Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2022, 20:35   #61
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En ik ben er 300 % zeker van neem 3 toestellen en je hebt 3 verschillende ver uiteenlopende waarden bij hetzelfde voertuig.
Ik denk het niet. Onze overheid is uiteindelijk redelijk rationeel en er zullen zeker de nodige testen gebeurd zijn om de meetnauwkeurigheid na te gaan.

Maar mij gaat het meer om de vraag hoe een uitstoot per km vertaald werd in een uitstoot per cm³. Dat lijkt me niet voor de hand te liggen.

Een km is een km maar een cm³ uitlaat bevat niet dezelfde massa onder alle omstandigheden want de dichtheid van het gas wordt sterk beïnvloed door de temperatuur van de uitlaatgassen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 21:03   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die roetmeting is een moment opname.
Door eerst een flinke rit hoog in toeren te rijden in maximum 3e versnelling kan je de meting al halveren.
Ook benzine bij de diesel circa 5% haalt het roet flink omlaag of dieselreiniger en alsook een tuinslang in de uitlaat duwen om eens flink uit te spoelen.
Behalve diesel kan je ook op petroleum rijden.

De uitstoot van roet door dieselmotoren kan flink verminderd worden door aan de diesel cyclohexanon toe te voegen, een stof die gemaakt wordt uit industrieel afval.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 september 2022 om 21:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 21:51   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En ik ben er 300 % zeker van neem 3 toestellen en je hebt 3 verschillende ver uiteenlopende waarden bij hetzelfde voertuig.
Hoe het gaspedaal gebruikt wordt heeft ook ferme invloed. En dat is een menselijke factor.

Eentje die bepaald dat je mag terugkomen of niet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 22:26   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe het gaspedaal gebruikt wordt heeft ook ferme invloed. En dat is een menselijke factor.

Eentje die bepaald dat je mag terugkomen of niet.
Regelmatig wat km boven de 70 km per uur is een must voor diesels.

Niettemin zijn er dikwijls problemen ook bij die en vooral bij de regeneratie filters die niet functioneren en bovendien het oliepeil teveel doen stijgen door de mazout bij de olie te spuiten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 22:45   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Regelmatig wat km boven de 70 km per uur is een must voor diesels.

Niettemin zijn er dikwijls problemen ook bij die en vooral bij de regeneratie filters die niet functioneren en bovendien het oliepeil teveel doen stijgen door de mazout bij de olie te spuiten.
Ik doelde op de "autotechnieker" die bij de controle het gaspedaal bediend.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 00:06   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wat niemand zal vertellen.

bij een mengverhouding van 50 op 50 nul roetuitstoot gemeten", vertelt Boot. Bij testen in een stationair lopende personenauto, in een verhouding van 10/90 (cyclohexanon/gewone diesel), is de reductie van roetuitstoot vijftig procent.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 09:23   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

De specs en techniek van een roetdeeltjes teller:
(wat techniciteit is wel gevraagd)

Citaat:
https://www.capelec.com/en/equipemen...xoCpdoQAvD_BwE



NMi Approved
Betrouwbaar - Gecertificeerde resultaten
Schoon - Weinig vervuiling - Weinig onderhoud
Duurzaam in de tijd

Deeltjesteller voor APK-keuringen CAP3070 : dit apparaat kan worden gebruikt in combinatie met gasanalyse- en opaciteitsmetingsmodules, maar kan evengoed autonoom worden gebruikt via een OS Windows of Android.

TECHNICAL DATA

ExtDC Advanced Diffusion Charging, een nieuwe, nauwkeurige en gevoelige technologie

CAP3070 is een deeltjesteller voor fijnstof (PN) die gebruik maakt van de Extended Diffusion Charging (ExtDC)-meettechnologie.

De unit werkt door deeltjes elektrostatisch op te laden als ze door de sensor gaan, en vervolgens de stroom te meten die wordt veroorzaakt door de geladen deeltjes die de sensor verlaten.

