Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2022, 09:51   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Geen fake news.

Huidig tarief: 60c/kwh. Gemiddeld verbruik 20 kwh/100 km. Kost per 100 km = 12 €
Benzine: 1.7€/l. Gemiddeld verbruik: 7l/100 km. Kost per 100 km = 11.9 €

Voor een bedrijfswagen is het dus nog net iets beter vanwege de fiscaliteit. Voor een particulier niet.
Dat is thuis laden?

1,7€ voor benzine E10 is wellicht de allergoedkoopste, die vind je niet overal.

De goedkoopste die ik ken en waar ik soms passeer en dan tank is deze:
Gabriëls, Opglabbeek langs de drukke N76. (tijdens piekuren is het aanschuiven)
Citaat:
Brandstoffen
Super 95 (E10)
1,769 €/L
11/10/22

Super 98 (E5)
2,049 €/L
11/10/22

Diesel (B7)
2,129 €/L
11/10/22

AdBlue
1,799 €/L
01/10/22 Gabriëls

https://carbu.com/belgie/index.php/s...eek/3660/19807
Met de BMW tank ik overigens E5 benzine aan € 2,05 ondertussen, is 6 cent opgeslagen. Verbruik 8,5 l/100 km eco gereden.

Met de Skoda dus aan € 1,77. Eco gereden wel aan 6 liter/100 km.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 10:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:06   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Geen fake news.

Huidig tarief: 60c/kwh. Gemiddeld verbruik 20 kwh/100 km. Kost per 100 km = 12 €
Benzine: 1.7€/l. Gemiddeld verbruik: 7l/100 km. Kost per 100 km = 11.9 €

Voor een bedrijfswagen is het dus nog net iets beter vanwege de fiscaliteit. Voor een particulier niet.
Voila. EV zijn een goed idee als men goeiekope stroom in overvloed heeft (wat ook een goed idee is). Maar de Groene Zottigheid wil stroom schaars en duur maken. Dat maakt het EV idee dan een slecht gedacht.

Let op, ik ben in de grond een voorstander van EV, maar dan in het kader van een maatschappij die veel en goeiekope stroom maakt. Als men elektriciteit gaat beknotten, dan moet men EV laten vallen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:15   #23
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is thuis laden?

1,7€ voor benzine E10 is wellicht de allergoedkoopste, die vind je niet overal.

De goedkoopste die ik ken en waar ik soms passeer en dan tank is deze:
Gabriëls, Opglabbeek langs de drukke N76. (tijdens piekuren is het aanschuiven)

Met de BMW tank ik overigens E5 benzine aan € 2,05 ondertussen, is 6 cent opgeslagen. Verbruik 8,5 l/100 km eco gereden.

Met de Skoda dus aan € 1,77. Eco gereden wel aan 6 liter/100 km.
Ja dat is thuisladen. Ik ben overigens nogal conservatief geweest met 0,6€ per kwh. De laatste tijd het nieuws niet gevolgd misschien? De elektriciteitsprijzen zijn nogal gestegen in dit land.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 oktober 2022 om 10:16.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:24   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ja dat is thuisladen. Ik ben overigens nogal conservatief geweest met 0,6€ per kwh. De laatste tijd het nieuws niet gevolgd misschien? De elektriciteitsprijzen zijn nogal gestegen in dit land.
Die volg ik continu, maar niet iedereen heeft relatief gunstige tarieven.

Persoonlijk betalen we wslk 0,7 € /kWh pas vanaf november (geschatte prijs Ecopower), voorlopig nog altijd 0,25 €/kWh.

Zolang het (pervers) systeem dat de electriciteitsprijs gekoppeld blijft aan de uitzonderlijk dure gasprijs zal dat aanhouden.
Geen idee of Europa daar iets aan gaat veranderen?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:32   #25
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die volg ik continu, maar niet iedereen heeft relatief gunstige tarieven.

Persoonlijk betalen we wslk 0,7 € /kWh pas vanaf november (geschatte prijs Ecopower), voorlopig nog altijd 0,25 €/kWh.

Zolang het (pervers) systeem dat de electriciteitsprijs gekoppeld blijft aan de uitzonderlijk dure gasprijs zal dat aanhouden.
Geen idee of Europa daar iets aan gaat veranderen?
Dus vanaf november rij je duurder met een Tesla dan met een Skoda. Tot daar het voordeel van elektrisch rijden. Als particulier houdt dat geen steek meer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:34   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila. EV zijn een goed idee als men goeiekope stroom in overvloed heeft (wat ook een goed idee is). Maar de Groene Zottigheid wil stroom schaars en duur maken. Dat maakt het EV idee dan een slecht gedacht.

Let op, ik ben in de grond een voorstander van EV, maar dan in het kader van een maatschappij die veel en goeiekope stroom maakt. Als men elektriciteit gaat beknotten, dan moet men EV laten vallen he.
Electriciteit is een basisbehoefte voor iedereen, natuurlijk ook voor gezinnen die geen eigen wagen nodig hebben.

De EV-verkoop stijgt nog altijd enorm, meer kunnen ze er niet maken:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=266615

En de Chinese merken maken al volop hun intrede op de EU-markt (ze hebben wel een beetje pech met die elec-prijzen)

Dus ik denk dat de Europese politiek helemaal geen actie gaat ondernemen en dat de producenten van goedkope stroom nog altijd woekerwinsten blijven maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:40   #27
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electriciteit is een basisbehoefte voor iedereen, natuurlijk ook voor gezinnen die geen eigen wagen nodig hebben.

De EV-verkoop stijgt nog altijd enorm, meer kunnen ze er niet maken:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=266615

En de Chinese merken maken al volop hun intrede op de EU-markt.

Dus ik denk dat de Europese politiek helemaal geen actie gaat ondernemen en dat de producenten van goedkope stroom nog altijd woekerwinsten blijven maken.
Dat is het punt niet. Het punt is dat men in Europa geen goedkope en overvloedige stroom wil maken. Ergo, de prijs zal altijd hoog zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 10:46   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus vanaf november rij je duurder met een Tesla dan met een Skoda. Tot daar het voordeel van elektrisch rijden. Als particulier houdt dat geen steek meer.
Het zal hopelijk tijdelijk zijn.

Teslas kunnen dan zelfs nog laden aan minder dure (snelle)laadpalen neem ik aan.

Ik denk aan 0,57 €/kWh ondertussen, hangt af welk land en regio.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 11:32   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wel, niemand weet wat de toekomst brengt, maar nu veel geld uitgeven voor iets elektrisch met in het achterhoofd dat de vraag naar elektriciteit gaat stijgen en het aanbod dalen is gewaagd.
en je moet veel en veel te lang wachten.

Voor iemand die zijn EV 100 % kan afschrijven is dat iets anders maar voor een particulier...

Moest ik nu vandaag een andere auto moeten kopen is het terug een naftje.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 11:35   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die volg ik continu, maar niet iedereen heeft relatief gunstige tarieven.

Persoonlijk betalen we wslk 0,7 € /kWh pas vanaf november (geschatte prijs Ecopower), voorlopig nog altijd 0,25 €/kWh.

Zolang het (pervers) systeem dat de electriciteitsprijs gekoppeld blijft aan de uitzonderlijk dure gasprijs zal dat aanhouden.
Geen idee of Europa daar iets aan gaat veranderen?
nee want de groenen hebben daar hemel en aarde voor bewogen zodat ze hun alternatieve brol centrales gefinancierd kunnen krijgen. Stel dat de gasprijs terug normaliseert, dan brengen al die dure windmolens en allerhande krachtcentrales niet genoeg meer op.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 12:32   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De producenten van groene stroom leggen er het bijltje bij neer omdat hun groene stroom onbetaalbaar begint te worden.
Zonnepanelen fabrieken trappen het af of stoppen.
Batterijen fabrieken trappen het af of stoppen er mee.
Enz.

Enkel de windmolens en panelen die er lagen liggen nu te verslijten.

In principe zouden ze vervangen moeten worden.

T'is fini met d'en electriek en de economie.

https://www.retaildetail.be › food
HAK legt productie stil door energieprijzen - RetailDetail BE

https://www.hln.be › economie › sio...
Sioen legt deel fabriek in Moeskroen twee weken stil ...

https://m.gva.be › cnt › dmf202209...
Belgische baksteenfabriek legt productie deels stil door ...

Enz...

En die liggen met 10000 m2 zonnepanelen op hun dak eh.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 oktober 2022 om 12:38.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 12:46   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electriciteit is een basisbehoefte voor iedereen, natuurlijk ook voor gezinnen die geen eigen wagen nodig hebben.
Het is zoals vlees he. Men zegt dat het een basis behoefte is, maar je mag er niet te veel meer van hebben. We moeten consuminderen met stroom. We gaan binnenkort maar half zoveel stroom hebben als we destijds hadden, als de ingezette politiek het haalt: geen fossiel en geen nucleair meer.

Welnu, in zo een algemene desindustrialiserings en deconsumptie context (waarop gans de Europese groen geinspireerde politiek is gebaseerd) gaat er uiteraard ook veel minder stroom zijn.

EV rijden is dan goed, maar wel met een trottinet of een fiets. Geen auto.

We zouden daarvoor MEER en goeiekopere stroom moeten hebben, niet minder.

Neem de Duitse stroombevoorrading (het model van Europa), en neem daar alles wat fossiel is uit weg. DAT is waar we heen gaan. Een vermindering met 60%. Ja, 't zal een beetje stijgen, en totaal wispelturig worden. Als ik dus zeg "de helft" dan is dat een beetje optimistisch natuurlijk.

We gaan naar een maatschappij met zo goed als geen stroom meer, en dus ook geen industrie die met zware machines en zo werkt. In zo een omgeving is zich verplaatsen met een ding zoals een auto natuurlijk uitzonderlijk, en zeker niet met die heel schaarse stroom. Blijf dan op naft rijden, voor die heel weinige verplaatsingen die nog met een auto kunnen he.

Wat we nu meemaken met de knip op het Russisch gas is gewoon een voorsmaakje van de energetische politiek van Europa voor de jaren 30 he.

Dus vergeet alles wat MEER stroom gaat gebruiken. We moeten al halveren van wat we tegenwoordig gebruiken. En dat, in de veronderstelling dat er enorm veel windmolens en zo BIJKOMEN.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 oktober 2022 om 12:47.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 12:49   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
nee want de groenen hebben daar hemel en aarde voor bewogen zodat ze hun alternatieve brol centrales gefinancierd kunnen krijgen. Stel dat de gasprijs terug normaliseert, dan brengen al die dure windmolens en allerhande krachtcentrales niet genoeg meer op.
Inderdaad, we zitten gewoon op de lijn van de EU richtlijnen, maar met dat sluiten van die gaspijpen lichten we een beetje rapper de sluier op.

Half zoveel stroom binnen 10 jaar als we nu nog heel veel hernieuwbaar plaatsen. Let wel, stroom als het waait of de zon schijnt. Niet gans de tijd he.

Goed genoeg om aan bio landbouw met paard en zo te doen, en om te "telewerken". Meer niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 12:50   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
T'is fini met d'en electriek en de economie.
Voila, dat vat de Groene politiek helemaal samen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 12:56   #35
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het zal hopelijk tijdelijk zijn.

Teslas kunnen dan zelfs nog laden aan minder dure (snelle)laadpalen neem ik aan.

Ik denk aan 0,57 €/kWh ondertussen, hangt af welk land en regio.
Tijdelijk? Hoe zie je dat in een markt waar de vraag stijgt en het aanbod daalt?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 13:04   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tijdelijk? Hoe zie je dat in een markt waar de vraag stijgt en het aanbod daalt?
De vraag stijgt?

Het stroomverbruik heeft nog altijd dalende tendens sinds 2007-2008:

https://de.statista.com/statistik/da...g,Netzverluste.

Andere europese landen zullen amper verschillen.

