Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2022, 08:48   #29241
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is inderdaad een droomscenario, maar we mogen ons natuurlijk niet verblinden he. Dat zou trouwens te duur zijn, wat doen we met een veroverd Rusland ? Het gaat moeilijk zijn om gans de Russische bevolking te extermineren, en als we dat niet doen gaat dat worden zoals in de kolonies van weleer: het kweken van lastprakken.

Nee, nee, het is veel beter dat Rusland zichzelf doodbloedt om Oekraine te veroveren, daar binnen 10 jaar, helemaal uitgeput, in slaagt, en zelf het scharminkel dat er van Oekraine overblijft, als lastprakken binnenrijft.
Nah. Dat is eerloos. Eerder een tactiek voor uit het Midden-Oosten.

Wij Ariërs moeten Oekraïne redden. En daarna adopteren wij er de straathonden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 08:48   #29242
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik merk dat U een erectie aan het krijgen bent van zoveel bloedvergieten... Elke dag sneuvelen vele honderden Oekraieners. Ik krijg daar geen erectie van in tegendeel.

De Russen denken op lange termijn, de oorlog gaat gewoon door tot de objectieven bereikt zijn. Spectaculaire acties zijn Oekraiense specialiteit, maar de Russische oorlogsmachine is traag maar stoptniet.
Niet zo bescheiden, in Izyum was zowel de snelheid als de richting correct.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 08:48   #29243
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk dat U een erectie aan het krijgen bent van zoveel bloedvergieten... Elke dag sneuvelen vele honderden Oekraieners. Ik krijg daar geen erectie van in tegendeel.
Honderden, dat is niet genoeg. Als, zeg maar, 90% van de Oekrainse bevolking eraan moet alvorens de Russen "winnen" en we dat nog binnen de 10 jaar willen zien gebeuren, dan moet de cadans een beetje omhoog he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 08:49   #29244
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nah. Dat is eerloos. Eerder een tactiek voor uit het Midden-Oosten.

Wij Ariërs moeten Oekraïne redden. En daarna adopteren wij er de straathonden.
Dat laatste is weer zoiets dat ons meer zal kosten dan het opbrengt, maar ik geef het je, waarschijnlijk gaan wij zo onnozel doen. Zoals met onze kolonien en dergelijke. Het woke deel van onze beschaving.

Maar 't is dom. Want, uiteindelijk, Oekrainers zijn toch maar Russen in de grond he, Vladimir zelf zegt het. Waarom zouden wij daar dan om geven ? Die moeten er even hard aan als de andere Russen, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2022 om 08:51.
Oud 11 september 2022, 08:50   #29245
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste is weer zoiets dat ons meer zal kosten dan het opbrengt, maar ik geef het je, waarschijnlijk gaan wij zo onnozel doen. Zoals met onze kolonien en dergelijke. Het woke deel van onze beschaving.
Nou en. Honden zijn supertof.

Ben jij Joods?
Oud 11 september 2022, 08:52   #29246
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nou en. Honden zijn supertof.
Voor de honden wil ik wel een uitzondering maken, maar enkel maar de honden he (en de katten).

Citaat:
Ben jij Joods?
Niet dat ik weet.
Oud 11 september 2022, 08:53   #29247
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de honden wil ik wel een uitzondering maken, maar enkel maar de honden he (en de katten).

Niet dat ik weet.
Katten niet. Die kennen geen liefde jegens de mens. Willen alleen eten.

Honden houden echt van je. Dat zie je.
Oud 11 september 2022, 09:00   #29248
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
(...)
Dus die moeizame terreinwinst na maanden van aanhoudende artillerie wordt nu op een paar uren/dagen teruggedraaid. Zonder veel slag of stoot.

Ja er lijkt iets fundamenteel gebroken in de Russische oorlogsmachine. Op zijn minst toch aan het noordelijke eind van de frontlijn.
Belangrijker zijn de landbrug tussen Donbass en de Krim met Mariupol en de Kherson oblast. Als de Russen daar in het zand bijten, is UA aan de winnende hand.
Oud 11 september 2022, 09:40   #29249
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
10 september 22 en de Kerch-brug staat er nog....

*hint*

Ter info (opklikken).

Een straal van 300 km rond de Kerch brug. Dat is het bereik van de ATACMS raket, die kan gelanceerd worden vanuit de HIMARS trucks die Oekraïne al maandenlang met groot succes inzet.

