Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2023, 13:19   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard Meer dan 3 maal meer laadconnectoren dan electrische wagens...

En ook in Limburg loopt het snel op, een verdrievoudiging op 1 jaar.
Citaat:
“De 27.819 Belgische laadpunten zijn genoeg om 278.000 volledig elektrische voertuigen van stroom te voorzien. Vandaag rijden er zo’n 90.000 rond in ons land, er zit dus nog een grote marge op.

Voor alle duidelijkheid: een laadpaal telt twee (of meer) laadpunten.
Ik begrijp die zinnen zo dat ze met laadpunten laadplaatsen/laadstations bedoelen die veel ## laadconnectoren kunnen hebben.
Zie ## laadkaart onderaan. Of iemand anders een andere uitleg?

Privé laadpunten of op het werk natuurlijk niet meegerekend.

De semi-publieke wel.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230123_97035427

Aantal laadpunten in Limburg in jaar tijd verdrievoudigd, Vlaanderen haalt met gemak streefdoel

Hasselt - Er zijn op dit moment in onze provincie 2.155 (semi)-publieke laadpunten beschikbaar voor elektrische voertuigen.

En er komen er nog elke dag bij. Het aantal ligt drie keer hoger dan een jaar geleden. Eén op de drie Limburgse openbare laadpunten staat in Hasselt en Genk.

In 2022 werden in België 12.838 nieuwe (semi)-publieke laadpunten geïnstalleerd. Dat brengt het totaal op 27.819 stuks. Een publiek laadpunt bevindt zich op de openbare weg, een semipubliek laadpunt op een plek die voor het brede publiek toegankelijk is maar wel op privéterrein ligt, bijvoorbeeld een parking van een supermarkt. Voor alle duidelijkheid: een laadpaal telt twee (of meer) laadpunten.

Hoeveel particulieren thuis een laadpunt hebben, dat blijft voorlopig nog een dark number. “Daar hebben we op dit moment geen zicht op. Maar via verschillende meetmethoden gaan we dat dit jaar toch proberen in kaart te brengen”, zegt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, de federatie achter de transitie naar elektrische mobiliteit.

Blijven investeren

De groei van het aantal laadpunten in België is voor 90 procent een Vlaams verhaal. De cijfers van de (semi)-publieke laadpunten worden sinds 2016 bijgehouden en de jaarlijkse toename is bijzonder steil. In 2016 waren er in Vlaanderen nog ‘maar’ 430 laadpunten, eind 2021 was dat aantal gestegen tot 5.937, maar op 31 december 2022 stond de teller al op meer dan 21.000 stuks (van de in totaal 27.000 Belgische laadpunten).

De Smet: “Er zijn enorme verschillen tussen de gewesten. De Vlaamse overheid heeft voluit gekozen voor de elektrificatie van het wagenpark. En dat zie je ook in het beleid: bijna alle bedrijfswagens worden elektrische voertuigen. Vanaf juli dit jaar verstrengen de regels rond belastingaftrek en CO2-taksen voor auto’s met een verbrandingsmotor. Vanaf dan zullen we pieken zien in de verkoop van volledige elektrische wagens. In Wallonië geloven ze niet dat elektrische wagens de oplossing zijn voor de toekomst. Daar focussen ze op voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.”

“De 27.819 Belgische laadpunten zijn genoeg om 278.000 volledig elektrische voertuigen van stroom te voorzien. Vandaag rijden er zo’n 90.000 rond in ons land, er zit dus nog een grote marge op. Toch blijft het belangrijk om te blijven investeren in nieuwe palen, want als de verkoop aanzwengelt na juli, komen er de volgende jaren tussen de 150.000 en 200.000 nieuwe elektrische wagens per jaar bij”, aldus De Smet.

