Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2022, 12:34   #41
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ook nog zoiets. Nu hebben we al die mooie (snel) wegen aangelegd. Waarom gaan die nog moeten dienen ?
Bij mijn weten liggen die niet in de bebouwde kom.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 12:39   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Bij mijn weten liggen die niet in de bebouwde kom.

Liggen er dan geen mooie brede wegen in de bebouwde kom ? Al eens op de Bredabaan gereden ? Of op de kleine ring in Brussel ? In centrum Brussel zelfs tunnels en viaducten.

Ze zijn die zelfs in snel tempo weer aan het versmallen.

Trouwens gans Vlaanderen is omzeggens bebouwde kom of niet ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 augustus 2022 om 12:41.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 12:41   #43
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Bij mijn weten liggen die niet in de bebouwde kom.
Op de snelwegen willen ze ook de snelheid beperken tot 100km/uur...vast ook om de voetgangers te beschermen...verkeersluwe autosnelwegen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 12:43   #44
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
We moeten allemaal uit de auto, de auto, auto bezit moet overal verdwijnen en enkel nog beschikbaar zijn voor de elite die de baan helemaal voor zichzelf wil hebben.
De rest moet zich verplaatsen met de benenwagen, e-fiets of paard en kar.
Top. Hoewel paard en kar in het rijtje wel wat voorbijgestreefd is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En weer zijn er collaborateurs die deze evolutie steunen: van vrij bewegen door zelf de snelheid te kunnen kiezen/aanpassen naargelang de situatie naar een betuttelend 70-50-30 en 20km/uur tot...volledig auto-verbod, dankzij azijnpissers die vergeten dat ze dan zelf ook te voet kunnen gaan.
Het wordt vooral veel gezelliger, veiliger, gezonder en vooral leefbaarder. Ook minder verzuurde automobilisten, dat scheelt ook veel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Van elke stad en centrum worden spooksteden gemaakt waar geen auto en ook geen mens meer te zien is, vooral het vergrijzend gepeupel dat slecht ter been is zal elke stadskern/woonerf noodgedwongen links moeten laten liggen waardoor handelaars ook hun boeltje kunnen pakken.
Groene maar dode stadskernen en spookcentra, goed voor het milieu en het klimaat, wat minder voor de mensen.
Steek uw licht eens op in het buitenland waar men reeds lang gelijkaardige maatregelen neemt met erg positieve gevolgen.

Voor de rest zou ik zeggen; laat de zon in je hart ...
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:02   #45
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07...-bebouwde-kom/

Binnenkort overal 30 km/u in bebouwde kom? Vooruit en Groen voorstander, minister van Mobiliteit (Open VLD) niet
Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is geen fan een snelheidsverlaging in heel Vlaanderen. "Ik blijf pleiten voor lokaal maatwerk", zo reageert ze.

Sarah Van Genechten
Update zo 31 jul 16:04
zo 31 jul 13:42
Vorig jaar hebben in Vlaanderen 32 voetgangers het leven verloren na een verkeersongeluk in de bebouwde kom. Dat is een verdubbeling in vier jaar tijd. De partijen Vooruit en Groen pleiten daarom nu voor een algemene verlaging van de snelheid in de bebouwde kom.

Nu is de regel dat je maximum vijftig kilometer per uur mag rijden in de bebouwde kom. Hier en daar geldt per uitzondering dertig kilometer per uur. De partijen Groen en Vooruit willen die regel in Vlaanderen nu omdraaien.

"Wij vragen dertig kilometer per uur in de bebouwde kom als algemene regel", zegt Vlaams Parlementslid van Vooruit Annick Lambrecht. "Vijftig kan als de verkeersveiligheid gegarandeerd is, als er bijvoorbeeld brede, mooie voetpaden zijn." In het Brussels Gewest is zone dertig al langer de norm.


Wat is de volgende stap?
Bebouwde kom verbieden voor autoverkeer?
Dus een algemene beperking tot 30km/u in de bebouwde kom invoeren om op jaarbasis hooguit 20 mensenlevens te redden.

Cru gezegd maar het sop is de kool niet waard.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:21   #46
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Top. Hoewel paard en kar in het rijtje wel wat voorbijgestreefd is.

Het wordt vooral veel gezelliger, veiliger, gezonder en vooral leefbaarder. Ook minder verzuurde automobilisten, dat scheelt ook veel.

Steek uw licht eens op in het buitenland waar men reeds lang gelijkaardige maatregelen neemt met erg positieve gevolgen.