Officieel hebben de Oekies nog geen ATACMS raketten. Maar anderzijds zijn de ontploffingen op de Saki luchtmachtbasis van begin augustus moeilijk te verklaren zonder ATACMS:

Why Ukraine probably has long-range missiles

Citaat:
Yet former U.S. Special Forces operatives and military analysts doubt that ground forces planted the explosives, based on the publicly available evidence of the Saki aftermath.

"The craters visible in satellite photos are 10 meters across," Chuck Pfarrer, the former squadron leader of Navy SEAL Team 6, told Yahoo News. "And each is consistent with the explosion of at least 500 pounds of C-4. No Special Forces team is going to drag a ton of C-4 to a target when two ounces would be sufficient to destroy an aircraft."

The simultaneity of the explosions also casts suspicion on the claim that timed devices were used to blow up an airfield, Pfarrer added. "Timers are good, but they're not that good."

Another problem with the Special Forces theory is that no gunfire was reported by either unofficial or official Russian sources, or heard on the numerous civilian-shot videos of the airbase attack. Then there was the timing of the attack: at 10 a.m. on a weekday, such that Russian holiday-makers at a nearby beach witnessed the explosions and skedaddled anxiously from their bungalows. Special operations are usually carried out at night, under the cover of darkness to avoid detection by the enemy (think: the SEAL Team 6 raid on Osama bin Laden in Abbottabad).

"This was a missile strike," another former U.S. Special Forces operative, who asked to remain anonymous, said. "Could partisans or special operators have been on the ground reconnoitering the targets for artillery? Sure. But nothing in those images tells me Ukrainians were setting things off at the scene."
In principe ligt die brug binnen ATACMS bereik vanaf de linker Dnjepr-oever die in Oekraïense handen is. CORRECTIE: de rechteroever. Het stuk tussen Zaporizhzhia en Nikopol.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 11 september 2022 om 10:04.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 10:43   #29250
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

maar laat de russen toch eerst wat materiaal aanrukken dat ze verder tot roest kunnen laten schieten Je moet toch niet te snel die oorlog beeindigen, zolang ze 50% van hun wapens nog hebben zijn ze nog strijdvaardig. .We moeten ideaal gezien gaan voor een significante zeg maar -70% depletie van bruikbaar en nuttig materiaal.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 10:58   #29251
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Ik bedank voor de eer van titel van militair expert maar om mijn 2 cents over de situatie te geven:

Oekraïene is er in geslaagd om met het weinige militair materiaal dat ze ter beschikking hebben enkele toevoerwegen naar Izium te blokkeren en enkele mooie dorpen in te nemen, die de Russen verlaten hebben (onder andere Balaklia). Dat is wat objectief vastgesteld kan worden en men mag er in één adem bij vermelden dat ze met hetgene wat ze ter beschikking hebben tot nu toe een goed resultaat hebben gehaald.

Dingen die mij opvallen:

- Uit sommige van die dorpjes hebben de Russen zich gewoon terug getrokken en hebben ze zich in scramblemodus terug getrokken naar de volgende defensieve lijn: dit weliswaar om zo weinig mogelijk verliezen maar daar kan ook worden uit afgeleid dat de aanwezige mankracht in dat gebied niet volstond om de initiële golf van dat offensief voldoende te kunnen vertragen of stoppen.
- In andere dorpen zijn nog Russische troepen aanwezig, wat die voor die hele regio op dit moment een FUBAR-scenario oplevert. De shocktroepen van Oekraïene zijn ver kunnen doorrijden, maar hebben niet alle dorpen onder controle omdat doorrijden op de weg naar het doel veiliger (en belangrijker) was: dat gaat er natuurlijk wel toe leiden dat men langs beide kanten niet weet waar het nu veilig is in de dorpen die bij dat offensief betrokken zijn. Men zal Russische troepen hebben die in bepaalde dorpen omsingeld zijn en die dat dorp niet kunnen verlaten, en Oekraïense troepen die niet altijd op de hoogte zijn dat dat daar het geval is. Wordt plezant om daar strijd te voeren.
- Er wordt melding gemaakt dat vele troepen in dat offensief 'een andere taal' spreken. Waarschijnlijk zijn er dus ook wel een deel buitenlandse soldaten met gevechtservaring aanwezig die 'voor de goede zaak' gaan strijden zijn in Oekraïene.
- Het doel van Oekraïene lijkt op dit moment te bestaan uit het isoleren van de troepen, die zich in Izium bevinden: het opblazen van de brug bij Semkove om de bevoorrading en het vervoer van en naar Izium te bemoeilijken maakt daar onderdeel van uit.
- Net zoals bij het Khersonoffensief, begint dat offensief nu te vertragen of zelf stil te liggen. De Oekraïense troepen zijn er in geslaagd om op twee dagen tijd enkele dorpen te veroveren en tot ver achter de Russische linies door te rijden. Rusland heeft dan weer dezelfde tactiek toegepast die het in het Khersonoffenseif (en eigenlijk in zijn oorlogsgeschiedenis in het algemeen al vaak) heeft gebruikt: de tegenstander diep in het terrein laten doordringen, zich ondertussen terugtrekken, herorganiseren om zo weinig mogelijk slachtoffers te maken en ik vermoed dat ze in de volgende dagen de lijn zullen houden bij de Oskil-rivier en met flankaanvallen zullen beginnen. Dit offensief is in die fase wel iets succesvoller geweest dan de draak van dat Khersonoffensief.
- Door zo diep door te dringen heeft Oekraïene zichzelf ook gedeeltelijk in een cauldron (en dus ook gedeeltelijk in de miserie) gestoken. Als men die lijn niet kan verbreden is dat een gevaarlijke situatie, omdat ook zij nu van drie kanten kunnen worden aangevallen. Oekraïene zal dus in de volgende dagen zowel die gang breder moeten maken (anders is dat vragen om problemen). Als ze dat niet kunnen doen, zie ik ze de troepen noodzakelijk terugtrekken op termijn omdat zo'n lijn onhoudbaar is.
- Het lijkt erop dat Rusland nu (pas) de situatie onder controle begint te hebben, In de eerste 24 uur van dat Kharkiv-offensief was dat niet het geval en dat was mijns inziens merkwaardig. Op dit moment stuurt Rusland vanuit de richting Kupiansk versterking (Z- en O- groep), die gemarkeerd is met de driehoek van het Russische derde leger. Dit is interessant gezien dat om professionele militairen gaat: het stuurt dus geen huurlingen om te helpen maar goed getrainde militairen.

