Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2022, 14:34   #221
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Oekraïene had goede intel over waar en wanneer de Russen zouden binnenvallen. Met hun aanwezige middelen hebben ze tijd kunnen kopen, de blitz doen mislukken en er een conventionele oorlog van kunnen maken. Ze gaan die weliswaar nog altijd verliezen, maar het zal langer geduurd hebben.
Allé, het is toch al iets dat ge erkent dat die blitz inderdaad een mislukking was. Er zijn er hier die dat een "afleidingsmanoeuvre" hebben genoemd...

Ik gaf Oekraine eerlijk gezegd geen 2 centen op 24/2 en dacht ook dat het op 4d of zo voorbij ging zijn, maar kijk, volledig verdreven rond Kiev, wie had dat gedacht.

Net omdat dat succes van Oekraïne in de verdediging zo onverwacht was EN dat zelfs een down-scaled objectief van de Russen in Donbas ook niet lijkt te lukken (of heel traag), lijkt het me niet onlogisch wat pessimistischer te zijn over de Russische kansen.

Maar het is waar, misschien was het gewoon uitstel en duurt het nu gewoon langer. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat een plotse instorting, zowel aan Russische als aan Oekraïense kant mogelijk is.

Citaat:
Je bedoelt dat het dan gewoon een langere conventionele oorlog wordt. Ik zie niet in (buiten misschien een persoonlijk willetje) waarom jij daarop het etiketje 'nederlaag' wil plakken. Een nederlaag zou zijn moest hij zijn troepen moeten terugtrekken omdat hij het onderspit delft. Het ziet er echter naar uit dat de oorlog nog altijd éénrichtingsverkeer is.
Ja, definieer "winnen" voor de Russen. Het is toch evident wat "winnen" is voor Rusland ondertussen in deze oorlog al een paar keer is veranderd. En éénrichtingsverkeer?! Het feit dat de Russen terugtrokken rond Kiev (en Kharkiv) en nu rond Kherson terrein prijsgeven is toch allesbehalve éénrichtingsverkeer?

Citaat:
Een paleisrevolutie tegen Putin is zo goed als uitgesloten. Die heeft jaren aan een stuk zijn mannetjes op alle belangrijke posten geplaatst.
Je da's ne moeilijke he. Het enige dat ik weet is dat het bijna niet te voorspellen is en plots snel kan veranderen. 2 maanden ervoor had niemand de val van de muur zien aankomen, of de Augustusstaatsgreep in 1991.

Tijd is niet in het voordeel van Putin; als het lang aansleept, dan gaan gevolgen van de sancties de bevolking en de elite beginnen te bijten. Putin heeft inderdaad zijn mannetjes staan en is meedogenloos voor tegenstanders, maar dat was Gorbatsjov ook, of Chroesjtsjov. Ik zou toch niet goed slapen nu als ik Putin was.

Citaat:
Een doorbraak in de Donbas trouwens bezig: dit kan je hier erg mooi zien: https://www.google.com/maps/d/viewer...956705078&z=11 . Aan dit tempo hebben ze tegen eind september/oktober de gehele regio 'bevrijd'.
Mja, in WW1 was er tijdens de loopgrachtenfase nog meer beweging in de frontlinie dan de laatste maanden in Donbas. Het kan he, een plots instorten van het front is zeker mogelijk. Ik denk dat het al gebeurd zou zijn, als het zou gebeuren. Meer waarschijnlijk is lang aanslepend en verlaging van de intensiteit. Je ziet dat nu al op basis van FIRMS data dat artilleriebeschietingen van de Russen sterk zijn afgenomen. Dus ja, behoudens een verrassing zie ik dat niet gebeuren.

Citaat:
Ik maak me een stuk meer zorgen om Zelenski en zijn kliek omwille van volgende redenen.

- SD rating (bankroet/default) door S&P, komend van RD door Fitch: https://tradingeconomics.com/ukraine/rating
- Paniekerige vervangingen in alle militaire departementen (het zal dus waarschijnlijk wel niet zo goed gaan) : https://liveuamap.com/en/2022/15-aug...ds-of-security
- Het verbieden van 11 politieke partijen: dat is letterlijk vijanden bij de vleet creëren. https://www.theguardian.com/world/20...inks-to-russia
- Verandering van de procureur generaal en het hoofd van de intelligentiedienst: https://www.nytimes.com/2022/07/18/w...a-bakanov.html
- Blijvend verlies qua territorium, dag na dag, in de regio die alles moet tegenhouden
- Troepen die zich overgeven/ deserteren: https://twitter.com/DevendraGanesh1/...98639743021057
- De liefde tussen de V.S. en Zelenski die aan het bekoelen is

Dit alles zorgt juist voor een erg giftige cocktail, die de positie van Zelenski op dit moment vrij precair maakt
Tja, je ziet dezelfde zaken rond Putin.

Let's put our money where our mouth is: ik betaal u een pint als Zelensky tegen februari '23 geen president meer is van Oekraine (om welke reden dan ook), en gij betaalt mij een pint als Puting geen president meer is in feb '23.

deal?

Laatst gewijzigd door Voltian : 16 augustus 2022 om 14:36.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 14:37   #222
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oekraïene had goede intel over waar en wanneer de Russen zouden binnenvallen. Met hun aanwezige middelen hebben ze tijd kunnen kopen, de blitz doen mislukken en er een conventionele oorlog van kunnen maken. Ze gaan die weliswaar nog altijd verliezen, maar het zal langer geduurd hebben.
Het was een combinatie van vele factoren, die de oorspronkelijke Russische inval ter hoogte van Kiev, heeft doen mislukken.
De Russische top-down bevelvoering stijl WO II met onvoldoende logistieke ondersteuning gecombineerd met een Hollywood-aanpak van luchtlandingstroepen is gestoten op een in de haast opgetrommelde bende iniatiefrijke nationale garde en vrijwilligers met een klein kader leidinggevende militairen, die niet te beroerd waren om tal van bruggen te laten springen en dijken door te steken in combinatie met een handig gebruik van drones.
Van een gezondheidswandeling was er plots geen sprake meer voor de Russen.
Trouwens ook de VS verwachtte zich niet aan een ernstig verzet door de Oekraïeners. Er was reeds logies in Warschau voorzien voor Zelensky.
Citaat:
Je bedoelt dat het dan gewoon een langere conventionele oorlog wordt. Ik zie niet in (buiten misschien een persoonlijk willetje) waarom jij daarop het etiketje 'nederlaag' wil plakken. Een nederlaag zou zijn moest hij zijn troepen moeten terugtrekken omdat hij het onderspit delft. Het ziet er echter naar uit dat de oorlog nog altijd éénrichtingsverkeer is.
Het is wel een WO I scenario geworden met dit verschil dat ene partij traag maar gestaag vooruit gaat. Dat kan nog een tijdje duren tot Rusland zelf beslist dat het genoeg is geweest.
Citaat:
Een paleisrevolutie tegen Putin is zo goed als uitgesloten. Die heeft jaren aan een stuk zijn mannetjes op alle belangrijke posten geplaatst.
Een paleisrevolutie of zelfs een volksopstand is puur wensdenken en houdt geen rekening met de lokale toestand. Anderzijds wordt het wel gebruikt als argument voor de Westerse sancties, die zoals verwacht weinig effect hebben.
Citaat:
Een doorbraak in de Donbas trouwens bezig: dit kan je hier erg mooi zien: https://www.google.com/maps/d/viewer...956705078&z=11 . Aan dit tempo hebben ze tegen eind september/oktober de gehele regio 'bevrijd'.
Als ik bepaalde meer betrouwbare bronnen mag geloven staat nu een beter gerund Russisch leger van circa 250.000 man tegenover een nogal chaotisch geleid Oekraïens leger van circa 750.000 man. In het laatste cijfer is ook de achterhoede begrepen. Waar het schoentje knelt aan deze laatste kant is het bij de bewapening en de munitie. Ook het kader is overvraagd. Het ziet er voor Oekraïne niet zo best uit.
Citaat:
Ik maak me een stuk meer zorgen om Zelenski en zijn kliek omwille van volgende redenen.
- SD rating (bankroet/default) door S&P, komend van RD door Fitch: https://tradingeconomics.com/ukraine/rating
- Paniekerige vervangingen in alle militaire departementen (het zal dus waarschijnlijk wel niet zo goed gaan) : https://liveuamap.com/en/2022/15-aug...ds-of-security
- Het verbieden van 11 politieke partijen: dat is letterlijk vijanden bij de vleet creëren. https://www.theguardian.com/world/20...inks-to-russia
- Verandering van de procureur generaal en het hoofd van de intelligentiedienst: https://www.nytimes.com/2022/07/18/w...a-bakanov.html
- Blijvend verlies qua territorium, dag na dag, in de regio die alles moet tegenhouden
- Troepen die zich overgeven/ deserteren: https://twitter.com/DevendraGanesh1/...98639743021057
- De liefde tussen de V.S. en Zelenski die aan het bekoelen is
Dit alles zorgt juist voor een erg giftige cocktail, die de positie van Zelenski op dit moment vrij precair maakt
Zelensky zit inderdaad gekneld tussen zijn West-Oekraïense ultra-nationalisten en de meer bezadigde realisten, die nu toekijken hoe hun land tot puin geschoten wordt en er 100.000-en doden vallen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het Westen deze oorlog zal blijven financieren vooral als blijkt dat er van de oorspronkelijke doelstellingen niets in huis komt en de gevolgen economisch niet te overzien zijn.

Laatst gewijzigd door fcal : 16 augustus 2022 om 14:43.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 15:17   #223
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hoe kan jij dat afleiden aan de hand van die kaart? Als ik 24/07 met 14/08 vergelijk, zie maar extreem weinig progressie voor 3 weken oorlogsvoeren. Daar in het noorden van Slovyansk lijkt hun plan ook wel serieus mislukt te zijn.
Dat is omdat je de situatie militair niet goed kan lezen. We zullen het nog eens schetsen:

De eerste verdedigingslinie loopt van Serebrianka, tussen Siversk & Verkhnokamianske voorbij Zvanivka, Berestove, Yakovlivka, Pokrovske, naar Zaitseve en Holmivskyi. Het gaat om een verdedigingslinie die bestaat uit loopgraven en met elkaar verbonden ondergrondse bunkers die de laatste acht jaar door Oekraïne werd gebouwd. Bakhmut is het centrum dat alles gecoördineerd moet houden. Indien de linie doorbroken wordt (wat hier het geval blijkt te zijn) en Bakhmut valt zijn de posities van Sloviansk en Kramatorsk in acuut gevaar.

Deze linie is dus reeds op verschillende plaatsen doorbroken (Berestove, Yakovlivka, Pokrovske, Zaitseve,...). Wagner heeft op dit moment zelf voet aan grond in het oosten van Bakhmut.

Dat betekent dat acht jaar aanleggen van die loopgraven, ondergrondse bunkers, tunnelnetwerken daar dus nu in het water is gevallen. Dat strookje grond is ongeveer 5-10 km breed en dat kan je op die map ook goed zien aan alle fortificaties die zich daar bevinden. je kan zelf inzoomen op de loopgraven.

De tweede verdedigingslinie en meteen ook de laatste line of defense voor Oekraïne om de Russen te verhinderen rap progressie te maken loopt ruwweg langs Sloviansk, Kramatorks, Kostyantinivka, New York (ja de Oekraïeners hebben een dorpje hernoemd) en Avdiivka. Het is een gebied dat net zoals de eerste verdedigingslinie los van de dorpen/steden door bossen en hoge posities loopt, en ook daar zijn bunkers en versterkte posities alom aanwezig: kortom heel tof als ge legerke speelt. Het is voor Oekraïne helaas ook game over als men die posities verliest. Als je de kaart erbij neemt zie je nu al dat het bij Avdiivka begint te nijpen. De Russen hebben daar Vesele en Pisky veroverd en zijn nu ten zuiden van dat dropje aan het duwen richting Vodyane en Pervonais'ke. Het doel is van daaruit Avdiivka te omsingelen. Het punt is dat als men die linie kan doorbreken, men over de patattenvelden door kan rijden richting de Dnjepr. Er is dan namelijk geen linie meer, geen loopgraven, no nothing. Men kan het vergelijken mocht Rusland aanvallen vanuit Belarus. Als ze dat willen kunnen die ook met gemak 50 km pakken: dat is bijna niemandsland, en ook niet van belang. Ze hebben dat ook al in het begin eens gedaan en gekampeerd in de bossen van Chernobyl, maar schieten daar dus niets mee op. Waar ze wel echter serieus mee opschieten... is het slopen van die linies. Ook al lijkt het in de ogen van sommigen maar om 'meters' te gaan.

Eenmaal die laatste posities doorbroken worden kan het Russisch leger over de vlakten of patattevelden rijden naar waar het wil: of dat richging Dnjepr en Zaporizhzhia zal zijn, of met het doel om vanuit het zuiden Kharkiv te trachten omsingelen kunnen ze dan kiezen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 augustus 2022 om 15:47.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 15:33   #224
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Allé, het is toch al iets dat ge erkent dat die blitz inderdaad een mislukking was. Er zijn er hier die dat een "afleidingsmanoeuvre" hebben genoemd...
Dat is dan voor die personen hun rekening en niet voor de mijne .

Citaat:
Ik gaf Oekraine eerlijk gezegd geen 2 centen op 24/2 en dacht ook dat het op 4d of zo voorbij ging zijn, maar kijk, volledig verdreven rond Kiev, wie had dat gedacht.
Verdreven is veel gezegd hé: ze zijn teruggekeerd omdat dat onderdeel was van hun Blitz-strategie, die niet uitgepakt heeft. Ze hebben voor een hergroepering gekozen en pakken het nu een stukje ordentelijker aan, hetgeen goed is want de beelden van tractors die Russische tanks wegsleepten waren niet echt goede PR voor Rusland.

Citaat:
Net omdat dat succes van Oekraïne in de verdediging zo onverwacht was EN dat zelfs een down-scaled objectief van de Russen in Donbas ook niet lijkt te lukken (of heel traag), lijkt het me niet onlogisch wat pessimistischer te zijn over de Russische kansen.

Maar het is waar, misschien was het gewoon uitstel en duurt het nu gewoon langer. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat een plotse instorting, zowel aan Russische als aan Oekraïense kant mogelijk is.
Langs Oekraïense kant zeker. Langs Russische kant zal dat niet gebeuren. Er zijn reeds getuigenissen van ex CIA-agenten die toegeven dat Rusland die oorlog ferm aan het winnen is, en dat alles wat tegen hen in het vuur is gesmeten onder de vorm van sancties of wapenleveringen een minder resultaat heeft opgeleverd dan gehoopt.

Citaat:
Ja, definieer "winnen" voor de Russen. Het is toch evident wat "winnen" is voor Rusland ondertussen in deze oorlog al een paar keer is veranderd. En éénrichtingsverkeer?! Het feit dat de Russen terugtrokken rond Kiev (en Kharkiv) en nu rond Kherson terrein prijsgeven is toch allesbehalve éénrichtingsverkeer?
Ik definieer winnen voor Rusland als het behalen van hun doelen. Ze hadden zich publiekelijk als doel gesteld om de gehele kuststreek te veroveren, dus ook Mikolaev en Odessa. Als ze dat niet behalen, vooraleer de oorlog afgelopen is, kan men spreken van een gedeeltelijke nederlaag, zijnde bepaalde van hun doelstellingen moeten opgeven.

Citaat:
Tijd is niet in het voordeel van Putin; als het lang aansleept, dan gaan gevolgen van de sancties de bevolking en de elite beginnen te bijten. Putin heeft inderdaad zijn mannetjes staan en is meedogenloos voor tegenstanders, maar dat was Gorbatsjov ook, of Chroesjtsjov. Ik zou toch niet goed slapen nu als ik Putin was.
Ook hier maak ik een andere inschatting. Als Putin er in slaagt om samen met China, en een aantal andere staten een bipolaire wereld te organiseren, speelt "tijd" ook in zijn voordeel. Een aantal doelstellingen die hij voor ogen kan hebben is een andere munt dan de dollar als basis nemen voor alles wat waarde heeft. Ik heb eerder de indruk dat al die economische sancties enkel een tijdelijke lacune hebben veroorzaakt. Dit omdat een aantal grote bedrijven die cruciale producten leverden nu vervangen moeten worden omdat ze geen zaken meer doen met Rusland. Het moment dat Rusland dat soort goederen kan laten leveren door China/India, of in een alternatief kan voorzien wat infrastructuur betreft, is dat probleem ook van de baan. Datzelfde issue -tijd- speelt mijns inziens eerder in het nadeel van de V.S. wat geopolitieke invloed betreft en vooral van Europa op gebied van energie. We hebben nog tot oktober vooraleer het hier serieus zal beginnen pieken.