België: https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit

Noorwegen - met ~20% BEV-wagenpark - zal wslk een van de weinige uitzonderingen zijn, maar die hebben sowieso elk jaar overschot en blijven netto exporteur:
Citaat:
Met de toenemende verspreiding van elektrische auto's zal ook de vraag naar elektriciteit dienovereenkomstig toenemen. Noorwegen biedt hier een eerste glimp van, waar batterijvoertuigen nu goed zijn voor ongeveer 80 procent van de nieuwe registraties en 20 procent van het wagenpark. Samen verhogen ze de Noorse consumptie echter slechts met 1,4 procent, schrijft de analist, dat ook niet al te verontrustend klinkt. Noorwegen heeft echter nog een andere specialiteit, namelijk koud klimaat en veel elektrische verwarming en industrie. Dit resulteert in een over het algemeen zeer hoge vermogensbehoefte, waarbij de 20 procent elektrische auto's navenant klein lijkt.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=266562
IEA voorspelt dat 2023 de vraag sterk daalt: Europa, grafiek/percentage, vierde van links)


uit https://iea.blob.core.windows.net/as...t-July2022.pdf page 14

Aanbod daalt?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 13:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 13:29   #37
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De vraag stijgt?

Het stroomverbruik heeft nog altijd dalende tendens sinds 2007-2008:

https://de.statista.com/statistik/da...g,Netzverluste.

Andere europese landen zullen amper verschillen.

België: https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit

Noorwegen - met ~20% BEV-wagenpark - zal wslk een van de weinige uitzonderingen zijn, maar die hebben sowieso elk jaar overschot en blijven netto exporteur:
Ja, de vraag gaat stijgen. We moeten immers allemaal elektrisch gaan rijden en we moeten ons immers allemaal met elektriciteit gaan verwarmen. Ondertussen wordt het aanbod drastisch teruggebracht door de kerncentrales te sluiten. Aangezien we met ons allen zowat 85 miljard km rijden op een jaar, zal dat een kleine 20 twh per jaar extra betekenen om allemaal elektrisch te rijden. Dat is 25 procent van wat me momenteel verbruiken dat er bij komt.

In Vlaanderen alleen verbruiken we ongeveer 25 twh per jaar aan gas voor de huishoudens. Stel nu dat we dit vervangen door warmtepompen met een COP van 3 dan mogen we ook daar rekenen op een meerverbruik van 8 twh per jaar. Reken daar dan nog eens Wallonie en Brussel bij...

Aan de aanbodzijde willen we de kerncentrales wegdoen, ofwel een produktie van 45 twh per jaar.

Dus ja, een stijging van de vraag met zowat 35 twh en een daling van het aanbod met zowat 45 twh. En de prijzen gaan dalen?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 oktober 2022 om 13:31.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 13:39   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ja, de vraag gaat stijgen. We moeten immers allemaal elektrisch gaan rijden en we moeten ons immers allemaal met elektriciteit gaan verwarmen. Ondertussen wordt het aanbod drastisch teruggebracht door de kerncentrales te sluiten. Aangezien we met ons allen zowat 85 miljard km rijden op een jaar, zal dat een kleine 20 twh per jaar extra betekenen om allemaal elektrisch te rijden. Dat is 25 procent van wat me momenteel verbruiken dat er bij komt.
Maar er gaat heel wat in de plaats komen, tegen 2025-2026 al, of net nog voor Belgie een niet-verwaarloosbaar EV-wagenpark heeft. Of volg je het nieuws niet over dat windmolenpark in de Noordzee?

Met dat verbruik van EV zal het zo een vaart niet lopen, bovendien weet je niet hoeveel kms er nog gereden gaat worden.

Ik schat dat warmtepompen ongeveer evenveel nodig gaan hebben, we kennen ook het klimaat niet de volgende decennia.

BloombergNEF deed een schatting tegen 2040:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=266562

Duitsland schatte reeds 2,22 TWh per miljoen BEV (wel oude data 2019), stel dat de Belg jaarijks evenveel gaat rijden dan de Duitser is dat ~13 TWh voor een kleine 6 miljoen personenwagens.

