Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2022, 05:26   #41
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De details liggen nog niet vast, maar het voorstel dat op tafel van de Vlaamse regering ligt, is best fors: vanaf 2027 zou het niet meer mogelijk zijn om een nieuwe wagen in te schrijven die een dieselmotor, benzinemotor of hybride motor heeft. Dat is een pak sneller dan de deadline die Europa vooropstelt, 2035, en sneller dan bijna alle landen. Enkel Noorwegen zou ons twee jaar voor zijn.

........

Dat is een perte totale van het volledige wagenpark dus.
Uw huidige wagen zal men niet meer overkopen want niemand mag vanaf 2030 nog een 2hands benzine, diesel of hybride, oldtimer inschrijven.
Hoewel ze tot 2035 of 2034 wel nog nieuw in het aanbod schijnen te blijven.

Wat met oldtimers na 2035?
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.14 jun. 2022

Wie nog dieselt of benzine, hybride heeft kan hem nog wat oprijden maar verkopen zo goed als onmogelijk.
https://www.demorgen.be/nieuws/vlaan....google.com%2F

Wat hiermee aan te vangen?
Einde 2026 dan nog rap een nieuwe Corvette V8 inschrijven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 05:56   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Aangezien elektrisch rijden binnenkort veel duurder zal zijn dan benzine rijden, is het begrijpelijk dat men elektrisch rijden wil verplichten, want zoniet gaat niemand nog spontaan elektrisch willen rijden

De mechanische KWHr uit benzine, als een liter benzine 2 Euro kost, is iets van een 50-60 centiemen. De KWHr elektrisch is nu al wat hoger.

Een elektrisch voertuig is dus duurder bij aankoop, en duurder bij gebruik, maar het voordeel is wel dat je er minder ver mee kan rijden en langer moet "tanken".

Kortom, het is vrij duidelijk dat men dat moet verplichten, want geen kat gaat het nog spontaan doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 06:04   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Tja WEF Davos agendapunt nr zoveel.
Nog meer verarming, falingen enz...
De CO² uitstoot MOET met 50 % zakken tegen 2030 en daarna naar 100% duurzaamheid om toch maar die 1,4 graden minder te behalen tegen 2100.
Ik moet zeggen dat ik dat ook allemaal niet snap. Het volstaat van genoeg volk te vermoorden, en je bereikt ook dat resultaat met veel minder ambras en zeverderij.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 07:13   #44
StV
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 16 december 2020
Berichten: 878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik dat ook allemaal niet snap. Het volstaat van genoeg volk te vermoorden, en je bereikt ook dat resultaat met veel minder ambras en zeverderij.
Zo extreem niet patrickve
Maar misschien is men daar ook wel subtiel mee bezig ?
Ik ben er alleszins zeker van dat dit ook wel passeerde als een agendapunt

Nu, als men echt denkt dat een greenhouse gas, dat amper 0,04% (!) uitmaakt van de atmosfeer, zo’n groot effect heeft op het klimaat dan zijn kerncentrales toch simpelweg de oplossing.
0 % CO2 uitstoot en we kunnen onze welvaart behouden in plaats van ons allemaal in de armoede en miserie te storten.

Laatst gewijzigd door StV : 7 oktober 2022 om 07:14.
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 07:14   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Tja WEF Davos agendapunt nr zoveel.
Nog meer verarming, falingen enz...
De CO² uitstoot MOET met 50 % zakken tegen 2030 en daarna naar 100% duurzaamheid om toch maar die 1,4 graden minder te behalen tegen 2100.

Verbrandingsmotoren: gedaan ermee en al wat erbij komt kijken.

Energieprijzen zo hoog zodanig dat er 50% minder verbruik is.

Middenstand en de vervuilende economie worden hierdoor ook verder kapot gemaakt zodanig dat er uiteindelijk en voornamelijk nog enkel de grote duurzame spelers overblijven (WEF partners)

Veestapel met 50% verminderen (minder methaan, stikstof en CO²) zodat er een voedselschaarste gecreëerd wordt van zwaar milieu belastende producten zoals vlees dewelke dan zeer duur worden en het eten van goedkope insecten zal bevorderen.
Deze zullen op hun beurt dan weer gekweekt worden in insectenfarms die geen belasting zijn op het milieu en duurzaam zijn.

enz...

Alles moet kapot en iedereen zal diep in de schulden geraken, echter geen probleem want de overheid zal uw schulden wel overnemen maar bezittingen ben je kwijt...
De eco-fascisten / klimaat extremisten / psychopaten zijn goed op weg met hun agenda en stap voor stap begint de bevolking zich te roeren maar ook hier, geen probleem...
Want ondertussen is het voldoende om een "crisis" uit te roepen om iedereen op te sluiten in hun eigen (voorlopig toch nog) huis en de politie is gretig bereid om er op los te kloppen wanneer daar bevel toe wordt gegeven door hogerhand zoals we in de vorige 2 jaar gezien hebben.
De co2 in de atmosfeer bedraagt 430 partikels per miljoen.
96% daarvan komt van de natuur.
Dus als men alle menselijke co2 schrapt zal men hooguit een tiental minder partikels hebben.

Dat maakt echt totaal geen verschil.

Nu niet en nooit niet
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 08:19   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Autoverkoop in België op laagste niveau in 40 jaar.

Net goed. Je bent gek om nu nog een nieuwe te kopen.
https://www.hln.be/mobiliteit/autove...jaar~a1d0c2e8/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 08:33   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Zo extreem niet patrickve
Maar misschien is men daar ook wel subtiel mee bezig ?
Ik ben er alleszins zeker van dat dit ook wel passeerde als een agendapunt
Maar dat is heel serieus he. Als we op de westerlingen na gans de wereld uitroeien, dan moeten we eigenlijk geen klimaatsprobleem meer oplossen.

Bovendien zullen we zelf ook wel gedecimeerd worden tijdens die uitroeiingscampagne, dus is dat nog extra marge. Dat is een beetje de samenvatting van mijn politiek concept voor de nabije toekomst, en het is in het kader van dat oplossings-gericht denken dat men vele van mijn bijdragen moet beschouwen.

Soms kunnen dingen eenvoudig zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 08:34   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Nu, als men echt denkt dat een greenhouse gas, dat amper 0,04% (!) uitmaakt van de atmosfeer, zo’n groot effect heeft op het klimaat dan zijn kerncentrales toch simpelweg de oplossing.
Ja.

Citaat:
0 % CO2 uitstoot en we kunnen onze welvaart behouden in plaats van ons allemaal in de armoede en miserie te storten.
Voila.

En elektrisch rijden WAS een oplossing in het kader van overvloedige CO2 vrije elektriciteit. Eens men daar gaat op "besparen" is "elektrisch rijden" idioot als concept natuurlijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 12:13   #49
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.320
Standaard

Wat ben je nog met een uit de kluiten gewassen wagen die in de meeste gevallen een regelrechte aanslag is op uw rekening?

Achter elke hoek en kant staat de Politie met scanners om de in sommige gevallen 'overdreven snelheden' met te detecteren en u snel een boete in uw nek te draaien. (kassa*kassa?)

Stel u koopt zo een uit de kluiten gewassen wagen omdat u die graag ziet of gewoon om de buren met te overdonderen.

Beseft u dan goed dat die wagen nooit tot zijn recht zal komen op onze wegen.

Verloren geld?

De topwagen constructeurs zullen het niet graag horen/lezen.

p.s.

In een zone waar de 50km/u van toepassing is moet ik met mijn wagen ('gewone' A3 ) echt niet gaan optrekken/rustig het gaspedaal beroeren dus want anders zal er een boete aan vasthangen denk ik.

En ik had mijn zinnen gezet op:



Ik zal het maar vergeten dus...

Snelle fiets kopen dan maar?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 oktober 2022 om 12:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 12:27   #50
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Einde 2026 dan nog rap een nieuwe Corvette V8 inschrijven ?
Teller Corvette C8 verandert na motor inrijden

Ik heb eens ergens gelezen dat die zwaar zijn om met te rijden, zoals een tank bijna.

Of daar wat van waar was?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 12:45   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Langzaam einde dieseltijdperk.

Voorbeeld - ooit dieselland bij uitstek Frankrijk - amper 2 laatste jaren evolutie nieuwe inschrijvingen in beeld:





Andere ooit typische diesellanden in Europa ~ idem

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 13:40   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Langzaam einde dieseltijdperk.