Citaat:
Mja, in WW1 was er tijdens de loopgrachtenfase nog meer beweging in de frontlinie dan de laatste maanden in Donbas. Het kan he, een plots instorten van het front is zeker mogelijk. Ik denk dat het al gebeurd zou zijn, als het zou gebeuren. Meer waarschijnlijk is lang aanslepend en verlaging van de intensiteit. Je ziet dat nu al op basis van FIRMS data dat artilleriebeschietingen van de Russen sterk zijn afgenomen. Dus ja, behoudens een verrassing zie ik dat niet gebeuren.
Zo gaat dat toch meestal. Stellingen worden eerst gedurende lange tijd bestookt, en daarna volgt een offensief. Je kan het vergelijken met het vallen van de Popasnahoogte. Daar hebben ze ook twee weken rond gesukkeld. Toen deze posities vielen, vielen ook Lysychansk en Sieverdonetsk binnen de twee weken. Ik denk dat wanneer Bakhmut valt, eenzelfde lot wacht voor Sloviansk en Kramatorsk.

Citaat:
Let's put our money where our mouth is: ik betaal u een pint als Zelensky tegen februari '23 geen president meer is van Oekraine (om welke reden dan ook), en gij betaalt mij een pint als Puting geen president meer is in feb '23.
deal?
Afgesproken

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 augustus 2022 om 15:39.
Oud 16 augustus 2022, 17:00   #225
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
En de Internationale gemeenschap deze keer niet de andere zijde zou uitkijken, maar Rusland in een tijdspanne van enkele maanden tot het meest gesanctioneerde land ter wereld zou maken en nu is.
Je maakt deze klassieke fout:

In 't groen de landen die sancties opleggen aan Rusland:

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...n_to_sanctions

Opvallende afwezigen: China, India, Israel en NAVO partner Turkije.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 17:08   #226
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is omdat je de situatie militair niet goed kan lezen. We zullen het nog eens schetsen:

De eerste verdedigingslinie loopt van Serebrianka, tussen Siversk & Verkhnokamianske voorbij Zvanivka, Berestove, Yakovlivka, Pokrovske, naar Zaitseve en Holmivskyi. Het gaat om een verdedigingslinie die bestaat uit loopgraven en met elkaar verbonden ondergrondse bunkers die de laatste acht jaar door Oekraïne werd gebouwd. Bakhmut is het centrum dat alles gecoördineerd moet houden. Indien de linie doorbroken wordt (wat hier het geval blijkt te zijn) en Bakhmut valt zijn de posities van Sloviansk en Kramatorsk in acuut gevaar.

Deze linie is dus reeds op verschillende plaatsen doorbroken (Berestove, Yakovlivka, Pokrovske, Zaitseve,...). Wagner heeft op dit moment zelf voet aan grond in het oosten van Bakhmut.

Dat betekent dat acht jaar aanleggen van die loopgraven, ondergrondse bunkers, tunnelnetwerken daar dus nu in het water is gevallen. Dat strookje grond is ongeveer 5-10 km breed en dat kan je op die map ook goed zien aan alle fortificaties die zich daar bevinden. je kan zelf inzoomen op de loopgraven.

De tweede verdedigingslinie en meteen ook de laatste line of defense voor Oekraïne om de Russen te verhinderen rap progressie te maken loopt ruwweg langs Sloviansk, Kramatorks, Kostyantinivka, New York (ja de Oekraïeners hebben een dorpje hernoemd) en Avdiivka. Het is een gebied dat net zoals de eerste verdedigingslinie los van de dorpen/steden door bossen en hoge posities loopt, en ook daar zijn bunkers en versterkte posities alom aanwezig: kortom heel tof als ge legerke speelt. Het is voor Oekraïne helaas ook game over als men die posities verliest. Als je de kaart erbij neemt zie je nu al dat het bij Avdiivka begint te nijpen. De Russen hebben daar Vesele en Pisky veroverd en zijn nu ten zuiden van dat dropje aan het duwen richting Vodyane en Pervonais'ke. Het doel is van daaruit Avdiivka te omsingelen. Het punt is dat als men die linie kan doorbreken, men over de patattenvelden door kan rijden richting de Dnjepr. Er is dan namelijk geen linie meer, geen loopgraven, no nothing. Men kan het vergelijken mocht Rusland aanvallen vanuit Belarus. Als ze dat willen kunnen die ook met gemak 50 km pakken: dat is bijna niemandsland, en ook niet van belang. Ze hebben dat ook al in het begin eens gedaan en gekampeerd in de bossen van Chernobyl, maar schieten daar dus niets mee op. Waar ze wel echter serieus mee opschieten... is het slopen van die linies. Ook al lijkt het in de ogen van sommigen maar om 'meters' te gaan.

