![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar waarschijnlijk wel veel staatssteun naar toe gevloeid is, is het zogenaamde kernenergiecentrum van Mol. Waarvan de verwezenlijkingen voor de belgische nucleaire industrie echter praktisch nihil zijn geweest, daar westinghouse steeds de volledige knowhow en bijstand geleverd heeft. Misschien dat Mol voor de geneeskundige industrie meer heeft bijgedragen, weet het niet. En wat misschien ook wel het onderzoeken waart is, ofdat en hoeveel, staatssteun er onder het vaandel van "nucleaire vooruitgang" naar ACEC gevloeid is (eind jaren '60, in zeer nauwe samenwerking met Westinghouse, die hiervan hun europees bruggehoofd wilden maken). Om het kort te maken. De staatssteun (rechtstreeks of onder de vorm van uitgespaarde boetes, taksen, belastingen...) aan de elektriciens voor groene stroom lijkt mij een stuk groter te zijn, dan dat hij ooit voor kernenergie geweest is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En er is wel een belangrijk verschil: die zware metalen komen vrij bij andere energiebronnen, maar ontstaan er niet door. Het kernafval daarentegen ontstaat wel bij de produktie van kernenergie en er zijn helemaal geen garanties dat het nooit zal vrijkomen (vergeet niet dat sommige van dat "vergankelijke" kernafval wel degelijk honderdduizenden jaren gevaarlijk radioactief blijft). Citaat:
En ga je me nu zeggen dat je niet op de hoogte bent van het gebruik van verarmd uranium in de vliegtuig- en wapenindustrie? Zie bijvoorbeeld hier. En dat verarmd uranium is een afvalprodukt dat ontstaat bij de verrijking van uramium, dus ook een afvalprodukt van onze kernenergie. Aangezien het ook in projectielen wordt gebruikt die dus ontploffen is het nogal logisch dat het in het milieu terecht komt. Willem1940NLD haalde ook terecht Tritium aan. En ook de thermische vervuiling (die tegelijkertijd ook nog eens verspilde energie is) mag niet vergeten worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens deze periode voorbij was, is deze ook niet meer aangerekend geweest. Maar is simpelweg de prijs van de electriciteit gestegen. En de bouw van deze centrales viel juist in de periode dat men begonnen is met de afbouw van de steenkoolwinning. En er heerste een "crissis" in de bouwsector, waardoor de bouw van de centrales dus weer eens goed uitkwam voor deze sector, net zoals het nu was met de TGV. En dat EBES ooit zou gewerkt hebben op braek even en een kleine winst is een mooie idee van jou, maar daar blijft het dan ook bij. En de staat heeft weldegelijk dus de bouw van de kerncentrales gesubsiderd, je kan dit trouwens nagaan in de boekhouding van EBES uit die tijd. Welke op verzoek kan ingekeken worden bij EBES. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() de halfwaardetijd van tritium bedraagt 12.33 jaar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongeacht op welke manieren men deze allemaal boekte. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 25 oktober 2006 om 16:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan daar de volledige boekhouding van de eerste tot de laatste dag in kijken. Je mag echter geen copy's maken zonder hun toestemming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit mochten ze niet met de bouw van de andere centrales. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() [quote=Bill;2107017]Ik rijd met een Dodge Ram 1500 5,9l LPG.QUOTE]
Haha, kunt ge die wel parkeren in Europa?
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk wel niet dat ik mij er mee gaan bezig houden. Is trouwens niet meer Ebes, is ondertussen Electrabel (als het nog niet Suez of Gaz de France is).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BTW tegenwoordig staat de factuur wel vol met taks voor groene energie, taks voor gratis energie, taks... en wie denkt ge dat dit allemaal betaald ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Schepen
|
![]() Inderdaad.
Bovendien wordt er in kernfusie geen tritium geproduceerd (zoals ik enkele maanden geleden in een analoge topic al gezegd hebt). Het wordt gebruikt als grondstof! Enkel neutronen, energie en helium worden geproduceerd in een Deuterium + Tritium -kernfusiereactie. Het zijn de neutronen die de radioactiviteit veroorzaken. Echter, ik citeer: Citaat:
Citaat:
Bovendien is het kernafval het enige probleem. Er is geen kans op een kettingreactie. Mij persoonlijk lijkt kernfusie een zeer goede oplossing, zolang men oplet voor het kernafval. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [quote=TomB;2109164]
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Toch wil ik het niet via de drinkwaterkraan.
