Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2022, 10:51   #121
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De Mandril :

Inderdaad, de mandril.
Dat is nog eens reuze sexy.
Oud 4 september 2022, 12:30   #122
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
https://www.bd-updates.com/?p=24434

Experts Have Concluded: All Humans May Be Descended From a Pair That Lived 200,000 Years Ago [QQ]
Je link doet het niet meer.

Ik heb dit topic net pas gevonden. Ik wilde na de eerste paar zinnen gaan zeggen dat de journalist die het stuk geschreven heeft het iets verkeerd begrepen had, met uitleg over dingen als mitochondriale Eva en Y-chromosonale Adam. Maar toen las ik verder en volgens mij hebben in dit geval de originele experts het niet begrepen. Ze gebruiken een techniek die mij niet geschikt lijkt voor het doel. Bij DNA barcoding gaat het meestal om het identificeren van soorten, je zoekt dus juist stukken DNA uit die bij alle leden van een soort hetzelfde zijn. Aan de hand daarvan kan je weinig zeggen over de diversiteit binnen een soort of hoe die ontstaan is.

Toen wilde ik gaan vragen om een werkende link of een manier om het onderzoek te traceren, maar ik zag net op tijd dat ik dom bezig was omdat de hoofdonderzoeker en de betrokken universiteiten onderaan genoemd worden. Met wat googelen naar nieuwsartikelen hierover wordt het verhaal alleen maar vager, ze hebben namelijk blijkbaar enkel gekeken naar barcodes van mitochondriaal DNA. Mitochondriaal DNA, beste kijkbuiskinderen (en onderzoekers), wordt enkel en alleen via de vrouwelijke lijn doorgegeven. Jouw mitochondriaal DNA komt (op de mutaties erin na) van jouw moeder, haar moeder, haar moeder etc. Het is absoluut bizar om op basis van resultaten voor mitochondriaal DNA uitspraken te doen over dat de hele genetische variatie in de mensheid uit een enkel paartje zou komen. Wat ze hier mijns inziens hebben aan conclusies die ze wel kunnen trekken is tweeledig:

Ten eerste hebben het idee van een mitochondriale Eva verder bevestigd/versterkt, als je enkel via de vrouwelijke lijn teruggaat stammen we uiteindelijk allemaal van dezelfde vrouw af, inderdaad zo rond de 200.000 jaar geleden. Dit klinkt bizar, maar slaat statistisch wel degelijk ergens op, en wordt mogelijk gemaakt door het feit dat mitochondriaal DNA, net als het Y-chromosonale DNA van mannen, zich feitelijk soort van ongeslachtelijk voortplant. Het recombineert niet en volgt geen onvoorspelbare paden door de bevolking. Dit in tegenstelling tot al ons andere DNA.

Het tweede deel vind ik interessanter, zij beweren dus dat alle of bijna soorten die zij onderzocht hebben een vergelijkbare mitochondriale Eva hebben. en allemaal grofweg rond dezelfde periode. Zij zien dat als bewijs voor een soort grote ramp, mij lijkt het eerder een interessante statistisch gegeven. Blijkbaar is de hoeveelheid tijd tot de vorige mitochondriale Eva van een soort vaak min of meer 250.000 jaar. Voor kleinere, zich sneller voortplantende soorten is dat een veel groter aantal generaties, maar omdat zij met zoveel individuen zijn en hun leefgebied groter is ten opzichte van hun eigen formaat bouwen zij meer diversiteit op, en blijkbaar heffen die twee factoren elkaar min of meer op. We zouden er dus een nieuwe handige vuistregel bij hebben in de biologie. Biostatistiek is cool.

Om de nieuwe regel te stresstesten zou ik kijken naar soorten die al langere tijd kleinere populaties hebben, zoals bijvoorbeeld unieke eilandsoorten. mogelijk hebben die een kortere tijd tot hun laatste mitochondriale Eva. Ik zou ook kijken naar soorten zoals misschien bepaalde schildpadden die heel oud kunnen worden en zich langzaam voortplanten zonder extra groot te zijn of veel ruimte in te nemen, daar verwacht ik mogelijk juist een langere tijd sinds hun mitochondriale Eva. En ik zou bovenal geïnteresseerd zijn in eusociale insecten zoals mieren en bijen. Evolutionair kan je de hele kolonie als één groot organisme zien, terwijl de koninginnen die het daadwerkelijke voortplanten doen vaak toch relatief kort leven. Bij deze laatste groep dieren zou ik mogelijk gemiddeld weer een kortere tijd sinds de mitochondriale Eva verwachten.

Maar ik zou dit niet zien als bewijs voor een groot uitsterven of een hof van Eden. Ik denk dat de onderzoekers daar de bal misslaan en anderen die het weer in religieuze context interpreteren nog meer.

Bizar genoeg is het enige snel te vinden artikel hierover dat goede kritische noten lijkt te plaatsen een artikel in Forbes, het Google algoritme blijkt goed getraind te zijn om de conclusie "Adam en Eva bestaan" naar de voorgrond te duwen. Ik leer overigens nu uit dit artikel ook nog dat de onderzoekers blijkbaar zelfs niet voorstelden dat één enkele ramp de oorzaak zou zijn van de verschillende bottlenecks, omdat de daadwerkelijke spreiding die ze gevonden hebben daar veel te groot voor is. De verkeerde conclusie die ik hen hier in de schoenen schuif is dus zelfs ook al niet van hen, maar er door journalisten en dergelijke bij verzonnen. Het originele artikel zou open access moeten zijn, maar ook die link blijkt ondertussen dood.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 4 september 2022 om 12:39.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2022, 09:56   #123
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Wie is er zo knap dat hij dat allemaal lezen en begrijpen kan en ook nog van commentaar kan voorzien?
Adam en Eva misschien?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be