Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2008, 22:02   #141
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haram Bekijk bericht
Wankelen duidt geen beweging aan wilt u zeggen?

wan·ke·len (onovergankelijk werkwoord; wankeling)
1 (wankelde, heeft gewankeld) heen en weer bewegen, onvast zijn
2 (wankelde, heeft/is gewankeld) onvast gaan, op wankele voeten gaan
3 (wankelde, heeft gewankeld) onzeker zijn, weifelen

Leuk wat je daar heb aangestipt. Heen en weer bewegen ... weet u wat dat betekent ? Blijkbaar niet anders zou u wel weten dat als de aarde dat zou doen er geen leven mogelijk is op deze planeet.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 22:04   #142
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Voor een god die zogezegd perfect is, is deze wankeling in de schepping een flater van jewelste.
God is perfect idd.

Maar even een opmerking eerst ... . U zegt in andere topics dat God niet bestaat en nu bestaat hij ineens wel. Kan u even consequent zijn aub. Bestaat hij nu volgens u of niet ?

En sinds de zondeval van Adam is de creatie niet meer perfect. Dus u schrijft hier opnieuw onzin.

En er is geen wankeling, net zoals sommige andere personen op dit forum kent u de betekenis van dat woord niet en zeker niet hoe het hier in de context gebruikt werd.
Oud 19 juni 2008, 22:14   #143
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
God is perfect idd.

Maar even een opmerking eerst ... . U zegt in andere topics dat God niet bestaat en nu bestaat hij ineens wel. Kan u even consequent zijn aub. Bestaat hij nu volgens u of niet ?
Hij bestaat niet. In uw hallucinatie bestaat hij wel, als perfecte entiteit. We hebben hem hier intussen ontmaskerd als niet perfect zijnde. Snappie?

Citaat:
En sinds de zondeval van Adam is de creatie niet meer perfect. Dus u schrijft hier opnieuw onzin.
Dus de aarde is gaan wankelen omdat adam stout was?
Zolang jij je hallucinatie maar in stand kan houden he.

Citaat:
En er is geen wankeling, net zoals sommige andere personen op dit forum kent u de betekenis van dat woord niet en zeker niet hoe het hier in de context gebruikt werd.
Je bedoelt dat de betekenins van het woord niet in jouw kraam past, en je dus gaat interpreteren tot alles weer koek en ei is?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 22:18   #144
Haram
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou willen vragen over welk vers u het dan wel hebt.
Welk vers? Dat zul jij beter weten dan ik; jij begon immers over de bijbel en verzen te zeveren. Jij beweert dat er in de bijbel staat dat de aarde niet wankelt/beweegt en ik toon je dat dat wel zo is. Even resumerend:

Jij beweert dat de aardas niet beweegt:
Citaat:
Over dat wankelen .. de aarde wankelt idd niet anders zou het leven hier onmogelijk zijn !! Dat wankelen gaat niet over onze rotatiesnelheid maar over het bewegen van onze aardas maw als onze aardas zou verschuiven dan zouden we kunnen zeggen dat de aarde "wankelt" maar de hellingsgraad van onze aardas is heel erg stabiel en verandert niet.
Ik toon je dat die dat wel doet:
Citaat:
En vervolgens begin je te zeveren dat een beetje wankelen eigenlijk geen wankelen is:

Citaat:
Even serieus blijven hier he ... weet u eigenlijk wel wat wankelen betekent ??

Het bewegen van de aardas tov de aarde waar het in die verzen over gaat bedraagt 0,25 boogseconden of ongeveer 9 meter aan het aardoppervlak ... om dat in hellingsgraad uit te drukken gaat het hier om 1/7200ste van een graad en dat noemt u wankelen ??
En:

Citaat:
muggezifterij noem ik dit

Dit is niet eens ernstig wat u hier zegt. De aarde wankelt niet. Het is niet voelbaar en nauwelijks meetbaar (je hebt al heel erg precieze meetinstrumenten nodig om dit te meten). Zelfs wiki zelf geeft aan dat de aarde niet wankelt want er staat dat de hellingsgraad van de aardas steeds 23 graden en 44 boogminuten is. En de rest is muggezifterij. Zelfs in boogseconden is er geen verschil .. je moet al naar een nog kleinere meeteenheid gaan om een verschil te zien en dat gaat dan nog om een maximaal verschil.
En daarna begin JIJ over dat wankelen anders is dan bewegen:
Citaat:
de bijbel heeft het niet over bewegen maar over wankelen en dat is een verschil. De synoniemen voor wankelen zijn schommelen en wiebelen en dat doet de aarde zeker niet.
Waarop in je aantoon dat wankelen een soort beweging is:
Citaat:
Wankelen duidt geen beweging aan wilt u zeggen?

wan·ke·len (onovergankelijk werkwoord; wankeling)
1 (wankelde, heeft gewankeld) heen en weer bewegen, onvast zijn
2 (wankelde, heeft/is gewankeld) onvast gaan, op wankele voeten gaan
3 (wankelde, heeft gewankeld) onzeker zijn, weifelen
Kortom, je lult uit je nek, en er zijn geen verzen nodig om dat te bewijzen.
Haram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 22:29   #145
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Je hebt volkomen gelijk Haram.

Dirk zou beter toegeven dat hij inderdaad de tekst iets te letterlijk genomen heeft. Volgens de Bijbel gaat de zon ook op in het oosten om onder te gaan in het westen.

Terwijl iedereen weet dat dit is vanuit de perceptie van de mens.

Zo ook wankelt de aarde misschien niet volgens de perceptie van de mens die op de aarde woont, maar weldegelijk in het grote heelal.

Tenminste als hij geloofwaardig wil blijven.

Een 'ik weet het niet' is geloofwaardiger dan de aardas staat stil en het heelal wankelt eigenlijk.....

Komaan zeg...

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 19 juni 2008 om 22:31.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 22:44   #146
dirk001
Parlementslid

Standaard

Ik zal het heel eenvoudig maken voor jullie ... jullie denken dat 1/7200ste van een graad wankelen kan genoemd worden.

Dus het is heel erg simpel, zoek me eens een voorbeeld van een zin waarin wankelen in deze betekenis wordt gebruikt. Als jullie er geen vinden dan is deze discussie afgelopen en moeten jullie nu maar eens eindelijk toegeven dat wat er staat correct is.

Vraag maar eens aan mensen waar ze aan denken als je het woort wankelen vermeld. (zonder zelfs iets te suggereren natuurlijk) En kijk eens wat ze antwoorden.
Oud 19 juni 2008, 22:47   #147
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hij bestaat niet. In uw hallucinatie bestaat hij wel, als perfecte entiteit. We hebben hem hier intussen ontmaskerd als niet perfect zijnde. Snappie?
nee, maar u mag rustig verder dromen als u dat wil.

Citaat:
Dus de aarde is gaan wankelen omdat adam stout was?
Zolang jij je hallucinatie maar in stand kan houden he.
Dat heb ik niet gezegd. Wat ik zei is dat God perfect is, maar de creatie is dat niet meer sinds de zondeval. Ik wou enkel het verschil tussen God en zijn creatie duidelijk maken en dat God losstaat van de creatie. Het zijn maw 2 verschillende dingen

Citaat:
Je bedoelt dat de betekenins van het woord niet in jouw kraam past, en je dus gaat interpreteren tot alles weer koek en ei is?
Nee hoor, jullie zijn diegene die betekenissen willen verdraaien.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 19 juni 2008 om 22:56.
Oud 19 juni 2008, 22:49   #148
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Welk vers? Dat zul jij beter weten dan ik; jij begon immers over de bijbel en verzen te zeveren. Jij beweert dat er in de bijbel staat dat de aarde niet wankelt/beweegt en ik toon je dat dat wel zo is. Even resumerend:

Jij beweert dat de aardas niet beweegt:

Ik toon je dat die dat wel doet:

En vervolgens begin je te zeveren dat een beetje wankelen eigenlijk geen wankelen is:

En:

En daarna begin JIJ over dat wankelen anders is dan bewegen:

Waarop in je aantoon dat wankelen een soort beweging is:

Kortom, je lult uit je nek, en er zijn geen verzen nodig om dat te bewijzen.

Nee, maar jullie snappen de nuance niet. Trouwens woorden hebben ook vandaag nog verschillende betekenissen en je moet soms dus naar de context kijken om te zien welke betekenis er past ... en soms veranderen woorden wel eens van betekenis doorheen de tijd. Maar dat is zeker allemaal nieuw voor u ?

En de aarde wankelt dus NIET.
Oud 19 juni 2008, 22:55   #149
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Volgens de Bijbel gaat de zon ook op in het oosten om onder te gaan in het westen.
Kun je dat even uitleggen aan 6 miljard mensen dat ze dat niet meer mogen zeggen en schrijven? Ook vandaag nog zegt iedereen dit. Iedereen heeft het nog steeds over zonsondergang en zonsopgang ook trouwens.