De productie vindt trouwens continu plaats.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 oktober 2006 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zie ook hier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||||||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie zegt trouwens dat men nochalant wordt met het gevaarlijke kernafval? Is dat opnieuw jullie mening, of is dat een vaststelbaar feit? Citaat:
Citaat:
Je hebt dat boek dus niet gelezen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar verder kloppen je percentages min of meer. Met wat goede wil geraak je aan een 20% particulier verbruik. Daar zijn jullie je nu op aan het focussen, maar als je naar die verdelingen kijktweet je sowiesoodat je nooit een reductie van 50% op het totaal kan kijken. De industrie kan je immers niet zomaar laten reduceren; die hebben vandaag de dag al massa's iniatieven lopen die tot op het bot gaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn bedrijf is met massale investeringen bezig om over de komende 10 jaar 10% te reduceren op elektrisch verbruik. Wat stel jij voor dat we doen om nog eens een extra 40% te reduceren en ga jij dat betalen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of denk je dat er daar geen bronnen achter zitten? Om er maar twee te geven: http://www1.oecd.org/publications/e-book/6602111e.pdf http://www.undp.org/energy/weaover2004.htm Die factor 60 is simpele rekenkunde als je weet dat U325 slechts 0,7% uitmaakt van het natuurlijke erts. Ook de thoriumreserves en andere,,minder voor de hand liggende bronnen staan daar in vermeld. Wat zegt dat nu over mij? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat denk je dat de zon is? Welke afvalstromen geeft die af? Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ik zal dat wel niet betalen. Maar zoals met alles, men zal deze taks wel aanrekenen, maar die zal wan wel meer gebruikt worden voor de begroting dan voor groene troom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb je duidelijk gegeven waar je de inlichtingen over de kosten en opbrengsten van de kerncentrales kan gaan inkijken. Plus dat je dat ook nog eens op de handelsrechtbank kan voor de voorbije jaren. En de kosten en opbrengsten van de biogasinstallaties die in Europa in werking zijn kan je simpel vinden op het internet. Ik heb die links trouwens reeds meerder malen op het forum gezet, dus zoek ze zelf nu maar. ER is GEEN enkele rede om kernenergie aan te houden, niet ecologisch en niet economisch. Want zelfs economisch moeten ze het afleggen tegenover een biogas installatie. En Kopenhage is een bewijs dat deze weldegelijk instaat zijn om in de nodige behoeft van een stad en haar industrie te voorzien. En de kosten voor het uitbreiden van het park zonnepanelen, neem het geld dat er word uitgegeven aan kernfusie. Een onderzoek dat veel geld kost en waarvan zelf veel voorstanders van kernenergie niet meer geloven of het ooit rendabel zal worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets, buiten het bewijs dat men de veiligheid zelfs op een kerncentrale wel eens laat vallen en dat men zelfs op kerncentrales fouten maakt in de veiligheidsvoorschriften.
Verder echt niets, maar jij wilde toch een bewijs dat het ook op de kerncentrales wel eens fout kan gaan met de veiligheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||||||||||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Aangezien Jantje zich als jouw alterego heeft geprofileerd, zal je veel antwoorden allin mijn reactieopphem terugvinden.
Citaat:
Hier besef je blijkbaar opnieuw niet dat de levensduur bij die andere afvalstromen nog langer is en dat de toxiciteit ervan hoger is want verspreid doorheen de omgeving ipv afgeschermd. Citaat:
Citaat:
Beperkte nuclaire kennis zorgt er gewoonweg vooo dat je inziet waarom die opslag mogelijk is zonder gevaar op contaminatie van de omgeving door lekkages; 1 simpel en goedkoop monitoring systeem volstaat, niet meer of niet minder. Citaat:
En welke grote ongelukken zijn er dan wel mogelijk? Een nucleaire explosie? Citaat:
Enig idee wat de radioactiviteit van dat product is? Citaat:
En die tritium-discussie is al lang geleden als eens gedaan met Willem en is een non-issue. Trtium is als alfa-straler enkel een probleem wanneer je dat in grote dosissen gaat opdrinken; zelfs met de huidige verhoogde normen, bestaat daar geen gevaar voor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
WKK's zullen enkel en alleen daar voor een besparing zorgen, waar er directe bruikbaarheid van de restwarmte is. Quod non, in het meeste van de gevallen (of ga jij je huis warm stoken overdag?) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Wat is trouwens het grote gevaar aan kweekreactoren? En als je even goed kan lezen, dan zou je zien dat ik niet zeg dat de voorraad onuitputtelijk is, wel dat hij een pak groter is dan hetgeen jij wil laten geloven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Als hetgeen jij hier zegt ook maar ietwat waar is, waarom zouden ze dan toch verder gaan met miljarden erin te pompen? Ben jij gewoonweg hét licht en zijn zij de idioten? Citaat:
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |