Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ?
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren 23 26,74%
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij 38 44,19%
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen 25 29,07%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2005, 13:33   #141
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Het spijt me, maar de volksunie is altijd al een regionalistiche partij geweest.
Ik wilde u echter helemaal niet beldigen of laf noemen. Ik was gewoon geschokt om door een vlaming met extreme waalse argumenten terecht gewezen te worden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 13:40   #142
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het spijt me, maar de volksunie is altijd al een regionalistiche partij geweest.
De VU van de jaren '60 en begin '70 was geen partij die altijd braaf binnen de lijntjes kleurde. Die durfde dingen voorstellen die niemand in zijn hoofd durfde te halen. Ze situeerde zich duidelijk in de traditie van de Vlaamse Beweging, die altijd een herstel van de Nederlanden in het achterhoofd gehouden heeft.
Die VU bracht het op een decennium tot een 20-tal zetels. Toen de "regionalisten" �* la Schitlz het partij-apparaat begonnen over te nemen, is het verkeerd beginnen gaan, en nu merk ik in discussies op dit forum dat opvolger NVA zelfs al respect voor de Belgische grondwet eist!

Citaat:
Ok wilde u echter helemaal niet beldigen of laf noemen. Ik was gewoon geschokt om door een vlaming met extreme waalse argumenten terecht gewezen te worden.
OK, no hard feelings. Ik wou alleen even duidelijk stellen dat we in een ander kamp zitten.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 9 mei 2005 om 13:41.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 13:44   #143
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Nu merk ik in discussies op dit forum dat opvolger NVA zelfs al respect voor de Belgische grondwet eist!Egidius
Voor deze ene keer dat die grondwet ons goed uitkomt, mag dat wel zeker?
Oud 9 mei 2005, 15:33   #144
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabdriver
Blijkbaar weten Vlamingen helemaal niet hoe Brussel leeft. Ze wonen in hun diepe Vlaanderen en horen Vlaamse politici zeggen dat Brussel een Vlaamse stad is. Ik nodig die Vlamingen uit om een dag naar Brussel te gaan en om te zien hoe "Vlaams" Brussel eigenlijk is. Ze zullen heel snel merken dat Brussel een Franstalige stad geworden is. Vlamingen kunnen dat jammer vinden en zeveren zolang ze willen; dat verandert niets door het feit dat Brussel Franstalig is. Wat ik zeg is helemaal geen aanval voor de Vlaamse bevolking; het is gewoon de realiteit. Ga eens met Franstalige Brusselaars spreken; u zal zien dat ze zich in de grote meerderheid totaal Franstalig voelen en dat ze zich niet met Vlaanderen verbonden voelen. Thuis spreken ze Frans, kijken ze naar de Franstalige TV-zenders; bovendien leven ze in een Franstalige milieu, enz................. Kortom, waar is de link met Vlaanderen?
En wees realistisch, als de Franstalige Brusselaars grote interesse voor Vlaanderen hadden, zouden de Vlaamse partijen dan de meeste success in Brussel hebben. En wat zien we? Dat de Franstalige partijen veel meer success heeft.

De krant "Le Soir" had eens een peiling over het lot van Brussel in geval van splitsing van België gemaakt. Alleen 5% daarvan pleitte voor een "aanhechting" met Vlaanderen. De meerderheid koos voor een Franstalige scenario. OK, dat was gewoon een peiling maar geloof mij, ik ben geboren en getogen in Brussel; het resultaat van die peiling verbaast me helemaal niet. Voor mij mag Vlaanderen zijn onafhankelijkheid nemen, geen probleem daarmee. Maar dat ze dan een Vlaamse hoofdstad kiezen : Antwerpen of Gent lijken mij goeie keuzen.
Brussel is nog altijd de vlaamse hoofstad, het is niet omdat brussel op vijftig jaar verfranst is dat het de hoofstad niet meer zou zijn. Het is niet opdat in het zuiden van de states vol met spaans sprekende zit dat het Mexicaans zou worden. Waarom zou Brussel niet bij vlaanderen gaan? Gaan ze naar wallonië omwille van die 25% walen in Brussel. Andere optie is dat het de echte europese hoofdstad wordt en dat iedereeen meebetaalt voor Brussel, maar of alle eu landen dit gaan accepteren is nog maar de vraag. van grondgebied afstaan daar kan toch ook geen sprake van zijn. het is toch niet omdat je als eigenaar je gebied openzet en inwijkingen toelaat je dan je gebied moet afstaan aan de inwijkelingen omdat ze met meer zijn. Deze franstaligen in de rand zijn nu vlaamse burgers, het is niet omdat ik morgen frans ga spreken dat ik geen burger meer zou zijn van het vlaams gewest.

