![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige zaken, zoals gratis energie. Maar groene stroom, in elk geval toch windmolenstroom, dient wel om de voortbrengers van deze groene stroom, een gegarandeerde kwh prijs te betalen (die hoger ligt dan de marktprijs).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kan nooit geloven dat de chinezen 60 kerncentrales bouwen, zonder zekerheid dat deze minstens een dertigtal jaren over de nodige brandstof kunnen beschikken. Als de stelling is, dat kernenergie maar een gedeeltelijke, tijdelijke, oplossing is, dan hebt ge waarschijnlijk gelijk. Maar dat is allemaal wat anders, dan bvb pleiten voor een sluiten van de kerncentrales in Belgie, wegens te gevaarlijk, te vervuilend, teveel co2... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We hebben nu eenmaal veel en snel energie nodig, dus alles wat "voorlopig" uithelpt zal worden aangegrepen en zeker ook kern-energie, want de wereldbevolking is erg groot en niemand wil in de steentijd blijven of daarnaar terug.
Grootschalige ruiming en/of geboortenbeperking ligt (nog) niet voor de hand Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 oktober 2006 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Het zou me echter verbazen mocht men zomaar tritium lozen. Heb je daar een bron voor? De halfwaardetijd maakt het niet onschadelijk, maar het verwijdert wel argumenten over 'duizenden jaren opslaan'. Citaat:
Citaat:
Maar uiteindelijk kom je met een energie-output van zelfs maar 110% netjes toe (100% om zichzelf in gang te houden, 10% voor andere zaken). Er komen namelijk immense hoeveelheden energie vrij bij kernfusie. Als men voldoende kernfusie uitvoert aan een 110% rendement, zal de energieopbrengst zeker de moeite zijn. De rest van je argumenten zal ik wel een andere keer (als ik minder moe ben) beantwoorden ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Tja, men heeft de milieu bewegingen nooit willen geloven, hé. Nu begint men te zanniken dat er een energieprobleem is terwijl men veel eerder had moeten beginnen met alternatieve energie.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...ozing&where=nl
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je geeft dus eindelijk zelf voor de eerste keer toe dat er in elke industrie ongelukken gebeuren. Wel ik kan je er bij vertellen dat het meest onmogelijk en het meest onverwachte zelfs al tot een bijna fatale ramp voor Antwerpen heeft gezorgd. Een stuk metaal dat uit de lucht komt vallen en in een opslagtank van een petroliumbedrijf terecht komt. Dit terwijl er een vliegverbod is boven deze bedrijven. En men er de strengste maatregelen gebruikt voor toestelen die er toch over moeten vliegen. Er kon nooit een stuk metaal op een opslagtank terecht komen en als het toch gebeurde dan had dit nooit een gat in de tank mogen maken. De kans dat zoiets gebeurd is zo klein geworden dat ze verwaarloosbaar is. En toch is het gebeurd. Een opslagtank die begint te lekken is zo goed als uitgesloten in de petrochemie, en dat ze zou wegzakken is zelfs onmogelijk verklaard. Men doet regelmatig veiligheidscontroles hiervoor. En toch is het onlangs gebeurd in Antwerpen. Dus kom niet af dat er niets kan gebeuren, want de veiligheidsmaatregelen zijn er juist om dit te vermijden. Het kan gebeuren dus het zal gebeuren, en daar is echt geen ontkomen aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik persoonlijk reeds 40 jaar. Maar het echte probleem er van is dat men deze niet kan op grote schaal houden en men er dus niet van uit één bedrijf een monopoliemacht op kan zetten. Iemand die zelf stroom maakt is volgens de Belgische wet zelfs verplicht om zijn overproductie of aan een bedrijf met licentie te verkopen of om deze gewoon te vernietigen. Men mag zijn overproductie dus niet rechtstreeks aan zijn buurman verkopen. En daar zit dus zelfs nu het echte probleem voor de alternatieve energiewinning. De energiebaronie wil deze in zijn handen houden en dat is dus nu net