Mijn persoonlijke mening: ik denk dat Oekraïene hier wat teveel hooi op de vork aan het nemen is. Ze hebben op dit moment in dat offensief amper 10.000 man de vuurlinie ingestuurd en er zal veel meer nodig zijn aangezien dat ruim onvoldoende zijn om dat Iziumfront af te snijden of zelf volledig te herroveren. Bij Kherson hebben ze dezelfde fout gemaakt door amper 3 brigades in de vuurlinie te sturen, waardoor ze daar nu plat vallen. Hier zijn het er 2, maar waren er ook minder Russische troepen aanwezig. Dat is goed om enkele dorpen ter herroveren gezien de tegenstander nooit weet welke richting je uit zal gaan, maar op lange termijn kan je daarmee geen zinnige vorderingen maken. Tenzij ze dus in de volgende dagen serieuze versterkingen sturen, vind ik dit offensief een alles behalve verstandige zet. Men kan het doel niet bereiken, zal manschappen en materiaal verliezen en het enige wat men op korte termijn verwezenlijkt, is het onder de aandacht brengen van de oorlog zelf.
Just asking. Wilt ge uw mening herzien of blijf je bij dit standpunt, R. Kipling?
Oud 11 september 2022, 13:31   #29252
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Just asking. Wilt ge uw mening herzien of blijf je bij dit standpunt, R. Kipling?
Zelf RYBAR gaat het niet weten, mijns inziens, omdat informatie over operaties niet publiek gemaakt wordt.
Oud 11 september 2022, 13:44   #29253
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De Russische bezetting van Donetsk wordt getest en ontoereikend bevonden.

https://twitter.com/sentdefender/sta...56767395176448
Dat verhaal wordt ondertussen door velen in twijfel getrrokken.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 15:52   #29254
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
een zwalu maakt de lente niet, zou ik zeggen, dus ik zou idd denken t'is niet omdat je 2000km2 terugwint dat je serieus aan het winnen bent, ik denk eerder als RU terug wat van zijn aangerukt materiaal S-300, subsonische raketten, en zijn 50jaar oude tankbataljons , tesamen met het materiaal van noordkorea en china, dat er nog geen quickwin is.

ik vind dan ook dat artikel van Putin die moet aan de kant geschoven worden, niet op zijn plaats
https://www.pmcarpenter.com/2022/09/a-professor.html

hé ik ben voor ukraine tussen haakjes, maar wil toch niet directmijn mening doen swappen naar een overwinningsdans van ukraine, hoop dat het lukt, maar het zet het leger dat moet veroveren in een kwetsbare positie dus als RU terugtrekt naar een vorige linie kunnen ze zonder probleem UKR iserieus in de pan hakken

