Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2007, 12:53   #121
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dat idee zal ik zeker nog eens lanceren op enkel metalfora. Dit kan nog een leuke diskussie worden.
Als daar concrete vraag naar is, waarom niet?

Een identiteit is per slot van rekening geworteld en gelaagd. Wat wel is, is dat er wel een onderliggende publieke cultuur is, nl. de Vlaamse en dat alle andere facetten van onze identiteit niet-gereguleerd zijn. Dat kan zo blijven, maar als er vraag is naar uw corporatistische indeling, waarom niet?

Nu, ik hoor veel interessante denkpistes van uw kant, maar ik zie wel heel weinig concrete zaken daaruit voortvloeien en ik vrees dat het nu ook eerder wat spielerei is dan een concrete vraag vanuit het metalmilieu.

Ik bedoel, wat is het nut? Ja, zelfs op volkenkundig gebied is het zelfbeschikkingsrecht voos als er geen concrete vraag naar is, in welke mate dan ook. Zo wensen de Friezen geen onafhankelijke staat, waarom dat dan opdringen?
Oud 27 juni 2007, 17:06   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat idee zal ik zeker nog eens lanceren op enkel metalfora. Dit kan nog een leuke diskussie worden.
U houdt ons hiervan op de hoogte?! Ik zie er al naar uit om de reacties te lezen!!!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:22   #123
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Hierbijde wil ik U mededelen dat alle vrije jongens uit De Haag zich solidair hebben gesteld met uwe mooie partij.
Maar kunne we nu even vange voor de reclame-inkomste?????

Is het dan toch de schuld van het kapitaal?

http://www.youtube.com/watch?v=xzjHgmSlm4w
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:03   #124
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat eerste is waar en is ook mogelijk, omdat ze verschillende functies hebben en andere niveaus beslaan. Daar waar dezelfde overheden dezelfde functies waarnemen, ontstaan er problemen. Dat is juist een van de grote problemen waarmee België kampt, omdat juist de diverse overheden soms concurrende bevoegdheden hebben.
Voil�*, u begrijpt het. Het door de flaminganten en wallinganten gewilde federalisme is een catastrofe. Oef, dat heeft lang geduurd.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:04   #125
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Lap! Ze zijn daar weer met dat verschijnsel "Belg".
Komt u niet voortdurend af met dat verschijnsel "Vlaming"?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:46   #126
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Is het dan toch de schuld van het kapitaal?

http://www.youtube.com/watch?v=xzjHgmSlm4w

Armand, onze halve hippe Vlaming/BraBo

http://www.youtube.com/watch?v=83T4e...related&search=
Oud 27 juni 2007, 20:03   #127
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duidelijk niet echt gespeend van enige taalkundige kennis; dat is ondertussen wel duidelijk!
Citaat:
Dit is weer eens prietpraat van het hoogste gehalte.
Ik weet het, beste Jan: gij weet alles, en alle andersdenkenden zijn debielen en idioten. Die kunnen allemaal niet lezen en schrijven, laat staan zich zelf een mening vormen. Maar ik lig daar niet van wakker, hoor. Vroeger werd ik door autoritaire en betuttende schoolmeesters altijd in de hoek gezet. Ze vonden het blijkbaar ongehoord dat ik het lef had om er een eigen mening op na te houden en hen tegen te spreken. Maar ondertussen was ik wel eventjes van hun oersaaie en betuttelende lessen af.

Citaat:
West-Vlaams is Nederlands, beste vriend. Uw "Westhoeks" is Nederlands. Brugs, Veurnes, Poperings, Oostends, Kortrijks... zijn allemaal Nederlandse dialecten. Als de mensen dus West-Vlaams spreken, dan spreken ze Nederlands, zij het wel een plaatselijke vorm ervan.

Ongetwijfeld verwart u met AN, de gestandardiseerde en overkoepelende vorm van onze Nederlandse taal.
Het is niet omdat gij vanaf uwen kateder zit te donderpreken, te deklareren, te verordenen, te dikteren, dat West-Vlaams een dialekt is van het Nederlands dat anderen dit ook moeten vinden en als koek moeten slikken omdat gij het gezegd hebt.

Het onderscheid dialekt/taal is vooral politiek van aard. Een officiële taal is niets anders dan een dialekt met een leger en een vloot. Elk dialekt is een taal, en elke taal is een dialekt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat West-Vlaams officieel een dialekt is van het Nederlands, terwijl het sterk aan het Nederlands verwante Afrikaans officieel een andere taal is. Nochtans verschilt het Westvlaams meer van het Nederlands dan het Afrikaans. Daaruit blijkt dat verwantschap geen enkele rol speelt bij het al dan niet erkennen van een taal. Het is puur politiek. Als het op erkenning van streektalen aankomt is het onderscheid dialekt/taal naast de kwestie. Als de sprekers van een dialekt/taal deze bij officiële aangelegenheden voor lokale doeleinden willen erkend zien, dan is dit hun goed recht.

Daar West-Vlaams een germaanse taal is zijn er verwantschappen met het Nederlands, net zo goed het verwantschappen heeft met het Duits en het Engels. Maar er zijn ook duidelijke verschillen met die andere germaanse talen, ook met het Nederlands. En dan niet alleen kwa uitspraak, maar ook grammatikaal. Een paar voorbeelden:

*) In het West-Vlaams kunnen "joa" (ja) en "" (nee) net zoals de werkwoorden vervoegd worden, afhankelijk van de persoon tot wie het gericht is:

1ste persoon enkelvoud : joak - nènk
2de persoon enkelvoud : joaje - nèje
3de persoon enkelvoud : joan / joas / joat - nèn / nès / nèt
1ste persoon meervoud : joam / joaw - nèm / nèw
2de persoon meervoud : joaje - nèje
3de persoon enkelvoud : joas - nès

Voor elke vom van "joa" en "" kan ter versterking nog "ba" worden geplaatst (ba-joak, ba-nès,...).

*) Let ook op de manier waarop West-Vlamingen hun werkwoorden vervoegen:

Infinitief: geevn (Nederlands: geven):

Ik geeve / geevn (Nederlands: ik geef)
Gy gèft (Nederlands: jij geeft)
Hy/zy/het gèft (Nederlands: hij/zij/het geeft)
Wyder geevn (Nederlands: wij geven)
Gyder gèft (Nederlands: jullie geven)
Zyder geevn (Nederlands: zij geven)

Voor voorbeelden in het Limburgs en Duits: zie http://cf.hum.uva.nl/natlearn/limburgs/limbvrg.html#vr4

Merk op dat in het West-Vlaams de 1ste persoon enkelvoud en de 2de persoon meervoud anders wordt vervoegd dan in het Nederlands. De 3de persoon enkelvoud en 2de persoon meervoud zijn gelijk (zoals in het Duits en Limburgs, in het enkelvoud), en de 2de en 3de persoon enkelvoud zijn ook aan elkaar gelijk (zoals in het Nederlands). In het West-Vlaams worden de werkwoorden dus anders vervoegd dan in het Nederlands.

Het West-Vlaams verschilt dus -net als het Limburgs- kwa uitspraak, woordenschat en grammatikale struktuur van het Nederlands. Ze verschilt duidelijk meer van het Nederlands dan het Afrikaans, dat wél als een aparte taal wordt beschouwd. Reden genoeg dus om het West-Vlaams/Zeeuws te beschouwen als een volwaardige streektaal.

In ieder geval zijn er minstens evenveel argumenten om het West-Vlaams als een andere taal dan het Nederlands te beschouwen dan als een dialekt ervan. Maar zoals gezegd : als het op erkenning van streektalen aankomt is het onderscheid dialekt/taal naast de kwestie.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 20:31   #128
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Als daar concrete vraag naar is, waarom niet?

Een identiteit is per slot van rekening geworteld en gelaagd. Wat wel is, is dat er wel een onderliggende publieke cultuur is, nl. de Vlaamse en dat alle andere facetten van onze identiteit niet-gereguleerd zijn. Dat kan zo blijven, maar als er vraag is naar uw corporatistische indeling, waarom niet?
Het toppunt van korporatisme is: eigen volk eerst. En daar hebben heel veel flamiganten blijkbaar geen problemen mee.

Citaat:
Nu, ik hoor veel interessante denkpistes van uw kant, maar ik zie wel heel weinig concrete zaken daaruit voortvloeien en ik vrees dat het nu ook eerder wat spielerei is dan een concrete vraag vanuit het metalmilieu.
De "Vlaamse" beweging heeft er een eeuw over gedaan om haar doelstellingen te verwezenlijken. Waarom moet het dan van anderen plots allemaal in een dag gebeuren? Overigens ontstaan er vaak onverwachte praktische toepassingen van teorieën en denkoefeningen die op het eerste zicht absurd leken. Zo kregen abstrakte wiskundige teorieën veel later toch praktische toepassingen toen de technologie verder gevorderd was. Zo is ruimtevaart (en toepassingen zoals GPS) ontstaan uit de droom om naar de sterren te reizen. Zo is atoomenergie voortgekomen uit teorieën over de bouw van het atoom. Velen vroegen zich in die tijd nochtans af waar die onderzoekers hun tijd mee verspilden. Daarom wordt fundamenteel wetenschappelijk onderzoek gefinancierd, ook al is er geen enkele garantie dat er ook onmiddellijk iets praktisch uit voortkomt. Dus : niet te neerbuigend doen over teorieën en denkoefeningen die geen onmiddellijke toepassing hebben. Soms kan een dubbeltje raar rollen.

Citaat:
Ik bedoel, wat is het nut?
Wat is het nut van Nederlands en Frans? Bijna iedereen verstaat toch Engels? Gaan we alles op zijn onmiddellijk nut afwegen? Dan mag je fundamenteel wetenschappelijk onderzoek ook in de prullenbak gooien. En kunst en muziek zeker.

Citaat:
Ja, zelfs op volkenkundig gebied is het zelfbeschikkingsrecht voos als er geen concrete vraag naar is, in welke mate dan ook. Zo wensen de Friezen geen onafhankelijke staat, waarom dat dan opdringen?
Ben je dat wel zeker?:

Citaat:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuw...fhankelijk.xml

laatst gewijzigd: 30-10-2006 17:34
Nieuwe partij voor onafhankelijk Friesland

Friesland moet onafhankelijk worden. Dat vindt de nieuwe regionale partij deFriezen.

Referendum

Voorzitter Doede Damsma vindt dat de Friese bevolking zich in een referendum moet kunnen uitspreken voor onafhankelijkheid binnen het Koninkrijk der Nederlanden. DeFriezen doet volgend jaar mee aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten.

Bevoegdheden

In de Friese Staten en gemeenten wordt veel geklaagd over het gebrek aan bevoegdheden. De partij denkt dat het met een binnen het Koninkrijk onafhankelijk Friesland een betere toekomst voor Friesland kan realiseren. Als de Friese Staten een referendumvoorstel afwijzen, dan wil de partij met een burgerinitiatief een volksraadpleging afdwingen.
Ik weet al wat je gaat antwoorden: het is maar een kleine minderheid. Maar de "Vlaamse" beweging is ook ooit als een kleine minderheid begonnen. Maar nu ze zelf groot geworden is, is ze zelf blasé en arrogant geworden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 juni 2007 om 20:45.
Oud 27 juni 2007, 20:39   #129
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor onzin! Westhoekbewoners zijn Vlamingen en geen afzonderlijk volk zoals U beweert want ik zou echt niet weten waarom Westhoekbewoners tegendraads zijn en anderen niet.
Beschrijf mij eens de kenmerkende eigenschappen van een Westhoekbewoner en de wezenlijke verschillen met een gewone Vlaming.
Zeg mij dan eens wie een "echte" Vlaming is en wie niet. Moet een Vlaming blank, blond en blauwogig zijn? Mag die tot 7 generaties terug geen buitenlandse voorouders hebben?

westhoek.jpg
Oud 27 juni 2007, 21:32   #130
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Wat is dat voor onzin! Westhoekbewoners zijn Vlamingen en geen afzonderlijk volk zoals U beweert want ik zou echt niet weten waarom Westhoekbewoners tegendraads zijn en anderen niet.
Beschrijf mij eens de kenmerkende eigenschappen van een Westhoekbewoner en de wezenlijke verschillen met een gewone Vlaming.
Als het zo zit...

Antwerpen behoorde vroeger ook tot Brabant en toen lag Vlaanderen ook aan de overkant.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 21:40   #131
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Als het zo zit...

Antwerpen behoorde vroeger ook tot Brabant en toen lag Vlaanderen ook aan de overkant.
Jah, weer een die vanaf de 19de eeuw in een grot leefde en die nu er uit kruipt. Was het niet meer gezellig met Hans1?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 27 juni 2007 om 21:40.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 22:19   #132
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Het toppunt van korporatisme is: eigen volk eerst. En daar hebben heel veel flamiganten blijkbaar geen problemen mee.
Ik zie daar het corporatistische niet van in, maar misschien hanteren we een andere definitie...

Citaat:
De "Vlaamse" beweging heeft er een eeuw over gedaan om haar doelstellingen te verwezenlijken. Waarom moet het dan van anderen plots allemaal in een dag gebeuren?
U gaat er van uit dat dit überhaupt doelstellingen zijn... Kan u aantonen dat het dat zijn van iemand anders dan u alleen?

