Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2022, 16:44   #141
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je leeft nog altijd in het verleden?

Brazilië heeft sinds 2010 een grotere automarkt dan Duitsland heb ik net gegoogeld.

De VW Kever werd in Mexico tot 3 jaar geleden (2019)gemaakt.

https://www.nu.nl/auto/5963631/aller...in-mexico.html

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 oktober 2022 om 16:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 17:41   #142
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Laatst heb ik op TV nog een uitzending gezien over dat er wagens afgekeurd worden omwille van roet.

Ik krijg de 'schrik' al op mijn lijf want ik moet mijn ouders hun wagen even naar de garage rijden waarna hij voor controle aangeboden zal worden.

De wagen is een diesel A6 die al een ardige ouderdom heeft.

Als je die ziet staan is het precies een nieuwe met dank aan Uni voor de regelmatige onderhoud.

Ik vrees er een beetje voor.
(...)
Die partikeltest wordt alleen uitgevoerd bij Euro5 en 6 motoren. Niet bij motoren die nog gehomologeerd werden met een oudere Euro-norm.
Dus kijk eens na welke Euro-norm geldt voor de wagen van je ouders.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 17:44   #143
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
We zijn nu een maand verder maar tot nu nog geen antwoord gekregen. Enkel de respons dat ze mijn bericht ontvangen hebben. Teleurstellend.
Nog altijd niets mogen vernemen van het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Bij eerdere contacten over andere thema's kreeg ik telkens wel antwoord.
Ik heb nu de vraag ook gesteld aan Touring. Misschien kunnen die wat verduidelijking bieden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2022, 07:52   #144
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die emissiemetingen van Diesel partikels gebeuren met gesofistikeerde toestellen die in gespecialiseerde labo’s met gediplomeerde technici thuishoren.

De emissietesten van benzinewagens gebeuren met huis, tuin en keukentoestellen.

Raar terwijl je net vond het er allemaal zeer professioneel aan toegaat

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 oktober 2022 om 07:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2022, 20:00   #145
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Touring kon me geen verduidelijking geven maar zij stelden voor om de vraag neer te leggen bij GOCA en dat heb ik gedaan.
En van GOCA heb ik antwoord gekregen en dat antwoord lijkt me afdoende.

Ik geef het hier mee:

"De invoering van de deeltjesteller kwam tot stand door de samenwerking van verschillende Europese instanties.
Deze internationale werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van enkele Europese overheden, metrologische instituten, universiteiten, toestelfabrikanten en beroepsverenigingen.

Voor het gedeelte beoordelingscriteria werd beroep gedaan op het onderzoekswerk van het Nederlandse TNO en het JRC Joint Research Center van de Europese Commissie.
Vergelijkende studies die beide methoden (fijnstofmeting per km en per cm3) gebruiken werden bij elkaar gevoegd. Er werd een duidelijk lineair verband tussen beide methoden vastgelegd. De limietwaarde bij typegoedkeuring van 6 x 10E11 km-1 komt volgens deze grafieken overeen met een waarde lager dan 1,00 x 10E5 cm-3. Vandaar dat TNO, maar ook de VERT-Associatie (Verification of Emission Reduction Technologies), een beoordelingscriterium van 2,50 x 10E5 cm-3 voorstelt. Ditzelfde criterium wordt al enkele jaren in Zwitserland voor de periodieke keuring van off road dieselmachines gebruikt.

Tests in België met verwijderde en/of beschadigde roetfilters liggen aan de basis van het voorgestelde en vele hogere beoordelingscriteria van 1,00 x 10E6 cm-3."


Dus een optimaal werkende en aan de Euro5 of 6 norm voldoende motor zou maximaal 100.000 partikels/cm³ mogen hebben.
Die norm groen die de autokeuring hanteert van minder dan 250.000 partikels/cm³ komt overeen met die VERT-norm en de norm rood van 1.000.000 partikels/cm³ is dus een duidelijke aanwijzing dat er iets ernstigs mis is met de roetfilter.
OK, voor mij. Lijkt me redelijk.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 01:56   #146
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Die partikeltest wordt alleen uitgevoerd bij Euro5 en 6 motoren. Niet bij motoren die nog gehomologeerd werden met een oudere Euro-norm.
Dus kijk eens na welke Euro-norm geldt voor de wagen van je ouders.
Bedankt op mij daar even op te attenderen want daar heb ik dus niet op gelet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 09:44   #147
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Sinds wanneer is "roet" een broeikasgas ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 10:34   #148
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bedankt op mij daar even op te attenderen want daar heb ik dus niet op gelet.

Begrijp dat niet. Het is al lang geweten die keuringen een pak minder streng zijn in Wallonië.
Blijkbaar rijden mensen naar Frankrijk voor wat flessen water maar in Wallonië naar de keuring gaan lijkt dan weer onoverkomelijk.

Ik rijd niet met een diesel maar mocht dit wel zo zijn ik zou het wel weten.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 november 2022 om 10:35.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 11:16   #149
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Sinds wanneer is "roet" een broeikasgas ?
Google eens wat het effect is van roet op het milieu...

Roet op sneeuw en ijs doet wat : klik
https://www.google.com/search?q=roet...hrome&ie=UTF-8

-
Citaat:
https://bergwijzer.nl/nieuws/roet-ve...rs-in-de-alpen

ROET VEROORZAAKTE SMELTEN VAN GLETSJERS IN DE ALPEN

De gletsjers in de Alpen smolten aanzienlijk halverwege de negentiende eeuw. Onderzoekers tastten lang in het duister over de oorzaak ervan. Gemiddeld werden de gletsjers een kilometer korter tussen 1860 en 1930 terwijl de gemiddelde temperatuur toen ongeveer één graad kouder werd. Pas jaren na deze periode nam de gemiddelde temperatuur wereldwijd toe.

Smeltende gletsjers door roet

Wetenschappers uit de VS en Oostenrijk onderzochten de raadselachtige daling van de Alpengletsjers en concludeerden dat de enorme toename van de uitstoot van roet door de industrialisatie van Europa, die vanaf 1850 snel op gang kwam, de reden was voor het terugtrekken van de gletsjers.

De onderzoekers meldden in het tijdschrift PNAS dat veel fabrieken en het vervoer, vooral de spoorwegen, toentertijd werkten op kolen waardoor er veel roet werd uitgestoten. Een deel van het roet viel op de aarde en werd afgezet op de gletsjers, vooral op de onderkant. Dat leidde als gevolg van de verhoogde absorptie van zonlicht tot het smelten van de sneeuw en het ijs.

Kleine ijstijd

Tussen het begin van de 15e en het midden van de 19e eeuw heersten er lange koude winters en koele, regenachtige zomers. De opmars van de Alpengletsjers in deze kleine ijstijd eindigde echter abrupt halverwege de 19e eeuw. De temperaturen waren desondanks koeler en de neerslag bleef relatief onveranderd, schrijven de onderzoekers in hun verslag.

Deze tegenstrijdigheid heeft Georg Kaser van het Instituut voor Meteorologie en Geofysica van de Universiteit van Innsbruck samen met zijn Amerikaanse collega's verduidelijkt door hun onderzoek dat onder ander gefinancierd werd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

Computermodel

De wetenschappers bestudeerden het ijs in de Alpen door middel van boringen waardoor ze probeerden te achterhalen aan hoeveel roet het ijs werd blootgesteld. Met behulp van een computermodel simuleerden ze de effecten van luchtverontreiniging en kwamen ze tot resultaten die overeenkomen met de gemeten afname van de Alpengletsjers in de periode 1860-1930.

"Dit onderzoek toont duidelijk aan wat voor verstrekkende gevolgen het menselijk handelen op het klimaat kan hebben", aldus Kaser. De wetenschappers willen nu ook onderzoek gaan doen in andere delen van de wereld naar de effecten van roet op ijs, zoals in de Himalaya.
- Met talrijke fotos van zwart ijs in Groenland, anno 2014:
Citaat:
https://www.hln.be/milieu/geoloog-ve...land~a2e4ede9/

Geoloog verbijsterd door zwart ijs in Groenland

Jason Box trekt zowat jaarlijks op expeditie naar Groenland om de besneeuwde ijsvlakte te onderzoeken. Maar dit keer was hij verbijsterd door wat hij te zien kreeg. De sneeuw en het ijs zagen er helemaal zwartgeblakerd uit.
Over studies:
2008:
Citaat:
https://www.hier.nu/themas/nieuws-va...kere-opwarming

Roet veroorzaakt sterkere opwarming
2020:
Citaat:
https://www.sciencedirect.com/scienc...12825220303925

A review of black carbon in snow and ice and its impact on the cryosphere
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2022 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 11:51   #150
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Sneeuw vormt zich rond stofjes in de lucht. Als de sneeuw smelt blijft het stofje achter, dat wordt zwart of grijs.

Roet in de lucht koelt af.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 11:55   #151
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
https://pnws.be/dieselracisme-treft-...uro-5a-diesel/

Maar er is een ‘Belgische’ oplossing.

Ondanks de verwoede poging van Annelies Verlinden om te bewijzen dat toeval bestaat, gaat dat in het geval van een nieuwe procedure bij de autokeuring wellicht niet op.
De verstrenging van de uitstootmeting lijkt een glijmiddel te zijn om dieselwagens in het autokerkhof te krijgen.
Er werd handig geïnvesteerd in nieuwe meetapparutuur die een strengere test oplevert met tot gevolg dat oudere diesels massaal worden afgekeurd.
Ze worden niet alleen afgekeurd, sommige voertuigen geraken ook na duizenden euro’s aan kosten nog steeds niet door de keuring.

Als dan je volgende onbetaalbare energiefactuur in de bus valt, krijg je zin om naar het kanaal te lopen.

Het klinkt als een handige promostunt voor elektrisch rijden.
De nieuwe test wordt alleen gebruikt voor dieselvoertuigen vanaf euronorm 5a.
Dat is de uitstootnorm die sinds januari 2011 verplicht is.

Je auto wordt afgekeurd als uit de test een concentratie van meer dan 1 miljoen (fijne)partikels per kubieke centimeter blijkt.
Ten minste dat is voorlopig zo, want straks wordt het nog strenger.
Binnen afzienbare tijd zal iedere diesel vanaf de Euro 5a-norm die meer dan 250.000 partikels uitstoot, ook onverbiddelijk een rode kaart krijgen.

Gewoon de filters vervangen, blijkt niet te helpen.
Het probleem zou complex (kunnen) zijn.
We citeren ‘Het Laatste Nieuws’: “Lekkende of vervuilde injectoren die de brandstof in de motor spuiten, een slecht werkende EGR-klep (dat is een klep die ervoor zorgt dat de motor uitlaatgassen kan hergebruiken), allerhande problemen met sensoren en zelfs een klein gaatje in de uitlaatlijn… Ook slecht onderhoud kan problemen opleveren, net als een verkeerd gebruikspatroon. Rij je vaak korte afstanden, dan kan het gebeuren dat de filters niet kunnen regenereren – een proces waarbij ze zichzelf schoon maken door de temperatuur heel hoog op te laten lopen en de verzamelde partikels te verbranden."
België is het eerste land dat een nieuwe Europese keurings richtlijn invoert.

Heb je een Euro 5a-diesel dan kan je echter kiezen voor een Belgische oplossing: laat je vierwieler keuren Wallonië.
Daar besliste de politiek immers om de test pas in te voeren vanaf de recentere euronorm 5b.
Federaal wil belgië weer katholieker zijn dan de paus als kwijlend schoothondje van eu en de vlamingen worden weer gediscrimineerd en selectief gekloot....belziek is tenslotte niet 1 land maar een non-land waar andere wetten gelden ten nadele van vlamingen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 20:15   #152
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als de euro 7 er komt zal ook de euro 6 afgekeurd worden.

