Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten?
Ja 106 81,54%
Neen 24 18,46%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2007, 16:25   #121
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Denk jij echt dat het mogelijk is dat de vlaamse partijen zo een gemeenschappelijk 'non' gaan formuleren?

Lees mijn handtekening.
Oud 9 februari 2007, 16:30   #122
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Indien het gemeente personeel niet mee wil en de lokale politie is "ziek", de gemeentelijke lokalen zijn gesloten en de sleutel verloren, etc... dan komen er mensen van buiten de gemeente en organiseren de verkiezingen in een container beschermd door de federale politie.
Vele duizenden in Halle-Vilvoorde zullen niet gaan stemmen, en honderden zullen weigeren te gaan "zitten" in deze onwettige verkiezingen. Wie het toch zou doen, zal met de nek aangekeken worden door zijn buren, zijn familie. De regeringscommissaris zal dus vele honderden ambtenaren moeten opvorderen om zijn containers te bemannen. Een tip: Flahaut zou het leger kunnen inzetten om voorzitter, bijzitter, etc. te spelen.
Oud 9 februari 2007, 16:32   #123
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alle partijen die kandidaten voorstellen op onwettige lijsten zijn medeplichtig aan een misdrijf.
Hetzelfde geldt voor wie als voorzitter of bijzitter een kiesbureau gaat bemannen, en wellicht ook voor wie zijn stem gaat uitbrengen.
Oud 9 februari 2007, 16:43   #124
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vele duizenden in Halle-Vilvoorde zullen niet gaan stemmen, en honderden zullen weigeren te gaan "zitten" in deze onwettige verkiezingen. Wie het toch zou doen, zal met de nek aangekeken worden door zijn buren, zijn familie. De regeringscommissaris zal dus vele honderden ambtenaren moeten opvorderen om zijn containers te bemannen. Een tip: Flahaut zou het leger kunnen inzetten om voorzitter, bijzitter, etc. te spelen.
Die duizenden (?) zal men niet missen. Het container probleem stelt zich alleen in vlaamse gemeenten waar de burgemeester weigert te organiseren. Hoeveel ?? De voorzitters van de kiesbureaus maken een ellenlange lijst van bijzitters. De voorzitters zijn vrederechters, notarissen e.d, die kunnen zich geen afwezigheid permiteren. Enkele franstaligen zullen wel willen "bijzitten" en zweren dat alles wettelijk zal verlopen. Met de nek aankijken is een vlaamse folkloristische bezigheid die niets wezenlijk bij brengt. Flahaut hoeft zich niet te moeien, 2 gendarmen zijn voldoende om de schapen in de kooi te houden.

Sorry voor het cynisme, een beetje realiteitszin helpt.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 9 februari 2007 om 16:44.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 09:50   #125
Cyrano
Minister

Standaard

Als je ziet hoe onze politiek personeel blij en vrolijk in de media hun toneeltjes opvoeren zonder enige verwijzing naar de onwettige verkiezingen waaraan zij gaan deelnemen, moet men besluiten dat het voor hen geen punt is dat de Grondwet verkracht wordt. Allen maken zij zich op, ook het VB en de NVA, voor dit feest van de democratie.

Wat is het toch moeilijk om jezelf buiten spel te zetten om etische redenen. Gewoon zeggen : "Hier doe ik niet aan mee !"

Aan uitleg heeft het nooit gemankeerd, aan moed evenwel.
Oud 10 februari 2007, 16:34   #126
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Een scenario dat nu op tafel ligt in één der gemeenten van de BH van V:

Een schrijven ligt klaar om naar de Gouverneur en Mr. De Wael gestuurd te worden waarin de gemeente meldt dat, aangezien de verkiezingen op basis van het arrest van de Raad van State onwettig zijn, het de burgemeester en het gemeentebestuur onmogelijk (want onwettig) wordt gemaakt om de verkiezingen te organiseren.

Tot eind maart worden de lokalen die normaal worden gebruikt voor de verkiezingen op 10 juni niet reserveerbaar gesteld voor derden. Vanaf 1 april kan, tenzij er maatregelen getroffen worden van hogerhand, elke burger die ruimten reserveren voor één of ander activiteit. Er wordt reeds melding gemaakt van een verkiezingsbrunch (zonder verkiezingen welliswaar )

Bijna alle burgemeesters van de BH van V staan nog steeds achter de originele actie van de burgemeesters maar een aantal burgemeesters kijken de kat uit de boom en wachten een aantal initiatieven, zoals hierboven beschreven, af om stappen te ondernemen.
Oud 10 februari 2007, 17:29   #127
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Een scenario dat nu op tafel ligt in één der gemeenten van de BH van V:

Een schrijven ligt klaar om naar de Gouverneur en Mr. De Wael gestuurd te worden waarin de gemeente meldt dat, aangezien de verkiezingen op basis van het arrest van de Raad van State onwettig zijn, het de burgemeester en het gemeentebestuur onmogelijk (want onwettig) wordt gemaakt om de verkiezingen te organiseren.

