![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat uwen Escobar maar "analyseren". Ik lees geen bal van die partijdige zever en ik ga ook geen 2 uur naar de propaganda van Xi luisteren. Met een korte samenvatting van ernstige media en ernstige journalisten heb ik genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als jij tijd hebt om er een jaar of 50 op te wachten is dat ok voor mij.
![]() |
#145 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 20 oktober 2022 om 17:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest vervalt hij in typische Chinese propaganda die men van een Chinese krant mag verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het was de opening, die Deng Xiao Ping in het economische staatsbestel maakte, die veroorloofde dat de globale markt ook in China mogelijkheden bood om tot een voorspoedige industriële ontwikkeling te komen. In een zekere zin volgde dit op de onstuimige economische bloei in de nabijgelegen 'kleine tijgers' (Zuid-Korea, Taiwan, Singapoer ...). Economische vrijheid brengt steeds een verhoogde welvaart voort. De overheid dient enkel de geschikte randvoorwaarden te garanderen zoals o.a. recht, eigendom en vrije markt.
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Europa heeft kunnen profiteren van goedkope grondstoffen uit Rusland en goedkope arbeidskrachten uit China. Maar respect voor die landen heeft dat blijkbaar niet tot gevolg gehad, anders zou men hun succes niet aan zichzelf wijten ondertussen dat men het eigen succes ook aan zichzelf wijt. Laatst gewijzigd door Bach : 20 oktober 2022 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nu zo and money is more important. Ik produceer, koop en verkoop overal waar ik geld kan verdienen. Op dat gebied heb ik zero scrupules, wat niet belet dat ik mijn persoonlijke mening heb maar daarvan zal ik niet kunnen eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gipsy schrijft vanuit reële ervaring en gij vanuit imaginaire filosofische personages zoals Pangloss. Toelichting voor wie het niet snapt: het echte leven versus 'eigen oor aannaaiende' fantasie.
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beiden danken het misbaksel van het kapitalisme aan het feit dat de markt daar door een kleine elite hardhandig naar hun hand gezet wordt omdat zij hiervoor de wet en het staatsgeweld aanwenden. Maar in Rusland is dat puur maffieus, in China is dat eerder puur fascistisch. Dat is trouwens het ironische aan die kwiebussen die het westen verwijten dat er een "elite" (de Reptilians) achter de schermen aan de koordjes trekt: in hun paradijzen is dat TOTAAL en met staatsgeweld, in het westen komt dat gewoon omdat er mensen zijn met veel geld. Mochten die totalitairen zich beperken tot het mishandelen van hun eigen bevolking, dan zouden wij dat eigenlijk gewoon kunnen toejuichen, en voor ons gebruiken. En DAT IS PRECIES de fout die we gemaakt hebben: gedacht dat die totalitairen dat enkel maar intern waren. Maar aangezien wij, door handel daarmee, hen nog veel rijker en machtiger gemaakt hebben, krijgen die zotten imperialistische gedachten. En dat is bijzonder gevaarlijk, en daarom moeten die naar de verdoemenis geholpen worden he. Naast het feit dat de 21ste eeuw in elk geval zal draaien om een oorlog om resources, en zij op veel resources zitten die we hen niet meer kunnen ontfutselen door handel zonder ze nog veel en veel gevaarlijker te maken. Uitkuisen die gekke gevaarlijke handel, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
citaat Trouw: Het probleem van Xi is dat hij, net als Poetin, op elk binnenlands probleem met meer repressie reageert. Neem de hightechsector. Die is voor China de kip met de gouden ?*eieren. Maar de macht daarvan nam zo toe dat de sector steeds meer onder politieke controle werd gebracht. Beursgangen werden gefrustreerd, ?*grote bedrijven mochten kleintjes niet meer op?*kopen, maar moeten ze juist helpen groot te worden. Met zakenleiders zoals miljardair Jack Ma, oud-topman van onder meer het Chinese concern Alibaba, is een hartig woordje gesproken. Ma kwam, hoe kan het ook anders, herboren uit die gesprekken. Maar door de aanvallen op de technologiesector en het rampzalige ?*zero-covidbeleid is de economische groei in China ?*dramatisch teruggevallen. Ook de Amerikaanse sancties en de chaos in de vastgoedsector zijn daar debet aan. Wie denkt dat Xi tijdens het partijcongres nieuwe wegen zou gaan inslaan, heeft het mis. Hij handhaaft zijn covidbeleid. Hij vindt dat China de slag om de sleuteltechnologieën moet winnen. Maar hij legde niet uit hoe dat moet nu de Amerikaanse president Biden alle economische sectoren in China de toegang tot geavanceerde halfgeleiders gaat ontzeggen. Nu al zien we dat de prognoses over wanneer China de grootste economie van de wereld kan worden, verschuift van het eind van dit decennium naar halverwege het volgende. Dit betekent wel dat Xi kan blijven betogen dat de ‘wielen van de geschiedenis’ in de richting van de ‘verjonging van het grote China’ blijven rollen. Of dat echt zo is, moet echter nog blijken, want te lang zittende autocraten kunnen het zicht op de werkelijkheid zo kwijtraken dat ze stomme dingen gaan doen. En als ze verzwakken, worden ze onberekenbaar. Zie ook Poetin. https://www.trouw.nl/opinie/autocrat...etin~b259a0d8/ Laatst gewijzigd door cato : 21 oktober 2022 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Cato: you are boring.
Ollander, ofwa?
![]() |
#154 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#155 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Aandoenlijk.
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk doet Cato dat nu ook.
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
Hoe typisch een gezaghebbend Chinees dagblad propaganda te vinden. 'Serieuze media' zijn per definitie westers gecontroleerde media vanuit een engdenkende koloniale mindset geredeneerd. Laatst gewijzigd door Bach : 21 oktober 2022 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
De reden voor het Chinese succes is juist te verklaren door NIET de westerse recepten gevolgd te hebben maar een EIGEN weg te hebben bewandeld. Een voorbeeld voor andere landen om aan het koloniaal juk te kunnen ontsnappen. Daarom wil de VS de handel met China kapot en heel de wereld desnoods in een zware crisis te storten. Het is buigen of we maken u kapot voor het westen (eigenlijk de VS elite). Het autocracy argument is niet meer dan een handige scapegoat. Maar China is Afrika of Latijns Amerika niet. Onze oorlogen, staatsgrepen en onderdrukking aldaar worden hier niet gevoeld. Daar kunnen we economieën gemakkelijk breken en dat doen we ook regelmatig. Maar dit gaan we voelen. Toontje lager zingen stel ik voor. Koloniaal notenboek opbergen. Beste voor iedereen. Laatst gewijzigd door Bach : 21 oktober 2022 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |