Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2022, 20:17   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zwitserland heeft al een soort berekening voor EV.

Voorbeeld: 100kw x 0,1 = 10 pk belasting = motorrijtuigenbelasting CHF 300

de regel is ieder motorrijtuig belastingplichtig, afhankelijk van het totaalgewicht. Voor de eerste 1.000 kg is een belasting van CHF 200 verschuldigd, voor de volgende 1.000 kg is CHF 3 per 10 kg verschuldigd, vanaf 2.000 kg wordt de vergoeding verlaagd tot CHF 0,90 per 10 kg.

Gewicht + pk

https://www.aldautomotive.ch/en/usef...-of-e-mobility


Het kan hier gans anders worden natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 november 2022 om 20:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 20:17   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
?
?
?
Hoofdpagina » Gocar » Verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s?

Verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s?
© Gocar
BELASTINGEN
? door Gocar.be - Alain De Jong
? 18/07/2022 om 05:00
De auto is zoals geweten een gouden melkkoe voor de overheid. Men wil hem graag verbieden, maar tegelijk is de geviseerde vierwieler een belangrijke en makkelijke bron van inkomsten voor de Staat, via een resem aan belastingen die ze niet graag verloren ziet gaan.

Reken maar mee. In België betaal vooraleerst 21% BTW op de aankoop van je wagen. Daarna volgt er een belasting op inverkeerstelling (BIV) als je de auto inschrijft. En vervolgens mag je jaarlijks de verkeersbelasting ophoesten. En daar stopt het niet, want elke keer als je de tank volgooit, roomt de Staat daar nog eens makkelijk de helft vanaf via BTW en accijnzen op de brandstof.

Miljoenen aan belastingen verloren
In het kader van de Green Deal die Europa aanging om tegen 2050 klimaatneutraal te worden, moet binnenkort de klassieke auto met een verbrandingsmotor in de showrooms plaats ruimen voor voertuigen met een elektrische aandrijving. Dat betekent echter ook dat de Europese landen vanaf 2035 voor miljoenen euro’s aan taksen op de verkoop van benzine en diesel aan hun neus zien voorbijgaan.

Niet onverwacht worden er plannen gesmeed om dat enorme verlies aan inkomsten te compenseren. Vanuit het standpunt van de overheid is de makkelijkste oplossing deze nieuwe vormen van vervoer – dus de elektrische auto – gewoon een platte vorm van belasting op te leggen. In elk Europees land wordt daarover waarschijnlijk al nagedacht, maar Zwitserland is het eerste land dat een concrete hervorming van de autofiscaliteit aankondigt waarbij de elektrische wagens extra zullen worden getaxeerd.

https://businessam.be/partners-gocar/222299/
Gocar.be is 9 kansen op 10 ordinaire clickbait.

Het is natuurlijk dikke zever want de overheid kasseert elk jaar meer. Die 15k per jaar electrische wagens die er per jaar bijkomen is een druppel op de kookplaat, bovendien brachten die al meer BTW op dan ICEs bij aankoop.

Aan de andere kant smijten ze met miljoenen subsidies voor bedrijfswagens.

Of Vlaanderen een minimum BIV en wegentaks gaat invoeren zoals Wallonië doet kan goed zijn. Who cares. Belachelijk zijn ze sowieso al.

Dat ze in 2035 wat gaan invoeren is wel bijna zeker. Kan ook kilometerheffing zijn. Ik vrees wel veel eerder voor de brandstofprijzen voor wie in 2035 nog op fossiel rijdt, veel chance gewenst.

Citaat:
https://www.hln.be/mobiliteit/belgie...ngen~a2ce7b8b/

België is (alweer) Europees kampioen in autobelastingen

België is een koploper in het heffen van belastingen op voertuigen. Dat zegt de Europese sectorfederatie ACEA. Gemiddeld rekent de fiscus jaarlijks 3.187 euro aan per motorvoertuig, zo berekende de organisatie.

Laatste update: 29-04-21, 12:24 Bron: Belga

ACEA nam de btw op verkoop, onderhoud, herstellingen en onderdelen, registratietaksen, jaarlijkse autobelasting, taksen op brandstoffen en andere belastingen in rekening. De organisatie vergeleek die inkomsten in dertien Europese landen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 20:35   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zwitserland heeft al een soort berekening voor EV.

Voorbeeld: 100kw x 0,1 = 10 pk belasting = motorrijtuigenbelasting CHF 300

de regel is ieder motorrijtuig belastingplichtig, afhankelijk van het totaalgewicht. Voor de eerste 1.000 kg is een belasting van CHF 200 verschuldigd, voor de volgende 1.000 kg is CHF 3 per 10 kg verschuldigd, vanaf 2.000 kg wordt de vergoeding verlaagd tot CHF 0,90 per 10 kg.

Gewicht + pk

https://www.aldautomotive.ch/en/usef...-of-e-mobility

Het kan hier gans anders worden natuurlijk.
Zwitserland heeft wslk de goedkoopste BEV prijzen van Europa.

Een Tesla model 3 heb je daar vanaf 46000 CHF = 46.800 €.
https://www.tesla.com/de_CH/model3/design#overview

In België vanaf 53.000 €.
https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview

Proficiat Mambo.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 20:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 20:39   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Noorwegen ziet het terug anders.
Voor een elektrische auto met een prijskaartje van 600.000 kronen, zullen de Noren vanaf 2023 25.000 kronen aan de staatskas geven. Kost die 1.000.000, dan loopt de btw op tot 250.000 kronen.


Hoofdpagina » Gedaan met belastingvoordeel voor elektrische wagens in Noorwegen?

Gedaan met belastingvoordeel voor elektrische wagens in Noorwegen?
Gedaan met belastingvoordeel voor elektrische wagens in Noorwegen?Trygve Slagsvold – Getty Images
AUTO
Arno Meijnen
?Door Arno Meijnen
? Vrijdag 13 mei 2022 om 16:10
Noorwegen wil de btw-vrijstelling voor elektrische wagens schrappen. In de plaats komt wel een ander prijsvoordeel.


64 procent van alle auto’s die vorig jaar in Noorwegen verkocht werden, zijn elektrisch. Het land is daarmee flink op weg om zijn doelstelling van CO2-uitstootloos personenvervoer te realiseren. Als incentive is er voor elektrische wagens in Noorwegen een btw-vrijstelling. Maar, die regel gaat binnenkort op de schop.

Tesla Model 3
De volledige btw-vrijstelling zal vanaf volgend jaar vervangen worden door een andere subsidieregeling, zo kondigde de Noorse regering aan. Vanaf een kostprijs van 500.000 kronen (47.700 euro) voor een e-wagen zal er weer wel btw moeten worden aangerekend. In Noorwegen bedraagt die 25 procent.


Schrijf je in op de snelst groeiende politieke nieuwsbrief van Wouter Verschelden.

Hij brengt je achter de schermen van de Wetstraat, met exclusieve informatie en diepgaande analyses. Een need-to-read voor iedereen die echt wilt weten hoe de vork aan de steel zit.

Vul hier je e-mailadres in...
Gratis inschrijven »
“Volledig elektrische auto’s krijgen steun aan de onderkant van de prijsklasse, maar hoe duurder de elektrische auto die je koopt, hoe meer btw je moet betalen”, zei minister van Financiën Trygve Slagsvold Vedum over de aankondiging, geciteerd door het Engelstalige Noorse medium The Local.

Voor een elektrische auto met een prijskaartje van 600.000 kronen, zullen de Noren vanaf 2023 25.000 kronen aan de staatskas geven. Kost die 1.000.000, dan loopt de btw op tot 250.000 kronen.

Vele kopers zullen echter kunnen blijven genieten van de volledige btw-vrijstelling. Een Nissan Leaf koste in januari in Noorwegen zo’n 220.000 kronen en een Tesla Model 3 is er al verkrijgbaar vanaf 384.000 kronen.

“Het is een onbegrijpelijk slecht idee”
De Noorse regering liet eerder al weten het aantal auto’s te willen terugdringen. “Het is geweldig dat mensen elektrische auto’s gebruiken”, zei de minister van Transport Jon-Ivar Nygård twee weken geleden nog aan de Noorse openbare omroep NRK. “Maar het is niet goed als mensen in hun auto stappen en naar drukke stedelijke gebieden rijden in plaats van te lopen, te fietsen of het openbaar vervoer te gebruiken.”

https://businessam.be/gedaan-met-bel...-in-noorwegen/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 20:41   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zwitserland heeft wslk de goedkoopste BEV prijzen van Europa.

Een Tesla model 3 heb je daar vanaf 46000 CHF = 46.800 €.
https://www.tesla.com/de_CH/model3/design#overview

In België vanaf 53.000 €.
https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview

Proficiat Mambo.
6.200 € verschil/goedkoper is de goedkoopste Tesla in CH waar de levensstandaard sowieso veel hoger is dan hier.

Heb je nog wat FUD? Kan ik nog wat lachen.

Bovendien geldt die gewichtsformule uit Zwitserland (bepaalde kantons) voor elke auto.

En zoiets zie je natuurlijk niet:
Citaat:
The canton of Schaffhausen grants a premium of CHF 2,000 per electric vehicle.

https://www.aldautomotive.ch/en/usef...-of-e-mobility
Nog eens 2000 € goedkoper, dat is dan al 8.200 € verschil met Belziek.

Noorwegen (ook niet EU) is nog goedkoper dan Zwitserland.
Dat ze ooit die BTW gaan invoeren zoals bij ICEs is poepnormaal, want dan is de BEV goedkoper dan ICE ook incl BTW. Fossiel verbod is daar niet nodig, dar gaat vanzelf, spotgoedkope groene stroom (0,14 €/kWh), duurste benzine/diesel van Europa (ruim boven 2€/liter) al altijd geweest, ook in het verleden(ook door de hoge levensstandaard)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 21:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 20:58   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ieder land zal het anders doen.

Ik neem aan dat het gezond verstand eerst eens naar de te verwachten taksen en zo wil kijken alvorens een bestelbon te tekenen.

Maar België steekt dat wel heel goed weg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 21:02   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ieder land zal het anders doen.

Ik neem aan dat het gezond verstand eerst eens naar de te verwachten taksen en zo wil kijken alvorens een bestelbon te tekenen.

Maar België steekt dat wel heel goed weg.
Vooral goed kijken.

Naar de te verwachten taksen kun je niet kijken die zijn er niet.
Bovendien is BIV eenmalig, en NUL.
Zolang ze de CO2 in eenderwelke taksformule opnemen is maal NUL altijd NUL. 1e studiejaar.

Ik denk niet dat ze de koolstoftaks ooit gaan afschaffen, integendeel:
https://www.nbb.be/nl/artikels/een-k...de-praktijk--0

Maar overdag dromen mag altijd.

Citaat:
“We verwachten dat elektrische wagens al tegen 2025 evenveel zullen kosten als die op fossiele brandstof”, zegt woordvoerster Machteld Claerhout. “Tegen 2026 zullen er ook al redelijk wat elektrische tweedehandswagens beschikbaar zijn en de volgende jaren wordt er nog stevig geïnvesteerd in laadpalen.”

1 nov. 2021

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...alen.%E2%80%9D
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 21:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 21:41   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vooral goed kijken.

Naar de te verwachten taksen kun je niet kijken die zijn er niet.
Bovendien is BIV eenmalig, en NUL.
Zolang ze de CO2 in eenderwelke taksformule opnemen is maal NUL altijd NUL. 1e studiejaar.

Ik denk niet dat ze de koolstoftaks ooit gaan afschaffen, integendeel:
https://www.nbb.be/nl/artikels/een-k...de-praktijk--0

Maar overdag dromen mag altijd.
Alez is dat Limburgs denkwerk?

Trekt op niet veel alvast.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 22:05   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alez is dat Limburgs denkwerk?
Banee dat zeggen de CEO en autobossen al jaren:
Citaat:
https://www.ad.nl/auto/goedkope-elek....google.com%2F

‘Goedkope’ elektrische Volkswagen komt in 2025: ‘ID.2 kost minder dan 25.000 euro’

Autofabrikant Volkswagen brengt in 2025 een goedkoper elektrisch model op de markt. Dat bevestigt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van de fabrikant, tegenover onze autoredactie. Naar verwachting gaat de auto ID.2 heten en minder dan 25.000 euro kosten.

Ulbrich, binnen Volkswagen verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van nieuwe modellen, deed de aankondiging tijdens een werkbezoek aan Amsterdam. Zijn presentatie verklapte dat er binnen afzienbare tijd twee nieuwe elektrische modellen op de markt komen, die de bestaande modellen moeten gaan versterken. Op dit moment levert VW al de volledig elektrische ID.3 en ID.4, terwijl de ID.5 en de ID.Buzz (een bestelwagen op batterijen met een knipoog naar de eerste Transporter) ook al zijn aangekondigd. In China biedt het concern bovendien de grotere ID.6 aan, maar die komt vooralsnog niet naar Nederland.
Stond nog in september 2022 in de vroomgazet:
Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-vo...oedkoop-24274/

De Volkswagen ID.2 wordt misschien toch niet zo goedkoop...

Volgens de baas van Volkswagen zal de kleinste elektrische wagen van het merk eerder 25.000 euro kosten dan 20.000 euro, als gevolg van de stijgende kosten van grondstoffen.

07 september 2022

Toch beweert Schäfer dat de kleine elektrische wagen nog steeds “minder dan 25.000 euro zal kosten, wat goed is voor de markt, vooral gezien het feit dat over een paar jaar de stimuli om elektrische wagens te kopen niet meer zullen bestaan, of toch zeker lager zullen liggen dan nu.
Citaat:
Trekt op niet veel alvast.
€ 25k voor een BEV maatje Golf is idd niet veel, daar heb je nog geen huidige Skoda Fabia plof-plof voor...
Citaat:
Skoda Fabia 5d 1.0 TSI 81kW DSG7 Clever+ € 25.475
Skoda Fabia 5d 1.5 TSI 110kW DSG7 Monte Carlo € 27.575

Heb je echt geen FUD meer om te lachen? Spijtig.

Die vermeende cherrypick van Zwitserland was echt een goeie.

Allez mambo zoek nog eens wat in de vroem-vroem-plof-kadeng-gazetten
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 22:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 23:08   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zwitserland heeft al een soort berekening voor EV.

Voorbeeld: 100kw x 0,1 = 10 pk belasting = motorrijtuigenbelasting CHF 300

de regel is ieder motorrijtuig belastingplichtig, afhankelijk van het totaalgewicht. Voor de eerste 1.000 kg is een belasting van CHF 200 verschuldigd, voor de volgende 1.000 kg is CHF 3 per 10 kg verschuldigd, vanaf 2.000 kg wordt de vergoeding verlaagd tot CHF 0,90 per 10 kg.

Gewicht + pk

https://www.aldautomotive.ch/en/usef...-of-e-mobility


Het kan hier gans anders worden natuurlijk.
Als gewicht meespeelt ben je met je batterijen wel geJost hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 23:27   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

https://www.autoscout24.be/nl/informeren/advies/kosten-en-wetgeving/wegenbelasting-elektrische-auto/#:~:text=De%20wegenbelasting%20voor%20EV's%20blijf t,dan%20het%20volledige%20tarief%20motorrijtuigenb elasting.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 23:30   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als gewicht meespeelt ben je met je batterijen wel geJost hé.
Zonder batterijen ook, lol
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2022, 23:32   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

MRB Nederland, pas vanaf 2026 mogelijk evenveel als plofwagens.

Citaat:
Vanaf 2026 betaal je voor je elektrische auto dan het volledige tarief motorrijtuigenbelasting
Je bevestigt alleen maar wat ik al bedoelde. Thx.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2022 om 23:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 09:21   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Deze draad indachtig: https://forum.politics.be/showthread.php?t=266857

Autos met verbrandingsmotor worden 3000 tot 5000 euro duurder met euronorm 7 (2025)

Vertaling

De VW Groep ziet verbrandingsmotoren op middellange termijn niet als een kosteneffectief alternatief voor elektromobiliteit. Het nieuwe hoofd van het merk Volkswagen, Thomas Schäfer, verwacht dat de autoprijzen aanzienlijk zullen stijgen als gevolg van de geplande EU-emissierichtlijn Euro 7. Verbrandingsvoertuigen zouden 3.000 tot 5.000 euro duurder zijn door de complexere uitlaatgasreiniging, zei hij. in een interview met WELT AM SONNTAG. “Met een kleine auto zijn deze meerkosten nauwelijks op te vangen. Mobiliteit op instapniveau met verbrandingsmotoren zal dus aanzienlijk duurder zijn,” zei hij. Vanaf 10.000 euro zullen er in de toekomst niet meer zijn. "Individuele mobiliteit is een basisbehoefte en moet ook in de toekomst haalbaar blijven", aldus Schäfer. De oplossing is elektromobiliteit.

Vanaf 2025 wil de groep vier elektrische kleine automodellen op de markt brengen, zo maakte Schäfer bekend. Naast de ID.2 komt er nog een model van VW, een Skoda en een Cupra. “We zijn van plan om de ID.2 aan te bieden voor minder dan 25.000 euro. Over drie jaar is dat een super aantrekkelijke prijs voor een elektrisch voertuig", zegt Schäfer, die sinds 1 juli aan het hoofd staat van het merk VW en binnen de groep verantwoordelijk is voor de volumemerken VW, Skoda en Seat/Cupra. Bord. De actieradius van de voertuigen zou minimaal 350 tot 400 kilometer bedragen. "Dat is op dit moment het psychologische verkoopargument."

Ook deze link van Autogids indachtig:

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/j...s-onzeker.html

27-09-2022

In principe wordt op 31 december 2025 de Euro 7-norm van kracht. Alleen heeft Europa nog altijd niet bekendgemaakt wat die nieuwe milieunorm voor auto's precies inhoudt…

In 2025 moet de Euro 7-norm van kracht worden, maar wat die precies inhoudt, blijft vaag. De bekendmaking wordt immers keer op keer uitgesteld. Dat had al moeten gebeuren in 2021, maar tot op heden weten we nog altijd niets. Behalve geruchten, bijvoorbeeld over het opvangen van stof dat vrijkomt tijdens het remmen, en over een vereiste voorverwarmingstijd voor diesels, die de commerciële ondergang van dit type motor betekent. Europa wil de pollutie door auto’s met een verbrandingsmotor drastisch verlagen ten opzichte van Euro 6d, maar over hoe dat moet gebeuren, heerst een en al onzekerheid. Tot groot ongenoegen van de constructeurs die door dat gebrek aan cijfers niet kunnen anticiperen op alle te nemen maatregelen.
[...]

Minstens hybride

Het is duidelijk dat elektrificatie voor verbrandingsmotoren veralgemeend zal worden, waarbij hybridisatie vanaf 2026 bijna verplicht wordt. Desondanks zouden dieselmotoren op een zijspoor kunnen worden gezet. De technologieën die moeten worden toegepast om aan de veel strengere eisen dan Euro 6d te voldoen, zijn zo complex en duur, zelfs met elektrische ondersteuning, dat het onmogelijk is ze tegen een aanvaardbare prijs te verkopen. Diesel zou dus weleens kunnen verdwijnen met Euro 7.

Zondebok

Dit type motor, uitgevonden door Rudolf Diesel, is nochtans niet altijd de zondebok geweest. Tot tien jaar geleden werd diesel zelfs opgedrongen door middel van stimuleringsmaatregelen, om de CO2-uitstoot terug te dringen. Nu is diesel in ieder geval op middellange termijn gedoemd, als gevolg van lokale besluiten om diesels in Brussel (in 2030) en in andere Europese steden te verbieden. En in 2035 zal Europa de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor, zowel op diesel als op benzine, verbieden. Dan blijven alleen tweedehandsauto's over voor wie wil ontsnappen aan de volledig elektrische auto, hoewel er geen garantie is dat je daar dan overal mee zult kunnen rijden.
ADAC heeft die euronorm 7 al uitvoerig beschreven en gecheckt de 11 november 2022:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...normen/euro-7/

Euro-7-Abgasnorm: Die geplante Reform im ADAC Check

11.11.2022
Uiteraard een samenzwering tegen onze aller geliefde plofmobiel dat zelfs in aankoop duurder kan worden dan een vergelijkbare benzine-hybride.

Ik was nochtans verleden week maandag bij Skoda en heb me de goed vergelijkbare middenklasse SUVs goed bekeken koffer en alles, prijzen en opties netjes opgesomd. Heb me er eens ingezet en gekeurd.

Een Kodiaq 2.0 TSI en een Enyaq iV 80 zijn quasi identiek op een paar centimeter. De Kodiaq is enkel ruim 6 cm hoger en wat lomper/oubolliger van design, minder aerodynamisch sowieso.

De basiskoffer van de Enyaq leek me ook ietsje ruimer. Binnenafmetingen zijn quasi idem.

En nu komt het de prijzen op de plaatjes waren quasi gelijk, en dat al in november 2022. Het zal wel een samenzwering van Skoda zijn dat ze hun electrische SUV zo aanprijzen.





Sorry dat ik de showroom van Skoda bezocht had, maar na de krant gelezen te hebben bij een verse koffie, wou ik de wachttijd toch nuttig omkrijgen.

Het was redelijk druk daar met het herstellen en onderhouden van al die plofwagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 november 2022 om 09:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 10:23   #35
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

En nu komt het de prijzen op de plaatjes waren quasi gelijk, en dat al in november 2022. Het zal wel een samenzwering van Skoda zijn dat ze hun electrische SUV zo aanprijzen.

.
En nu komt het. Vraag maar eens een offerte voor beide wagens. Op een ICE krijg je 20% korting, op een elektrische zo goed als niets.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 12:51   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

03-08-2022
‘Fiscaliteit 2026’, de nieuwe fiscale wetgeving voor bedrijfswagens veroorzaakt een rush op plug-in hybride (PHEV) wagens. Bestel je een nieuwe PHEV voor 1 juli 2023, dan behoud je de maximale fiscale aftrekbaarheid. Nadien geldt een uitdoofregeling tot 2026. Maar wat met de fiscaliteit na 2026?

Fiscaliteit tot 2026: alles op een rijtje
1 juli 2023: die datum stipte elke ondernemer of zelfstandige in zijn agenda aan. Het is immers de dag waarop de nieuwe fiscale regelgeving rond bedrijfswagens in voege treedt. Maar wat houdt die precies in?

Kort gezegd zullen bedrijfswagens die niet volledig elektrisch zijn vanaf die datum ook niet langer niet volledig aftrekbaar zijn. Wil je een plug-in hybride bestellen, doe je dat dus best voor 1 juli 2023.

Na die datum volgt er een zogenaamde uitdoofregeling. Concreet wil dat zeggen dat de fiscale aftrekbaarheid van jouw plug-in hybrid of andere niet-elektrische wagen dan daalt naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.

Dwz ook tankkosten, onderhoud, herstellingen, banden, verzekeringen, etc....worden 0 aftrekbaar.

https://www.kmoinsider.be/mobiliteit...over-metropool

Voor bedrijven die afhankelijk zijn van hun fleet is dat 100% zelfmoord.

Is ondernemen in België wel nog doenbaar?

Volgens mij zullen vele ondernemers er de brui aan geven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 november 2022 om 12:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 13:01   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Minder nettoloon
“Bij werknemers met een bedrijfswagen bepaalt het voordeel van alle aard verbonden aan hun bedrijfswagen hoeveel nettoloon ze overhouden. Bij de “echte” plug-in hybrides blijft alles bij het oude. Maar bij fake” plug-in hybrides zal het voordeel van alle aard veranderen en zullen werknemers minder nettoloon overhouden”, vertelt Veerle Michiels,senior juridisch adviseur bij SD Worx.

https://www.jobat.be/nl/art/plug-in-...er-interessant
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 13:03   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er zullen dus nog heel wat bonnen getekend worden tot 1 juli 2023 en daarna geen enkele meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 14:01   #39
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zullen dus nog heel wat bonnen getekend worden tot 1 juli 2023 en daarna geen enkele meer.
Wat ik hier al eerder aankondigde. Die markt ligt volledig op zijn gat vanaf juli. Dat klein deeltje particulieren gaat dat niet rechttrekken. Belgische importeurs geven nu gigantische kortingen op plug ins.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2022, 19:43   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard Brussel krijgt de verkiezing Auto van het jaar, pronostiek 7 finalisten...

Autosalon Brussel krijgt primeur van Europese auto van het jaar verkiezing 2023.
Dit voor zijn 100e verjaardag.

2022 won de Kia EV6, een BEV

Dit jaar zijn nog 45 modellen kanshebber, wie wordt het?
Of beter de 45 kanshebbers wordt uitgedund naar 7 finalisten, wie zijn de laatste 7?

Het gaat om recente modellen enkel op de Europese markt, en nog een paar voorwaarden: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Car_of_the_Year

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/het-s...jaardag-24383/

De prestigieuze ‘Car of the Year’-verkiezing, ‘COTY’ voor de vrienden, beloont als sinds 1964 jaarlijks de beste auto die op de markt komt. Traditioneel wordt deze prijs uitgereikt door een panel van professionele journalisten tijdens het Autosalon van Genève begin maart. Maar ook dit jaar is het glamoureuze Zwitserse evenement geannuleerd. Tenminste in zijn traditionele vorm, want een gedelokaliseerde versie staat gepland voor november... in Qatar.

Voor zijn jubileumeditie zal het Autosalon van Brussel 2023 daarom de bekendmaking van deze prestigieuze wedstrijd overnemen. Hierdoor krijgt het een nog internationaler aanzien. "Met de komst van de ‘Car of The Year’ verstevigt het Autosalon van Brussel zijn status op de kaart van internationale evenementen in de autosector," zegt Andreas Cremer, directeur van Febiac, de organisator van het evenement.

Op dit moment zijn nog **45 modellen** in de running voor de titel van 'Car of the Year', waaronder veel Chinese modellen. Wordt op het Autosalon van Brussel voor het eerst een Chinees model gelauwerd, na de overwinning van een Koreaans model vorig jaar?
** 45 models form the provisional list of candidates for Car of the Year 2023 award. It’s a living list, submitted to possible changes, as the final list will be known in a few weeks. All the candidates should be new vehicles on sale now or before year’s end in five or more European markets. The voting process has two stages: the first one will produce a short list of seven nominees and the second round will determine the single winner:

1. Alfa Romeo Tonale
2. BAIC EU5
3. BMW X1/iX1
4. BMW i7
5. BYD Tang
6. Citroën C5 X
7. Dacia Jogger
8. DFSK Series 5
9. Ferrari 296 GTB
10. Ferrari Purosangue
11. Hongqi E-HS9
12. Honda Civic
13. Jeep "B-SUV"
14. Jeep Grand Cherokee
15. Kia Niro
16. Kia Sportage
17. Land Rover Range Rover/ Land Rover Range Rover Sport
18. Lexus RZ
19. Lotus Emira
20. Lucid Air
21. Maserati Grecale
22. Mazda CX-60
23. McLaren Artura
24. Mercedes-Benz GLC
25. Mercedes-EQ EQE
26. Mercedes-AMG SL
27. MG 4
28. MG 5
29. Nio ES8
30. Nio ET7
31. Nissan Ariya
32. Nissan X-Trail
33. Opel/Vauxhall Astra
34. Ora Cat
35. Peugeot 408
36. Renault Austral
37. Smart #1
38. Subaru Solterra/Toyota bZ4X
39. Toyota Aygo X
40. Toyota Corolla Cross
41. Toyota GR86
42. Vinfast VF8
43. Vinfast VF9
44. Volkswagen ID. Buzz
45. Xpeng P5

https://www.caroftheyear.org/noticias/61.php

Edit, de 7 finalisten zijn al bekend sinds einde november, mea culpa.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/dit-z...et-jaar-24598/

Het gaat tussen 5 BEV en 2 *ICE/hybride.

Jeep Avenger
Kia Niro
Nissan Ariya
* Peugeot 408
* Renault Austral
Subaru Solterra/Toyota bZ4X
Volkswagen ID. Buzz

Wie zal de la Kia EV6 opvolgen voor de 60ste editie van de verkiezing? Dat kunnen we ontdekken op 13 januari, wanneer het Salon van Brussel zijn deuren opent.

Pronostiek?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2022 om 20:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be