iets dat zij niet meer kunnen als men overschakeld op alternatieve energie. En daar draaid het dus in werkelijkheid om. Geld en macht. En de energiebaronie zal alles in het werk stellen om die macht te behouden en om zijn winsten zogroot mogelijk te houden. Dat Electrabel nu is begonnen met de bouw van een biogasinstallatie is omdat zij zijn gaan beseffen dat de winsten met dit type centrale veel hoger liggen dan deze van alle andere type centrales en dat de kosten er aan gewoon door de afvalverwerking word gedragen en niet daar de energiewinner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dit komt dus daar het feit dat men de terugverdien tijd op slechts 5 jaar wil houden en niet wil verspreiden over de volledige levensduur van een molen. En tweede oorzaak van de hoge kostprijs er van is dat men steeds alles wat stroomverdeling aanbelangd op één plaats heeft gehouden en men nu dus moet beginnen met deze infartructuur te gaan verspreiden per industriezone. Een derde oorzaak is dat men alles heeft om stroom met een hoog voltage over het land te jagen, maar men niet instaat is om stroom van lagere voltage, zonder een groot verlies op een behoorlijke manier over 100km te vervoeren. Het huidige verlies bij de verdeling en het transport van stroom is niet voor niets 20%. En dan komt er natuurlijk nog bij dat men de molens meer dan de helft van de tijd uitschakeld, met als rede dat ze op die ogenblikken geen stroom zouden opwekken. Het echte probleem is natuurlijk niet dat ze geen stroom opwekken bij een lage winssnelheid, maar de huidige installatie zijn niet aangepast aan dit lage voltage en kunnen het dus niet verdelen. Met andere woorden, de echte rede dat men zo weinig energie wint met alternatieve bronnen is niet dat deze niet rendabel zijn, maar dat het verdeelnet er gewoon niet voor geschikt is en men dit dus moet aanpassen naar deze vorm van energiewinning. Maar zelfs het verdwijnen van de hoge voltage lijnen uit de maatschappij en het milieu zou een grote winst zijn voor het milieu. Want deze zijn even schadelijk als CO2, door de stralingen die zij afgeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() @Jantje, als je electrisch vermogen van enige betekenis bij laag voltage over flinke afstand wilt verplaatsen dan heb je zulke dikke leidingen nodig dat er niet genoeg koper op de wereld te vinden zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En men dus naar meerdere kleine centrales over het hele land verspreid moet gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Tuurlijk gebeuren er elke dag ongelukken; maar dat simpele gegeven is nog geen reden om moord en brand te schreeuwen. Citaat:
Citaat:
Ik zeg nergens dat er in kerncentrales niets kan gebeuren of dat het niet mis kan gaan, maar daaraan koppelen jullie dadelijk de gedachte dat het dan sowieso ooit wel eens helemaal katastrofaal gaat aflopen. Dat alleen al is al voldoende bewijs dat je uberhaupt niet eens weet wat er in zo'n centrale staat, hoe die werkt, wat er verkeerd kan gaan, wat de gevolgen daarvan kunnen zijn en wat de maatregelen daartegen zijn. Ik blijf dus wel eens benieuwd welk rampscenario jullie zien gebeuren. Je andere post, daar kijk ik deze avond wel eens naar. Geen zin om me nu doorheen die verkeerde quotes te werken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Terug naar af dus. Citaat:
En wat ’s nachts? Wat met de noden van de industrie? |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het alternatief is zeker niet elk zijne eigen windmolen (zal leuk worden bij windstille perioden). En btw, die windmolens zijn, mijn opinie, nog lelijker dan die hoogspanningslijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg enkel dat een ongeval dat een ramp tot gevolg heeft niet is uit te sluiten, maar ik hoop dat ze idd nooit gebeurt. In geen enkele kerncentrale. En ik weet wel wat er in de centrales gebeurd. Ik heb met het bouwbedrijf waarvoor ik vroeger werkte er regelmatig in gaan werken. |
|
![]() |
![]() |