Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2022, 12:42   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard +800 km rijbereik voor electrische vrachtwagen, QED

Grafisch onderaan, 93% batterijcapaciteit was genoeg (97%-4%).

Tesla Semi geladen of totaal gewicht 81.000 lbs (~36,8 ton).

Totale hoogtemeters van de trip Fremont - San Diego was meer dan 1220 meter. Op een afstand van +800 km is dat heel weinig, aan de blauwe lijn = batterij-inhoud kan wel zien wanneer het verbruik omhoog ging (bergop = grijs + schaal) en omlaag ging tot zelfs recuperatie.

Hoofdzakelijk de snelweg I-5 meestal parallel aan de kustlijn: https://www.google.com/maps/dir/Frem...d32.715738!3e0

Fremont ligt op 17 m NN, San Diego 19 m NN.



https://www.teslarati.com/tesla-semi...est-timelapse/
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Fi7x5DQUcAEbUvg.jpg‎ (206,9 KB, 103x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2022 om 12:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2022, 18:35   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Wat meer over de Semi

Nederlandstalige media, ik neem een uitgebreide:
Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/204068/t...chtwagens.html

Tesla levert zijn eerste elektrische Semi-vrachtwagens

Tesla heeft de eerste productieversies van de Semi-vrachtwagen geleverd. Dat gebeurde donderdagavond tijdens een evenement in de gigafactory in Sparks, Nevada. De vrachtwagen die geheel op basis van accu's werkt, zou een bereik van iets meer dan 800 kilometer moeten hebben.

De trucks werden geleverd aan Pepsico. Dit bedrijf bestelde er in 2017, het jaar waarin de Semi werd geïntroduceerd, meteen 100 trucks. Tijdens de presentatie werd onder meer het belang van het gebruik van de Semi benadrukt door te wijzen op het cijfer dat in de Verenigde Staten combinatietrucks 1 procent beslaan van alle voertuigen, maar wel verantwoordelijk zijn voor 20 procent van de uitstoot van alle voertuigen.

Tesla ging ook specifiek in op de eerdere claim dat een bereik van ruim 800km met een volle lading aan vracht mogelijk is. Daartoe toonde het bedrijf data van een testrit van 500 mijl vanuit Fremont in Californië naar San Diego. Die rit begon met een accupercentage van 97 procent en eenmaal op het eindpunt was er nog 4 procent over. Volgens de fabrikant kan de Semi een efficiëntie van 2kWh per mijl halen, wat vrachtwagenbedrijven afhankelijk van de elektriciteitsprijzen een brandstofbesparing van 70.000 dollar per jaar zou kunnen opleveren. Voor het snel kunnen bijladen van de accu wordt een laadtechnologie ingezet van 1 megawatt.

Voor de aandrijving worden drie elektromotoren gebruikt die in feite al vergelijkbaar zijn met de Plaid-versies van de Model S en Model X. Een motor van de Semi wordt gebruikt voor reguliere kruissnelheden op snelwegen om een zo hoog mogelijke efficiëntie te bereiken, terwijl de overige twee motoren ingezet worden voor koppel om te accelereren. Die acceleratie werd tijdens de presentatie ook kort op ingegaan. Op een korte weergave is te zien hoe een met spullen geladen Semi met een gewicht van 36.287kg op een bergweg met een stijgingspercentage van 6 procent schier eenvoudig een reguliere dieselvrachtwagen inhaalt.

Tijdens de presentatie ontbrak ook de nodige informatie, zoals gegevens over het specifieke accupakket dat de trucks gebruiken. Vijf jaar geleden werd gezegd dat een volledig volgeladen Semi in 20 seconden van stilstand naar 100km/u kan accelereren, maar deze informatie werd nu niet herhaald. Wel werd bijvoorbeeld onderstreept dat regeneratief remmen aanwezig is; Musk stelde dat Semi's daardoor onderaan een heuvel aankomen met koude remmen, wat volgens hem heel bijzonder is voor vrachtwagens. Tijdens de presentatie werd geen informatie gegeven over de huidige prijs die oorspronkelijk op 200.000 dollar lag. Ook werd niets gezegd over het exacte gewicht van de Semi.
Wat ik voorlopig gelezen heb, of dubbelcheck:

De accucellen zijn ~1000 VDC geschakeld, juiste bruikbare capaciteit heb ik nog niet gevonden, wslk 850 tot 950 kWh? (mogelijk 1 MWh)

In elk geval wordt er gespaard aan bedradings-gewicht, welke type cellen grootte-chemie-Wh/l/kg en hoe ze verder gewicht sparen aan de verpakking en koelingsdesign van die accucellen weten we nog niet.

https://www.teslarati.com/tesla-semi...ain-confirmed/

(andere e-vrachtwagens lange afstand zullen die 1kV wslk ook krijgen, maar Tesla is de eerste met 1000 VDC. (Lucid heeft 900 V in zijn limousine, andere EV tot 800, in de regel heeft het gros 400 V)

Opgeladen wordt voorlopig aan 1 MW DC ( 1000V*1000 A), aan de 1,5 MW laadpunten V4.

Vergelijk van de plugdoorsnede en design vloeistofkoeling V3 (250 W) versus V4 ( 1MW):
zie figuur in link, of jpg-venster onderaan (ook Amps/mm²)


De Cybertruck zal blijkbaar mogelijk ook 800 tot 1000 V geschakelde accucellen krijgen, want kan ook aan de V4 lader laden: https://www.teslarati.com/tesla-cybe...compatibility/

Het uitleverings-event:
https://www.teslarati.com/tesla-semi...st-deliveries/
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpeg Tesla-Semi-V4-Supercharger-2048x1057.jpeg‎ (95,2 KB, 113x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2022 om 18:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2022, 21:00   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Hier worden de gekende voordelen van een electrische vrachtwagen nog eens netjes uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=WhSMAAb_MFM

Tesla SEMI Delivers on a HUGE Scale! Range, Power...

Uniek moet ook zijn dat een 2t- auto (Model S Plaid) en een 40t vrachtwagen identieke motoren benutten.

Citaat:
Voor de aandrijving worden drie elektromotoren gebruikt die in feite al vergelijkbaar zijn met de Plaid-versies van de Model S en Model X. Een motor van de Semi wordt gebruikt voor reguliere kruissnelheden op snelwegen om een zo hoog mogelijke efficiëntie te bereiken, terwijl de overige twee motoren ingezet worden voor koppel om te accelereren. Die acceleratie werd tijdens de presentatie ook kort op ingegaan. Op een korte weergave is te zien hoe een met spullen geladen Semi met een gewicht van 36.287kg op een bergweg met een stijgingspercentage van 6 procent schier eenvoudig een reguliere dieselvrachtwagen inhaalt.
-- - - --

Zoals geen overhitting van de remmen bij lange bergaf-passages mogelijk (de noodrampen voor oude ploftrucks indachtig, zelfs in de buurt van Luik: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodstopstrook ).

Maar daarvoor recuperatief remmen op de 3 E-motoren die de batterij terug bijlaadt. E-vrachtwagens zullen dus niet alleen bergop maar ook bergaf hun kruissnelheid "mogen" aanhouden.

Snelheidslimieten voor klassieke plofvrachtwagens indachtig vanaf ~6% daling zijn quasi overal te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=S6jpwDxPdfc

Er zijn natuurlijk goede retarder-systemen bij moderne vrachtwagens die zitten ook niet stil, maar toch is dat maar eerder een symptoombehandeling, die bergaf-limieten (60 kmu) voor +7,5T staan er nog altijd.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2022 om 21:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2022, 11:08   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard De belofte van Mercedes...

Waar geen wil is is geen weg...
Ik ben benieuwd of Mercedes zich nu gaat houden aan hun beloftes van 2018...

Zij hebben toen beloofd 2 Tesla Semis te kopen, eentje om te testen en de andere om uit mekaar te vijzen en te kopiëren...

Citaat:
"Als Tesla zijn belofte echt waarmaakt, gaan we natuurlijk twee vrachtwagens kopen - een om te demonteren en een om te testen, want als het echt gebeurt, missen we iets", zei Daum tegen Bloomberg. Hij benadrukte: "Tot nader order gelden dezelfde natuurwetten" in Duitsland en Californië, waar Tesla is gevestigd.
Daimler beschouwt Tesla-vrachtwagen als onhaalbaar

22-02-2018

In de toekomst zal de Daimler Group ook vertrouwen op elektrische bedrijfswagens. De elektrische vrachtwagens eCanter en eActros zijn de eersten. Beide batterijtrucks komen in eerste instantie in beperkte aantallen en met een maximale actieradius van 200 kilometer op de markt. Meer e-kilometers per acculading zijn met de huidige technologie niet haalbaar, zegt Daimler - en bekritiseert Tesla's aankondiging van elektrische vrachtwagens voor lange afstanden.

Tesla-baas Elon Musk heeft aangekondigd dat hij vanaf 2019 zware vrachtwagens op batterijen gaat aanbieden met een actieradius van zo'n 800 kilometer. Daimler Trucks-bestuurslid Martin Daum is van mening dat de beloofde prestatiegegevens niet kunnen worden gehaald. In zijn kritiek verwijst hij naar de decennialange ervaring van Daimler, wiens vrachtwagendivisie de grootste fabrikant van vrachtwagens ter wereld is.