Tot eind maart worden de lokalen die normaal worden gebruikt voor de verkiezingen op 10 juni niet reserveerbaar gesteld voor derden. Vanaf 1 april kan, tenzij er maatregelen getroffen worden van hogerhand, elke burger die ruimten reserveren voor één of ander activiteit. Er wordt reeds melding gemaakt van een verkiezingsbrunch (zonder verkiezingen welliswaar )

Bijna alle burgemeesters van de BH van V staan nog steeds achter de originele actie van de burgemeesters maar een aantal burgemeesters kijken de kat uit de boom en wachten een aantal initiatieven, zoals hierboven beschreven, af om stappen te ondernemen.
Zal burgemeester De Wael zijn bezwaren en correspondentie met overheid open in de media voeren ? Wij willen weten wat de antwoorden zijn van de grondwetverkrachters. Wij willen weten wat de politieke windhaantjes te vertellen hebben als hun feestje niet kan doorgaan.
Oud 10 februari 2007, 23:05   #128
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal burgemeester De Wael zijn bezwaren en correspondentie met overheid open in de media voeren ? Wij willen weten wat de antwoorden zijn van de grondwetverkrachters. Wij willen weten wat de politieke windhaantjes te vertellen hebben als hun feestje niet kan doorgaan.
De "De Wael" in mijn tekst is Minister "Dewael"
Burgemeester Lennik is Willy "De Waele"

Laatst gewijzigd door Gun : 10 februari 2007 om 23:06.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 00:48   #129
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard Burgemeesters BHV schieten weer in actie

Citaat:
Twintig gemeentebesturen uit Vlaams-Brabant voeren opnieuw actie voor de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze zijn vandaag bijeengekomen in Liedekerke.

De burgemeesters van de betrokken gemeenten hebben beslist om geen kieslijsten op te vragen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat moet voor eind maart gebeuren.

Doen de gemeenten dat niet, dan kunnen de oproepingsbrieven voor de federale verkiezingen van 10 juni niet verstuurd worden.

"Deze beslissing is een eerste politiek signaal dat we nog voor de verkiezingen van 10 juni van de regering een wetgevend initiatief willen om de splitsing door te voeren. Om dit doel te bereiken zullen we een strategie opbouwen", zegt Michel Doomst (CD&V), burgemeester van Gooik en al jarenlang een van de voortrekkers van de burgemeestersactie.

De groep burgemeesters vergadert opnieuw op 21 maart in Merchtem. De kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde moet volgens het Arbitragehof tegen 24 juni gesplitst zijn.
HIER
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 15 februari 2007, 00:51   #130
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Anders?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Picture 1.jpg‎
Bekeken: 80
Grootte:  95,8 KB
ID: 17599  

Laatst gewijzigd door Gun : 15 februari 2007 om 01:07.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 09:08   #131
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Iedereen moet verkiezingen boycotten waar kiesdrempels een loopje nemen met de democratie. In vergelijking met dit electoraal bedrog is BHV een inhoudloos symbool.
Nochtans heeft het Grondwettelijk Hof dit loopje met de democratie, de kiesdrempel, NIET afgekeurd als zijnde ongrondwettelijk. Dit in tegenstellig tot de kieskring BHV. Zo 'inhoudsloos' als jij het schildert IS dat 'symbool' dus niet.
De kieskring BHV houdt in alle geval een grondwetsovertreding wegens discriminatie. En wordt aan discriminatie niet enorm zwaar getild in dit land?
Of zijn we selectief in onze verontwaardiging al naargelang wie er gediscrimineerd wordt?

Nog eens verkiezingen met behoud van dezelfde kieskring werden al ongeldig verklaard VOOR de vorige verkiezingen.
Jouw reactie verwondert mij dan ook ten zeerste.

Wat de kiesdrempel betreft, niemand heeft daar na zijn invoering meer tegen geageerd dan ik.
Oud 15 februari 2007, 09:11   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je ziet hoe onze politiek personeel blij en vrolijk in de media hun toneeltjes opvoeren zonder enige verwijzing naar de onwettige verkiezingen waaraan zij gaan deelnemen, moet men besluiten dat het voor hen geen punt is dat de Grondwet verkracht wordt. Allen maken zij zich op, ook het VB en de NVA, voor dit feest van de democratie.