Voorbeeld - ooit dieselland bij uitstek Frankrijk - amper 2 laatste jaren evolutie nieuwe inschrijvingen in beeld:





Andere ooit typische diesellanden in Europa ~ idem
Deze tabel valt me wat tegen Micele.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 13:42   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Eind augustus 2021 reden er in ons land in totaal 40.851 elektrische personenwagens rond (bron: Statbel). Gedeeld door een totaal aantal van 5,93 miljoen auto's levert dat een verhouding op van één op 145 oftewel 0,7%.23 dec. 2021
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 18:48   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Langzaam einde dieseltijdperk.

Voorbeeld - ooit dieselland bij uitstek Frankrijk - amper 2 laatste jaren evolutie nieuwe inschrijvingen in beeld:
Geen wonder. Van premies bij aankoop omdat ze minder CO2 uitstoten, naar verbod om de meeste steden binnen te komen.

Tweedehandse dieselwagens zijn tegenwoordig goedkoper dan identieke wagens met een benzine motor.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 19:08   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geen wonder. Van premies bij aankoop omdat ze minder CO2 uitstoten, naar verbod om de meeste steden binnen te komen.

Tweedehandse dieselwagens zijn tegenwoordig goedkoper dan identieke wagens met een benzine motor.
Mijn vorige post gaat wel veel meer over inschrijvingen van heel recente en splinternieuwe dieselwagens.

Maar je moogt me altijd een LEZ tonen waar dieselwagens met euronorm 6d-Temp (sinds 2018) en Euronorm 6d-full niet binnenmogen, ook in afzienbare tijd.

Die ken ik echt nog niet.

Dat tweedehandse diesels goedkoper zijn is al een 6-tal jaar. (dieselgate was september 2015)

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 19:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 19:36   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn vorige post gaat wel veel meer over inschrijvingen van heel recente en splinternieuwe dieselwagens.
In Grenoble spreekt men ervan om vanaf 2025 enkel "critair 1" binnen te laten. Voorlopig mogen er dan nog critair 1 en 2 binnen, en is critair 1 enkel voor professionele voertuigen geldig. Het is niet de enige stad waar zo iets zijn weg vindt.

https://www.certificat-air.gouv.fr/

Wat personenwagens betreft, is critair 1 beperkt tot BENZINE wagens euro 5 en 6.

Diesel wagens euro 5 en 6 zijn critair 2 evenals benzine euro 4.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 oktober 2022 om 19:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 20:39   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In Grenoble spreekt men ervan om vanaf 2025 enkel "critair 1" binnen te laten. Voorlopig mogen er dan nog critair 1 en 2 binnen, en is critair 1 enkel voor professionele voertuigen geldig. Het is niet de enige stad waar zo iets zijn weg vindt.

https://www.certificat-air.gouv.fr/

Wat personenwagens betreft, is critair 1 beperkt tot BENZINE wagens euro 5 en 6.

Diesel wagens euro 5 en 6 zijn critair 2 evenals benzine euro 4.
OK.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 22:40   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De betrouwbare diesel met handbak gaat er uit of het is voor goedkope export naar Polen en dergelijke.
Onze kids die al niet zo bijdehands zijn wat dat betreft kiezen dan liever een enge benzine versleten auto met automaat die ook kapot gaat.

Tja....propaganda treft de mindere harder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 07:56   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Een dieselpersonenwagen heeft nog nooit enige zin gehad. In Brazilië zelfs verboden.

Bijna de hele wereld bewijst het vele decennia.

Bijna de hele wereld liet zich nooit vangen aan de leugen "clean diesel".

In Europa konden ze de leugen nog lang rechthouden door lobbywerk, en dan nog de fabel over mindere CO2-uitstoot, die later door serieuze levenscyclusstudies doorprikt werd.

https://multinationales.org/fr/actua...candale-d-etat

https://www.huffingtonpost.fr/actual...ans_15976.html

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2022 om 08:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 08:13   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een dieselpersonenwagen heeft nog nooit enige zin gehad. In Brazilië zelfs verboden.

Bijna de hele wereld bewijst het vele decennia.

Bijna de hele wereld liet zich nooit vangen aan de leugen "clean diesel".

In Europa konden ze de leugen nog lang rechthouden door lobbywerk, en dan nog de fabel over mindere CO2-uitstoot, die later door serieuze levenscyclusstudies doorprikt werd.

https://multinationales.org/fr/actua...candale-d-etat

https://www.huffingtonpost.fr/actual...ans_15976.html
Komt er dus op neer dat al die milieu regels rondom de filters euro nr 1 tot en met 6 en 7 feitelijk zever in pakjes is gebleken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be