"Als Tesla zijn belofte echt waarmaakt, gaan we natuurlijk twee vrachtwagens kopen - een om te demonteren en een om te testen, want als het echt gebeurt, missen we iets", zei Daum tegen Bloomberg. Hij benadrukte: "Tot nader order gelden dezelfde natuurwetten" in Duitsland en Californië, waar Tesla is gevestigd.

origineel:
Daimler hält Tesla-Truck für nicht realisierbar

22.02.2018

Der Daimler-Konzern setzt künftig auch auf elektrische Nutzfahrzeuge. Den Anfang machen die Elektro-Lkw eCanter und eActros. Beide Batterie-Laster kommen zunächst in begrenzten Stückzahlen und mit Reichweiten von maximal 200 Kilometern auf den Markt. Mehr E-Kilometer pro Akkuladung sind mit der aktuellen Technik nicht machbar, sagt Daimler – und kritisiert Teslas Ankündigung langstreckentauglicher Elektro-Laster.

Tesla-Chef Elon Musk hat erklärt, ab 2019 batteriebetriebene schwere Lastwagen mit einer Reichweite von um die 800 Kilometern anzubieten. Daimler-Trucks-Vorstand Martin Daum hält die in Aussicht gestellten Leistungsdaten für nicht realisierbar. Er beruft sich bei seiner Kritik auf die jahrzehntelange Erfahrung von Daimler, dessen Lkw-Sparte der weltgrößte Hersteller von Lastwagen ist.

„Wenn Tesla sein Versprechen wirklich einlöst, werden wir natürlich zwei Lkw kaufen – einen zum Auseinandernehmen und einen zum Testen, denn wenn es tatsächlich eintritt, dann ist etwas an uns vorbeigegangen“, so Daum im Gespräch mit der Finanznachrichten-Agentur Bloomberg. Er betonte: „Bis auf weiteres gelten aber die selben Gesetze der Physik“ in Deutschland und Kalifornien, wo Tesla seinen Sitz hat.

https://ecomento.de/2018/02/22/daiml...-realisierbar/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2022 om 11:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2022, 18:38   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Musk tweette een verbruik van ~ 1,7 kWh/mijl (geladen, snelwegsnelheid +90 kmh), maar na een optimalisatie(s) de 1,6 kWh/mijl zal halen dat is dus 99 kWh/100 km. Of ~10 liter/100 km dieselequivalent (grijns)

En 1,5 kWh/mijl is ook mogelijk (ik neem aan dat hangt van de trailer af, aero of niet). Soit de tweet:
Citaat:
Elon Musk @elonmusk
· Follow
Current efficiency is 1.7kWh/mile, but there is a clear path to 1.6, possibly 1.5

11:52 AM · Dec 2, 2022
https://twitter.com/elonmusk/status/...htmode%3Dfalse
Soit de eerste test toonde al aan dat 500 miles (805 km) afgelegd werd met 93% batterijcapaciteit. (Fremont met 97% vertrokken in San Diego nog 4% over), tot 100% laden hoefde zelfs niet, volgens mij heeft Tesla die rit al eerder gedaan.

Ik probeer een persoonlijke schatting...

• Nemen we pakweg een batterij-inhoud van 900 kWh dan is 93% namelijk 837 kWh. 837 kWh/500 miles = 1,674 kWh/mile, afgerond 1,7 kWh/mi

Nemen we precies 1,7 kWh*500 miles of 850 kWh erdoor gejaagd

(altijd zonder laadverliezen hé, men neemt aan dat er ~10% laadverliezen zijn bij DC-snelladen, of 1,87 kWh/mi brutoverbruik vanaf de bron, maar door optimalisaties van de drivetrain... en indien 1,55 kWh/mile bereikt wordt is dat +10% = 1,705 kWh/mile).

• ....aan een netto-verbruik van ~1,6 kWh/mile is zelfs 550 miles (885 km) ook haalbaar (550*1,6 = 880 kWh). Maar hoeft zeker niet, de bestuurder is ook verplicht te rusten. Onderweg kan desnoods wat bijgeladen worden.

• Soit, over het totaalgewicht (GVW of MTM) wordt steeds gespeculeerd, ik vind dat eigenlijk minder belangrijk, want wie laadt nu altijd tot de max lading, 1-2 % van de zwaarste trucks?
(E-trucks krijgen een handicap van extra 2000 lbs (907 kg) in de USA en mag dan tot 37,2 ton wegen, 907 kg meer dan een dieseltruck. In EU is dat +2t)

• iedereen denkt dan aan dat gewicht van de complete batterijpacks +3 e-motoren, maar die laatste komen uit het Model S Plaid en zullen realtief weinig wegen (zeker per PK/koppel)

Het batterijpack is een wat gekend verhaal maar die worden ook elk jaar lichter. Ik denk daar even aan de batterijpacks van het vliegtuig Eviation Alice, die al een eerste korte testvlucht achter zich heeft en het (gecorrigeerde) batterijgewicht wel heeft prijsgegeven, referte 21:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eviation_Alice

In July 2021, Eviation unveiled the updated configuration with a T-tail and two 850 hp (634 kW) Magni650 electric powerplants on each side of the aft fuselage, aiming for a first flight the same year.[21] It should cruise at 220 kn (407 km/h, down from 240 kn), have 440 nmi range, 100 nmi (185 km) less than previously, be powered by an 820 kWh lithium-ion battery weighing 3,720kg (8,200lb), down from a 920 kWh battery weighing 3,600 kg, would have a 6,350 kg maximum take-off weight, down from 6,668 kg, an altitude ceiling of 32,000 ft and a maximum payload of 1,134 kg.[21]
https://www.flightglobal.com/airfram...144376.article

Of 820.000 Wh/3720 kg = 220,43 Wh/kg.

• Als we dat als basis nemen kan het ~900 kWh pack 900.000/220,4 = 4.083 kg wegen.


• Tesla stelde reeds verleden jaar augustus dat, incl die +907 kg, de Semi concurreert met dieseltrucks: (en toen sprak men nog voorzichtig van een verbruik van minder-dan-2 kWh/mile)
Citaat:
https://electrek.co/2021/08/13/tesla...point-crucial/

Tesla says Tesla Semi electric truck’s weight is on point, and that’s crucial

Fred Lambert | Aug 13 2021

Tesla made a rare comment about the Tesla Semi electric truck’s weight, which is going to be crucial to the success of the electric truck.

The automaker says that Tesla Semi will be able to transport a payload “at least as high as it would be for a diesel truck.”

(...)
Interestingly, the company reports a little known fact that electric trucks in the US and Europe have both been approved for slightly higher total load:

With both the U.S. and E.U. having approved higher weight allowances for electric heavy-duty trucks, we expect the payload to be at least as high as it would be for a diesel truck. In the E.U., electric semi trucks are allowed to be 2 tons (~4,400 pounds) heavier than diesel equivalents, and in the U.S. the allowance is 0.9 tons (2,000 pounds). When fully loaded, the Tesla Semi should be able to achieve over 500 miles of range, achieved through aerodynamics and highly efficient motors. This truck will be able to reach an efficiency of over 0.5 miles per kWh.

While a 2,000-lb difference doesn’t sound like much leeway on an 80,000-lb limit, it’s going to give Tesla Semi just enough to compete with diesel trucks.

If Tesla says that they expect to have a payload “at least as high as it would be for a diesel truck,” it would mean that Tesla Semi currently weighs less than 2,000 lbs more than the average diesel truck.

Furthermore, actual real-world data shows that 90% of semi trucks weigh in at less than 73,000 lbs with their loads. Therefore, Tesla Semi should have not problem competing for the majority of these payloads.

Also, Tesla made a rare new comment on Tesla Semi’s efficiency in the impact report.

The automaker now claims “an efficiency of over 0.5 miles per kWh“, which is in line with the “<2 kWh per mile” efficiency announced at the original launch of the electric truck.

Depending on electricity rates, this has the potential to greatly reduce the cost of operation of trucks while slashing emissions from the very polluting trucking sector.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2022 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2022, 19:49   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

vervolg...

• zoals geschreven is.... er worden indien niet nodig ... 2 e-motoren automatisch ontkoppeld/uitgeschakeld tijdens de rit, eens de Semi voldoende kruissnelheid heeft. Dus het verbruik van 1 e-motor.

of in een uitgebreide link uitgelegd:
Citaat:
https://www.theautopian.com/the-tesl...s-take-a-look/
The Tesla Semi Finally Reaches Customers With Some Promising Figures, Let’s Take A Look
(...)
And, he may be onto something. While Musk did not reveal the batteries, he did reveal other details. The Semi is a parts-bin special. Musk says that it uses inverters, drive units, power electronics, HVAC, and infotainment from other Tesla models. For example, the drive units are said to be “essentially” the same units from Tesla’s Model S and X Plaid cars.



Elaborating further, Musk says that the Semi uses the three Plaid motors. This is one fewer motor from the proposal to power the Semi using Model 3 motors. However, using the more powerful Plaid motors apparently means no range or power loss compared to using four Model 3 motors. Musk went on to say that in the Semi, one motor is always running. However, when more torque is needed for climbing or when more acceleration is needed for passing, the two additional motors have an automatic clutch system to seamlessly integrate into the action. This configuration is said to give power when it’s needed and low consumption when you’re cruising.

One thing that confused me about this is when Musk said that just one of the football-sized Plaid motors is more powerful than a diesel semi engine. Assuming that the Semi is making the same amount of power as a Plaid, it’s making 1,020 horsepower. Class 8 semis commonly run 400 HP to 600 HP or more depending on configuration. Heck, you can buy RVs that make 605 HP. So, that claim doesn’t currently check out unless there’s more power.

On that note, Musk says that loaded, this thing can hit 60 mph in 20 seconds, and there’s enough power to accelerate up mountains.
- Een Tesla model S Plaid AWD met 1036 PK en 99,3 kWh batterij weegt 2190 kg, koppel 1428 Nm (1050 lb-ft)
Citaat:
https://www.caranddriver.com/reviews...y-the-numbers/
Despite the extra motor, the Plaid weighed in at 4828 pounds, 175 pounds lighter than the last Model S Performance we tested.
- Een benzine Mercedes S klasse AWD 3000 cc turbo mild-hybride met 457 pk - en 520 Nm bij 1800 t/min - weegt 2.128 kg gemeten:
https://assets.adac.de/image/upload/...-9g-tronic.pdf
Uiteraard is dat niet eerlijk met een Tesla te vergelijken.

- Een Mercedes EQS (enkel RWD) weegt overigens 2485 kg, 333 pk, 568 Nm, 107,8 kWh batterij:
https://assets.adac.de/image/upload/...ectric-art.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2022 om 19:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2022, 01:21   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Volgens deze tweet zou de Tesla Semi met een ~900 kWh batterijpack - (volgeladen met 44.000 lbs lading) dus GVW tot 82.000 lbs zelfs 2000 lbs of 907 kg minder wegen dan de Nikola Tre BEV ook een Semi, maar die heeft wel met 733 kWh een veel kleinere batterij en rijbereik (330 miles), bron:
Citaat:
https://nikolamotor.com/tre-bev
up to 330miles 1,2 | 733 kWh 2 Battery Capacity | 645 HP Continuous | 160 minutes 80% Charge

1 Range estimate was calculated using data obtained from Nikola proving grounds testing, real-world vehicle operation, and computational-based engineering and validation tools. Actual range will vary based on several factors including use case, vehicle characteristics, driver behavior, and environmental conditions. 2 Change due to a change in cell manufacturer
(ook qua vermogen en snelladen troeft de Tesla de Tre af...)

De Nikola Tre mag namelijk tot zijn max 82000 lbs GVW maar 12*3500 lbs laden = 42.000 lbs aan Bin Blocks.
• De Tesla Semi demonstreerde met 11*4000 lbs jersey barriers = 44.000 lbs.

Citaat:
https://twitter.com/InsiderNikola/st...14646616530944

Nikola Insider @InsiderNikola

• During the Tesla Semi event, it was shown carrying 11 jersey barriers (4000 lbs each) and this was confirmed to be a full gross vehicle weight test. During GVW testing of the Tre BEV, it was seen carrying 12 Bin Blocks (3500 lbs). This suggests Semi is 2000 lbs lighter than Tre.

EM @maddass1218
· Dec 2 Replying to @InsiderNikola

• why is the Tre so inefficient compared to the Tesla Semi?

Nikola Insider @InsiderNikola
Replying to @maddass1218

• Terrible aero, and off the shelf parts that were not designed or optimized for efficiency.
8:38 PM · Dec 2, 2022
Nog een reden te meer te denken dat Tesla werkelijk een zeer licht ontwerp heeft met zijn 1000 Volt batterijpack en 3 motor-drivetrain en bedrading en koeling design enz...

Een ~170 kWh kleiner batterijpack van de Nikola Tre gedeeld door pakweg optimistische 200 Wh/kg = moet dan eigenlijk 850 kg lichter zijn nee, Tesla weegt mogelijk uiteindelijk 2000 lbs of 907 kg minder. Straf moest dat officieel bevestigd worden.

De Nikola Tre met 330 miles en 733 kWh pack, mmh de Tesla Semi gaat ook nog een lichtere versie met 600 kWh pack uitbrengen die zal vermoedelijk 600 kWh/1,6 kWh/mi = 375 miles halen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2022 om 01:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2022, 08:15   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Wel....PepsiCo had er in 2017 honderd besteld....ze hebben er nu eentje.We gaan vrij snel horen of Tesla hiermee de markt van het vrachtvervoer zal bestormen en vooral,welk segment ervan juist.....
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2022, 10:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel....PepsiCo had er in 2017 honderd besteld....ze hebben er nu eentje.We gaan vrij snel horen of Tesla hiermee de markt van het vrachtvervoer zal bestormen en vooral,welk segment ervan juist.....
Daar zullen we binnenkort genoeg blabla van horen hoe Tesla de productie van de Semi maar langzaam maar zeker zal opschalen. Benieuwd wat de ramp-up flessehalsjes gaan worden. Oude en nieuwe reservaties/bestellingen genoeg. Orderbook ging nog eens open in mei 2022 en in augustus 2022 al gesloten, dat zegt genoeg: https://electrek.co/2022/08/18/tesla...ead-of-launch/

Van de allereerste bekende reservaties tot recente vind men hier, grote reservaties (>10 stuk)van de ~2000 "pre-orders" zijn hier met naam en data opgesomd, 12 bedrijven verdelen de eerste 795 stuks:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi#Orders
Orders
The first pre-orders came in the day of the press conference and by mid-January 2018 approximately 450 Semis had been pre-ordered.[24][25][26][27] The original deposit required with an order was $5,000, which was increased to $20,000 after the event in November 2017.[28] In the Q1 2018 Tesla earnings call, Musk said that there were about 2,000 total pre-orders of the Semi.[29]
Notable orders
Buyer | Quantity | Reported Date | Source
Anheuser-Busch 40 2017-12-07 [30]
Bee'ah 50 2018-01-14 [31]
DHL Supply Chain 10 2017-11-28 [32]
FedEx 20 2018-03-26 [33]
Loblaw Companies 25 2017-11-17 [34]
PepsiCo 100 2017-12-12 [35]
Pride Group Enterprises 150 2020-11-04 [36]
Sysco 50 2017-12-08 [37]
United Parcel Service 125 2017-12-19 [38]
Walmart 45 2018-09-06 [39]
Walmart Canada 130 2020-09-29 [40]
EV Semi-Fleet Corp. 50 2022-02-02 [41][42]
Total 795

Musk heeft al zeer optimistische uitspraken gedaan van enkele "tienduizenden" Semis per jaar...