Citaat:
Overigens ontstaan er vaak onverwachte praktische toepassingen van teorieën en denkoefeningen die op het eerste zicht absurd leken. Zo kregen abstrakte wiskundige teorieën veel later toch praktische toepassingen toen de technologie verder gevorderd was. Zo is ruimtevaart (en toepassingen zoals GPS) ontstaan uit de droom om naar de sterren te reizen. Zo is atoomenergie voortgekomen uit teorieën over de bouw van het atoom. Velen vroegen zich in die tijd nochtans af waar die onderzoekers hun tijd mee verspilden. Daarom wordt fundamenteel wetenschappelijk onderzoek gefinancierd, ook al is er geen enkele garantie dat er ook onmiddellijk iets praktisch uit voortkomt. Dus : niet te neerbuigend doen over teorieën en denkoefeningen die geen onmiddellijke toepassing hebben.
Dat is allemaal wel leuk, maar wat is de relevantie hier? Is het omdat GPS voortkomt uit de ruimtevaart dat Metals autonomie willen? Afin, ik begrijp niet goed wat dit hier komt doen.

Citaat:
Wat is het nut van Nederlands en Frans? Bijna iedereen verstaat toch Engels?
Als je dat denkt, moet je eens DRINGEND van achter je scherm vandaan komen...

Citaat:
Gaan we alles op zijn onmiddellijk nut afwegen?
Dat lijkt me een nuttige (no pun intended) suggestie.

Citaat:
Ben je dat wel zeker?:
Behoorlijk zeker, want naast de nationalistische kwestie is er ook geen echte vraag omwille van sociale, culturele en economische motieven. Laat staan religieuze... Er zal altijd wel ergens een eenzaat zijn met een gek idee maar zo lang dit geen maatschappelijke relevantie heeft zal het ook niet meer dan dat blijven.

Citaat:
Ik weet al wat je gaat antwoorden: het is maar een kleine minderheid.
Goed geraden...

Citaat:
Maar de "Vlaamse" beweging is ook ooit als een kleine minderheid begonnen.
Niet waar. De Vlaamse beweging is gebaseerd op het orangisme, dat in 1830 nog altijd overweldigend representatief was (cfr. de ongeldig verklaarde gemeenteraadsverkiezingen omdat de orangisten ze wonnen).

Ook nu omvat de Vlaamse beweging een enorm middenveld, waar zelfs organisaties als de VTB-VAB toe horen.

Citaat:
Maar nu ze zelf groot geworden is, is ze zelf blasé en arrogant geworden.
Dat is uw mening en daar heeft u recht op, maar welke adjectieven zou jij gebruiken voor iemand die rechten eist voor groepen die ze niet willen?
Oud 27 juni 2007, 22:42   #133
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
metal.... goede muzieksmaak?
Nee, gewoon smaak... het kunnen genieten dat muziek nog door mensen gemaakt word.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 11:16   #134
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Wel, beste doomy, wat u voorstelt, een onafhankelijke gemeenschap op een andere basis dan het abstracte 'ras' of 'volk' wordt al ene hele tijd geprobeerd door anarchisten, punkers, krakers en ander 'vies volk'.
We stuiten echter op enorme tegenstand vanuit alle hoeken, vooral uit de hoek van nationalisten die ons weigeren te geven wat ze zelf eisen.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 14:19   #135
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
nationalisten die ons weigeren te geven wat ze zelf eisen.
Zeer terechte opmerking. Concreet, bijvoorbeeld, gaat het om "een onafhankelijk Vlaanderen", maar als je dan vraagt of Kortrijk ook onafhankelijk mag worden, zwaaien velen plots met één of andere losse definitie van "natie" alsof dat enigszins legitimeert om Kortrijk bij Vlaanderen te houden.

Dezelfde theorie was iemand als Abraham Lincoln aangedaan, die waarschijnlijk even negeerde wat zijn voorvaderen in 1776 geschreven hadden.
Oud 28 juni 2007, 17:04   #136
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, zelfs op volkenkundig gebied is het zelfbeschikkingsrecht voos als er geen concrete vraag naar is, in welke mate dan ook. Zo wensen de Friezen geen onafhankelijke staat, waarom dat dan opdringen?
Willen de voorstanders van een onafhankelijk "Vlaanderen" dan konsekwent zijn, en ook zelf een referendum organizeren waarin de inwoners ervan zich zélf kunnen uitspreken over die onafhankelijkheid? En willen ze zich dan zelf neerleggen bij een voor hen tegenvallend resultaat? Als blijkt dat er geen vraag is naar een onafhankelijk "Vlaanderen" bij de inwoners ervan, waarom hen dit dan opdringen en door de strot duwen? Of durven ze geen referendum daarover organizeren omdat uit peilingen blijkt dat ze dit referendum niet zouden winnen, en proberen ze het dan maar in besloten achterkamertjes achter de rug van de inwoners door te drukken?

