![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een 'extreem-rechtse' couppoging tegen een 'extreem-linkse' dictatuur is van een ander gehalte dan een 'extreem-rechtse' couppoging tegen een 'democratie met linkse signatuur', net als een 'extreem-linkse' couppoging tegen een 'extreem-rechtse' dictatuur niet hetzelfde is als een 'extreem-linkse' couppoging tegen een 'democratie van rechtse tendens'. Om de discussie terug on topic te brengen: zolang er geen duidelijke bewijzen beschikbaar zijn dat het Vlaams Belang op ondemocratische manier aan de macht wil komen, heb ik nood aan goede argumenten om die partij als 'extreem-rechts' (of 'extreem-links') te bestempelen. En dan is de 'ideologie' & de 'intellectuele inspiratie' ervan - weliswaar in beperkte mate - een bruikbaar criterium. Belangrijker echter is de dagdagelijkse politieke 'praktijk' waarmee Tom Van Grieken en zijn partijgenoten een verschil proberen te maken met de politiekers waar ze zich tegen afzetten. Aangezien politiekers van het Vlaams Belang achter een 'cordon' zitten, dienen ze hun dagdagelijkse politieke praktijk te beperken tot 'oppositie voeren' & 'propaganda maken'. Wat ze op die vlakken doen, zou grondig onderzocht moeten worden, en op basis van de bevindingen kan dan worden bepaald of en zo ja hoe erg het Vlaams Belang 'extreem' is in vergelijking met overig 'rechts'. Misschien is dat werk echter al gedaan, en dan kreeg ik daar graag meer informatie over.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kiezers die extreem-rechts stemmen doen dat met veel overtuiging. Vandaag speelt bij ons het VB de rol van uitdager, vooral i.v.m. de acute migratiecrisis. Alleen NVA kan dat ook. De mini-partijtjes staan eigenlijk aan de kant & de karavaan trekt voorbij. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn hier definities naar voren geschoven die zinvol kunnen zijn. Een definitie (van onzen duikboot) was "het meest rechtse of het meest linkse van het bestaande gangbare spectrum". Dat is een mogelijkheid, maar dan kan men O-VLD dan wel CD&V bestempelen als zijnde de extreem-rechtsen van de federale regering. Ik weet niet of Coens of Lachaert op die manier willen geintroduceerd worden op TV: "en dan nu het woord aan de extreem-rechtse voorzitter van de coalitie...". Een andere definitie naar voren geschoven was, dat een stroming "extreem" genoemd kan worden, wanneer ze ook niet-argumentatieve middelen hanteert om tegenstanders het zwijgen op te leggen, zoals legale verboden, dan wel het gebruik van al dan niet legaal geweld. Als we DIE definitie hanteren, dan zijn alle partijen die achter het cordon staan, "extreme" partijen ; en dan zijn alle partijen die het uiten van zekere meningen door de wet laten verbieden, "extreem". Kortom, dan is er maar een niet-extreme partij in het Belgische politieke bestel, en dat is het VB ![]() Nog een andere definitie is wanneer men "tot het denkbare en/of historische uiterste gaat" in een zekere denkrichting. Maar dan zijn er allang geen extreme partijen meer: Pol Pot en Urbanus II hadden veel "extremere" visies in richting links of rechts dan gelijk welke partij vandaag koestert. Kortom, tot hier toe hebben we nog geen enkele "objectieve" definitie van het woord "extreem" gevonden die toepasselijk zou zijn op het VB en enkel op het VB. Jouw visie op wat men "extreem" noemt komt min of meer overeen met "het gebruik van niet-argumentatieve middelen om andersdenkenden het zwijgen op te leggen dan wel van democratische machtsdeelname te weren". Kortom inderdaad, wat men eerder "totalitair" zou noemen. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 augustus 2022 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mediocratische politieke kaste komt onderling overeen om de stroming die tegen moslimknuffelaars ingaat, met alle zonden van Israel te beladen om die met alle mogelijke middelen van het uitoefenen van de macht, dan wel van het propageren van hun visie, te beletten. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 augustus 2022 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is VP ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bron: parlgov.org |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 3 Juli 2021 :
Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/de-wev...lang~a25f8b39/ Terwijl Magnette de deur duidelijk heeft dichtgedaan : Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar: - in het 'bestaande gangbare spectrum' van de diverse 'volksvertegenwoordigingen' (van gemeenteraad tot Europees Parlement) is het evenmin gemakkelijk om nog 'extremer' 'rechts' te vinden dan VB, en - als het al waar is dat VB de Koran zou willen verbieden en de Islam 'buiten de wet' plaatsen, dan is het VB niet minder 'extreem' dan de partijen die het VB zouden willen verbieden/'buiten de wet' plaatsen. Het is net zo min uitgesloten dat binnen het VB 'extremere' tendenzen de bovenhand halen eenmaal het VB wél legale macht uitoefent, maar dat is toch iets waarvan NU nog niet kan worden aangetoond dat het ook effectief zou gebeuren. Ik ga ermee akkoord dat mijn visie op wat men "extreem" noemt min of meer overeenkomt met "het gebruik van niet-argumentatieve middelen om andersdenkenden het zwijgen op te leggen dan wel van democratische machtsdeelname te weren". Kortom inderdaad, wat men eerder "totalitair" zou noemen. En hoe 'totalitairder', hoe 'extremer'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 15 augustus 2022 om 09:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bittere 'ironie' van het gebeuren is dat "Islam" (als 'anti-individualistisch' en 'anti-democratisch') zélf in het 'spectrum' eerder tamelijk 'rechts' moet worden geplaatst.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het VB buiten de wet plaatsen: hiervoor is die partij te groot geworden. Dat gebeurt niet ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de verenigde belgicisten en linkiewinkies is het duidelijk:
in Walenland heeft men het juist voor: het VB is fascisme en dus mag men die van het VB geen vrijheid van spreken gunnen; en Vlaanderen MOET dat maar volgen. En voor straf ondertussen nog blijven betalen ook.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er bestaat heel wat degelijke literatuur over het fenomeen extreem-rechts. Op Sampol staan een aantal verdienstelijke en goed gedocumenteerde analyses. Sommige algemeen, sommige meer toegespitst op het Blok. Voorbeeldjes : https://www.sampol.be/2021/11/de-str...rden-opgevoerd https://www.sampol.be/2018/10/zijn-e...links-even-erg https://www.sampol.be/2021/11/de-vir...n-het-fascisme Wie meer toegespits op het Blok zelf een degelijke analyse wil lezen kan altijd de boeken van Marc Spruyt lezen. Die behaalde zijn doctoraat op dat thema. Dit is het recentste : ![]() Wel vind ik dat je met de hierna gequote zin één foute aanname neerzet : Citaat:
Het Blok kan net als elke andere partij in het parlement haar werk doen, of wat zij daaronder verstaan. Het Blok heeft dezelfde rechten en plichten als alle andere leden van het parlement. Niemand belet een Blokker om een wetsvoorstel te stemmen. Niemand belet een Blokker om zijn mandaat op te nemen.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 15 augustus 2022 om 10:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is walgelijk om rechts, wat een eerbare politieke opinie is, en extreem-rechts in één zin samen te zetten. En dat de ziekte extreem-rechts vooruit gaat ontkent niemand. Zoals iedereen al weet sinds de eerste zwarte zondag is dat geen probleem, het cordon sanitaire is sterk én flexibel in zijn omvang. Nu staan ze terug bovenaan de curve, en het cordon blijft zijn werk doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dank voor de links. Ik zal die bij gelegenheid zeker verder bestuderen. Wat de VB-volksvertegenwoordigers betreft: zij zullen wellicht altijd tot 'de oppositie' blijven horen, en daardoor zal hun dagdagelijkse politieke praktijk noodgedwongen beperkt blijven tot 'oppositie voeren' en 'propaganda maken'. De dagdagelijkse politieke praktijk van volksvertegenwoordigers van de 'democratische' want 'niet-extremistische' partijen omvat vaak ook 'beleid' mee vorm geven, vanwege het simpele feit dat de partij waartoe zij behoren deel uitmaakt van een regering. Wat mij interesseert, is de manier waarop het VB haar 'oppositie voeren' en 'propaganda maken' waarmaakt, en hoe 'extreem' ze daarbij te werk gaat. Beletten VB-volksvertegenwoordigers bijvoorbeeld dat andere volksvertegenwoordigers het woord nemen en/of een argumentatie min of meer ongestoord kunnen beëindigen? Zo ja, hoe vaak? Gebruiken VB-politiekers het verbloemen, verdoezelen, vergoelijken, ... enerzijds of het buiten alle proporties opblazen van de ware toedracht van feiten of als dat niet straf genoeg werkt, gewoon ineens regelrechte leugens in hun propaganda? Zo ja, hoe vaak? Roepen VB-politiekers hun aanhang op het parlement te bestormen, en van de situatie gebruik te maken om politieke tegenstanders om het leven te brengen? Zo ja, hoe vaak? Enz... Ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat Vlaams Belang wat zulke dingen betreft al bij al toch vrij braaf is, zeker als we het vergelijken met wat pakweg grote groepen 'Republikeinen' in de USA tegenwoordig zo allemaal presteren. Maar ik zou er geen gif op durven innemen dat Vlaams Belang altijd zo al bij al toch vrij braaf zal blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Net daarom ben ik geen fan van het gebruik van een term als extreemrechts en eigenlijk ook geen liefhebber van 'links' of 'rechts' in het algemeen. Te vaag, te relatief. Wat je verder zei over het etiket 'extreem' als een manier om een tegenstander 'verdacht' te maken en potentiële kiezers te alarmeren - daar ben ik het volkomen mee eens, maar ik vraag me af of dat 'verdachte' niet oorspronkelijk een connotatie was bij 'extreem' die zodanig aan het begrip 'extreem' is blijven plakken dat ze er een definiërend element van werd. Een beetje zoals het woord 'allochtoon' oorspronkelijk een redelijk neutrale betekenis had, maar al snel een bepaalde connotatie kreeg die men er tegenwoordig niet meer uitgewassen krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wel, als ik kijk naar wat het begrip 'extreem' eigenlijk betekent, dan zou ik zou ik zeggen dat een politieke strekking of partij pas 'extreem' genoemd kan worden, als zij overgaat tot het gebruik van geweld, om haar ideeën in de praktijk om te zetten. Ik denk daarbij aan het brandstichten in de MC Donalds, het saboteren van pelskwekerijen, de moord op Pim Fortuyn, de horror van Anders Breivik enz... enz. Maar zo lang er geen geweld gebruikt wordt om politieke ideeën te 'verkopen', kunnen we niet spreken van 'extreem', want dat is het niet. Hoe zouden we anders het gewelddadig bedrijven van politiek moeten noemen? Extreem betekent immers dat het niet erger meer kan. https://www.encyclo.nl/begrip/extreem Laatst gewijzigd door Miesjel : 15 augustus 2022 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de duizendste keer: het cordon is politiek. Politiek-communautair.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |