het betreuren, je kan het zelfs negeren, maar je kan het niet veranderen. Een staatsstructuur uitbouwen die dat basisgegeven negeert is niet verstandig. Je kan het doen, maar je zal er zwaar voor betalen, zoals de permanente crisis na 175 jaar België aantoont. Het is dus aan de reünionisten om een meerderheid van de burgers te overtuigen dat hun concept het verstandigste is. Laatst gewijzigd door baarle : 11 juni 2006 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je kan er misschien wel rotsvast van overtuigd zijn dat Vlaanderen en Nederland bij elkaar horen, maar een beetje eerlijkheid verplicht je wel om toe te geven dat het Heel-Nederlandisme een idee is dat beperkt is tot hoogstens een paar tienduizend (mogelijk honderdduizend) mensen. Dat daar de Belgische propaganda voor iets zal tussenzitten, ga ik niet ontkennen. Maar Vlaanderen is een product van zijn geschiedenis. En de 176 jarige scheiding van Nederland heeft z'n sporen nagelaten: Vlamingen en Nederlanders zijn erdoor uitgegroeid tot verschillende volkeren. Of er 200 jaar geleden een Groot-Nederlands volk zou hebben bestaan, daar kan je over discussiëren (zelf zou ik het niet weten). Maar na 176 jaar België zien we wel dat Vlaanderen een eigen natie ontwikkeld heeft. Wanneer je nu die Vlaamse en Nederlandse natie bijeen ga forceren, doe je net hetzelfde als België al 176 jaar probeert: een volk of een natie te proberen creëren, en de bestaande naties te negeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je dat echt en ten allen prijze wil voorkomen, raad ik je aan je Vlaamse onafhankelijkheidsdroom te laten vallen en het bij een verbetering van de Belgische structuur te houden. |
|
![]() |
![]() |