Laatst gewijzigd door maarte : 9 mei 2005 om 15:34.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 17:18   #145
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zeno en Brussel, ik zal het wel nooit gaan begrijpen...
Haha, maak je maar geen zorgen. Ik begrijp het zelf eigenlijk ook niet.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 18:27   #146
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Haha, maak je maar geen zorgen. Ik begrijp het zelf eigenlijk ook niet.
Nú begin ik me zorgen te maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 19:33   #147
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Het is NEDERLANDStalig!
Check deze site eens, als u tijd heeft. Zelfs voor volledig objectieve buitenstaanders is Vlaams anders dan Nederlands.

Citaat:
The Flemish are one of the main ethnic groups of Belgium. They have their own language, related to Dutch, and anthem, adopted in 1845.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 19:37   #148
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Antwerpen is geen Vlaamse stad, Brussel evenmin.

In het doemscenario dat België zou verdwijnen - wat niet zal gebeuren - zal Brussel bij Frankrijk aansluiten, net als Wallonië. Dan kan u fluiten naar uw Vlaemsche rechten. "Vlaanderen" bestaat alleen bij de gratie België.
En wat dacht je van Nederlands Vlaanderen?
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 19:50   #149
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DokterDick
En wat dacht je van Nederlands Vlaanderen?
Maar dokterdick toch, je weet toch dat volgens sommige bub'ers zoals Yann Nederlands Vlaanderen door belgië veroverd en bezet moet worden om 1 "Groot-Belgisch Reich" te creëren?

(zie posts in verband met de weblog 'save belgium')
Oud 9 mei 2005, 20:05   #150
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dokterdick toch, je weet toch dat volgens sommige bub'ers zoals Yann Nederlands Vlaanderen door belgië veroverd en bezet moet worden om 1 "Groot-Belgisch Reich" te creëren?

(zie posts in verband met de weblog 'save belgium')
Dan vergeten dat er voorzowel Vlaanderen als Nederland niets te veroveren valt, zeker niet militair. En dat een economische unie Vlaanderen / Nederland (verloving) of een nieuwe staat 'de Nederlanden' (huwelijk) op alle vlakken superieur zal zijn tov Wallonie.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 20:08   #151
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DokterDick
Dan vergeten dat er voorzowel Vlaanderen als Nederland niets te veroveren valt, zeker niet militair. En dat een economische unie Vlaanderen / Nederland (verloving) of een nieuwe staat 'de Nederlanden' (huwelijk) op alle vlakken superieur zal zijn tov Wallonie.
Voor mij is die redenering helder en logisch, maar probeer dat eens een bubbertje aan het verstand te brengen...
Oud 10 mei 2005, 07:35   #152
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zijn Vlamingen en spreken VLAAMS, geen nederlands.
Wel ik ben een Vlaming en spreek NEDERLANDS en geen "Vlaams"(Wat zou dat trouwens moeten zijn: Antwerps, West-Vlaams, Gents, Limburgs. Face it, er is geen Algemeen Vlaams)
Als er ooit een dag komt dat men in Vlaanderen een Algemeen Vlaams uitroept ter vervanging van het Nederlands, dan zal ik het nooit spreken en gewoon in mijn eigen land iedereen in het Engels aanspreken, want Vlaams is mijn taal NIET!
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 07:44   #153
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Check deze site eens, als u tijd heeft. Zelfs voor volledig objectieve buitenstaanders is Vlaams anders dan Nederlands.
1. Dat is geen hyperlink, maar een quote uit een site. Waar ik dus zelf naar op zoek mag gaan.
2. Als ik dat doe komt op een eentalig Engelse site uit, die waarschijnlijk gemaakt is door een niet-Vlaming.
3.Voor de rest zie mijn vorige post.
Oud 10 mei 2005, 08:03   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant

citaat:
The Flemish are one of the main ethnic groups of Belgium. They have their own language, related to Dutch, and anthem, adopted in 1845.
Objectief misschien, maar wel slecht geïnformeerd. De officiële taal van Vlaanderen is Nederlands en het volkslied is pas in 1973 aangenomen.