Hasselt en Genk

Dat er een turbo staat op de uitrol van openbare laadpunten, komt voornamelijk omdat Vlaanderen het gaspedaal intrapt. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld): “Het uiteindelijke doel van de uitrol van de laadinfrastructuur is de bestuurder ontzorgen. We moeten hen het vertrouwen geven dat ze nabij kunnen laden. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we onze ambitie van 35.000 (semi)-publieke laadpunten tegen 2025 gaan halen. We sturen ook constant bij op basis van recente evoluties. Zo lanceer ik binnenkort een oproep die de uitrol van laadinfrastructuur voor (lichte) vracht moet stimuleren.”

Ook in Limburg komen er steeds meer laadpunten bij. Eind 2021 stond de teller nog op 688 openbare laadpunten, 2022 klokte af op 2.115 stuks. Dat is een verdrievoudiging in één jaar tijd.

Elke Limburgse gemeente heeft tegenwoordig tenminste één laadpunt op zijn grondgebied. Wie de kaart van de provincie bekijkt (zie hieronder) ziet dat de grootste concentratie laadpalen zich rond de stedelijke as Hasselt-Genk situeert. En ook dat er in het noorden van de provincie opvallend minder openbare laadpunten beschikbaar zijn. Genk beschikt momenteel over de meeste laadpunten (334), gevolgd door Hasselt (314), Houthalen-Helchteren (144), Sint-Truiden (128) en Beringen (112).

[Laadpunten in Limburg]
[Klik op de bolletjes voor meer info]


Het overgrote deel van de publieke laadpunten (94 procent) in Limburg zijn normale laders (tot 50 kW). Wie gehaast is, kan ook rijden naar een van de 45 snelladers (van 50 kW tot 150 kW) of 83 ultrasnelladers (vanaf 150 kW) in onze provincie.
Voor een up to date overzicht deze link:
vb ingave Hasselt
https://chargefinder.com/nl/hasselt/oplaadpunten/zxn8yr

## Per laadpunt of -plaats vind je het aantal connectoren, welke soort en welk vermogen en of ze momenteel bezet zijn of niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2023 om 13:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 13:15   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hangen de bordjes "over te nemen" er al?

Zou wat voor u zijn he Micele?
Stekkers opblinken, koffie schenken...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2023 om 13:17.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 14:47   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En ook in Limburg loopt het snel op, een verdrievoudiging op 1 jaar.

Ik begrijp die zinnen zo dat ze met laadpunten laadplaatsen/laadstations bedoelen die veel ## laadconnectoren kunnen hebben.
Zie ## laadkaart onderaan. Of iemand anders een andere uitleg?

Privé laadpunten of op het werk natuurlijk niet meegerekend.

De semi-publieke wel.


Voor een up to date overzicht deze link:
vb ingave Hasselt
https://chargefinder.com/nl/hasselt/oplaadpunten/zxn8yr

## Per laadpunt of -plaats vind je het aantal connectoren, welke soort en welk vermogen en of ze momenteel bezet zijn of niet.
Natuurlijk tellen ze die privé laadpunten mee.
Ik heb er verleden week een paar geplaatst.
De privépersonen krijgen per slot van rekening subsidies als ze hun laadpaal openstellen voor andere mensen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 16:39   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.162
Standaard

Hoe meer hoe liever, en hoe sneller hoe liever, wat mij betreft.
Maar of het vlug genoeg gaat?

Hoeveel laadpunten zouden nodig zijn voor de toeristen langs de Vlaamse kust? Zowel dagjestoeristen als bezitters van een tweede verblijf/appartement?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 17:05   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe meer hoe liever, en hoe sneller hoe liever, wat mij betreft.
Maar of het vlug genoeg gaat?

Hoeveel laadpunten zouden nodig zijn voor de toeristen langs de Vlaamse kust? Zowel dagjestoeristen als bezitters van een tweede verblijf/appartement?
Hoeveel tankstations hebben die vandaag nodig?
Gaan ze genoeg brandstof hebben in de toekomst?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2023 om 17:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 12:57   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

1 op de acht steden en gemeenten loopt al voor op het laadpalenschema.

En bijna een op 3 heeft wel een tussensprint nodig.

Citaat:
Een op drie gemeenten heeft laadpalenspurt nodig

In bijna een op drie gemeenten in Vlaanderen is minder dan een kwart van de publieke laadinfrastructuur nodig in 2025, al geïnstalleerd. Dat leert dataonderzoek van De Tijd naar de huidige en gewenste laadpaalinfrastructuur. Een op de acht steden en gemeenten loopt voor op het laadpalenschema.

De elektrische auto komt nu echt onder stoom, zeker onder de bedrijfswagens. Vandaag al is zestig procent van de nieuw bestelde firmawagens er eentje met een stekker, tegen het einde van dit jaar verdwijnen zelfs de hybrides uit de orderboekjes.

Maar lang niet iedereen heeft een garage, oprit of parkeerplaats voor de deur waar een eigen privélaadpunt geïnstalleerd kan worden. In de omslag naar een groener wagenpark is een publiek beschikbare laadinfrastructuur dan ook onontbeerlijk. Hoe ver staan we? Wat komt er nog bij? En vooral: is dat genoeg?

Verviervoudigd

'Laden moet even evident worden als tanken', luidt het stokpaardje van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). Net daarom verlaagde ze in 2021 de maximumafstand voor het recht op een publieke laadpaal van 500 naar 250 meter van elke woning. Het principe van 'paal volgt wagen'.

Op basis van de vraag van lokale besturen of burgers met een elektrische auto komen er overal in Vlaanderen nieuwe laadlocaties bij. De jongste vijf jaar is het aantal publieke laadpunten fors gestegen. Tegenover 2017 gaat het om meer dan een verviervoudiging. Daarnaast zijn duizenden semipublieke laadpunten geïnstalleerd en gebruiksklaar, vooral op parkings van bedrijven en supermarkten.

https://multimedia.tijd.be/laadpalen/
Voor sommige zal het sowieso nooit genoeg zijn.

Hopelijk blijven die eeuwig bij hun plofkarrertje al moeten ze een halfuur omweg rijden om te kunnen tanken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2023 om 12:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 13:05   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
1 op de acht steden en gemeenten loopt al voor op het laadpalenschema.

En bijna een op 3 heeft wel een tussensprint nodig.


Voor sommige zal het sowieso nooit genoeg zijn.

Hopelijk blijven die eeuwig bij hun plofkarrertje al moeten ze een halfuur omweg rijden om te kunnen tanken.
Uwen draadtitel klopt niet hoor.
Lees hem nog eens na en bekijk de cijfers eens.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 13:05   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel tankstations hebben die vandaag nodig?
Gaan ze genoeg brandstof hebben in de toekomst?
Zo de bal voor een open doel leggen .... net nu Thiange x gesloten is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 13:11   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo de bal voor een open doel leggen .... net nu Thiange x gesloten is.
En? Begrijp ik niet. Er is immers electriciteit genoeg (anders sluiten ze Tihange x niet zomaar)

Elec kan Europa in overvloed zelf opwekken. De eigenaars van BEV kunnen dat zelfs.

Of net nu de ban begint op diesel vanuit Rusland. Kunnen we dat ergens opboren in Europa? Zijn daar oliezonnepanelen voor? lol

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230130_98124600

Ban op Russische diesel heeft wereldwijd effect

Zondag gaat de Europese ban op Russische diesel in. Zullen we daar iets van merken?

Dinsdag 31 januari 2023
Ik heb onlangs ondervonden dat benzine vlotjes 10 cent duurder geworden is, zomaar:
https://carbu.com/belgie//index.php/...ngen?p=M&C=E95

En ik denk dat dit nog enkele jaren gaat aanhouden (Rusland is derde grootste olie-exporteur van de wereld), werd in april 2022 reeds voorspeld:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...elopen%20jaren

26 april 2022 om 17:21

Automobilisten die met lede ogen aanzien wat een tankbeurt kost, moeten mogelijk maar wennen aan de hoge brandstofprijzen. De Wereldbank verwacht namelijk dat olie tot eind 2024 relatief duur blijft en dat accijnsverlagingen op brandstof weinig effect zullen hebben.