ExtDC-technologie biedt enkele duidelijke voordelen:
• geen bedrijfsvloeistof nodig
• ongevoelig voor trillingen
• positieonafhankelijk tijdens de meting
• geen verdunning
• geen perslucht nodig

PN COUNTER
Detectiegrens: 1.000 deeltjes/cm3
Meetbereik: 5.000 tot 5.000.000 deeltjes/cm3
Resolutie van de aanwijzing: 1000 deeltjes/cm3
Reactietijd: < 7s (T0 tot T95)
Stroomvoorziening: 100-260 VAC - 50-60hz

Detectie-efficiëntie:
20 – 60 % / 23 nm +/- 5 %
60 – 130 % / 50 nm +/- 5 %
70 – 130 % /80 nm +/- 5 %
Voor de fans van (promo)filmpjes:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=LEmAnTha6ho

Capelec-APK-deeltjesteller : METING | NL
Andere merken Continental en Arex (ook NMi goedgekeurd):
- https://www.youtube.com/watch?v=Rs8CerWYIgo

Hans legt het uit:
- https://www.youtube.com/watch?v=1co9qgsGrqY
... een goedwerkende roetfilter geeft ~20.000 deeltjes/cm³, dus de keuring geeft heel ruim marge voor "de watjes", namelijk stelt de grens op 1 miljoen roetdeeltjes of 50 maal meer voor een rode kaart. En als je tussen 250k en 1 miljoen roetdeeltjes zit krijg je een boterzachte verwittiging, en nog 2 jaar tijd.

Onder de 250.000 deeltjes krijg je een groene kaart.

Uiteraard is het een wereldwijd complot die de arme dieselrijder bedriegt, daar zijn onze dieselcomplotexperten van deze draad alweer overtuigd.

Toch straf dat 94% door de test geraakt.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2022 om 09:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 12:57   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De meetinstrumenten zijn maar zo goed als de mensen die ze bedienen. (en/of programmeren)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 13:20   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De meetinstrumenten zijn maar zo goed als de mensen die ze bedienen. (en/of programmeren)
Fool proof of vertaald 100% idioten-zeker.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 13:48   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ze duwen de mensen naar elektrische wagen in een tijd dat elektriciteit onbetaalbaar is geworden.....

Zoek de logica.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 14:16   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze duwen de mensen naar elektrische wagen in een tijd dat elektriciteit onbetaalbaar is geworden.....

Zoek de logica.....
Hoe duwen ze hier de mensen naar een EV is me een raadsel.

In Duitsland krijgt de particulier tot € 9000 "milieupremie" voor een BEV, in Belziek 0 €.

Duuuuwen.

In Nederland laden ~2/3 van de EV-eigenaars via hun zelfopgewekte stroom (zoveel mogelijk).

Citaat:
https://elaad.nl/nationaal-laadonder...-zonnepanelen/

Vooral de EV-rijders die thuis slim laden zijn hier erg enthousiast over. Zij laden thuis vooral op middels zelf opgewekte zonne-energie, of maken prijsbewust gebruik van het goedkopere nachttarief.

Een opvallend hoog aantal EV-rijders die thuisladen heeft zonnepanelen: 79%. Ter vergelijking: landelijk hebben zo’n 19% van de huishoudens zonnepanelen.

“Als straks de meeste stroom-contracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Dit effect zal waarschijnlijk van tijdelijke aard zijn. Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager zijn dan laden thuis. Maar ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd stijgen waardoor het kostenvoordeel ten opzichte van thuisladen wegvalt. Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2022 om 14:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 16:10   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fool proof of vertaald 100% idioten-zeker.
Kiesvee is genoeg vertaling.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 16:52   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Edwin legt de Arex roetdeeltjesmeter uit voor de leken, en waarom die gebruikt wordt bij de autokeuring.
https://www.youtube.com/watch?v=1co9qgsGrqY

Nog een instructievideo van die Arex 500:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=gqFOwiOcur8

Arex 500 Fijnstofmeter Instructie

10.12.2021 Instructie voor gebruik van de deeltjesteller van Arex

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2022 om 16:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 17:12   #74
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De specs en techniek van een roetdeeltjes teller:
(wat techniciteit is wel gevraagd)
(...)
Interessant.
2 collega's hebben die nieuwe test al ondergaan.
De ene met een Euro6 BMW 320d met ruim 200.000km op de teller. Hij vertelde me dat de waarde tijdens de meting gewoon op 0 bleef staan.
De andere met een Euro5 VW Caddy 2.0TDI met ik weet niet hoeveel maar alleszins veel km op de teller. Bij hem was de waarde 1. Dat zou dan 1000 deeltjes per cm³ moeten zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 17:37   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Interessant.
2 collega's hebben die nieuwe test al ondergaan.
De ene met een Euro6 BMW 320d met ruim 200.000km op de teller. Hij vertelde me dat de waarde tijdens de meting gewoon op 0 bleef staan.
De andere met een Euro5 VW Caddy 2.0TDI met ik weet niet hoeveel maar alleszins veel km op de teller. Bij hem was de waarde 1. Dat zou dan 1000 deeltjes per cm³ moeten zijn.
Wat die toch allemaal aan jou vertellen, in het keuringsstation waar ik ga zie ik nergens een bestuurder op die toestellen gluren. Ze worden direct verder gestuurd en moeten wachten achter de brug. Dat is zowat 20 meter verderop. (ik was 2 maal daar in de maand september)

Weet je nu al meer van je vraag vanwaar die pussie-watjes 1 miljoen deeltjes grens komt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In plaats van de gazetten kan je ook de site van de Vlaamse overheid raadplegen https://www.vlaanderen.be/departemen...lterfraude-aan

Dus je hebt je niet afgevraagd hoe die norm tot stand gekomen is?