Vlaams is in taalkundig opzicht enkel een verzamelnaam voor de dialecten van Oost- en West-Vlaanderen. Van Dale noemt Vlaams in de betekenis van 'het Nederlands in België' terecht een gallicisme. Het zijn immers vooral de Franstaligen die liever denigrerend over Vlaams spreken dan over Nederlands, als ze de taal van de Vlamingen bedoelen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 08:15   #155
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik ben een Vlaming en spreek NEDERLANDS en geen "Vlaams"(Wat zou dat trouwens moeten zijn: Antwerps, West-Vlaams, Gents, Limburgs. Face it, er is geen Algemeen Vlaams)
Als er ooit een dag komt dat men in Vlaanderen een Algemeen Vlaams uitroept ter vervanging van het Nederlands, dan zal ik het nooit spreken en gewoon in mijn eigen land iedereen in het Engels aanspreken, want Vlaams is mijn taal NIET!
Volledig akkoord!!! Als Franstalig heb ik NEDERLANDS op school geleerd, niet VLAAMS.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:12   #156
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Met of zonder Brussel is niet dé vraag.

De vraag is of we ons laten gijzelen door Brussel. Hoe langer Vlaanderen in België blijft, hoe meer we Brussel verliezen. Dus de beste manier om Brussel bij Vlaanderen te krijgen is om de onafhankelijkheid uit te roepen.

De kans bestaat natuurlijk dan ook dat we Brussel verliezen. Tant pis. Maar net zoals bij poker is het tijd om te stoppen met bluffen en de kaarten op tafel te smijten. Want tijd is niet in ons voordeel. Nu kunnen we Brussel nog overtuigen om Vlaams te worden, maar dat zal niet lang meer duren. Dan zijn we Brussel definitief kwijt en hebben we kostbare jaren verspild...
Oud 10 mei 2005, 10:15   #157
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volledig akkoord!!! Als Franstalig heb ik NEDERLANDS op school geleerd, niet VLAAMS.
Wij leren ook nederlands op school, geen vlaams. Vlaams is weliswaar onze moedertaal, maar op school leren we enkel vreemde talen, zoals het nederlands. Jammer eigenlijk.
Oud 10 mei 2005, 10:18   #158
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wij leren ook nederlands op school, geen vlaams. Vlaams is weliswaar onze moedertaal, maar op school leren we enkel vreemde talen, zoals het nederlands. Jammer eigenlijk.
Waarom zou Nederlands een vreemde taal zijn? Voor mij is het mijn taal en zeker niet vreemd.
Wat is Vlaams? Niets meer dan een verzameling dialecten!
Oud 10 mei 2005, 10:20   #159
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin! Er bestaat geen Vlaamse taal.
Welke taal zit je hier te schrijven? Wat is daar "vreemd" aan? Ben je van plan heel de 19de eeuwse Vlaamse Beweging weer over te doen en de particularisten ditmaal te laten winnen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:20   #160
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom zou Nederlands een vreemde taal zijn? Voor mij is het mijn taal en zeker niet vreemd.
Wat is Vlaams? Niets meer dan een verzameling dialecten!
Het algemeen nederlands is ook ontstaan als een verzameling van dialecten, daarom zou onze taal niet minderwaardig zijn. Trouwens, het Vlaams (of zuid-nederlands) is erg verschillend van het noord-nederlands. Door internationale bronnen wordt het vlaams trouwens erkend als de taal van Vlaanderen, als een variant van het in nederland gesproken nederlands. Als obejectieve internationale deskundigen dat onderscheid kunnen maken, waarom kunnen dan veel vlamingen dat niet?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be