![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, ik zei wat ik kon doen dat compatibel is met jouw ethiek.
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Uit bevragingen blijkt dat meeste mensen denken dat de meeste veedieren (bv kippen in gangbare veeteelt) een netto negatief welzijn hebben (dus meer negatieve dan positieve ervaringen, een leven dat je liever niet zou leiden). Bv als je vannacht zou dromen dat je een willekeurige ervaring hebt van een willekeurig veedier, is de kans groot dat je zou zeggen dat dat een nachtmerrie is.
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dieren zijn niet bezig met goed en slecht, die doen gewoon wat ze doen, leven. En op dat vlak hebben voedseldieren een perfecte niche gevonden. Als soort kan je niet veel succesvoller zijn dan gekweekt vlees voor de inslechte, smerige vleesetende Homo sapiens.
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er kunnen andere redenen zijn waarom ge afspraken kunt maken om niet te verkrachten en de voornaamste kan zijn dat ge zelf niet verkracht wilt worden, en dat als RUIL voorstelt in een AFSPRAAK. "ik ruil mijn wens om zelf niet verkracht te worden tegen uw wens om ook niet verkracht te worden". Dat is een zinnige ruil als elk van beide partijen riskeert van door de andere verkracht te worden bijvoorbeeld, en "zelf niet verkracht worden" verkiest boven "zelf anderen kunnen verkrachten", en de tegenpartij ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je ziet toch dat de normale en zelf-verklarende houding inderdaad mijn ethiek is: wij willen elkaar allemaal afmaken, juist omdat we elkaar allemaal willen afmaken. En nu komt de kat op de koord: ook al is het inherent zo dat we elkaar willen afmaken, en dat zoiets NORMAAL is, we hebben allemaal ook een wens om zelf goed te leven, en anderen willen afmaken kan soms dat leuke en goede leven zelf in gedrang brengen als het MISLUKT. Kortom, anderen afmaken is intrinsiek een goed voornemen, maar de kost ervan kan contraproductief zijn. En dan komen we tot (tenminste tijdelijke) afspraken om dat nog wat uit te stellen, omdat het zowel ons, als de anderen, goed uitkomt om die kosten nu niet te maken. DAAR komen de regeltjes "gij zult niet doden" en zo vandaan: het is "denk na over de kosten en vraag U af of ge wel in een positie zijt om dat ideaal van iedereen af te maken wel te kunnen realiseren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het spreekt vanzelf dat het pas zinnig is om zulke afspraken te maken met entiteiten waarvan ik hun discriminatie jegens mij nadelig zou vinden en uiteraard niet ten aanzien van zwakkelingen waar mij dat niet kan schelen. Kortom, ik zou bijvoorbeeld kunnen negocieren dat andere Europeanen mij niet discrimineren omdat ik Belg zou zijn, gewoon omdat ik daar voordeel bij heb. Maar ik zie niet in waarom ik dat zou afspreken met negers. Het kan mij niet schelen dat negers mij discrimineren, en ik heb er meer voordeel bij om zelf negers te discrimineren. We zijn hier trouwens WEER bezig met een "volk" te definieren he... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
JIJ bent zelf ook een individu, en jij bent ook enorm speciaal ten aanzien van JOUW STANDPUNTEN EN BESLISSINGEN. Kortom, IK ga nooit een beslissing nemen of een standpunt innemen dat goed zou zijn voor JOU als REDEN, en JIJ gaat nooit een beslissing nemen of een standpunt innemen dat goed zou zijn voor MIJ als REDEN. Wij hebben alletwee, vanuit ons eigen standpunt, onze eigen ethiek waar wijzelf centraal in staan. Maar het kan natuurlijk zijn dat sommige beslissingen die jij neemt TOEVALLIG goed zijn voor mij, en andersom. DAT is een grond van een eventuele afspraak. Er moeten helemaal geen "regeltjes voor iedereen" bepaald worden, maar wij KUNNEN wel tot een vergelijk komen waar wij alletwee voordeel aan hebben, omdat zo een vergelijk VANUIT ELK VAN ONZE STANDPUNTEN juist het enige speciale individu een voordeel oplevert. Regeltjes die mij geen groter voordeel opleveren dan het kost, daar ga ik uiteraard niet mee akkoord, en ik veronderstel dat regeltjes waar jij geen groter voordeel aan hebt dan het jou kost, door jou niet zullen aanvaard worden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat grotere geweldenaren ons die regeltjes zullen opdringen, omdat ZIJ daar voordeel aan hebben: zulke grotere geweldenaren heten vaak "overheden", maar dat zijn gewoon "maffieuze" entiteiten die OOK redeneren zoals ik en gij, en die geweldspositie aanwenden voor hun voordeel he. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 december 2022 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie graag vlees eet valt de vegetariërs en veganisten toch ook niet lastig om tegen hun wil te dwingen om vlees te eten! ![]() Laat iedereen zelf kiezen wat ie wil eten, vegetariërs en veganisten kiezen dat wel zelf maar vleeseters zouden dat dan niet mogen kiezen, die zouden zelfs vleestaks moeten betalen. Bemoei je met je eigen eetgewoonten en laat anderen gerust.
