Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2022, 14:25   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Was dat niet den tijd dat ze veel lantaarnpalen langs de autostrades zetten ?
Nee die stonden er toen al, en zoals Maddox zegt, zonder hijsogen...

we moeten al die palen laten vervangen door goede exemplaren met ledstrips en hijsogen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 14:41   #62
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

overigens als ge bij den directeur, nog nen echte pater moest komen...

We hebben het er onlangs nog over gehad, we mocht daar meer dan op menig college, maar als ge op appel mocht komen was dat meestal niet goed.

het was ook nog een echte jongens school, dus uw beste maten of diegene die het meest respect voor u en omgekeerd hadden, had ge klop gegeven... Mijne beste maat ... ja die heb ik na een potje treiteren van zijne kant een paar keer goe te stekken gehad. Dien andere, (ja die had echt een moeilijke jeugd) Die heeft ook moeten inzien dat hij beter een ander slachtoffer zocht. Dat was ook gene verkeerde,

nu zou dat een groot watjes gedoe zijn,
Oud 1 december 2022, 16:33   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan wil u dat scholen maaltijden gaan verstrekken, gekocht bij de goedkoopste aanbieder?
Ik had het over bijna 50 jaar geleden, in een middelbare school waar soberheid troef was en verspilling uit den boze.
Neen, de schrijnende toestanden spelen zich af in het basisonderwijs, het kleuteronderwijs in het bijzonder. Soep leveren elke dag zou al veel kunnen oplossen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 16:46   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik had het over bijna 50 jaar geleden, in een middelbare school waar soberheid troef was en verspilling uit den boze.
Dat was toen.
Als een leraar toen de ouders op het matje riep, moesten het al Flodderiaanse gevallen zijn wilden die er niet naar luisteren.
Citaat:
Neen, de schrijnende toestanden spelen zich af in het basisonderwijs, het kleuteronderwijs in het bijzonder. Soep leveren elke dag zou al veel kunnen oplossen.
Ik spreek over het hier en nu.
Dus u gaat kleutertuinen en lagere scholen de opdracht geven of zelfs verplichten de kinderen soep aan te bieden.
Soep die aan alle goestingskes moet voldoen van ALLE ouders....
Dat gaat een raar soepje worden.
En voor het geld dat de school daarvoor zal willen vrijmaken (stel u voor dat de directie een paar euro's minder zou kunnen voor zichzelf houden), heb ik de indruk dat het een netelsoepke gaat worden, gemaakt door de bomma van de directrisse.
Oud 1 december 2022, 17:08   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was toen.
Als een leraar toen de ouders op het matje riep, moesten het al Flodderiaanse gevallen zijn wilden die er niet naar luisteren.

Dus u gaat kleutertuinen en lagere scholen de opdracht geven of zelfs verplichten de kinderen soep aan te bieden.
En voor het geld dat de school daarvoor zal willen vrijmaken (stel u voor dat de directie een paar euro's minder zou kunnen voor zichzelf houden), heb ik de indruk dat het een netelsoepke gaat worden, gemaakt door de bomma van de directrisse.
Ik heb niet gezegd dat de school zelf soep moet beginnen maken. Dit kan op hoger niveau worden georganiseerd met een leverancier voor een groep scholen.
Budgettair zou dat op niveau departement Onderwijs kunnen. Dit hoeft geen fortuin te kosten.
Oud 1 december 2022, 17:12   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat de school zelf soep moet beginnen maken.
Nope, gewoon uitdelen. Maar dan moet er wel iets zijn om uit te delen.
Citaat:
Dit kan op hoger niveau worden georganiseerd met een leverancier voor een groep scholen.
Budgettair zou dat op niveau departement Onderwijs kunnen. Dit hoeft geen fortuin te kosten.
Iets georganiseerd door de (r)overheid , en een realistische prijs hebben? Woha, en uw eenhoorns laten scheetjes van rozengeur?