De Wereldbank waarschuwt in een nieuw onderzoek voor blijvend hoge olieprijzen. De kans bestaat dat olie tot eind 2024 relatief duur blijft. Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne stegen de prijzen voor brandstoffen erg hard en waarschijnlijk blijven de prijzen veel hoger dan de gemiddeldes van de afgelopen jaren. Verlagingen van accijnzen of belastingen op brandstoffen helpen op de langere termijn ook niet om de prijs aan de pomp te dempen. Naast het feit dat zo'n generieke maatregel de allerarmsten mogelijk minder helpt dan huishoudens met hogere inkomens dreigen ze volgens de Wereldbank de vraag naar benzine en diesel alleen maar aan te jagen.

Onderzoekers van de Wereldbank rekenen erop dat een vat Brent-olie, de maatstaf voor olie in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, dit jaar gemiddeld 100 dollar kost. Dat is het hoogste niveau sinds 2013 en veel meer dan het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar van 60 dollar per vat. Na dit jaar daalt de prijs voor olie volgens de Wereldbank wel iets, maar blijft de grondstof met een geschatte prijs van 92 dollar per vat Brent waarschijnlijk hoog.

Rusland is een grote olie-exporteur, maar westerse landen willen geen Russische olie meer kopen vanwege de inval in Oekraïne. Samen met het vertrek van olieconcerns als Shell en BP uit Rusland zorgt dit voor minder investeringen in de oliesector van het land, waardoor het land minder goed in staat is olie op te pompen en de beschikbare olie schaars blijft. Onderzoekers van de Wereldbank schatten daarnaast in dat landen van oliekartel OPEC moeite hebben om meer olie op te pompen. Het verbond verhoogt ondanks de explosieve prijsstijgingen de dagelijkse productie maar mondjesmaat. Er is wel een kans dat heftige lockdowns in China de prijsstijging voor olie dempen. Hernieuwde maatregelen tegen het coronavirus ontregelen in grote Chinese steden het openbare leven grondig. Dat kan uiteindelijk ook de industrie raken en daarmee de vraag naar olie.
En anders zal de (r)overheid daar wel voor zorgen. Hoe meer (oude) ICEs hun kilometers verder malen hoe meer inkomsten, 6,6 miljard in 2021, enkel accijnzen+btw:
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/belas...p-brandstoffen

De Belgische staatsbegroting blijft sterk profiteren van de accijnzen op brandstoffen en de BTW die daarmee gepaard gaat. In 2021 verdiende de Staat zo 5,44 miljard euro, een bedrag dat zelfs oploopt tot 6,6 miljard euro als de BTW wordt meegeteld.

Gepubliceerd op 20/05/2022
En als de benzineprijs durft onder de 1,7€ te dalen gaat de accijns omhoog.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2023 om 13:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 13:55   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Wat meer nuancering over die ban van Russische olie en in enkele dagen ook de ban Russische brandstof:
(dan begrijpen de leken ook wat meer)

Citaat:
https://www.nu.nl/economie/6238447/t...k-stijgen.html

Woensdag 1 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
olie rusland 3
Twijfel over nut Russische olieboycot, maar dieselprijs kan wel flink stijgen

28 nov 2022 om 05:56
Update: 2 maanden geleden


De prijs van diesel zou de komende tijd weleens flink kunnen oplopen. Vanaf 5 december mogen EU-landen geen olie uit Rusland meer importeren en vanaf 5 februari ook geen brandstof meer. Dat gaan we volgens kenners voelen aan de pomp. Tegelijkertijd is er twijfel of de boycot Rusland echt pijn gaat doen.

Met de maatregel wil Brussel de oorlogskas van Moskou raken. Maar het is goed mogelijk dat we het straks ook in de eigen kas gaan voelen. Russische olie wordt vaak gebruikt om diesel van te maken, maar door de boycot ontstaat schaarste. Daarbij gaat de prijs vaak omhoog.