Kijk, het is net die dubbele moraal van voorstanders van een onafhankelijk maar unitair "Vlaanderen" en unitaire Nederlanders die het separatisme in een buurland zitten aan te moedigen die ik aanklaag. Ze eisen voor zichzelf zaken op die ze anderen niet willen geven. Hun autonomiestreven is altijd alleenzaligmakend, maar dat van een ander is altijd "niet relevant". Als je hen dan vraagt om hun eigen logika tot in zijn uiterste konsekwenties door te trekken en of ze dan ook de nadelen ervan willen dragen wringen ze zich in alle bochten. Hun redenering komt erop neer dat ze niet willen dat anderen de baas over hen spelen, maar dat ze ongestoord zelf de baas willen spelen over anderen. Er bestaat daar een naam voor: selektief zelfbeschkkingsrecht.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 28 juni 2007 om 17:18.
Oud 28 juni 2007, 17:04   #137
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Wel, beste doomy, wat u voorstelt, een onafhankelijke gemeenschap op een andere basis dan het abstracte 'ras' of 'volk' wordt al ene hele tijd geprobeerd door anarchisten, punkers, krakers en ander 'vies volk'.
We stuiten echter op enorme tegenstand vanuit alle hoeken, vooral uit de hoek van nationalisten die ons weigeren te geven wat ze zelf eisen.
Klopt.

westhoek.jpg
Oud 28 juni 2007, 17:19   #138
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zeer terechte opmerking. Concreet, bijvoorbeeld, gaat het om "een onafhankelijk Vlaanderen", maar als je dan vraagt of Kortrijk ook onafhankelijk mag worden, zwaaien velen plots met één of andere losse definitie van "natie" alsof dat enigszins legitimeert om Kortrijk bij Vlaanderen te houden.

Dezelfde theorie was iemand als Abraham Lincoln aangedaan, die waarschijnlijk even negeerde wat zijn voorvaderen in 1776 geschreven hadden.
Er bestaat daar een naam voor: selektief zelfbeschkkingsrecht.

westhoek.jpg
Oud 29 juni 2007, 03:29   #139
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dat denkt, moet je eens DRINGEND van achter je scherm vandaan komen...?
Kunnen ze geen Engels? Dan moeten ze maar Engels leren. Waarom zou Nederlands nuttiger zijn dan Engels, Chinees, of West-Vlaams?

westhoek.jpg
Oud 29 juni 2007, 06:25   #140
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men voert hier altijd diskussies over het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren. Maar waarom zouden die volkeren altijd aan een grondgebied of taal moeten gebonden zijn? Zigeuners zijn een voorbeeld van een niet-grondgebonden volk. En de metalfans vormen ook zo'n internationaal volkje zonder gemeenschappelijke taal, maar wel met een gemeenschappelijk muziekgenre. Een West-Vlaamse metalfan voelt zich meer verbonden met metalfans uit Papoea-Nieuw-Guinea en Mongolië dan met een West-Vlaamse smarlappenfan die naast hem woont. En op Graspop kwamen 100.000 metalfans samen, die zichzelf als één grote, internationale familie beschouwen. Ze zouden eigenlijk best recht hebben op een eigen niet-grondgebonden metal-"staat".

Waarom zouden "sub"kulturen eigenlijk minder recht hebben om zichzelf als een "volk" of "etnie" te beschouwen dan gemeenschappen op basis van gebied, taal, godsdienst? Ze vertonen immers alle kenmerken van een "volk" of "etnie": gebruiken, erekodes, klederdracht, muziek, tatoeages, piercings, taal ("slang" genaamd), enz. Sociologisch gezien kan je ze beschouwen als een soort modern tribes, new tribes of urban tribes (http://www.gis.net/~cht/tribeessay.html). De wereldreizigers onder hen kun je zelfs modern nomads, new nomads of urban nomads noemen. Met andere woorden: de akademische en traditionele opvattingen over het begrip "volk" zijn allang door de praktijk achterhaald. De wereld is veel mobieler geworden, waardoor grenzen automatisch vervagen. "Coupled with the easy access to world culture via cable TV, video and music, ethnicity is no longer a Big Deal. Who you ARE is the thing, not where your great grandparents came from or went to."

The rise of the new tribes
http://www.gis.net/~cht/tribeessay.html
Er zijn nog een pak eilandjes in de Pacific die liggen wachten op een nieuw bestuur, als er al eilanders zijn, weet ik niet of ze u graag gaan zien komen, maar daar valt wel een mouw aan te passen, buiten af en toe een moesson regen of een stevige orkaan is het daar meestal goe weer, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be