Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2023, 08:25   #141
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Probeer eens iemand van Aalst te laten communiceren met iemand van Tongeren, zonder tolk.
Is dat een probleem dan?
Ik ontvang hier mensen uit heel Vlaanderen en uit heel Nederland.
Wij praten gewoon Nederlands met elkaar.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 08:27   #142
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik weet dat ik voor bepaalde mensen mijn bijdragen zo simpel mogelijk moet houden willen ze het snappen.
Bedankt dat u mijn inspanning in deze apprecieert.
Dat ligt dan niet aan die "sommige mensen".
Oud 21 januari 2023, 08:28   #143
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Panda is er duidelijk van overtuigd dat alle Vlamingen, ongeacht de omstandigheden, uitsluitend dialect wauwelen. Misschien is dat nog steeds zo in zijn regio.
2
Oud 21 januari 2023, 08:31   #144
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Geen leugens vertellen Rode, ik woon in de buurt en de werken liggen niet stil zie ik.
Natuurlijk liggen die werken niet stil

https://www.oosterweelverbinding.be/waar-werken-we-nu
Oud 21 januari 2023, 08:32   #145
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wat zijn die "sommige zaken" ?
Bijvoorbeeld het leger, maar volgens mij zou men dat groter mogen zien, zoiets als BENELUX.
Oud 21 januari 2023, 10:52   #146
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bijvoorbeeld het leger, maar volgens mij zou men dat groter mogen zien, zoiets als BENELUX.
Ah, een Franstalig leger.
Oud 21 januari 2023, 11:07   #147
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat een zeeeeer gewaagde uitspraak voor een uitgeweken Ostendeneire, die emigreerde naar Ojlsjt...

Twee gouwen waar ze berucht zijn voor hun dialect dat klinkt zoals een gatling gun on steroids.
Panda, wanneer ik in Oostende een winkel binnenstap en de persoon achter de toonbank aanspreek in het Nederlands (dus niet in het “Oostends”) dan zal ik een antwoord krijgen in het Nederlands. Misschien met een West-Vlaams accent, maar praktisch iedereen heeft ergens een accent. En hetzelde geldt voor Aalst.
Het is werkelijk zielig hoe jij systematisch uw eigen Vlaamse volksgenoten wilt degraderen tot een troepje dat slechts in staat zou zijn om dialect te wauwelen. De tijden zijn veranderd Panda, zelfs in Ronse.
Oud 21 januari 2023, 12:55   #148
lancalot
Burgemeester

lancalot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal fout...

Belgen die hun domicilie hebben in Vlaanderen, dat zijn Vlaamse Belgen. Zo ingewikkeld is onze staatsstructuur nu toch ook niet dat sommige vendeliers zelfs anno 2023 nog altijd niet begrijpen in welk sociologisch staatsverband ze leven ?
De onzin die jij verkoopt kent echt geen grenzen.
Als een Vlaming emigreert naar Amerika dan is het plots geen Vlaming meer.
De definitie van Vlaming die u hanteert is puur administratief en zal wel betrekking hebben op hoe de verkiezingen georganiseerd zijn.
Het enige voordeel van die definitie is dat ze duidelijk is.
Ik ben Vlaming, als ik verhuis zal ik nog steeds Vlaming zijn. En alle mensen die zich van enige Vlaamse roots gewag maken een vendelier noemen is er toch wel lichtjes over.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit hier een discussie forum is, maar dat er van discussie niet veel sprake meer is. Het lijkt hier meer een plaats waar op omfloerste manier mensen mekaar wat afzeiken liefst zonder banpunten te krijgen.
Meer over de draad dan, dat confederale model van De Wever heeft niets van doen met onafhankelijke staten. Dat krijg je nu eenmaal als je het woordje model gebruikt. Als het een echte confederatie is dat hij wil dan zou hij dat woord achterwege laten. Iedereen met een beetje politiek inzicht weet dat.
Overigens Open Vld heeft in het verleden ook gesproken over een confederaal model. Ergo dat confederale model is domweg, maar dat weet dus iedereen die niet wenst te trol uit te hangen, een ver doorgedreven vorm van een federaal model, waar op het federale niveau niet al te veel meer zit.
Toen Verhofstadt nog da joengk werd genoemd was hij ook veel Vlaamsgezinder dan toen hij zijn burgermanifesten heeft verbrand en alles waar hij voor stond heeft verloochend om toch maar premier te mogen worden. Tot en met het vreemdelingen stemrecht, wat de meerderheid van de Vlamingen niet wilden, toch door hun strot te rammen.
Jammer genoeg zitten er nog zo'n tafelspringers bij open vld, Van Quickenborne is er ook niet vies van om zijn ideeëngoed opzij te zetten voor een goed mandaat. Hoe kan je nu van een flamingante partij als spirit die links is, naar een rechtse partij gaan die een, nu toch, unitaristische koers vaart.

Laatst gewijzigd door lancalot : 21 januari 2023 om 13:03.
lancalot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 13:12   #149
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
... Toen Verhofstadt nog da joengk werd genoemd was hij ook veel Vlaamsgezinder dan toen hij zijn burgermanifesten heeft verbrand en alles waar hij voor stond heeft verloochend om toch maar premier te mogen worden. Tot en met het vreemdelingen stemrecht, wat de meerderheid van de Vlamingen niet wilden, toch door hun strot te rammen....
Volgens peilingen was er toen ook een meerderheid tegen het vreemdelingen-stemrecht bij de Franstaligen.
Oud 21 januari 2023, 13:14   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit hier een discussie forum is, maar dat er van discussie niet veel sprake meer is. Het lijkt hier meer een plaats waar op omfloerste manier mensen mekaar wat afzeiken liefst zonder banpunten te krijgen.
Het lijkt dan ook meer en meer op professionele politiek he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 14:02   #151
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De onzin die jij verkoopt kent echt geen grenzen.
Als een Vlaming emigreert naar Amerika dan is het plots geen Vlaming meer.
De definitie van Vlaming die u hanteert is puur administratief en zal wel betrekking hebben op hoe de verkiezingen georganiseerd zijn.
Het enige voordeel van die definitie is dat ze duidelijk is.
Ik ben Vlaming, als ik verhuis zal ik nog steeds Vlaming zijn. En alle mensen die zich van enige Vlaamse roots gewag maken een vendelier noemen is er toch wel lichtjes over. ...
Ah, je doet hetzelfde als PatrickVE.
De truuk van de verhuis.
En de truuk van de 'identiteit'.

Verhuis.
Als jij als Belg, bijvoorbeeld woonachtig in Gent en DUS een Vlaming, beslist te verhuizen naar pakweg de VS dan gaat de VS jou beschouwen als een Belg. Punt. Dan mag jij daar staan orakelen dat je 'eigenlijk' een Vlaming bent, men gaat je eens met een meewarige glimlach bekijken en vragen om voort te gaan. Dat jij jezelf daar identificeert als Vlaming mag uiteraard, niks mis mee. Maar het interesseert enkel jezelf, niet je nieuwe leefomgeving.

'Identiteit'

Dat is altijd de leukste. Eén van onze oudste leden die nu jammer genoeg niet langer actief is heeft daar honderden draadjes over volgeschreven over 'identiteit'. Hij dacht blijkbaar écht dat dit een collectief gegeven is, quod non.

Jan heeft heeelder epistels geschreven dat een volk een identiteit is. Dat je dat dus zelf beslist. Handig, omdat hij 'volk' zo lang & zo breed kan interpreteren tot hij altijd gelijk heeft.

Meestal gaf ik hem als antwoord dat het niet is omdat hij thuis in Desselgem rondloopt in zijn Lederhose als voorbereiding voor zijn jaarlijkse familiebezoek tijdens de zomer in Tirol dat hij daarom plots een Tiroler is.

Dat ik als Belg en Vlaming van oordeel ben dat ik niets gemeen heb met bv een Blokker, en meer empathie en verwantschap voel met een Troglodiet dan met een Blokker botst ook met de theorie van de 'identiteit' als bepalend element wie behoort tot een 'volk'.

We leven niet meer in de prehistorie. Landen in west-europa hebben stabiele grenzen, met wederzijdse erkenning tussen de staten. En daarbovenop een supranationale erkenning (UN). Grenzen en nationaliteit bepalen wie lid is van het begrip 'volk'.

Geen puur emotionele toestanden zoals 'ik spreek nederlands' of 'ik spreek fries' of 'ik spreek frans'. Thuis en in je eigen leefomgeving heeft dat uiteraard relevantie, en kan een belangrijke invulling zijn van jouw identiteit.

Maar verwachten dat de buitenwereld daar enige belangstelling voor heeft is er ver over. Verwachten dat een ander land dat dan nog gaat erkennen ook is er los over.

Leg me verder aub geen woorden in de mond, ik hou niet van dergelijke tsjeverijen... De term 'vendeliers' gebruik ik voor zeloterige Vlamingen van N-VA die obsessies hebben met splitsingstoestanden, oikofobe haters van hun eigen nationaliteit en fantasten die denken dat zij ooit nog gaan wonen in hun mythische staat Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 21 januari 2023 om 14:05.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 14:57   #152
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat een probleem dan?
Ik ontvang hier mensen uit heel Vlaanderen en uit heel Nederland.
Wij praten gewoon Nederlands met elkaar.
Ik ontving hier mensen uit Zuid-Europa en Azië. Wij spraken gewoon Engels met elkaar. Is dat een probleem?
Nederlands is voor mij gewoon een werkinstrument, net als Engels, Frans of Duits....Maar dat bepaalt niet mijn identiteit.?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 22:58   #153
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ontving hier mensen uit Zuid-Europa en Azië. Wij spraken gewoon Engels met elkaar. Is dat een probleem?
Nederlands is voor mij gewoon een werkinstrument, net als Engels, Frans of Duits....Maar dat bepaalt niet mijn identiteit.?
Wat bepaalt dan wel je identiteit?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 21 januari 2023 om 22:58.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2023, 07:15   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, je doet hetzelfde als PatrickVE.
De truuk van de verhuis.
En de truuk van de 'identiteit'.

Verhuis.
Als jij als Belg, bijvoorbeeld woonachtig in Gent en DUS een Vlaming, beslist te verhuizen naar pakweg de VS dan gaat de VS jou beschouwen als een Belg. Punt. Dan mag jij daar staan orakelen dat je 'eigenlijk' een Vlaming bent, men gaat je eens met een meewarige glimlach bekijken en vragen om voort te gaan. Dat jij jezelf daar identificeert als Vlaming mag uiteraard, niks mis mee. Maar het interesseert enkel jezelf, niet je nieuwe leefomgeving.
Kijk, administratief heb je uiteraard gelijk, omdat een administratie zelf bepaalt hoe zij dingen in vakjes opdeelt. Maar zoals je zegt: "dat je jezelf daar identificeert als Vlaming mag uiteraard". En in tegendeel tot wat je daar stelt, is dat NIET iets dat enkel jezelf interesseert, maar juist ook alle anderen die dat doen en dat van elkaar erkennen. En DAT is een volk.

Zoals vrienden of verliefd zijn, of alles wat met affect te maken heeft. Een volk is een groep mensen waarvan de onderlinge affiniteit groter is dan ten aanzien van de niet-leden van die groep op basis van verwantschap, cultuur en dergelijke, niet meer en niet minder. En ja, dat is gelaagd, er zijn meerdere concentrische cirkels.

Als Jan zegt dat het een vriend is van Piet en Marie, engageert dat enkel zichzelf, tenzij Piet en Marie ook vinden dat Jan hun vriend is: dan is dat een groep vrienden. En dat is onafhankelijk van enige administratieve toestand.
Een volk is hetzelfde, maar op grotere schaal. Natuurlijk, voor mensen die niet weten wat het is om enig affect te hebben voor anderen, is dat een onbegrijpelijk concept, en die verschuilen zich achter een groepje papierschuivers die hen een kaartje hebben gegeven.

Natuurlijk ontkent niemand die administratieve indeling. Die is wat ze is. Maar die duidt niet de identiteit van een volk aan, dat is gans het punt. Volkeren hebben niks te maken met staatsadministratie. Volkeren hebben te maken met wederzijds erkennen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 januari 2023 om 07:23.
Oud 22 januari 2023, 07:20   #155
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal gaf ik hem als antwoord dat het niet is omdat hij thuis in Desselgem rondloopt in zijn Lederhose als voorbereiding voor zijn jaarlijkse familiebezoek tijdens de zomer in Tirol dat hij daarom plots een Tiroler is.
Daar vergis je je juist. Natuurlijk, als hij potsierlijk als een Tiroler verkleed de onnozelaar uithangt, en ANDERE TIROLERS HEM NIET ALS DUSDANIG ERKENNEN, is hij geen Tiroler. Maar als hij helemaal opgaat in de Tiroolse identitaire beleving, op zulke wijze dat Tirolers hem ook een Tiroler vinden, dan is hij dat juist WEL.

Kijk, als jij je als Jood gaat gedragen, en je gaat helemaal de Joodse levenswijze aannemen, en ANDERE JODEN vinden dat jij nu ook een Jood bent, dan BEN jij een Jood. Als jij natuurlijk als een halve gare enkel maar krullepijpen gaat dragen bij U, en andere Joden moeten van U niet hebben, dan ben je een beetje belachelijk bezig en ben je dat niet.

Om Jood te zijn, moet je je als Jood gedragen, en vooral: als mede-jood erkend worden door de andere Joden. Door het gros van de andere Joden.

Meer is daar niet aan.

En dat is trouwens zo. Ik ben geen administratieve Vlaming, ik ben dat trouwens maar een paar jaar geweest, maar ik ben er absoluut zeker van dat als ik een gesprek voer met enkele "echte" in Gent gedomicilieerde Vlamingen als we op een terrasje op de Engelse promenade in Cannes een Pastis drinken, zij mij als Vlaming zullen erkennen. DAAROM ben ik een Vlaming. Of ik dat nu volgens een gekke papiermolen niet ben heeft hierbij geen enkel belang. Dat belet natuurlijk niet dat ik ook een Belg ben ten aanzien van Franse collega's die graag grappen maken.
Oud 22 januari 2023, 20:19   #156
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen dat ligt toch in Europa!
En in België!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2023, 20:24   #157
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb het over mensen die je in het Nederlands aanspreekt. Dat zijn normaal Vlamingen.
En dus Belgen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2023, 20:27   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dus Belgen.
En dus Europeanen.
Oud 31 januari 2023, 16:04   #159
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dus Belgen.
Belgen zoals jij? Die zwart op wit schrijven dat ze geen Belg meer zijn? Die niet alleen beweren pro de aansluiting van Wallonië met Frankrijk te steunen, maar die publiekelijk lieten horen dat ze de Franse identiteit hebben aangevraagd, en zelfs naar Frankrijk verhuisden?

Wat is er gebeurd dat je je kar volledig achterste voren hebt gekeerd, Everytime? Wat is de reden dat je plots weer een échte, fanatieke Belg bent geworden?
Je gelooft toch zelf niet dat je van Vlaamsgezinde mensen jassendraaiende Belgen kunt maken zoals jij?
Oud 31 januari 2023, 16:51   #160
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kan het afkakken van uw eigen landgenoten niet laten hé ?
Hoor wie het zegt....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be