Eenmaal die laatste posities doorbroken worden kan het Russisch leger over de vlakten of patattevelden rijden naar waar het wil: of dat richging Dnjepr en Zaporizhzhia zal zijn, of met het doel om vanuit het zuiden Kharkiv te trachten omsingelen kunnen ze dan kiezen.
Bedankt voor de toelichting, erg interessant. Bakhmut wordt zeker iets om de komende dagen in het oog te houden.

Ik zie die eerste verdedigingslinie onder de huidige progressie ook niet eeuwig standhouden, maar dat werd volgens mij al voorspeld toen - bijna 2 maand geleden - Severodonetsk viel. Akkoord met je analyse over wanneer die tweede linie valt, maar mij zou eind September toch wel heel erg snel lijken.
Oud 16 augustus 2022, 17:57   #227
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wacht op het nieuwsbericht dat de Russen New York hebben veroverd.

Interessante analyse, tx.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:07   #228
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Interessante analyse, tx.
Een schampere steek onder water. Tussen twee artillerieduels baadt men zich nu in de Dnepr en niet in de Hudson.
Humor geeft zin aan het leven.
Oud 16 augustus 2022, 20:13   #229
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Allez, naast forumvirologen hebben we nu ook forumkolonels.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:19   #230
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tijdens mijn legerdienst in Duitsland lang geleden heb ik nochtans enkele kolonels geweten die volgens mij nog niet aan de enkels kwamen van sommige forumkolonels.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 augustus 2022 om 20:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:22   #231
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal mee eens.

Het blijft toch fascinerend hoe het kan dat een berekend persoon als Putin zich zo heeft kunnen misrekenen. Hij moet echt gedacht hebben dat een Krim-scenario met snelle overname mogelijk was. Ik las dat de Russische inlichtingendiensten de macht van Oekraïense Russisch-getrouwe officials zwaar heeft overschat en dat de inval daardoor op verkeerde assumpties was gestoeld.

Tenzij er in de komende 3-6 maanden een miraculeuze doorbraak komt door de Russen, dan is de oorlog een serieuze nederlaag voor Rusland en Putin.

Ik durf een gokske te wagen dat als er in de komende 6 maanden geen substantiële terreinwinst geboekt wordt door de Russen, dat er dan een paleisrevolutie zal gebeuren.
Als het Oekrains regime de komende maanden geen terreinwinst boekt, gaan de Westerse regimes het lastig krijgen om hun sancties tegenover hun bevolkingen die erdoor geklooid worden, nog uitgelegd te krijgen.
Het is 5 voor 12 voor Oekrainse en Westerse regimes, en ze weten dat heel goed. Herfst, winter, lol, ze gaan niet weten welke baten te plaatsen tegen de lasten van hun moeienissen ginder in Oekraine.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:27   #232
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Tijdens mijn legerdienst in Duitsland lang geleden heb ik nochtans enkele kolonels geweten die volgens mij nog niet aan de enkels kwamen van sommige forumkolonels.
Verstand moet men niet zoeken waar het niet is.
Oud 16 augustus 2022, 21:39   #233
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sommigen zijn hier zelfs toxicoloog en criminoloog als het ze uitkomt
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 21:46   #234
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Toch wel sluw van de Amerikanen dat ze de Oekraïners die naamverandering hebben ingefluisterd om er Poetin mee te misleiden. Die denkt binnenkort dat het gedaan is met de Verenigde Schurken!
Oud 16 augustus 2022, 21:50   #235
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als het Oekrains regime de komende maanden geen terreinwinst boekt, gaan de Westerse regimes het lastig krijgen om hun sancties tegenover hun bevolkingen die erdoor geklooid worden, nog uitgelegd te krijgen.
Het is 5 voor 12 voor Oekrainse en Westerse regimes, en ze weten dat heel goed. Herfst, winter, lol, ze gaan niet weten welke baten te plaatsen tegen de lasten van hun moeienissen ginder in Oekraine.
Och, de NAVO hoeft maar wat chemtrails te spuiten en HAARP bij te sturen om hier voor een tropische winter te zorgen.
Oud 16 augustus 2022, 22:08   #236
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Sommigen zijn hier zelfs toxicoloog en criminoloog als het ze uitkomt
Maar de ergste van allemaal zijn die mannen met hun debat fiches ,de enen zijn voor de Vladimir en zijn russisch zooitje , en de anderen voor hun partij en zijne voorzitter...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 05:57   #237
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Psychologische oorlogsvoering....