En bij uitbreiding alle diesels.

Als hij er komt tenminste want het heeft geen nut om er nog aan te beginnen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 22:30   #153
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Google eens wat het effect is van roet op het milieu...
(...)
Wacht even: wat zegt die bron van jou:

Citaat:
De gletsjers in de Alpen smolten aanzienlijk halverwege de negentiende eeuw. Onderzoekers tastten lang in het duister over de oorzaak ervan. Gemiddeld werden de gletsjers een kilometer korter tussen 1860 en 1930 terwijl de gemiddelde temperatuur toen ongeveer één graad kouder werd. Pas jaren na deze periode nam de gemiddelde temperatuur wereldwijd toe.
Dat is wel totaal in tegenspraak met de gevestigde zekerheid, en dat is dat de opwarming van het klimaat begonnen is met de industriële revolutie ergens begin de jaren 1800. En logischerwijze begon toen de terugtrekking van de gletsjers.

Maar volgens jouw bron daalde de temperatuur tussen 1860 en 1930 en pas jaren na die periode nam de gemiddelde temperatuur toe.

Als dat waar is mogen al die greenhouse theorieën die ons elke dag door de strot worden geduwd stante pede de vuilbak in.

Dus heb ik jouw bron gechecked.
Het is een toeristische site.
Meer dan dat moet je er niet van verwachten.

Het is niet de eerste keer dat ik je er moet op wijzen om je bronnen beter te controleren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 22:42   #154
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Google eens wat het effect is van roet op het milieu...

Roet op sneeuw en ijs doet wat : klik
https://www.google.com/search?q=roet...hrome&ie=UTF-8

-

- Met talrijke fotos van zwart ijs in Groenland, anno 2014:


Over studies:
2008:

2020:
Ter info .......Woestijnzand valt ook op het ijs in Groenland .....zandbak landen moeten daar ook iets aan doen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 22:48   #155
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Federaal wil belgië weer katholieker zijn dan de paus als kwijlend schoothondje van eu en de vlamingen worden weer gediscrimineerd en selectief gekloot....belziek is tenslotte niet 1 land maar een non-land waar andere wetten gelden ten nadele van vlamingen.
Dus jij bent al in hetzelfde bedje ziek als Micele.
P-magazine is geen betrouwbare bron van informatie.

Lees wat ik schreef op 8 november 20:00. Scroll wat naar beneden. Bron is GOCA.

Voertuigen gehomologeerd euro4 of minder worden niet onderworpen aan de nieuwe test.
Pas vanaf euro5 hebben diesels een roetfilter en het enige wat die test nagaat is of die roetfilter het nog wel doet.
Ik vind dat niet onredelijk.

Onze 11 jaar oude Megane 1.5dci euro5 met een 150.000km op de teller had niks problemen met die test.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 01:02   #156
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dus jij bent al in hetzelfde bedje ziek als Micele.
P-magazine is geen betrouwbare bron van informatie.

Lees wat ik schreef op 8 november 20:00. Scroll wat naar beneden. Bron is GOCA.

Voertuigen gehomologeerd euro4 of minder worden niet onderworpen aan de nieuwe test.
Pas vanaf euro5 hebben diesels een roetfilter en het enige wat die test nagaat is of die roetfilter het nog wel doet.
Ik vind dat niet onredelijk.

Onze 11 jaar oude Megane 1.5dci euro5 met een 150.000km op de teller had niks problemen met die test.
Ok, bedankt voor de verduidelijking.
P-magazine bezondigt zich inderdaad soms ook aan voorbarigheid, insinuaties of onduidelijkheden, het is niet altijd gemakkelijk om het kaf van het koren te scheiden maar vaak slaan ze wel de nagel op de kop.

Ik doelde vooral weer op het verschil tussen vlaanderen en wallonië/brussel waarvoor telkens verschillende regeltjes en wetten gelden en altijd ten nadele van vlaanderen (uiteraard door splitsing in Gewesten en dus door schuld van de vlaamse regering) terwijl we 1 land zouden zijn waar elke wet voor elke burger zou moeten gelden..."elke belg gelijk voor de wet"?
Is ook al niet meer waar.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 09:03   #157
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

De grote roetfilterkeuring wordt nog meer afgezwakt.

Afgekeurde wagens krijgen nu al 1 jaar om de auto in orde te brengen.

Citaat:
Termijn om afgekeurde roetfilter te vervangen verlengd tot jaar

Hasselt - Wie bij de autokeuring een rode kaart krijgt voor een defecte roetfilter zal een jaar de tijd krijgen om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) beslist. Tot voor kort moest een afgekeurde roetfilter binnen de drie maanden gereinigd of vervangen worden.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221127_96869319
Krijgen de andere afgekeurde wagens dan ook 1 jaar tijd om hun wagen "in orde" te brengen? Nee en waarom niet? Tja een Belgenmop meer: "kuch kuch... de leefbaarheid in de illegale dieselsteden zal weer achteruit gaan in de volgende enquete" na het NOx-gesjoemel (x10) nu ook nog veel meer dieselroet (x 100)

Enkele quotes:

2015:

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kost luchtvervuiling Europa maar liefst 1500 miljard euro per jaar door vroegtijdige overlijdens en ziekte. Dat is bijna een tiende van het bruto binnenlands product van de Europese Unie
Alleen al de vroegtijdige overlijdens zijn goed voor 1300 miljard euro per jaar, blijkt uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) dat deze week is verschenen. Het verlies door ziekte brengt het totaal op 1500 miljard euro.



2021:
Verloren gezonde levensjaren door fijn stof

Gepubliceerd op 17 december 2021

Langetermijnblootstelling aan PM2,5-deeltjes heeft grootste gezondheidsimpact

Vooral de langetermijnblootstelling aan PM2,5(open definitie)heeft een grote gezondheidsimpact: deze blootstelling verklaarde in 2019 bijna 84% van de totale gezondheidsimpact van fijn stof. Het merendeel komt door vroegtijdige sterfte, maar ook een verhoogd voorkomen van astma en longkanker spelen daarin een belangrijke rol. De impact door langetermijnblootstelling aan PM10(open definitie) maakte ruim 15% uit in 2019. Kortetermijnblootstelling heeft een veel lagere impact. De impact door kortetermijnblootstelling aan PM10 en aan PM2,5 maken samen minder dan 1% van de totale gezondheidsimpact van fijn stof uit.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...eselwagens-wi/
15 juni 2022

De beruchte "roettest" verandert voor heel wat dieselwagens: "Wie zonder roetfilter rondrijdt, krijgt rode kaart"

De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren.


26 okt. 2022:

Europese Commissie wil strengere regels voor schonere lucht en beter water, vervuilers moeten betalen.

Met wat de Commissie voorstelt wordt de hoeveelheid fijnstof in 2030 meer dan gehalveerd. In 2050 moet de lucht helemaal schoon zijn. De Commissie wil verder dat mensen die gezondheidsproblemen hebben omdat de EU-regels voor luchtkwaliteit zijn overtreden, hun financiële schade kunnen verhalen op de vervuilers.

"Goe bezig..."
Had iemand iets anders verwacht? Euh eigenlijk niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2022 om 09:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 22:18   #158
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Mazda gaat een 3.3 liter zescylinder diesel uitbrengen die voldoet aan Euro 7.

https://www.autogids.be/autonieuws/n...el-bekend.html
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 23:32   #159
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mazda gaat een 3.3 liter zescylinder diesel uitbrengen die voldoet aan Euro 7.

https://www.autogids.be/autonieuws/n...el-bekend.html
Oei ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2022 om 23:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 23:43   #160
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oei ...
3300 cc
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be