"De groothandelsprijs van diesel is al een maand flink hoger dan die van benzine. Dat hebben we nog niet eerder gezien", zegt Erik de Vries van vereniging van energiehandelaren NOVE. "Het is een kwestie van tijd voordat dit doorsijpelt naar de pomp."

Ook Hans van Cleef, energiespecialist bij ABN AMRO, verwacht dat de dieselrijder straks duurder uit is. "Vooral als straks op 5 februari de dieselboycot ingaat, kan dat gevolgen hebben voor de prijs."

Komen we straks dan zonder diesel te zitten? Dat denkt Van Cleef niet. Hij wijst erop dat raffinaderijen in Nederland veel meer olie verwerken dan we gebruiken. "In andere landen zouden wel tekorten kunnen ontstaan, omdat ze daar meer diesel gebruiken, ook als vervanger van gas. Maar in Nederland verwacht ik dat niet zo snel."

'Komende maanden worden cruciaal'

Ewout Klok van de Belangenvereniging Tankstations (BETA) is voorzichtiger. "Er is wereldwijd weliswaar genoeg diesel en olie, maar het is de vraag of we dat allemaal op het juiste moment op de juiste plek krijgen. We moeten het tenslotte straks ergens anders vandaan halen, bijvoorbeeld uit Saoedi-Arabië. Dat is een langere route dan vanuit Rusland. Bovendien is het afwachten of er genoeg tankschepen zijn."

De komende maanden worden volgens hem cruciaal. "Dan gaan we zien of we de Russische olie inderdaad kunnen vervangen. Als dat niet lukt, kan het zijn dat tankstations soms 'nee' moeten verkopen." Wel denkt Klok dat eventuele tekorten niet lang duren.

Het kabinet heeft maatregelen genomen om die mogelijke tekorten te kunnen oplossen. Zo zijn afgelopen zomer al extra olie- en dieselvoorraden opgebouwd, boven op de al jaren geldende verplichting om voor drie maanden olie op voorraad te hebben. Verder werkt het kabinet aan een crisisplan, voor het geval er grote tekorten ontstaan. Hoe dit plan er precies uitziet, moet de komende weken duidelijk worden.
De Opec landen zullen er niet rouwig om zijn.
Het vrijgevige Westen zal hun luxe-hotels wel blijven betalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2023 om 14:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 08:22   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.365
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk tellen ze die privé laadpunten mee.
Ik heb er verleden week een paar geplaatst.
De privépersonen krijgen per slot van rekening subsidies als ze hun laadpaal openstellen voor andere mensen.
ik zal wat ander volk op mijnen oprit laten staan, aan mijne laadpaal.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 08:29   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik zal wat ander volk op mijnen oprit laten staan, aan mijne laadpaal.
Ja mag die op openbaar domein plaatsen hé, het is te zeggen, net naast uwen eigendom.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 08:30   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.365
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel tankstations hebben die vandaag nodig?
Gaan ze genoeg brandstof hebben in de toekomst?
Laat ons zeggen dat de gemiddelde Vlaming een 80 km van de Vlaamsche kust woont, maar voor veel mensen is het meer, tot 150 km , wil je een dagje gaan plopsalanden is het nog verder voor de meeste en moet je ook nog de afritfille tot aan het prettige park erbij nemen.

maar kom,

dan is er nog de rit huiswaarts, dan zit ge op 200 a 300 km... dus ja, ge gaat het misschien net halen, maar misschien ook niet, want het is weekend en ge hebt de vrijdag nog gereden en commisies gedaan en daarna nog iets gaan eten en ja t is er dan niet meer van gekomen om te chargeren.

ja en ge zijt niet alleen he daar ginder aan t zeetje, ... ik ga gewoon mijn tank volgooien met petrol kost me 5 minuten.

De goede huisvader gaat dat wel voorzien hoor, die gaat zijn auto opladen tot de max en proberen van hem daar ergens aan een laadpaal te parkeren maar ja met veel goede huisvaders in Vlaanderen , staan die palen allemaal gas te geven natuurlijk.

Gelukkig dat ze via de ventilus lijn rechstreeks stroom vanop zee krijgen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 08:31   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En? Begrijp ik niet. Er is immers electriciteit genoeg (anders sluiten ze Tihange x niet zomaar)

Elec kan Europa in overvloed zelf opwekken. De eigenaars van BEV kunnen dat zelfs.

Of net nu de ban begint op diesel vanuit Rusland. Kunnen we dat ergens opboren in Europa? Zijn daar oliezonnepanelen voor? lol



Ik heb onlangs ondervonden dat benzine vlotjes 10 cent duurder geworden is, zomaar:
https://carbu.com/belgie//index.php/...ngen?p=M&C=E95

En ik denk dat dit nog enkele jaren gaat aanhouden (Rusland is derde grootste olie-exporteur van de wereld), werd in april 2022 reeds voorspeld:

En anders zal de (r)overheid daar wel voor zorgen. Hoe meer (oude) ICEs hun kilometers verder malen hoe meer inkomsten, 6,6 miljard in 2021, enkel accijnzen+btw:
En als de benzineprijs durft onder de 1,7€ te dalen gaat de accijns omhoog.
Ge gaat me toch niet vertellen dat ze daar over nagedacht hebben?
Het zou de eerste keer in de Vivaldigeschiedenis zijn dat ze nadachten vooraleer ze iets deden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 09:08   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Laat ons zeggen dat de gemiddelde Vlaming een 80 km van de Vlaamsche kust woont, maar voor veel mensen is het meer, tot 150 km , wil je een dagje gaan plopsalanden is het nog verder voor de meeste en moet je ook nog de afritfille tot aan het prettige park erbij nemen.

maar kom,

dan is er nog de rit huiswaarts, dan zit ge op 200 a 300 km... dus ja, ge gaat het misschien net halen, maar misschien ook niet, want het is weekend en ge hebt de vrijdag nog gereden en commisies gedaan en daarna nog iets gaan eten en ja t is er dan niet meer van gekomen om te chargeren.

ja en ge zijt niet alleen he daar ginder aan t zeetje, ... ik ga gewoon mijn tank volgooien met petrol kost me 5 minuten.

De goede huisvader gaat dat wel voorzien hoor, die gaat zijn auto opladen tot de max en proberen van hem daar ergens aan een laadpaal te parkeren maar ja met veel goede huisvaders in Vlaanderen , staan die palen allemaal gas te geven natuurlijk.
Dus ze gaan het met een BEV gemakkelijk halen, nietwaar.
BEV die gemakkelijk 350-500 km halen in de zomer.

Citaat:
ja en ge zijt niet alleen he daar ginder aan t zeetje, ... ik ga gewoon mijn tank volgooien met petrol kost me 5 minuten.
En een BEV even wat snelladen kost je 5 tot 15 minuten naargelang hoeveel extra xxx-kms* je nog nodig denkt te hebben, men moet tenslotte ook eens op WC, of men drinkt iets onderweg, en aan de kust zelf rijdt je niet voortdurend rotondes neem ik aan, en plopsalanden dan staat de auto daar ook maar niets te doen.

Toch raar dat mensen altijd problemen zoeken waar er helemaal geen zijn.

*Bron: https://ev-database.org/nl/ zelfs de traagladende BEVs doen er 100 km bij op een kwartiertje aan een 100 kW-laadpunt.