Maar aangezien Tesla zoveel mogelijk delen uit het eigen schap zal kunnen gebruiken (model 3- Y- S plaid) is de fles voor mij halfvol.
Bovendien is de massaproductie al een paar maal uitgesteld, hopelijk ligt nu alles achter de rug.

Op het event zie je trouwens 2 witte Semis aanrijden die direct van de fabriek zouden komen. De bestuurder vooraan remt ietsje te brutaal tot stop naar mijn goesting. lol.

Tesla is trouwens niet alleen op de E-truck markt, maar wel de eerste die aantoont +500 miles op een batterijlading te halen.

De Freigtliner (Mercedes) heeft bvb de e-Cascadia 5 dagen geleden uitgeleverd, maar die is meer voor regionaal verkeer: https://www.teslarati.com/daimler-fr...ke-deliveries/
The eCascadia packs a typical range of 230 miles depending on vehicle configurations and can recharge 80 percent of its battery in approximately 90 minutes. The truck has a max gross combination weight of 82,000 lbs.
Ook Volvo heeft zeker al een paar rijden:
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2022 om 10:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2022, 20:26   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard nog een weetje...~ 1530 pk

In het event-filmpje zegt de chef van de productie dat de Semi 3 maal zoveel vermogen kan leveren aan de aandrijfwielen dan "de sterkste dieseltrucks":
https://youtu.be/LtOqU2o81iI?t=594

Maar ook dat ze gewoon de motor van de S/X Plaid gebruiken, "uit het schap". De Semi heeft 3 motoren. (de Plaid ook, maar eentje steekt er bovenuit)

die ene krachtigste Plaid-motor levert 503 hp, dus *3 = 1509 hp*1,0139 = 1530 pk, koppel minimum 3*720 Nm of 2160 Nm.

Dus 3 maal krachtiger dan een dieselvrachtwagen en verbruikt wellicht tot 4 maal minder energie (kWh/100 km omgerekend naar liter diesel/100 km)

En volgens het filmpje maken zware dieseltrucks in de USA maar 1% van het aantal voertuigen uit, zorgen wel voor 20% van de GHG, en ook voor 36% van de roetdeeltjes in het wegtransport: https://youtu.be/LtOqU2o81iI?t=296

Citaat:
https://www.guideautoweb.com/en/make...cations/plaid/
Tesla Model S Plaid
Powertrain
Combined power 1,020 hp

Engine Electric (rear, center)
Power 503 hp (375 kW)
Torque 531 lb·ft (720 N·m)


Engine Electric (front, center)
Power 275 hp (205 kW)
Torque 310 lb·ft (420 N·m)

Engine Electric
Power 275 hp (205 kW)
Torque 310 lb·ft (420 N·m)
Transmission Single-speed
Drivetrain AWD
btw, de Plaid heeft men reeds gemeten op een dyno testbank, men kreeg er meer dan de officiële 1020 hp uit, zelfs 1101 hp in 1e aanloop, 2e aanloop 1067 hp, dus aan de wielen hé...
Citaat:
https://insideevs.com/news/562863/te...id-dyno-tests/

According to the video, the peak power output registered at the wheel hubs was 1101.2 HP, while the peak torque was 905.4 ft lb (over 1227 Nm).

A second image indicates 1067.3 HP at and 878.6 ft lb (1191 Nm), achieved at 91% battery state-of-charge (SOC).

Unfortunately, the video does not include the comments about the result to explain the numbers, including the difference compared to Tesla's 1,020 HP.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2022 om 20:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 12:14   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

https://futurism.com/the-byte/tesla-...n-down-highway
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 12:18   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Achterhaalde nietszeggende FUD van oktober lol, mambo. (betaald de fossiele lobby zo slecht? lol)


Tesla is on fire, wslk 1,4 miljoen uitleveringen 2022.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=634

en daar komen nu de Semi's ook bij.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2022 om 12:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 13:05   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grafisch onderaan, 93% batterijcapaciteit was genoeg (97%-4%).

Tesla Semi geladen of totaal gewicht 81.000 lbs (~36,8 ton).

Totale hoogtemeters van de trip Fremont - San Diego was meer dan 1220 meter. Op een afstand van +800 km is dat heel weinig, aan de blauwe lijn = batterij-inhoud kan wel zien wanneer het verbruik omhoog ging (bergop = grijs + schaal) en omlaag ging tot zelfs recuperatie.