Ik heb de vraag gesteld aan het departement mobiliteit. Ik zal zien of er een antwoord komt.
Nederland hanteert ook die pussie-grens heb ik begrepen uit wat ik citeerde, Edwin zegt het in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1co9qgsGrqY

vanaf hier: https://youtu.be/1co9qgsGrqY?t=46

en hier ook:
Citaat:
https://www.amt.nl/72284/zo-kun-je-g...deeltjesteller

Eerste publicatie op 28 mrt 2022 | Laatst gewijzigd op 29 mrt 2022

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet ‘Diffusion Charging’ (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.

Toekomstgericht met deeltjesteller

De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.

Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.

De deeltjesteller heeft de mogelijkheid om problemen op te lossen en geld te verdienen

Geld verdienen

Met de roet? en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.

De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2022 om 17:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:44   #76
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe duwen ze hier de mensen naar een EV is me een raadsel.

In Duitsland krijgt de particulier tot € 9000 "milieupremie" voor een BEV, in Belziek 0 €.

Duuuuwen.

In Nederland laden ~2/3 van de EV-eigenaars via hun zelfopgewekte stroom (zoveel mogelijk).
Hier loopt dat via de bedrijfswagens.
De fiscale regels duwen ons EV's als bedrijfswagen door de strot. Het verschil met andere voertuigen is te groot.

Het idee is dat die wagens enkele jaren later massaal op de tweedehandsmarkt zullen komen en zo het voertuigpark zullen elektrificeren.

Daar zijn toch bedenkingen bij:

Voor de meeste mensen met een bedrijfswagen kan een EV wel werken voor woon-werk verkeer en kortere verplaatsingen. Voor de langere verplaatsingen kan je dan je echte auto gebruiken.

Eind volgend jaar loopt het contract van mijn huidige bedrijfswagen af en zal ik wel een EV moeten nemen. Maar ik zal mijn huidige bedrijfswagen voor eigen gebruik overnemen en die kan ik voor de langere verplaatsingen gebruiken.

Maar er zijn ook massa's mensen die hun bedrijfswagen voor hun dagelijks werk nodig hebben en tot honderden km per dag afleggen.
En dat ligt moeilijker.
Het naburige bedrijf zit met dat probleem. Ik weet niet wat ze besloten hebben.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:53   #77
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat die toch allemaal aan jou vertellen, in het keuringsstation waar ik ga zie ik nergens een bestuurder op die toestellen gluren. Ze worden direct verder gestuurd en moeten wachten achter de brug. Dat is zowat 20 meter verderop. (ik was 2 maal daar in de maand september)
(...)
Ik kan ook maar meegeven wat zij me vertellen. Lijkt me ook niet meer dan redelijk dat je het resultaat van de meting mee kan bekijken.

We zullen zien. Over een kleine maand heb ik een afspraak voor keuring van onze Megane 1,5dci euro5 uit 2011 met een 150.000km op de teller.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 18:57   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Hier loopt dat via de bedrijfswagens.
De fiscale regels duwen ons EV's als bedrijfswagen door de strot. Het verschil met andere voertuigen is te groot.
Rare hier-overheid. Gatachterlijk.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 19:00   #79
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De meetinstrumenten zijn maar zo goed als de mensen die ze bedienen. (en/of programmeren)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fool proof of vertaald 100% idioten-zeker.
Is wel een gesofistikeerd toestel. Hoort eerder op een onderzoeksinstituut thuis waar een gespecialiseerde technieker zorgt voor het onderhoud en calibratie.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2022, 19:06   #80
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze duwen de mensen naar elektrische wagen in een tijd dat elektriciteit onbetaalbaar is geworden.....

Zoek de logica.....
Mensen immobiel maken he.
Overheid en gepriviligieerde meelopers zoevende met elektrische wagens of nog leuker, "thuiswerken" in de administratiebezigheid, en het betalende plebs met de velo in regen wind en kou.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be