Voor de rest zou ik zeggen; laat de zon in je hart ...
Yup, het zal nen ezel worden ipv paard of je zult je kar zelf trekken.
Gezelliger, veiliger, gezonder en vooral DOODS, geen mens zal nog naar de spookstad willen komen.
We leven niet in het buitenland, dat boeit niet, er wordt enkel naar het buitenland verwezen uit onmacht en je kunt geen vergelijkingen maken met andere landen door een heel ander beleid dat je zelfs niet kent.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:28   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.429
Standaard

People Hate the Idea of Car-Free Cities — Until They Live in One

https://www.wired.co.uk/article/car-...ies-opposition

Buitenland? Lol. Kortrijk 1962.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gk335a6n4

Bedenker autovrije winkelstraat overleden

Henri Veys (87), de geestelijke vader van de eerste autovrije winkelstraat in ons land, is overleden na een zware ziekte.

(tck) Vrijdag 21 januari 2011 om 00:00

In 1962 liet Veys alle verkeer bannen in de Korte Steenstraat in Kortrijk, waar hij een kledingzaak had. Later volgden nabijgelegen winkelstraten, waardoor Kortrijk een van de grootste autovrije shoppingzones van het land kreeg. Henri Veys haalde de mosterd in Rotterdam, waar in 1953 met de Lijnbaan de allereerste autovrije winkelstraat van Europa werd ingehuldigd. Vandaag is autoverkeer verboden in heel wat Belgische winkelstraten.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2022 om 13:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:31   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Yup, het zal nen ezel worden ipv paard of je zult je kar zelf trekken.
Gezelliger, veiliger, gezonder en vooral DOODS, geen mens zal nog naar de spookstad willen komen.
We leven niet in het buitenland, dat boeit niet, er wordt enkel naar het buitenland verwezen uit onmacht en je kunt geen vergelijkingen maken met andere landen door een heel ander beleid dat je zelfs niet kent.
Ze vergelijken met zomerse toeristen dorpen langs de kusten van de zee waar de zon schijnt.

Wat ze niet bij vertellen omdat ze het niet weten dat na de zomer wanneer de toeristen weg zijn de winkels sluiten tot het jaar nadien.
Er loopt daar dan niemand.

In Gent zie je ook alleen maar veel volk op de Gentse feesten en studenten in de schooltijd.

Verder kan je daar in uw blote rondlopen zonder iemand tegen te komen.
Zeker klokslag 6 uur, boem de stad is dood.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2022 om 13:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:34   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.429
Standaard

Kortrijk 1962.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gk335a6n4

Bedenker autovrije winkelstraat overleden

Henri Veys (87), de geestelijke vader van de eerste autovrije winkelstraat in ons land, is overleden na een zware ziekte.

(tck) Vrijdag 21 januari 2011 om 00:00

In 1962 liet Veys alle verkeer bannen in de Korte Steenstraat in Kortrijk, waar hij een kledingzaak had. Later volgden nabijgelegen winkelstraten, waardoor Kortrijk een van de grootste autovrije shoppingzones van het land kreeg. Henri Veys haalde de mosterd in Rotterdam, waar in 1953 met de Lijnbaan de allereerste autovrije winkelstraat van Europa werd ingehuldigd. Vandaag is autoverkeer verboden in heel wat Belgische winkelstraten.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:37   #50
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze vergelijken met zomerse toeristen dorpen langs de kusten van de zee waar de zon schijnt.

Wat ze niet bij vertellen omdat ze het niet weten dat na de zomer wanneer de toeristen weg zijn de winkels sluiten tot het jaar nadien.
Er loopt daar dan niemand.
En dat willen ze nu in elke stad en dorpskern met dat verschil dat er helemaal geen winkels meer zullen zijn.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:38   #51
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
People Hate the Idea of Car-Free Cities — Until They Live in One

https://www.wired.co.uk/article/car-...ies-opposition

Buitenland? Lol. Kortrijk 1962.
Onbekend maakt onbemind.

Komt daarbij dat mensen hier oerconservatief zijn, vastgeroest zijn in - en angstvallig vasthouden aan hun gewoontes en daarbij ook niet open staan voor enige verandering. Het toont de beperkte capaciteiten van de mens aan.

Dat is overigens zo met iedere verandering, gaande van de veiligheidsgordel tot een rookverbod. Nadien kraait geen haan er nog naar ...
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:42   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kortrijk 1962.
T'is maar goed dat hij dood is want zelfs in winkelcentrum K weten ze van verveling niet wat te doen.
Mensen lopen er alleen maar door omdat het een kortere weg is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2022 om 13:42.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:44   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Onbekend maakt onbemind.

