![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() “Natuurlijk willen de mensen geen oorlog. Maar het zijn tenslotte de leiders van het land die het beleid bepalen, en het is altijd een simpele zaak om de mensen mee te slepen, of het nu een democratie, een fascistische dictatuur of een parlement is, of een communistische dictatuur. Stem of geen stem, het volk kan altijd op bevel van de leiders worden gemanipuleerd. Dat is gemakkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is ze te vertellen dat ze worden aangevallen, en de pacifisten aan te klagen wegens gebrek aan patriottisme, die het land aan groter gevaar blootstellen.” [Rijksmaarschalk Herman Göring in 1946 tijdens de processen van Neurenberg]
Clare Daly op 5 oktober 2022 in EU parlement: Mijnheer de Voorzitter, de oorlog in Oekraïne escaleert snel in een bredere verschrikking. En voor zover ik kan zien, doet vrijwel niemand in deze zaal iets om dit te voorkomen. In feite lijken de meeste mensen af ??te komen van het feit dat het escaleert. En op dit precieze moment worden natuurlijk, zoals gewoonlijk, de stemmen die de haast naar oorlog uitdagen aangevallen en tot zwijgen gebracht, besmeurd als verraders, trawanten, Poetin-poppen, Kremlin-handlangers, Russische agenten. Eerlijk gezegd is het zielig. En ik maak de vergelijking niet lichtvaardig, maar de grofheid en het cynisme van deze uitlatingen van de reguliere EU-partijen had net zo goed geschreven kunnen zijn door Hermann Göring, die berucht zei dat hoewel mensen nooit oorlog willen, ze tot oorlog kunnen worden gebracht met bedreigingen en laster. Hij zei dat je ze alleen maar hoeft te vertellen dat ze worden aangevallen, de pacifisten aan de kaak te stellen wegens gebrek aan patriottisme en hun land aan gevaar bloot te stellen – het werkt in alle opzichten hetzelfde. Waar hij leidde, volgt u. Dit Parlement zou zich moeten schamen voor dit debat. Woorden worden verdraaid, betekenissen worden ondermijnd en de waarheid wordt op zijn kop gezet. Het is niet anti-Europees, het is niet anti-Oekraïens, het is niet pro-Russisch: het is gezond verstand. De arbeidersklasse van Europa heeft niets te winnen bij deze oorlog en alles te verliezen. En ik vind het lachwekkend dat degenen die om wapens roepen naar Oekraïne nooit om wapens vragen voor het volk van Jemen. In tegenstelling tot jou ben ik tegen elke oorlog. Ik wil dat het stopt. Ik verontschuldig me daar niet voor. En ik ga er ook niet voor worden veroordeeld en geëtiketteerd. ----- Clare Daly (° Ierland, 1968) is één van de weinigen die zich openlijk uitspreekt over het conflict in Oekraïne en aandringt op vredesonderhandelingen ipv Oekraïne ongelimiteerd te bewapenen. Daly is Europarlementslid voor de Ierse linkse politieke partij Independents 4 Change, onderdeel van The Left in the European Parliament – ??GUE/NGL.
![]() |
#2 |
|
![]() oh de ironie
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Dus we moeten de Russen ongebreideld aan gebiedsuitbreiding laten doen?
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk gevaar loopt Rusland dan? Waar moet Rusland voor vrezen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is 1 simpele oplossing: Rusland trekt zich terug.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() De desinformatie dient om mensen niet te laten protesteren tegen de oorlog. Daarom wordt de tegenpartij zoveel mogelijk ontmenselijkt (nazies tegen orks) en verweten moreel inferieur te zijn. Wie oorlog wil maakt er een kwestie van goed tegen slecht van. Het is ook een manier om de eigen misdaden niet onder ogen te moeten zien: "Wij moorden omdat we goed zijn". Na een paar eeuwen dominantie is deze houding gemeengoed geworden in het westen. Nu is het tegen Russen, vroeger tegen Joden en vele anderen. Niet steeds zo openlijk echter.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 11 oktober 2022 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Persoonlijk ben ik meer fan om de Oekraïners te laten vechten dan zelf zever over ons te krijgen. Als je ziet dat de Russen hun arsenaal bijna uitgeput is, dan lijkt de strategie te werken.
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee dat is het alternatief voor de stelling dat we niks doen he door die Ierse politica.
Het is of het een of het ander. Ik ben ook geen fan om daar te gaan vechten. Maar als je contra Poetin bent gaat het wat luchtafweer alleen niet opgelost geraken. De enige manier om Poetin rap aan de onderhandelings tafel te krijgen is daar wat spoorwegknooppunten plat leggen, zodat zijn zoldaten honger krijgen, niet ververst kunnen worden en er geen wapens of munitie kunnen worden aangevoerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() De eerste zin klopt. Maar laat het nog maar even duren zo. Hoe belabberder Rusland hier uit komt hoe beter. En het ziet er naar uit dat ze al heel diep in de reserves zijn aan het tasten.
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 11 oktober 2022 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
De Verenigde Staten willen heel West- en Oost-Europa hebben (dat ze op enkele staten na ook al hebben).
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Europa zal economisch er sneller onderdoor gaan dan Rusland. We zien het nu al gebeuren.
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Dat is heel wat relevanter. Oekraïne is onze oorlog niet. Oekraïne helpen? Humanitaire hulp: JA. Bewapening en logistiek: NEEN.
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wapens leveren is een goede tactiek.
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Clare Daly vertelt de grootste nonsens.
Ik zou niet graag hebben dat die zich registreert op dit forum en gaat deelnemen aan discussies in onze draden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij moet je daar niet van overtuigen, mijn stelling is altijd geweest, geef de Russen de Krim (voor minder gaan ze het niet doen) en zorg dat ze een corridor hebben om daar veilig naar toe te kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Geloof je dat nu echt zelf?