In gelijk welke plaats ,zelfs zonder enige militaire importantie,kunnen explosies plaatsgrijpen gezien Rusland doelbewust projectielen rondzendt....al maandenlang.Dat sloopt niet alleen gebouwen maar ook de vastberadenheid van mensen,en hun trouw aan de staat.....zeker dat.

Zo moeten we ook die nieuwe "gebeurtenissen" in de Krim zien.Ja,er wordt militaire hardware vernield,dat heeft direct nut voor het front,maar vooral is het voor de inwoners van de Krim (met veel immigranten)duidelijk dat oorlog nu in hun midden is....De autoriteiten in de Krim kunnen het niet meer ontkennen,en doen dat ook niet...

Blijkbaar is er al dagenlang erg veel personenverkeer op die Kerch-brug,richting Rusland......Burgers (waarschijnlijk toeristen en recente migranten) hebben een beslisisng genomen en bewegen,nu het nog kan....

Laat ons geen illusies hebben,eigenlijk heeft oekraine al de middelen om die Kerch brug te raken.Er zijn echter allerlei overwegingen waarom ze dat (nog) niet gedaan hebben......Het is bijvoorbeeld belangrijk om mensen die je niet moet hebben de kans te geven zich te verwijderen......Het is soms (zoals Tsun Tzu al een paar duizend jaar geleden opmerkte) aangewezen uw vijand een ontsnappingsroute te bieden,zeker als ze WEG is van enigerlei gebied die Uw interesse wegdraagt.

Die Kerch brug zie ik dus niet zo direct kapotmaken......er moet nog een half invasieleger terug over naar Rusland....

In de regio Kursk (dat is in Rusland zelf) hebben er blijkbaar in de omgeving van de kerncentrale daar enkele hoogspanningspilonen een horizontale positie aangenomen.........Wat zou daar nu weer spelen...

Kiev neemt overigens geen enkele directe verantwoordelijkheid voor al deze ongeregeldheden......Ze laten het aan de Russische autoriteiten zelf zich daaruit te praten,en gezien het werkelijk extreem gering aantal gewone burgers die bij die sigarettenongevallen omkomen,terwijl de Russische burgers ondertussen wel zullen weten welke slachting het in Oekraine is,kunnen ze eens n a d e n k e n

Laatst gewijzigd door kelt : 17 augustus 2022 om 05:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 06:32   #238
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=kelt;10015831 gezien het werkelijk extreem gering aantal gewone burgers die bij die sigarettenongevallen omkomen,[/QUOTE]
eignelijk zou Rusland naar Belgie moeten kijken

dit schreeuwt om een taskforce en onderzoekscommissie om de sigarettenindustrie te onderzoeken
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 06:48   #239
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
eignelijk zou Rusland naar Belgie moeten kijken

dit schreeuwt om een taskforce en onderzoekscommissie om de sigarettenindustrie te onderzoeken
Ge moogt altijd bij mij een studie bestellen. Onaangename onderzoeksresultaten zullen in de kiem gesmoord worden en het geld zal naar goede Belgische gewoonte in rook opgaan.

Oud 17 augustus 2022, 07:31   #240
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Een schampere steek onder water. Tussen twee artillerieduels baadt men zich nu in de Dnepr en niet in de Hudson.
Humor geeft zin aan het leven.
Het gelijknamige dorpje in Oekraïne waar Kipling over sprak, ik herhaal het toch maar even.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be