Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2022, 00:21   #9521
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik ben ook de laatste herverfilming maar eens gaan kijken. Dat is best wel een andere film dan de jaren 30 versie. Goed, het is een tijdje terug dat ik die zag, maar van de vier grootste story beats die voor mij echt de rode draad van de film vormden is alleen de vierde nog herkenbaar aanwezig, en zelfs die is al zo veranderd van vorm en context dan het nauwelijks mag tellen.

En dat is dan niet negatief bedoeld, ik denk dat ook deze nieuwe wel een bepaalde waarde als klassieker kan gaan ontwikkelen. Ben benieuwd of er nog ruimte overblijft voor de jaren 70 versie. Misschien moet ik die ook maar eens gaan kijken.
Hij begint in de klas, dan de ontmoeting van de fransman in een bomkrater die hij eerst vermoord en dan wil redden, Kat doet ook nog altijd mee en iedereen wordt aan flodders geblazen en niet vergeten de vlammenwerpers.

Hij is zeker goed genoeg voor de jongste generaties, maar ik vind de eerste nog altijd de beste, waar hun drill sergant eigenlijk een beestachtigere versie neerzet dan gunnery sergeant hartman uit FMJ ooit zal worden.

De bajonetscene ook onvergetelijk, ge weet wel die getande...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 00:22   #9522
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een tik-tok horrorfilm.
dan nog op een ge es em gefilmd ook, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 23:02   #9523
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 77.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Heb eindelijk eens tijd gemaakt om het gat in mijn kennis van het Marvel universum te vullen. Had nog steeds Endgame niet gezien, zelfs Captain Marvel niet...

Als 'opwarmerke' eerst nog eens naar Civil War gekeken, om de hele setting goed te kennen tot in zijn kleinste details, daarna naar Captain Marvel en dan Endgame.

Schitterend gewoon... En ja, je moet ze chronologisch juist bekijken. Eerst ging ik captain marvel gewoon skippen, omdat ik er niet zoveel van had verwacht. Nu weet ik waarom dat géén goed idee was. Dan zijn er enkele scénes in Endgame die je niet volledig kunt plaatsen.
Die van Phase 1, 2 en 3 zijn inderdaad best samen te bekijken. Heb ze onlangs ook nog eens ‘gebinged’ en dat is beter dan ze met jaren ertussen te bekijken.
Na Phase 3 zijn ze wel van ‘ensemble’ afgestapt en dat maakt het wisselvallig.
Doctor Strange in the Multiverse… ligt klaar voor het weekend.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 23:09   #9524
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 77.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
dan nog op een ge es em gefilmd ook, ...
Positief is dat de slachtoffers influencers zijn. Die blijken dan toch voor iets nuttig.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 09:43   #9525
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.483
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hij begint in de klas, dan de ontmoeting van de fransman in een bomkrater die hij eerst vermoord en dan wil redden, Kat doet ook nog altijd mee en iedereen wordt aan flodders geblazen en niet vergeten de vlammenwerpers.

Hij is zeker goed genoeg voor de jongste generaties, maar ik vind de eerste nog altijd de beste, waar hun drill sergant eigenlijk een beestachtigere versie neerzet dan gunnery sergeant hartman uit FMJ ooit zal worden.

De bajonetscene ook onvergetelijk, ge weet wel die getande...
Een van de dingen die bij mij het sterkste was blijven hangen van de oude was de scene dat hij met verlof mag, terug naar huis voor een aantal weken. Hij komt thuis en wordt geconfronteerd met hoe anders de ervaring van de oorlog daar is. De oorlog is daar een paar oude mannen die rond een tafel zitten te zeveren over dat Parijs maar 600 km van het front ligt, gewoon een keer goed doorstoten en we zijn er. Eitje. Geen concept van de gruwelen, van de miljoenen doden, van wat er gebeurt elke keer als de officieren roepen "aanvallen, uit de loopgraven!" Hij meldt zich vervolgens vrijwillig om vroegtijdig terug naar het front gestuurd te worden. Want het front is misschien vreselijk, maar wat hij ooit thuis noemde is onbegrijpelijk, frustrerend, een wereld waarin hij niet meer thuishoort, waarin hij niet eens kan spreken over wat hij meemaakt aan het front.