Laatst gewijzigd door maddox : 1 december 2022 om 17:12.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 18:38   #67
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan wil u dat scholen maaltijden gaan verstrekken, gekocht bij de goedkoopste aanbieder?
zo werkt het in een kapitalistisch systeem

het moet zo goedkoop mogelijk en de rest doet er niet toe.
kijk je op iets langere termijn is dat uiteraard een dikke fout.

dezelfde logica zie je in veel andere sectoren
de manager vh ziekenhuis dolgelukkig als hij een leverancier gevonden heeft die maar 5 euro per dag per patiënt voor 3 maaltijden eten vraagt.
de vorige kostte 5.50 per dag.

soms moet je als maatschappij investeren en da kost in &e instantie geld dat je niet op 3 maand terugverdient, wel over 10 of 20j

kinderen die thuis geen boterham krijgen omdat er teveel armoede is?
ik hoor nu al de anekdotische verhalen van profiterende ouders komen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 18:55   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zo werkt het in een kapitalistisch systeem
En in een communistisch systeem werkt het zoveel beter?
Citaat:
het moet zo goedkoop mogelijk en de rest doet er niet toe.
Mensen die zo denken, tja.
Citaat:
Kijk je op iets langere termijn is dat uiteraard een dikke fout.
Kijk maar naar de Belgische verkeersinfrastructuur.
Citaat:
dezelfde logica zie je in veel andere sectoren
de manager vh ziekenhuis dolgelukkig als hij een leverancier gevonden heeft die maar 5 euro per dag per patiënt voor 3 maaltijden eten vraagt.
de vorige kostte 5.50 per dag.
En het ziekenhuiseten is over het algemeen ideaal om te vermageren.
Citaat:
Soms moet je als maatschappij investeren en da kost in &e instantie geld dat je niet op 3 maand terugverdient, wel over 10 of 20j
Na een kom soep gaan onze scholieren wel schoolstaken voor het klimaat.
Ideale investering.
Citaat:
Kinderen die thuis geen boterham krijgen omdat er teveel armoede is?
Citaat:
Ik hoor nu al de anekdotische verhalen van profiterende ouders komen.
Moet niet, de media brengt die verhalen al genoeg.
Oud 1 december 2022, 19:43   #69
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Even over het kerntakendebat van het onderwijs (dus abstractie makend van de betaalbaarheid voor de ouders): in mijnen tijd, hé, bood de cafetaria van het college warme maaltijden aan. Uiteraard te betalen via de schoolfactuur (m.a.w. waarschijnlijk nauwelijks haalbaar voor het doelpubliek van vandaag). Dat was gewoon een extra dienst die werd aangeboden.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 19:46   #70
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in een communistisch systeem werkt het zoveel beter?
Het neobabythatcherisme dat nu de kop opsteekt, moeten we ook niet willen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 22:50   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was toen.

Ik snap wat ge wilt zeggen, maar stel uwe kleine zit in een katholieke basisschool,

En daar wordt soep gegeven, (gratis) voor diegene die het willen, dan is dat gelijk of in onzen tijd he, eten wat de pot schaft. Wie niet akkoord is, moet maar voer mee geven in een thermoske
Oud 2 december 2022, 08:05   #72
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik snap wat ge wilt zeggen, maar stel uwe kleine zit in een katholieke basisschool,

En daar wordt soep gegeven, (gratis) voor diegene die het willen, dan is dat gelijk of in onzen tijd he, eten wat de pot schaft. Wie niet akkoord is, moet maar voer mee geven in een thermoske
Mee eens.
Trouwens, ik denk dat het voor kinderen niet veel uitmaakt welke soep het is.
Oud 2 december 2022, 08:09   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie prospectie doet op de markt kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding.
Dat heb ik lang genoeg gedaan, niet wat voeding betreft.
Oud 2 december 2022, 08:22   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Herhaling: De brulkikker, (alias De Decker J.M, verdere commentaar is overbodig, veronderstel ik) heeft uitgerekend: het maandelijks kindergeld bedraagt minimum x euro's en een brood kost max y euro's. Met dat kindergeld kan je dan iets van 150 broden kopen ....

wat mij doet besluiten: als een school vaststelt dat een kleine blijkt een lege brooddoos te hebben, behoudens eens per ongeluk vergeten, dan moet de politie verwittigd worden om te checken of die ouders wel hun ouderlijke plichten vervullen. Of die ouders niet uit hun ouderlijke macht gezet moeten worden. Of een van de twee, misschien zijn verantwoordelijkheid niet opneemt ivm alimentatie, en dus opgepakt moet worden enz. bla bla ...
en als dan zou blijken dat het echt armoede is, dan moet de ocmw-steun genereus zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2022, 13:24   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Een terechte bedenking. Kinderen gaan naar school zonder brooddoos of met een brooddoos met beschimmelde inhoud. Schrijnend.
De ouders aanspreken is volgens mij een onbegonnen zaak. Wie gaat dat doen, en wie gaat dat betalen ? En wordt het probleem daarmee opgelost?
Volgens mij kan het niet moeilijk zijn om met een firma afspraken te maken eten te leveren. Ik heb het wel over kleuterschool en lagere school. Een aanbesteding moet kunnen, vooral binnen steden met een aanzienlijk aantal scholen. Ik zou zelfs overwegen om voor iedere leerling eten te voorzien en dit ook in te calculeren in de schoolkosten. Dit hoeft daarom niet zoveel te kosten, uiteindelijk moet iedereen eten. Dit hoeft geen communistisch cachet te hebben.
Het volgende probleem dat zich dan stelt is dat de schoolfactuur te hoog is.
Eigenlijk werd dit nu reeds gesteld door de linksen in de politiek, de maaltijden op de school waren gestegen.

Ik stel me de vraag nog steeds: "Is het de kerntaak van de school om maaltijden te voorzien voor kinderen die zonder broodtrommel naar school komen.

Ik zou eerder opteren om van die ouders het kindergeld in te houden en met dat geld eten te geven aan hun kinderen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2022, 13:27   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet daar eens serieus over durven nadenken, om sterlisatie programma's op te zetten voor bepaalde klasses van de bevolking.

Allee een moeder met een iq van 72 en drugverslaafde minnaar, ik moet er geen tekeningske bij maken he, ... Maar dat mag zich wel voortplanten...

wat dat eten op school betreft, vroeger was er bij ons op school soep, alle dagen zat ik aan de soep tafel, ... oh oh lekker dat da was, ... jezus als ik zo van dien doorgestoken groentenbucht zie moet ik nog kotsen. alleen als t met ballekes was, ja dan moest ge rap zijn of ge had niks meer.

Gelukkig dat ik in t middelbaar niet moest blijven eten want die grootkeuken bazaar was pas pure horror.
Op onze lagere school bracht de soepboer een ketel soep.
Dat was steeds lekkere soep, mijn ouders betaalden die echter zelf.
Oud 3 december 2022, 13:28   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je kunt dat ook een investering noemen
net zoals onderwijs tout court een investering is van de maatschappij

je pompt nu geld in kinderen en pas daarna, 20j later, krijg je rendement. als een warm bord soep ervoor zorgt dat kinderen zich beter kunnen concentreren, ipv er met een grommende maag te zitten, dan is dat ene heel kleine investering naar de toekomst toe.

maar je hebt gelijk
door alles te privatiseren krijg je de situatie dat men niet meer verder kijkt dan het volgende kwartaal
Dus u wilt zeggen dat vroeger, toen er echte armoede was, de kinderen niet konden studeren omdat ze honger hadden?
Oud 3 december 2022, 13:29   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja.
Ik herinner mijn in de lagere school dat je 's middags soep kon krijgen. Die werd geleverd. Moest uiteraard betaald worden. De boterhammen bracht je zelf mee. De boterhamdoos werd nooit gecontroleerd. Sommigen aten enkel soep, beter dan niets.
Maar inderdaad. Je zou soep en brood kunnen voorzien voor iedereen, iets wat volgens mij geen problemen mag geven als het om eetgewoontes gaat. Te beschouwen als een investering, en die volgens mij ook niet zoveel moet kosten.
Het leveren kan volgens mij perfect worden georganiseerd via de scholengroep die zou kunnen zoeken naar een leverancier.
Het grote probleem is dat nu alles halal moet zijn, anders discrimineren we.
Voor mij dus geen schoolmaaltijden. Dat iedereen voor z'n eigen kroost zorgt.
Oud 3 december 2022, 13:30   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oeps!
Oud 3 december 2022, 13:31   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ah ja he, t mag niet veel kosten he Maddox.

efkes denken ik denk dat ne foodkost van 5 euro voor ne warme pla gemiddeld genomen al vrij ruim gerekend is. Dat wordt dus geen kreeft of kaviaar he.
Met of zonder personeelskosten?
Mijn zus heeft minder foodkost in het WZC waar ze kok is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be