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...stromverbrauch
Das Bundesumweltministerium schätzte 2020 den zusätzlichen Strombedarf durch eine komplette Elektrifizierung der 45 Millionen Pkw in Deutschland auf 100 TWh pro Jahr, was rund einem Sechstel der zu dieser Zeit verbrauchten Strommenge in Deutschland entspricht.[251]

Het Bondsministerie voor Milieu schatte de extra elektriciteitsbehoefte in 2020 als gevolg van de volledige elektrificatie van de 45 miljoen auto's in Duitsland op 100 TWh per jaar, wat overeenkomt met ongeveer een zesde van de hoeveelheid elektriciteit die destijds in Duitsland werd verbruikt .[251]
Ik ken natuurlijk de details niet. Ik schat wel dat BEV nog 30% zuiniger kunnen worden tov 2019.

Het is dus glazen bol blijven kijken, zoals in het lange verleden ook, heeft weinig zin.
Niet-gebruikte BEV zullen ook opslag/buffer-diensten kunnen leveren voor het stroomnet als ze aan de V2G-kabel hangen.

Citaat:
Batterijen van de elektrische auto's als buffer

Positieve effecten in het elektriciteitsnet zouden ook optreden als elektrische auto's in een intelligent elektriciteitsnet hun batterijen niet zouden opladen op momenten dat de stroomvraag hoog is en moet worden gedekt door het inschakelen van piekbelastingcentrales (meestal gas), maar soms wanneer er een overschot aan regeneratief opgewekte elektriciteit beschikbaar is. Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat door de bestaande CO2-handel bij stroomopwekking de vraag naar aandrijfenergie als een nieuwe stroomvraag in het elektriciteitsnet verschijnt - zonder dat hiervoor meer certificaten worden toegekend. Met het toenemend aantal e-voertuigen zal de druk op de elektriciteitsmarkt in de toekomst toenemen. Dit is echter alleen relevant voor grotere aantallen voertuigen. Het Öko-Institut in Freiburg heeft hierover in het kader van het meerjarige project OPTUM 2011 een eindrapport opgesteld in opdracht van het federale ministerie van Milieu.[255][256]

Het concept "Vehicle to Grid" zorgt ervoor dat de energieopslag in elektrische en hybride auto's wordt gebruikt als bufferopslag voor het openbare elektriciteitsnet. Omdat elektrische auto's meer parkeren dan ze rijden en meestal kunnen worden aangesloten op een laadstation, zou het mogelijk zijn om fluctuaties in de opwekking van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op te vangen of piekbelastingen te compenseren. Nissan met Nissan met Leaf-to-Home in Japan en het bedrijf e8energy met hun DIVA-systeem in Duitsland[257][258] bieden al dergelijke systemen aan voor integratie in een accu-opslagsysteem voor thuisgebruik. Deze manier van werken verhoogt echter de batterijslijtage, wat zou moeten worden gecompenseerd met een uitgebreidere externe controle door een energiedienstverlener of netwerkoperator met een bijbehorend factureringsmodel. Om de totale buffercapaciteit van alle Duitse pompaccumulatiecentrales (ongeveer 37,7 GWh) te bereiken, zouden ongeveer 3,77 miljoen elektrische voertuigen tegelijkertijd 10 kWh van hun batterijcapaciteit moeten bijdragen.[Noot 1] Dit komt overeen met de 15 kWh per 100 km gegeven boven ca. 65 km actieradius. Een omschakeling van de gehele Duitse autopopulatie van ca. 42 miljoen auto's[259] naar elektrische auto's zou deze buffercapaciteit opleveren als elk voertuig gemiddeld slechts 1 kWh (overeenkomend met een actieradius van 6,5 km) als buffer in het netwerk levert .