Citaat:
wil je een dagje gaan plopsalanden
Ik neem aan dat aan een degelijk pretpark er ook laadvoorzieningen zijn.
Dat zal uw appje of de wagen zelf jou wel vertellen.
Of tinternet:
Citaat:
Resultaten voor Plopsaland De Panne, De Pannelaan 68, De Panne
? Regio kiezen
Plopsaland De Panne beschikt over 10 elektrische laadpalen van Eneco waarmee u uw elektrische wagen kan opladen tijdens het bezoek aan het park. De laadpalen zijn gelegen vooraan op hoofdparking Parking 2 (“P2”), vlakbij de hoofdingang van Plopsaland De Panne.
Ik rij regelmatig via een dorp aan 2 laad-parkeerplaatsen (2*11 kw) voorbij voor een # appartementsblok, totnutoe heb ik daar nog geen BEV zien opladen. Die 2 BEV zijn wellicht al een tijdje geleden besteld. Of het dorpje Ellikom loopt al 4 jaren voorop.
Citaat:
https://chargefinder.com/nl/laadpaal...kom-249/y2dxjy
Weg naar Ellikom 249, Oudsbergen
Allego # 11 kW type 2
Oplaadpunten
BEALLEGO0015581
Beschikbaar
BEALLEGO0015582
Beschikbaar
Via google maps met foto's vanaf 2019:

https://www.google.com/maps/place/Al...g%2F11hzlztp9z
Op de foto 2019 stonden er 2 ICEs fout geparkeerd, fotos 2020-2021 stonden er geen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2023 om 09:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 09:38   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.219
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoeveel 240V stekkers zouden er zijn in België?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 09:55   #17
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.791
Standaard

Er gaan nooit laadstations genoeg zijn opladen is langer dan tanken van een fossiele https://www.vroom.be/nl/nieuws/repor...5db2-522260250
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 10:03   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoeveel 240V stekkers zouden er zijn in België?
Ik heb er 2 aan de buitenkant, met een ~15 meter-verlengkabel kunnen er hier 2 x elec gelijktijdig komen laden ('s nachts als we slapen, of als we niet thuis zijn). Men kan een extrapolatie doen.

Een EV zal men ook niet horen, de buurman -op 4 meter- hoor ik ook niet meer sinds die een PHEV heeft.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 10:04   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Er gaan nooit laadstations genoeg zijn opladen is langer dan tanken van een fossiele https://www.vroom.be/nl/nieuws/repor...5db2-522260250
Sowieso altijd FOUT. De meeste gaan zelfs geen openbaar laadstation gebruiken.

Dus niet zoals je denkt.

Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...p%20weg%20kunt.

Waarom laden langer duurt, maar je minder tijd langs de weg staat

Hoe lang duurt laden elektrische auto?

Afhankelijk van het type laadpaal en de auto duurt het laden van een elektrische auto tussen de vier en tien uur aan een gewone laadpaal. Thuis of aan de publieke laadpaal. In de tussentijd kun je dus werken, slapen, ontspannen, noem maar op. Voor gemiddeld gebruik van een elektrische auto gaan we voor de totale laadbehoefte uit van zo'n 90 procent gewoon laden en tien procent snelladen. Gemiddeld ben je dus voor maar tien procent van al je kilometers aangewezen op laden langs de weg. Terwijl je met een brandstofauto altijd langs de kant van de weg moet tanken, vaak in de rij staat om af te rekenen en misschien ook wel in de rij om überhaupt te kunnen tanken. Dan hebben we het over ongeveer tien minuten.

Hoe lang duurt snelladen?

De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal. Maar omdat auto’s steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto steeds meer toeneemt, sta je in de toekomst alleen maar korter langs de weg te laden.

Het klopt dus dat laden langer duurt dan tanken, maar je staat in totaal minder lang stil langs de kant van de weg.
Alweer een bevestiging:
Citaat:
Toch raar dat mensen altijd problemen zoeken waar er helemaal geen zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2023 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2023, 10:13   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Er gaan nooit laadstations genoeg zijn opladen is langer dan tanken van een fossiele https://www.vroom.be/nl/nieuws/repor...5db2-522260250
Lees de openingsdraad eens (niet dat ik het geloof) voor iedere elektrische wagen staan er drie laadpunten klaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be