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 september 2022 om 15:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 17:44   #29255
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een zwalu maakt de lente niet, zou ik zeggen, dus ik zou idd denken t'is niet omdat je 2000km2 terugwint dat je serieus aan het winnen bent, ik denk eerder als RU terug wat van zijn aangerukt materiaal S-300, subsonische raketten, en zijn 50jaar oude tankbataljons , tesamen met het materiaal van noordkorea en china, dat er nog geen quickwin is.

ik vind dan ook dat artikel van Putin die moet aan de kant geschoven worden, niet op zijn plaats
https://www.pmcarpenter.com/2022/09/a-professor.html

hé ik ben voor ukraine tussen haakjes, maar wil toch niet directmijn mening doen swappen naar een overwinningsdans van ukraine, hoop dat het lukt, maar het zet het leger dat moet veroveren in een kwetsbare positie dus als RU terugtrekt naar een vorige linie kunnen ze zonder probleem UKR iserieus in de pan hakken
Bullshit artikels over Poetin die aan de kant geschoven zou worden zijn inderdaad enkel storende elementen in de discussie. Dat gaat nergens over.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 18:53   #29256
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

A witness in Valuyki, a town in Russia's Belgorod region near the border with Ukraine, told Reuters she saw scores of people from Kupiansk, with families eating and sleeping in their cars along roads.

"I was at the market today and saw a lot of people from Kupiansk. They say half of the city was taken by the Ukrainian army and Russia is retreating ... " the witness said.

Belgorod Governor Vyacheslav Gladkov said officials were giving food and medical aid to people queuing at a crossing into Russia.

Duizenden bewoners uit het stadje Kupansk vluchten naar Rusland. Ze zijn bang omdat Oekraiense militiez naar verluid een massaslachting zouden hebben aangericht tegen pro-Russische burgers in Balakleya, waar inwoners niet de tijd kregen het stadje te ontvluchten.
Het Westen verzwijgt uiteraard de Oekraiense misdaden.

https://www.dailysabah.com/world/eur...ts-supply-line

https://odessa-journal.com/traitors-...an-federation/

De Oekraiense propaganda geeft zelf toe dat het lot "vreselijk" zal zijn voor de duizenden tegenstanders van het regime in Kiev. Ze geven toe dat 1000en naar Rusland vluchten, alleen al vanuit die 3 kleine stadjes...

Uiteraard zijn de westerse media en HRW, etc. nergens te bespeuren. Mensenrechten zijn enkel van belang in de propagandaoorlog.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2022 om 19:13.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 19:06   #29257
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen gaat het offensief om Bakhmut in te nemen gewoon door.

https://t.me/s/grey_zone
Oud 11 september 2022, 19:09   #29258
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Westerse media moeten schoorvoetend toegeven dat er wel kritische stemmen zijn in Rusland, zelfs onder degene die "embedded" zijn op het front.
Dit in tegenstelling tot Oekraine waar elke kritiek duur te staan komt. (talloze verdwijningen, moorden, gedwongen naar het front gestuurd, etc. )

De kritiek in Rusland komt er op neer dat het gewone leger erg log is, dat het zwaarste werk gedaan wordt door de legers van de Volksrepublieken, Wagner en de Tsjetsjeense strijdkrachten. In Oekraine hebben de milities het leger overgenomen, niet omgekeerd. Hun militante houding en fanatisme is militair gezien misschien wel een goede zaal. Een pleidooi voor meer milities en minder leger. Klinkt misschien niet helemaal politiek correct maar militair gezien houdt het steek.

Je ziet ook in Syrie dat de milities het vaak beter deden dan het leger. Ook bij de strijd tegen IS deden de Koerdische milities het zware werk. En in Afghanistan versloeg de Taliban militie zowat de hele NAVO.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2022 om 19:34.
Oud 11 september 2022, 19:42   #29259
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Westerse media moeten schoorvoetend toegeven dat er wel kritische stemmen zijn in Rusland, zelfs onder degene die "embedded" zijn op het front.
uiteraard zijn er kritische stemmen
die sterven in london, vallen uit het raam, belanden achter tralies,

Citaat:
Dit in tegenstelling tot Oekraine waar elke kritiek duur te staan komt. (
bronnetje?

Citaat:
In Oekraine hebben de milities het leger overgenomen, niet omgekeerd.
bronnetje

gewoon toeteren dat lek Oekraïeners een nazi is ...
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2022, 19:47   #29260
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een pleidooi voor meer milities en minder leger. Klinkt misschien niet helemaal politiek correct maar militair gezien houdt het steek.
Ha, eindelijk. Zo hoort het. Nobody fucks with Nazi's !

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2022 om 19:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be