![]() |
![]() |
#130 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een vleeseter wordt wel een carnivoor genoemd, bijv leeuwen zijn carnivoren. ![]() En van wie mag ik geen vlees eten? Van jou? Wie denk je te zijn? ![]() Lult nog maar wat met je moordenaar en dat de mens niet bestaat, je maakt jezelf hopeloos belachelijk. Citaat:
En wat er op mijn bord ligt en ikzelf kies om te eten is WEL mijn privé zaak en daar heb jij je niet mee te bemoeien. ![]() Ik zeg ook niet wat gij wel of niet moogt eten dus laat mij gerust en knabbel nog wat groenvoer terwijl ik geniet van een sappig stukje vlees. ![]()
![]() |
![]() |
#131 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Leg je schrijfsels eerst eens voor aan een psychiater, je schijnt daar dringend nood aan te hebben want een normale, rationele gedachtengang zit er niet in, misschien kan de psychiater je ook daarmee helpen nadat ie je heeft duidelijk gemaakt dat je geen enkele controle hebt over wat andere mensen eten, privé of op restaurant, en dat je je daar niet mag mee bemoeien om anderen mee lastig te vallen en te pesten omdat gij geen vlees wil eten. Eet wat je wil maar je zult andere mensen ook datzelfde recht geven. ![]()
![]() |
![]() |
#133 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag iets niet van een andere entiteit, als die andere entiteit voldoende geweld kan aan de dag leggen om U dat verbod op te leggen. Kortom, ja, van de dieren: dieren die zodanig gewelddadig zijn dat je ze niet kan doden, die mag je inderdaad niet opeten. Want ze beletten U dat. Citaat:
Wat ik raar vind aan uw manier van denken, is waar jouw voordeel zit in dat handelen van jou ? Word jij door dat slachtoffer misschien betaald ? Wat win jij daarbij ? Kortom, ik kan de grondvesten van uw handelen niet doorgronden, en ik denk dus dat jij een gevaarlijke gek bent die beter, uiteraard, geelimineerd wordt, zoals iedereen trouwens. Ik zou het logischer vinden dat jij niet wil dat ik een slachtoffer maak, omdat JIJ die prooi wil. Maar waarom jij in godsnaam wil beletten dat iemand een prooi vindt, die jij zelf niet wil, mag joost weten. Daar kan mijn lieve verstand niet bij. Citaat:
Planten zijn nog dingen die grotendeels enkel maar indirecte strijd leveren om zonneschijn en grondstoffen, maar planten kunnen in principe zonder andere levende wezens af te breken voor hun eigen bestaan. Dieren zijn echter intrinsiek gebouwd om ander leven af te breken voor eigen bestaan. Er zijn geen dieren die kunnen leven zonder ander leven te vernietigen. Elkaar vermoorden is inherent in het leven, en zeker in het dierenleven. Citaat:
Jij bent totaal ontspeend van de minste verbondenheid met de natuur. Jij leeft in een soort van Walt Disney dierenwereldje en je kent in de verste verte niks van de natuur die je beweert willen te respecteren. Leven = moorden. Mocht leven niet moorden zijn, dan zou er een predator soort zijn die exponentieel toeneemt in aantal. Een predator soort is enkel begrensd in aantal omdat predatoren onderling strijd leveren over territorium en dus elkaar direct of indirect uitmoorden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat gezegd, het is wel gevaarlijk, want het opvreten van eigen soortgenoten is altijd meer risico voor rare ziektes dan het opvreten van niet-eigen-soort vanwege de incompatibiliteit van ziektekiemen in dat laatste geval. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toegegeven, toch liever een goeie paardenbiefstuk. Ik stel mij de vraag of we straks nog viskes mogen eten. Raar dat niemand denkt aan een vistaks. En dan hebben we het nog niet over de schaaldieren. Die beesten worden levend gekookt maar zijn wel lekker. Ik bedank voor een leven als een konijn. Ik vraag mij zelfs af of dit voor een mens gezond is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je begint dan altijd te wauwelen over mimetisme, maar je hebt nog nooit uit eerste principes afgeleid WAT nu het anker zou zijn van "goed" en "slecht" op universele wijze, die in alle mogelijke en denkbare reele of denkbare situatie werkt. Mijn eenvoudige "eerste principe" werkt, en is triviaal eenvoudig: "goed" en "slecht" zoals gezien vanuit een individu, zijn ingegeven door wat voor een individu voordelig is, of nadelig. Meerdere individuen kunnen hierbij aan een speltheoretische dynamiek onderworpen worden natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vaak toch. Omdat men dan eigenlijk een nieuwe soort transmissie van ziektekiemen openstelt, die niet belemmerd wordt door een inter-soorten barriere. Een boulevard voor ziektekiemen. We hebben dat gezien met prionen he, totaal onverwachte en onbegrepen vormen van ziektekiemen.
Laatst gewijzigd door patrickve : 9 december 2022 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 9 december 2022 om 14:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke bewoordingen ook. Ik ben van het principe dat je een ander niets aandoet wat je zelf niet wilt ondergaan. Toch niet als de ander er niet heeft om gevraagd hier rond te lopen en uiteindelijk niets verkeerd doet.
En dan hebben we het niet om dieren. Dieren dienen tegenwoordig nog enkel om te worden opgegeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En aangezien die mimetische brol ten eerste iets is dat uit iemand zijn duim is gezogen, maar ten tweede niet eens relevant is want niet universeel voor alle levende entiteiten, heeft dat dus geen enkele fundamentele (noch practische) betekenis.
|
![]() |
![]() |