In de nieuwe zit datzelfde concept soort van verwerkt in die officier die veilig achter het front zit te filosoferen over hoe hij een soldaat is, maar te laat geboren. 50 jaar geen oorlog, en nu willen ze hem deze oorlog ook nog afpakken. Het land wordt door de sociaal democraten ten grabbel gegooid aan de vijand. En ondertussen heeft de officier nul besef van de ervaring van een echte soldaat, van wat er gebeurt elke keer als hij zijn ordetroepen mensen richting het front laat schoppen. Vlaggetjes op een kaart zijn het.

Tussen die twee invullingen van het concept vind ik de oude waarschijnlijk ook sterker. In de nieuwe is het schokkend hoe dicht iemand bij de oorlog kan zijn zonder er dichtbij te zijn, maar de hoofdpersoon wordt nergens direct met deze denkbeelden geconfronteerd en kan er niet op reageren. Dat kon hij in de oude versie wel, terug naar het front.

De tijdslijn voelt ook een beetje apart aan, het hele verhaal lijkt allemaal heel dicht op het einde van de oorlog gepakt te zitten. Daar wordt gebruik van gemaakt, het wordt echt een verhaal over een zinloze oorlog die op een zinloos einde loopt, maar her en der voelt het wel wat vreemd, ondanks dat het verhaal wel goed om de nieuwe tijdslijn en dat hele concept heen is gebouwd. In de eerste versie voelde de oorlog meer tijdsloos, alsof hij altijd zou blijven bestaan. Er was juist geen uitzicht op een einde aan alle zinloosheid.

Die drill sergeant kan ik wel begrijpen waarom ze die er niet instoppen, het zou vandaag de dag inderdaad als een aftreksel van Full Metal Jacket gezien worden. Ook zal er ongetwijfeld goed nagedacht zijn over dat ze op deze manier meer tijd aan het front hebben. Dus daar ben ik het niet per se mee oneens, maar wel een opvallend verschil, en inderdaad een van de dingen die me sterk was bijgebleven van de jaren 30 versie. Net als hoe er een als stervend van de ziekenzaal af wordt getrokken en vervolgens toch weer terugkomt op pure wil om te blijven leven. Mijn vierde punt dat ik sterk had onthouden was hoe de hoofdpersoon op den duur met zijn oudere makker loopt te sjouwen, denkende dat hij slechts gewond is maar hij is al dood. Die is heel anders verwerkt maar zit er nog wel in. Het is een beetje verwarrend, het hele subplot met die boerderij, maar het voegt wel een stukje menselijke maat toe, en misschien is het inderdaad al met al toch wel sterker dan een stray shot van een willekeurig vliegtuig of wat was het ook alweer.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 21:56   #9526
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.376
Standaard

De Natuur
Vlaamse film.
Prachtige film over de natuur in belgie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 23:04   #9527
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.894
Standaard

The Outpost

Waar gebeurd verhaal over Amerikaanse eenheid in Afghanistan die het in 2009 zwaar te verduren kreeg. Goede film.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 23:46   #9528
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 77.249
Standaard

Manifest. Een Netflix serie die ik nu pas ontdek. Een The 4400 kloon. Seizoen 1 is tot zover goed.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 13:39   #9529
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Manifest. Een Netflix serie die ik nu pas ontdek. Een The 4400 kloon. Seizoen 1 is tot zover goed.
Halverwege de eerste aflevering afgezet.

Waar ik wat van verschoot, Equilibrium, was zo goed vroeger, zo goed dat ik dacht, ik kijk nog eens. Nu bij in slaap gevallen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 13:53   #9530
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Een van de dingen die bij mij het sterkste was blijven hangen van de oude was de scene dat hij met verlof mag, terug naar huis voor een aantal weken. Hij komt thuis en wordt geconfronteerd met hoe anders de ervaring van de oorlog daar is. De oorlog is daar een paar oude mannen die rond een tafel zitten te zeveren over dat Parijs maar 600 km van het front ligt, gewoon een keer goed doorstoten en we zijn er. Eitje. Geen concept van de gruwelen, van de miljoenen doden, van wat er gebeurt elke keer als de officieren roepen "aanvallen, uit de loopgraven!" Hij meldt zich vervolgens vrijwillig om vroegtijdig terug naar het front gestuurd te worden. Want het front is misschien vreselijk, maar wat hij ooit thuis noemde is onbegrijpelijk, frustrerend, een wereld waarin hij niet meer thuishoort, waarin hij niet eens kan spreken over wat hij meemaakt aan het front.

In de nieuwe zit datzelfde concept soort van verwerkt in die officier die veilig achter het front zit te filosoferen over hoe hij een soldaat is, maar te laat geboren. 50 jaar geen oorlog, en nu willen ze hem deze oorlog ook nog afpakken. Het land wordt door de sociaal democraten ten grabbel gegooid aan de vijand. En ondertussen heeft de officier nul besef van de ervaring van een echte soldaat, van wat er gebeurt elke keer als hij zijn ordetroepen mensen richting het front laat schoppen. Vlaggetjes op een kaart zijn het.

Tussen die twee invullingen van het concept vind ik de oude waarschijnlijk ook sterker. In de nieuwe is het schokkend hoe dicht iemand bij de oorlog kan zijn zonder er dichtbij te zijn, maar de hoofdpersoon wordt nergens direct met deze denkbeelden geconfronteerd en kan er niet op reageren. Dat kon hij in de oude versie wel, terug naar het front.

De tijdslijn voelt ook een beetje apart aan, het hele verhaal lijkt allemaal heel dicht op het einde van de oorlog gepakt te zitten. Daar wordt gebruik van gemaakt, het wordt echt een verhaal over een zinloze oorlog die op een zinloos einde loopt, maar her en der voelt het wel wat vreemd, ondanks dat het verhaal wel goed om de nieuwe tijdslijn en dat hele concept heen is gebouwd. In de eerste versie voelde de oorlog meer tijdsloos, alsof hij altijd zou blijven bestaan. Er was juist geen uitzicht op een einde aan alle zinloosheid.

Die drill sergeant kan ik wel begrijpen waarom ze die er niet instoppen, het zou vandaag de dag inderdaad als een aftreksel van Full Metal Jacket gezien worden. Ook zal er ongetwijfeld goed nagedacht zijn over dat ze op deze manier meer tijd aan het front hebben. Dus daar ben ik het niet per se mee oneens, maar wel een opvallend verschil, en inderdaad een van de dingen die me sterk was bijgebleven van de jaren 30 versie. Net als hoe er een als stervend van de ziekenzaal af wordt getrokken en vervolgens toch weer terugkomt op pure wil om te blijven leven. Mijn vierde punt dat ik sterk had onthouden was hoe de hoofdpersoon op den duur met zijn oudere makker loopt te sjouwen, denkende dat hij slechts gewond is maar hij is al dood. Die is heel anders verwerkt maar zit er nog wel in. Het is een beetje verwarrend, het hele subplot met die boerderij, maar het voegt wel een stukje menselijke maat toe, en misschien is het inderdaad al met al toch wel sterker dan een stray shot van een willekeurig vliegtuig of wat was het ook alweer.
Die scene is inderdaad heel straf en ook heel modern voor die tijd.

De nieuwe film is inderdaad te snel, zeker als je de oude gezien hebt.

Maar stel je moet een remake maken van Das Boot voor het huidige cinemea publiek, ...

vergeet dat gewoon he, want een film van 3 uur cutten tot hij in 90 minuten past en nog evenveel sfeer (verveling) overhouden, ...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 12 november 2022 om 13:55.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 15:45   #9531
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.483
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Laatst drie films gezien die me een beetje dezelfde drie gedachten gaven: Moonfall, Uncharted en Fast and Furious: Calvin and Hobbes and Shaw. De gedachten waren: "Te CGI", "Jij bent dood, echt niet dat iemand dat overleeft" en "dat is niet hoe dat werkt, dat is niet hoe wat dan ook werkt". (enz enz, klik om naar originele post te gaan.)
Balle Perdue gezien, deel 1 en 2, en hier gaat het wel goed. Dit is zoals de actie in een Fast and Furious film van mij mag zijn. Er zitten nog steeds zat digitale effecten in, maar het gehele plaatje lijkt op iets wat soort van echt zou kunnen gebeuren, zelfs als de auto's soms een paar meter hoger vliegen dan strikt gezien mogelijk en het na de twaalfde crash van dezelfde persoon wel bijzonder wordt dat hij nog steeds uit kan stappen en door kan vechten.

Daarmee zijn het nog geen perfecte films, deel 2 in het bijzonder heeft echt last van sequel plot. Een beetje dit concept, maar dan met corrupte agenten:

En aan het eind zit nog een flinke opzet voor deel 3, dus dat wordt nog wat.

Maar wel leuke ontploffingen, zeker de eerste is wel de moeite waard als Taxi en/of The Transporter je aanstonden.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 17:35   #9532
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.376
Standaard

Vlaamse film: "De Natuur" Zéér goed.
Vooral over de natuur in Vlaanderen & een beetje in Wallonie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2022, 21:24   #9533
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 77.249
Standaard

Enola Holmes 2. Krijgt nogal veel kritiek maar is nog zo kwaad niet. Hapklare brok zonder meer.

En dan American Gods. Wtf, na 3 seizoenen middenin een lopende verhaallijn gecanceld.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2022, 23:57   #9534
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Enola Holmes 2. Krijgt nogal veel kritiek maar is nog zo kwaad niet. Hapklare brok zonder meer.

En dan American Gods. Wtf, na 3 seizoenen middenin een lopende verhaallijn gecanceld.
Op Netlfix, Mary Queen of Scots, .. op zich dus knap als historisch drama, hebben ze daar in een van de eerste shots al nen historisch niet correcte neger in weten te foefelen... allee kom jongens hoe woke gaan ze het nog maken ?

Misschien voor de remake kunnen ze Mary casten als een lesbische dwerg en alle ridders laten spelen door vrouwen van het vrouwelijk geslacht. En de nonnen kunnen dan gespeeld worden door gespierde leernichten of zo he ?

Gaan ze in de volgende Robinson Crusoe van Robinson ook ne neger maken en van Vrijdag nen blanken ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 00:00   #9535
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 77.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Op Netlfix, Mary Queen of Scots, .. op zich dus knap als historisch drama, hebben ze daar in een van de eerste shots al nen historisch niet correcte neger in weten te foefelen... allee kom jongens hoe woke gaan ze het nog maken ?

Misschien voor de remake kunnen ze Mary casten als een lesbische dwerg en alle ridders laten spelen door vrouwen van het vrouwelijk geslacht. En de nonnen kunnen dan gespeeld worden door gespierde leernichten of zo he ?

Gaan ze in de volgende Robinson Crusoe van Robinson ook ne neger maken en van Vrijdag nen blanken ?
Moriarty was in Enola 2 ook niet wit.
En hou u vast aan de takken van de bomen!

Sherlock Holmes heeft nooit bestaan!
Het is de schuld van Soros!
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 00:20   #9536
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moriarty was in Enola 2 ook niet wit.
En hou u vast aan de takken van de bomen!

Sherlock Holmes heeft nooit bestaan!
Het is de schuld van Soros!
Kijk ik heb absoluut geen enkel probleem met ne zwarte op mijn scherm, Wel integendeel, ze spelen dikwijls heel goed en overtuigend gangster rollen of flikken .

In historische films, kunnen ze zoeloe, slaaf, mohamedaan, etc spelen maar ga dat niet liggen verkrachten, Ne neger als graaf huppeldepup in de middeleeuwen dat kan niet. dat is gewoon belachelijk en iedereen voelt aan dat dat totaal niet klopt, dat vloekt gelijk een tang op een varken. Ik heb deze film nu uitgekeken, maar eigenijk had ik hem na minder dan 5 minuten al willen af zetten en dat is een record.

Hetzelfde heb ik met die blackplotation films van eind jaren 60 begin jaren 70, dat kan niet, dat werkt niet, ik hou dat geen 15 minuten vol om daar naar te kijken. Behalve Shaft, voor de muziek. Dat heeft niks met de acteurs te maken overigens, maar gewoon met het feit dat heel die setup niet realistisch is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 11:03   #9537
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Balle Perdue gezien, deel 1 en 2, en hier gaat het wel goed. Dit is zoals de actie in een Fast and Furious film van mij mag zijn. Er zitten nog steeds zat digitale effecten in, maar het gehele plaatje lijkt op iets wat soort van echt zou kunnen gebeuren, zelfs als de auto's soms een paar meter hoger vliegen dan strikt gezien mogelijk en het na de twaalfde crash van dezelfde persoon wel bijzonder wordt dat hij nog steeds uit kan stappen en door kan vechten.

Daarmee zijn het nog geen perfecte films, deel 2 in het bijzonder heeft echt last van sequel plot. Een beetje dit concept, maar dan met corrupte agenten:

En aan het eind zit nog een flinke opzet voor deel 3, dus dat wordt nog wat.

Maar wel leuke ontploffingen, zeker de eerste is wel de moeite waard als Taxi en/of The Transporter je aanstonden.
Al die vliegtuigen (op de afbeelding) leken zelfs een beetje op de oude screensavers: the dancing baby en die met die broodroosters.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 17 november 2022 om 11:05.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 11:04   #9538
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.483
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ne neger als graaf huppeldepup in de middeleeuwen dat kan niet. dat is gewoon belachelijk en iedereen voelt aan dat dat totaal niet klopt, dat vloekt gelijk een tang op een varken.
Je onderschat hier denk ik de echte middeleeuwen. Vooral via de Moorse periode in Spanje, vanaf 711 (ja, dat jaartal moest ik googelen) kwamen vrij veel niet-blanken naar Europa. Niet alleen Arabieren en Berbers, het grote Arabische rijk en de dunbevolkte Sahara maakten verschillende bevolkingsgroepen daar vrij mobiel. En de Moren waren daar de baas, de adel, en de adel zijn de mensen die het geld en de status hebben om vrij te reizen en die huwelijken sluiten over lange afstanden. Graaf Huppeldepup de eerste zou zich meer dan gelukkig prijzen als hij in een adellijke familie in Moors Spanje of met Moors-Spaanse roots een dochter weg kon zetten. Vervolgens sterft er drie generaties later ergens een eerste zoon en dan wordt er een verre neef uit de meest dichtbij zijnde andere tak van de familie gehaald*. Liefst een jong iemand, lekker kneedbaar, 7 jaar of jonger. Dat kind wordt voor zijn opvoeding aan een hof in de buurt van zijn nieuwe graafschap geplaatst om beter binnen de lokale cultuur te passen** en voila, graaf Huppeldepup de vijfde. Juist dat specifieke voorbeeld is goed mogelijk. Ook zwarte Piet is waarschijnlijk deels gebaseerd op een Moorse edelman (naast het verhaal over de door Sint Nicolaas bevrijdde slaaf en de demon Krampus, die beiden niet snel een kleurrijk Spaans kostuum zouden dragen), en we kennen Shakespeare's Othello uit 1603-1604 over een zwarte Moor die als officier voor Venetië vecht tegen de Ottomanen. Ik weet dat die man goed was in marketing, maar ik denk niet dat hij de rol speciaal geschreven had zodat hij 420 jaar later meer kans zou maken op een filmdeal.

Colorblind casting heeft zo zijn voors en tegens, film blijft een visueel medium, en bijvoorbeeld een Belgisch gezin met een Aziatische vader, een blanke moeder en een zwarte zoon roept simpelweg visueel bepaalde vragen op, zoals "wanneer heb je hem geadopteerd?" en "is hij hier geboren, of komt hij ergens anders vandaan?" Maar specifiek middeleeuws Europa en nog specifieker de adel? Meer zwarte mensen dan je zou denken***.



*Koning Willem 1 zat niet in de directe lijn van Willem van Oranje. Zijn mannelijke lijn gaat terug naar een broer van Willem van Oranje, en de achterkleinzoon van die broer is vervolgens getrouwd met de kleindochter van Willem van Oranje, maar ook haar lijn loopt al enkele generaties gescheiden van de lijn van stadhouders wanneer laatstgenoemde lijn op een einde komt. Verre familie erbij slepen om de illusie van continuïteit en te bewaren om de macht en rijkdom rondom een familie te behouden is een veelgebruikt gereedschap van de adel.

**Als ik toch bij de Oranjes zit: Willem van Oranje zelf krijgt zijn grote break wanneer zijn familie een prinsdom erft. Maar de familie is protestant, en Karel V eist dat er in dit prinsdom onder zijn controle een katholiek opgevoede edelman aan het hoofd komt. Willem wordt daarom naar het hof van Brussel gestuurd om daar opgevoed te worden.

***Maar niet in de mate waarin of de manier waarop Egmond van Codfried het hier altijd bepleitte.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 11:41   #9539
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Je onderschat hier denk ik de echte middeleeuwen. Vooral via de Moorse periode in Spanje, vanaf 711 (ja, dat jaartal moest ik googelen) kwamen vrij veel niet-blanken naar Europa. Niet alleen Arabieren en Berbers, het grote Arabische rijk en de dunbevolkte Sahara maakten verschillende bevolkingsgroepen daar vrij mobiel. En de Moren waren daar de baas, de adel, en de adel zijn de mensen die het geld en de status hebben om vrij te reizen en die huwelijken sluiten over lange afstanden. Graaf Huppeldepup de eerste zou zich meer dan gelukkig prijzen als hij in een adellijke familie in Moors Spanje of met Moors-Spaanse roots een dochter weg kon zetten. Vervolgens sterft er drie generaties later ergens een eerste zoon en dan wordt er een verre neef uit de meest dichtbij zijnde andere tak van de familie gehaald*. Liefst een jong iemand, lekker kneedbaar, 7 jaar of jonger. Dat kind wordt voor zijn opvoeding aan een hof in de buurt van zijn nieuwe graafschap geplaatst om beter binnen de lokale cultuur te passen** en voila, graaf Huppeldepup de vijfde. Juist dat specifieke voorbeeld is goed mogelijk. Ook zwarte Piet is waarschijnlijk deels gebaseerd op een Moorse edelman (naast het verhaal over de door Sint Nicolaas bevrijdde slaaf en de demon Krampus, die beiden niet snel een kleurrijk Spaans kostuum zouden dragen), en we kennen Shakespeare's Othello uit 1603-1604 over een zwarte Moor die als officier voor Venetië vecht tegen de Ottomanen. Ik weet dat die man goed was in marketing, maar ik denk niet dat hij de rol speciaal geschreven had zodat hij 420 jaar later meer kans zou maken op een filmdeal.

Colorblind casting heeft zo zijn voors en tegens, film blijft een visueel medium, en bijvoorbeeld een Belgisch gezin met een Aziatische vader, een blanke moeder en een zwarte zoon roept simpelweg visueel bepaalde vragen op, zoals "wanneer heb je hem geadopteerd?" en "is hij hier geboren, of komt hij ergens anders vandaan?" Maar specifiek middeleeuws Europa en nog specifieker de adel? Meer zwarte mensen dan je zou denken***.



*Koning Willem 1 zat niet in de directe lijn van Willem van Oranje. Zijn mannelijke lijn gaat terug naar een broer van Willem van Oranje, en de achterkleinzoon van die broer is vervolgens getrouwd met de kleindochter van Willem van Oranje, maar ook haar lijn loopt al enkele generaties gescheiden van de lijn van stadhouders wanneer laatstgenoemde lijn op een einde komt. Verre familie erbij slepen om de illusie van continuïteit en te bewaren om de macht en rijkdom rondom een familie te behouden is een veelgebruikt gereedschap van de adel.

**Als ik toch bij de Oranjes zit: Willem van Oranje zelf krijgt zijn grote break wanneer zijn familie een prinsdom erft. Maar de familie is protestant, en Karel V eist dat er in dit prinsdom onder zijn controle een katholiek opgevoede edelman aan het hoofd komt. Willem wordt daarom naar het hof van Brussel gestuurd om daar opgevoed te worden.

***Maar niet in de mate waarin of de manier waarop Egmond van Codfried het hier altijd bepleitte.
ja ik weet wel dat er ook wel zwarten aan het hof gehouden werden als een soort enterainment bvb.

en er zal wel al eens een accidentje plaatsgevonden hebben ook tijdens wilde veroveringstochten etc... Maar over het algemeen genomen kunnen we er toch van uitgaan dat zeker aan het hof / bestuursfuncties het een vrij blanke bedoening was.

maar handelaars dat is iets anders, in Brugge en Antwerpen zal het vol gezeten hebben van figuren uit den vreemde.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 11:45   #9540
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Enola Holmes 2. Krijgt nogal veel kritiek maar is nog zo kwaad niet. Hapklare brok zonder meer.

En dan American Gods. Wtf, na 3 seizoenen middenin een lopende verhaallijn gecanceld.
Oh, seizoen 3?

Welke provider/zender?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be