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 14:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 16:41   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ja, de vraag gaat stijgen. We moeten immers allemaal elektrisch gaan rijden en we moeten ons immers allemaal met elektriciteit gaan verwarmen. Ondertussen wordt het aanbod drastisch teruggebracht door de kerncentrales te sluiten. Aangezien we met ons allen zowat 85 miljard km rijden op een jaar, zal dat een kleine 20 twh per jaar extra betekenen om allemaal elektrisch te rijden. Dat is 25 procent van wat me momenteel verbruiken dat er bij komt.

In Vlaanderen alleen verbruiken we ongeveer 25 twh per jaar aan gas voor de huishoudens. Stel nu dat we dit vervangen door warmtepompen met een COP van 3 dan mogen we ook daar rekenen op een meerverbruik van 8 twh per jaar. Reken daar dan nog eens Wallonie en Brussel bij...

Aan de aanbodzijde willen we de kerncentrales wegdoen, ofwel een produktie van 45 twh per jaar.

Dus ja, een stijging van de vraag met zowat 35 twh en een daling van het aanbod met zowat 45 twh. En de prijzen gaan dalen?
En bovendien moet fossiel ook weg. Onder mondiale klimaatsdruk gaat men sterk het verbruik van fossiele brandstoffen voor elektriciteit verminderen.

Zonder kernenergie en zonder of heel weinig gas en steenkool voor stroom, kan het aanbod niet anders dan ongeveer halveren (als we nog veel hernieuwbaar bijzetten), en totaal onbetrouwbaar worden: je hebt dan stroom als er is, en gene als er gene stroom is.

Het heeft trouwens geen enkele zin om naft wagens uit te rangeren als fossiel gebruikt wordt voor ellentriek.

Kortom, in Duitsland wordt dat een daling met 60% van het aanbod aan stroom, en tevens een totaal fluctuerend aanbod. In andere landen gaat die daling veel straffer zijn. Maar dat gaat wel voor een stukje gecompenseerd worden door hernieuwbaar bij te plaatsen .... alleen hebben we ondertussen de stroom niet meer om dat te doen...

Het tijdperk waar er stroom was als je dat wilde, is gewoon voorbij. Stroom ga je nu voornamelijk hebben in de zomer overdag, en in de winter als het waait op zee. En veel minder.

Het Groene Plan waar 20 jaar hard aan gewerkt is, en waar de jeugd op school door geindoctrineerd werd, onvouwt zich een klein beetje sneller door het Russische conflictje, maar we zien hoe de toekomst eruit ziet he op energetisch vlak.

Daar passen geen EV in. Daar past ook geen industrie in trouwens.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 oktober 2022 om 16:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 17:02   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar er gaat heel wat in de plaats komen, tegen 2025-2026 al, of net nog voor Belgie een niet-verwaarloosbaar EV-wagenpark heeft. Of volg je het nieuws niet over dat windmolenpark in de Noordzee?
Je begrijpt toch dat dat in het allerbeste geval voor ongeveer de helft van het huidige stroomgebruik zal kunnen voorzien, en dan nog zonder enige standvastheid ?



In 2020 zag het er zo uit.

We doen nucleair en gas weg. Dus 39.1% weg en 34.4% weg. In totaal dus 73.5 % weg. Blijft over: 26.5%.

Als we ons hernieuwbaar VERDUBBELEN, zitten we dus aan de helft van wat we in 2020 hadden.

Maar dat is natuurlijk niet waar. Want als we enkel maar hernieuwbaar hebben, gaat dat het rendement niet hebben dat je op dat plotje ziet, natuurlijk, omdat dat 100% van de productie heeft. Terwijl een puur hernieuwbaar netwerk zonder stockage uiteraard niet bijgeregeld wordt, en soms veel verspilt want niet genoeg afname. Nu hernieuwbaar maar 26.5% uitmaakt, is de volle productie meegerekend. Maar eens het 100% van het aanbod zal zijn, binnen 5 of 10 jaar, gaat er veel verloren gaan (en gaan we veel momenten zonder stroom zitten).

Kortom, als we zonder fossiel en zonder nucleair zitten binnen 5 of 10 jaar, dan gaan we niet eens half onze huidige stroomvoorziening hebben.

Enkel als we enorm veel bijbouwen gaan we de helft hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be