Hoofdzakelijk de snelweg I-5 meestal parallel aan de kustlijn: https://www.google.com/maps/dir/Frem...d32.715738!3e0

Fremont ligt op 17 m NN, San Diego 19 m NN.



https://www.teslarati.com/tesla-semi...est-timelapse/
Totaal zinloos topic.

Vrachtwagen chauffeurs moeten de RIJ- en RUSTTIJDEN respecteren.

Hoe gaan ze dat doen als ze 800Km in één stuk moeten rijden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 13:41   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Totaal zinloos topic.

Vrachtwagen chauffeurs moeten de RIJ- en RUSTTIJDEN respecteren.

Hoe gaan ze dat doen als ze 800Km in één stuk moeten rijden ?
En waar staat dat dat ze dat "moeten" in een rijtest?

Deze draad is vooral over welk rijbereik ze kunnen halen op een bijna volle batterij, en de laadsnelheden staan er ergens ook te lezen. Je kunt tot 1+1 tesamentellen?
Boven de grafiek staat:
" Completed at highway speed, without charging on the way & over 4,000 ft of elevation:"

Het is evident dat vrachtwagenbestuurders dat moeten respecteren, in EU nog wat strenger dan in de USA.
Daar had ik het dikwijls over in andere draden over electrische vrachtwagens.
Die heb je toch ook gelezen? Ik heb zelfs de link van verplichte rusttijden volgens de US-wetten ergens gepost, de laatste wet sinds september 2020.

Zeker in deze draad >>: https://forum.politics.be/showthread.php?t=266383
1e post:
Citaat:
De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.
3e post:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla levert zijn eerste Semi uit aan Pepsi, die er 100 bestelde.

Een electrische 44 tonner goed tot 805 km rijbereik, de long range versie.
Dat is dus een heel ander kaliber dan de Europese.
In USA en Canada gelden andere verplichte rusttijden en mag er sneller gereden worden op de Interstates (in de regel even snel dan het autoverkeer)
De verplichte rustttijden zijn alvast strenger geworden sinds september 2020, details:
https://www.fmcsa.dot.gov/regulations/hours-of-service

https://www.iihs.org/topics/speed/speed-limit-laws

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
USA:
Citaat:
Vereiste pauze van 30 minuten
Vereist een pauze van ten minste 30 opeenvolgende minuten na 8 cumulatieve uren rijtijd (in plaats van diensttijd) en staat een periode van dienst/niet-rijden toe om als vereiste pauze te kwalificeren.

30-Minute Break Requirement
Requires break of at least 30 consecutive minutes after 8 cumulative hours of driving time (instead of on-duty time) and allows an on-duty/not driving period to qualify as the required break.
Vul maar aan moesten het verkeerde links zijn. (knipoog)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2022 om 14:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 14:14   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Ach, nu valt me te binnen dat die Semi-testrijder wel (verplicht) gestopt is, ze gaan nu ook niet de US-wet overtreden.

https://www.teslarati.com/tesla-semi...est-timelapse/

The 500-mile drive was a real-world test, made with a machine that’s exactly the same as the ones that were delivered to PepsiCo today. The journey was several hours long, and it also showed that the Tesla Semi was pulling a trailer full of cargo during the test. Musk and Priestley did note, however, that the Semi’s driver had to take a brief bathroom break during the long trip.

Pis+kakske, handen wassen, zich opfrissen, wat drinken, NIET bijladen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2022 om 14:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 14:28   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Achterhaalde nietszeggende FUD van oktober lol, mambo. (betaald de fossiele lobby zo slecht? lol)


Tesla is on fire, wslk 1,4 miljoen uitleveringen 2022.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=634

en daar komen nu de Semi's ook bij.
How long does a Tesla Semi truck last?

Musk also stated "We guarantee this truck will not break down for a million miles." The slide in the background stated "Drivetrain to last 1 million miles." This was explained by Musk as being due to the planned 4 independent electric motors – if a few should break, it should still run on down to only two motors.
https://en.m.wikipedia.org › wiki
Tesla Semi - Wikipedia


Haha zie hem staan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 14:43   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
How long does a Tesla Semi truck last?

Musk also stated "We guarantee this truck will not break down for a million miles." The slide in the background stated "Drivetrain to last 1 million miles." This was explained by Musk as being due to the planned 4 independent electric motors – if a few should break, it should still run on down to only two motors.
https://en.m.wikipedia.org › wiki
Tesla Semi - Wikipedia

Haha zie hem staan.
En? Alweer aan het Trollen? Of:


Luister eens 20 minuten in die video naar >>> Dan Priestley, de Chef ingenieur en Chef van de Semi-productie:

>>> https://youtu.be/LtOqU2o81iI?t=595 (naast Musk, je kunt er niet langs kijken...)