Komt daarbij dat mensen hier oerconservatief zijn, vastgeroest zijn in - en angstvallig vasthouden aan hun gewoontes en daarbij ook niet open staan voor enige verandering. Het toont de beperkte capaciteiten van de mens aan.

Dat is overigens zo met iedere verandering, gaande van de veiligheidsgordel tot een rookverbod. Nadien kraait geen haan er nog naar ...
Is het echt?

Vertel eens welke boodschappen heb je het laatste jaar nog gedaan in de verkeersvrije zone?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 13:45   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Die socialistisch-communistische neiging om alles te gieten in verbodsregeltjes is een regelrechte belediging voor de lokale burgemeesters.

Momenteel hebben die burgemeesters een hele reeks mogelijkheden om hun gemeente, in en buiten de kernen, in te richten in het kader van de verkeersveiligheid.

Ze kunnen zebrapaden laten schilderen, enkel richting instellen, fietspaden aanleggen, inhaalverboden, parkeerverboden, fietssuggestiestroken schilderen, woonzone, fietsstraat over diverse lengtes, verboden voor zwaarder vervoer, of schoolzone (een half uur gemotoriseerd verbod bij opengaan en sluiten van de school) en ik vergeet er wellicht nog veel.

(hopelijk kennen alle medeforummers met een (v)rijbewijs deze (verkeers)standjes.

Tweede zaak: een aantal van die ongevallen zijn echt ongevallen per ongeluk, die niet te voorkomen waren met trager rijden, waar snelheid geen invloed had. Zo zullen er altijd zijn. Lokale burgemeesters kennen die ongevallen die in hun dorpsstraat gebeurd zijn. Maar dat socialistisch geval uit Brugge, weet alles wat goed is voor heel Vlaanderen.
Kotsen moet ik daarvan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 14:13   #55
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Cru gezegd maar het sop is de kool niet waard.
En als het uw eigen kind(eren) betreft ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 14:46   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die socialistisch-communistische neiging om alles te gieten in verbodsregeltjes is een regelrechte belediging voor de lokale burgemeesters.

Momenteel hebben die burgemeesters een hele reeks mogelijkheden om hun gemeente, in en buiten de kernen, in te richten in het kader van de verkeersveiligheid.

Ze kunnen zebrapaden laten schilderen, enkel richting instellen, fietspaden aanleggen, inhaalverboden, parkeerverboden, fietssuggestiestroken schilderen, woonzone, fietsstraat over diverse lengtes, verboden voor zwaarder vervoer, of schoolzone (een half uur gemotoriseerd verbod bij opengaan en sluiten van de school) en ik vergeet er wellicht nog veel.



(hopelijk kennen alle medeforummers met een (v)rijbewijs deze (verkeers)standjes.

Tweede zaak: een aantal van die ongevallen zijn echt ongevallen per ongeluk, die niet te voorkomen waren met trager rijden, waar snelheid geen invloed had. Zo zullen er altijd zijn. Lokale burgemeesters kennen die ongevallen die in hun dorpsstraat gebeurd zijn. Maar dat socialistisch geval uit Brugge, weet alles wat goed is voor heel Vlaanderen.
Kotsen moet ik daarvan.
Zelf mogen die er wel in want ze hebben overal serieuze herenhuizen en koetsierwoningen opgekocht in het centrum. Al dan niet voor meer dan de helft betaald met subsidie en nog eens evenveel voor renovatie. Pietje scheertand en de velomaker verstaan elkaar heel goed wat dat betreft.

Voor zichzelf een bewonerskaart uiteraard en om den duur is de stad residents only.

En die residents zijn allemaal met elkaar verbonden via hun werk zoals architecten en politiekers.
Kijk maar naar de brugse reien ook daar stikt het van architecten en politiekers hun luxe flats. Onder andere van de velomaker.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2022 om 14:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 14:58   #57
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
En als het uw eigen kind(eren) betreft ??
Moet dat een argument voorstellen?
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 15:40   #58
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.944
Standaard

als het zo blijft zakken gaan ze stoppen bij 5 per uur
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 17:41   #59
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.493
Standaard

__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 1 augustus 2022 om 17:43.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 18:18   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Red Flag Act is niet nodig in strikte voetgangerszones, voertuigen zijn dan sowieso verboden.


Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2022 om 18:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be