Citaat:
Zo ook wankelt de aarde misschien niet volgens de perceptie van de mens die op de aarde woont, maar weldegelijk in het grote heelal.
Ok dus dan is dat bijbelvers ook volgens u toch juist. Want dat is idd wat er staat. Er staat daar niks over een heelal of sterren in die verzen. Het gaat om de hellingsgraad van de aardas zelf en die is constant op 23 graden en 44 boogminuten. Als iemand hier beweert dat die verandert dan kan u denk ik de volgende nobelprijs ophalen als u dat kan aantonen natuurlijk.
Oud 19 juni 2008, 23:10   #150
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het heel eenvoudig maken voor jullie ... jullie denken dat 1/7200ste van een graad wankelen kan genoemd worden.

Dus het is heel erg simpel, zoek me eens een voorbeeld van een zin waarin wankelen in deze betekenis wordt gebruikt. Als jullie er geen vinden dan is deze discussie afgelopen en moeten jullie nu maar eens eindelijk toegeven dat wat er staat correct is.

Vraag maar eens aan mensen waar ze aan denken als je het woort wankelen vermeld. (zonder zelfs iets te suggereren natuurlijk) En kijk eens wat ze antwoorden.
Het woordenboek. Of weet jij het beter dan VanD ale wat de betekenis van woorden is?

http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...woord=wankelen

Paulus
Oud 19 juni 2008, 23:18   #151
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je dat even uitleggen aan 6 miljard mensen dat ze dat niet meer mogen zeggen en schrijven? Ook vandaag nog zegt iedereen dit. Iedereen heeft het nog steeds over zonsondergang en zonsopgang ook trouwens.
Er is niemand die beweert dat dit niet meer gezegd of geschreven mag worden. Ik hoef je dat bijgevolg ook niet uit te leggen.

Maar feit is dat de zon niet op- of ondergaat. Dat lijkt alleen maar zo vanop de aarde.

En vanuit die zin wankelt de aarde ook niet, zoals de Bijbel beweert. Maar feit is, dat de aardas weldegelijk beweegt. Het lijkt alleen anders.

Citaat:
Ok dus dan is dat bijbelvers ook volgens u toch juist. Want dat is idd wat er staat. Er staat daar niks over een heelal of sterren in die verzen. Het gaat om de hellingsgraad van de aardas zelf en die is constant op 23 graden en 44 boogminuten. Als iemand hier beweert dat die verandert dan kan u denk ik de volgende nobelprijs ophalen als u dat kan aantonen natuurlijk.
De beweging van de aardas werd al aangetoond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardas

Hoe onredelijk kun je zijn?

Paulus.
Oud 20 juni 2008, 00:21   #152
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001
En het is interessant dat ook in de statenvertaling men het woordje wankelen gebruikt en niet bewegen. Blijkbaar was men toen slimmer dan sommigen hier op het forum nu.
Om dit geschil op te lossen zou men eigenlijk naar bijbelteksten moeten gaan van voor de tijd van Galileo, geen 'vertalingen' die interpretatie zouden kunnen toevoegen.

Maar dit 'wankel'/'beweeg' citaat in combinatie met andere bijbelcitaten en onze kennis van de geschiedenis laten volgens mij toch weinig ruimte voor twijfel over het wereldbeeld dat in de bijbel aanwezig is ivm de kenmerken van de aarde en de relatie aarde-zon, en dat is hetzelfde beeld dat in de tijd van Galileo verdedigd werd door het vaticaan op basis van een letterlijke lezing van de bijbel. U wil die 'letterlijke' lezing vervangen door een nieuwe 'letterlijke' lezing aangepast aan de huidige kennis omdat u het niet kan volhouden tegen alle wetenschappelijke kennis in dat de aarde stil zou staan, of dat de zon rond de aarde zou draaien. Uw houding tgo de bijbel doet haar eigenlijk onrecht aan.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 04:12   #153
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Letterlijke interpretatie van o.a. dit werd gebruikt door de kerk om Galileo te kunnen doden.
galileo is niet door de Kerk gedood. Hij kreeg wel huisarrest en publicatieverbod. Giordano Bruno eindigde wel op de brandstapel. Mogelijks verwar je beiden.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 04:13   #154
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Er bestaan geen atheïsten, enkel en alleen agnosten.
Want atheïsten zeggen dat ze weten dat God niet bestaat, terwijl ze het niet eens kunnen bewijzen.
Echter zijn agnosten ietske meer nederig en zeggen dat het niet kan bewezen worden dat God ja dan nee bestaat.
Er staart mij nochtans elke ochtend een atheïst aan vanuit de badkamerspiegel.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 04:18   #155
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dendrochronoloy toont aan dat de aarde minstens 10.000 jaar oud is.

Via dentrochronology (de studie van de tijd doormiddel van jaarringen van bomen) hebben wetenschappers uit noorwegen een spar ontdekt die 10.000 jaar oud is. (http://news.nationalgeographic.com/n...st-tree_2.html) .

Men verwacht geen exemplaren van ouder te vinden dan 11000 jaar op die plaats (tijd van de laatste ijstijd). Zeer oude bomen (over de 8000 jaar) zijn geen uitzondering.
In de VS bijvoorbeeld

En ook op Tasmanië staan ‘huon pines’ mogelijk nog ouder dan 10.000 jaar.

Wordt de wetenschap van de dendrochronology in twijfel getrokken door diegenen die beweren dat de aarde niet ouder is dan 6000 jaar?

Ziehier voor info over de methodologie (niet veel moeilijker als tellen eigenlijk)
http://www.ltrr.arizona.edu/dendrochronology.html
Er zijn ook stukken ijs van achthonderdduizend jaar oud.

http://www.nature.com/nature/journal...4A648BC9CEAC9C

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juni 2008 om 04:19.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 10:53   #156
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Er staart mij nochtans elke ochtend een atheïst aan vanuit de badkamerspiegel.
Dat zal wel iemand zijn die denkt dat hij een atheïst is.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 10:58   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
God heeft tijdelijk de natuurwetten opgeheven zodat Jezus dat kon doen. Hij is nl God en aangezien hij de natuurwetten "gemaakt" heeft kan hij ze ook opheffen indien nodig. Je legt God hier weer onnodig beperkingen op.
God is hier voor u een echte 'deus ex machina'. Telkens wanneer u niet meer weet hoe u moet antwoorden omdat de wetenschap andere dingen stelt die in de bijbel staan, dan zegt u: ja, maar God kan de natuurwetten opheffen. En zo hebt u altijd gelijk. Tenminste, dat gelooft u dan maar.

Dat is juist zoals met het waarom van de sunami of met de recente aardbevingen met zijn vele tienduizenden slachtoffers : het de wil van Allah, het is de wil van God. Mooi is dat dan van God. Zijn schepsels zeggen dan: proficiat God! Ja watte.

Laatst gewijzigd door system : 20 juni 2008 om 11:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 11:17   #158
Haram
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet alleen maar dat weet ik zeker, en het is ook aangetoond.

Hoe miniem ook, het is meetbaar en dus BEWEEGT en WANKELT de aardas wel degelijk.

Citaat:
Te idioot voor woorden. Er zijn legio zinnen te vinden met deze betekenis. Ophouden met dommetje te spelen aub.

Citaat:
Het 'woorT' ? Is dat goddelijk geïnspireerde nieuwe spelling of zo?

Nu ja, ik heb het inderdaad voor de zekerheid aan verschillende mensen gevraagd, en je mag drie maal raden wat hun antwoord was.
Telkenmale was het antwoord "heen en weer/op en neer bewegen van iets of iemand", al dan niet door interne of externe oorzaken uit het evenwicht gebracht.
Haram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 12:13   #159
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
galileo is niet door de Kerk gedood. Hij kreeg wel huisarrest en publicatieverbod. Giordano Bruno eindigde wel op de brandstapel. Mogelijks verwar je beiden.
Ik vergiste me inderdaad. Hij werd slechts monddood gemaakt.
Oud 20 juni 2008, 12:20   #160
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje18
Er zijn ook stukken ijs van achthonderdduizend jaar oud.
Ja, er zijn heel wat bewijzen dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Jaarringen tellen is zo simpel, zo exact, en zo gemakkelijk voor de geest te halen voor een niet wetenschapper dat het me de moeite waard leek ernaar te verwijzen.

Je opmerking doet me wel de associatie maken naar de ijstijden. Hoe stelt men die wetenschappelijk vast, en hoe zou men wetenschappelijk het 'alternatief' van een 'zondvloed' kunnen vaststellen. Zoiets zou toch sporen moeten hebben achtergelaten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be