* https://www.linkedin.com/in/dan-priestley

* D. Prietsley is reeds 12 jaar bij Tesla:

Citaat:
https://teslamag.de/news/neues-gesic...aktikant-54904

Nieuw gezicht bij Tesla: Semi-baas Priestley begon twaalf jaar geleden als stagiair

4 december 2022

Tesla verliest met een zekere regelmaat voorheen gevierde werknemers – maar dit heeft het succes van het bedrijf tot nu toe niet geschaad en betekent niet noodzakelijkerwijs dat de scheiding in strijd plaatsvond. Zo werd bij de overdracht van de eerste Semi deze week CEO Elon Musk gefotografeerd met zijn designbaas Franz von Holzhausen, zijn jongste zoon op zijn arm en mede-oprichter van Tesla JB Straubel, die in 2019 vertrok. Bovendien blijft Musk opkomende sterren uit het nu zescijferige personeelsbestand onder de aandacht brengen.

Musk deelt het podium met zijn semi-baas

Donderdag was het de beurt aan Dan Priestley tijdens het semi-event in de Gigafactory in de staat Nevada. CEO Elon Musk reed persoonlijk een van de vrachtwagencombinaties naar het daar opgestelde podium, maar de ingenieur die volgens zijn LinkedIn-profiel in 2010 als stagiair bij Tesla begon, zat al naast hem. Hij werd niet voorgesteld, maar na het welkom heten van het publiek en een inleiding door Musk, nam hij het woord en bedankte de geduldige klanten en bleef samen met de CEO de resterende 30 minuten op het podium (zie foto hierboven).

Volgens zijn LinkedIn-informatie is Priestley sinds november 2015 betrokken bij de "Tesla Truck", twee jaar vóór het idee; sinds oktober 2017 is zijn functie het management van semi-ontwikkeling, sinds januari heeft hij de leiding over dit gebied en de bijbehorende business unit. Volgens het profiel begon het nieuwe gezicht in juni 2010 bij Tesla als productiestagiair met een diploma in werktuigbouwkunde en informatica van Stanford University. Na nog eens negen maanden stage in werktuigbouwkunde, werd Priestley daar aangenomen als ingenieur.

Priestley was, net als de overgrote meerderheid van de Tesla-medewerkers, weinig publiekelijk gehoord of gezien tot zijn optreden op de semi-show op donderdag. Begin 2014, toen het bedrijf nog vrij klassiek perswerk deed, werd hij in een blogpost bij Tesla genoemd als het brein achter een recordrit door de VS met twee Model S. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de BN'ers op het veelbesproken semi-event - vooral omdat Tesla haar medewerkers vandaag de dag slechts zeer selectief bekend laat worden.

Nieuw Tesla-gezicht inactief op Twitter

Wat dat betreft zou Priestley in de toekomst vaker te horen kunnen zijn. Donderdag had hij zelfs de brenger van het goede nieuws kunnen zijn dat de Megawatt-laadtechnologie voor de Semi ook voor de Cybertruck wordt geïntroduceerd. Na een kort overleg liet hij dat aan de CEO over, maar vervolgde zijn veelgeprezen aankondiging met “Onze superchargers komen volgend jaar”. Tegen die tijd circuleerde er op Twitter een bericht over wie de niet-aangeduide co-host van Musk op het podium stond. Op de dienst zelf bleef Priestley echter onder de radar. Hoewel hij daar sinds januari 2009 een profiel heeft, was zijn laatste verklaring van maart 2020.
Door Covid en chiptekort werd de Semi qua productie op de lange baan geschoven, ttz bijna 3 jaar vertraging.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, ze hebben de Semi navenant veel langer 3 jaar? kunnen testen in extreme omstandigheden.

Het resultaat is duidelijk genoeg. De vrachtwagen terug uit de toekomst is er nu, en hoe.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2022 om 15:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 15:20   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik kijk liever naar hun kapotte kamions.

Haha....million zegt hij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 15:24   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Schatting.

How heavy is the Tesla truck battery?
26,000 lb
One estimate for the battery weight, at 26,000 lb (11,800 kg), was estimated to account for one third of the payload, and would increase the capital cost of the truck to about double that of an equivalent diesel.
https://en.m.wikipedia.org › wiki
Tesla Semi - Wikipedia

Het kan een beetje meer zijn.

Haha
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 15:40   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik kijk liever naar hun kapotte kamions.

Haha....million zegt hij.
Alweer onwetend getrol.
Ze testen de software tot de Semi-batterij echt leeg is. Wel pech dat het juist op een oprit inde bocht gebeurde. Wordt gewoon opgetakeld en gereden tot een laadpunt, dan kan die weer verder.

In Noorwegen testen ze ook zo door de NAF, de 2 gele takelwagens maken deel uit van de autonomie-testen. Wil je een foto?
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022


Met kankervrachtwagens gaat dat natuurlijk niet.
Wslk starten die zelfs niet meer, kadeng kadeng. Kankerprullen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2022 om 15:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be