Wat is het toch moeilijk om jezelf buiten spel te zetten om etische redenen. Gewoon zeggen : "Hier doe ik niet aan mee !"

Aan uitleg heeft het nooit gemankeerd, aan moed evenwel.
Hier heb je een punt.

By the way, ga jij gehoor geven aan de opkomstdwang bij de volgende, onwettige verkiezingen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 februari 2007 om 09:13.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 09:49   #133
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hier heb je een punt.

By the way, ga jij gehoor geven aan de opkomstdwang bij de volgende, onwettige verkiezingen?
Aan mijn posts zal je wel merken dat enig pragmatisme mij niet vreemd is. Een principiële houding sluit dat niet uit.
Zoals de zaken nu staan denk ik werkelijk om mij niet aan te bieden en deze weigering schriftelijk te motiveren zoals de 'dienstweigeraars' van Haveko.
Als er enige gunstige evolutie komt, door de acties van de burgemeesters, en de partijen kleur bekennen of werkelijk de situatie aanpakken, dan ga ik stemmen in de hoop met mijn schamele 1 stem mee het verschil te maken.

En jij ?

Laatst gewijzigd door Cyrano : 15 februari 2007 om 09:49.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 09:52   #134
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

En niet alleen de burgemeesters van BHV moeten de verkiezingen boycotten, maar ook alle Vlamingen ! Zo zal de federale beseffen dat ze nutteloos zijn !!
Oud 15 februari 2007, 09:57   #135
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En jij ?
Ik twijfel tussen de houding die jij beschrijft en een oppositiestem (LDD?).
Oud 15 februari 2007, 10:02   #136
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En niet alleen de burgemeesters van BHV moeten de verkiezingen boycotten, maar ook alle Vlamingen ! Zo zal de federale beseffen dat ze nutteloos zijn !!
Is dat ook niet in Venezuela gebeurd?
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:05   #137
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik twijfel tussen de houding die jij beschrijft en een oppositiestem (LDD?).
Je hoeft niet te twijfelen. Het is het een en het andere. De keuze is duidelijk. Toepassen naar gelang de situatie één week voor de verkiezingen.
Oud 15 februari 2007, 10:13   #138
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan mijn posts zal je wel merken dat enig pragmatisme mij niet vreemd is. Een principiële houding sluit dat niet uit.
Zoals de zaken nu staan denk ik werkelijk om mij niet aan te bieden en deze weigering schriftelijk te motiveren zoals de 'dienstweigeraars' van Haveko.
Als er enige gunstige evolutie komt, door de acties van de burgemeesters, en de partijen kleur bekennen of werkelijk de situatie aanpakken, dan ga ik stemmen in de hoop met mijn schamele 1 stem mee het verschil te maken.

En jij ?
Alhoewel ik niet in de kieskring BHV moet stemmen dacht ik er al eerder aan om ook in mijn eigen kieskring niet te gaan stemmen uit protest. Of dat zal aanvaard worden is twijfelachtig. Ik zal meer dan waarschijnlijk beboet worden. Toch wil ik meedoen met de opkomstweigeraars. Dit is echter zinloos als ik mijn weigering niet officieel motiveer. Ik ben echter niet vertrouwd met die dingen. Als jij, of iemand anders, mij daarmee wil op weg helpen zou ik zeer dankbaar zijn.

Terloops: ik ben geen lid van het VB maar stemde er wel al een paar keer op, zij het om strategische redenen. Er is echter al een mail vertrokken om het Vlaams Belang ervan te verwittigen dat ik deze keer op geen enkele partij zal stemmen die zonder meer aan ongrondwettelijke verkiezingen deelneemt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 februari 2007 om 10:17.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:19   #139
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Is dat ook niet in Venezuela gebeurd?
Dat was een boycot omdat één van de partijen de stemcomputers niet vertrouwde dacht ik. Ik wil hier ook geen Chavez type hebben want dan zit je nog met Wallonië aan je been hé.
Oud 15 februari 2007, 10:28   #140
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er is echter al een mail vertrokken om het Vlaams Belang ervan te verwittigen dat ik deze keer op geen enkele partij zal stemmen die zonder meer aan ongrondwettelijke verkiezingen deelneemt.
Dat is een goed idee! Alle partijen zouden trouwens zo'n mails mogen krijgen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be