![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan met een snelheidsbeperking van 50km/uur de zone binnenrijden, een winkel binnen stappen en vervolgens wat verder worden geflitst omdat de maximum snelheid ondertussen is omgeschakeld naar 30km/uur. Hoe regelen ze dat?
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 maart 2023 om 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Idem dito met fietsstraten, waar ik wrevelig over ben, als die te lang zijn. Zit zo maar eens anderhalve km achter een oude (leeftijdsgenoot) die bibberend op zijn fiets aan 7,5 per uur vlamt ... (tenzij het er echt gevaarlijk is om fietsers in te halen ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feitelijk stemt niemand op dat alles behalve omdat ze er eentje goed van kennen van aan de kas van den Aldi of zo. En zie wat ze doen, u belagen met onnozele fietsstraten, alle rijrichtingen omdraaien, reu galvanisé installeren en u boeten in de nek draaien waarvan dat geld in de gemeentekas komt en ze wekelijks een lul vergadering mee doen met sandwiches en sterke drank van de winkelier die ook in de raad zit. En voor de rest wat bouwwerken van de sympathieke bouwfirma om er wat enveloppen van te krijgen.
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij elke verkeerswijziging heel het land aanschrijven... Citaat:
Als er vanaf week 20 een snelheidsbeperking ingevoerd wordt (70->50 of zone30 of...) hang dan vanaf week 18 een bord met "Let op! Verkeerssituatie wijzigt vanaf...). En geef uitleg op de gemeentelijke website. Helemaal niet moeilijk of duur. En niemand kan nadien nog klagen. Citaat:
Maar hang een bordje met "verderop gratis €1000 af te halen" en iedereen heeft het gezien hoor! Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En er meteen ook nog fors aan te verdienen voor de staats-graaikas van de politieke zelfbedieners. Zo zaaien ze overal verwarring door verkeersborden...aan de ene kant 30km/uur en aan de andere kant van de straat 50km/uur...om de kans op een boete zo groot mogelijk te maken...kassa, kassa. Of 1 verkeersbord 50km/uur voor een baan die na het kruispunt dan 70km/uur is maar waar geen bord voor staat....euh...is het hier nog 50km/uur of niet? Dan krijg je toestanden van domme mietjes die blijven rondkruipen aan de slakkengang van 50km/uur waar 70km/uur is toegestaan. ![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze situatie lijkt toch ook niet meer normaal.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230331_96244339 Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat weet intussen iedereen toch al.
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar kan/mag dat? Want stel: ik rij op zo'n weg in oostelijke richting en mag daar 50. In westelijke richting mag je maar 30. Halfweg die straat stop ik bij een adres en nadien vertrek ik terug naar huis, nu in westelijke richting dus. Ik mag nu nog maar 30km/u. Maar ik kan toch met geen mogelijkheid weten dat ik nu nog maar 30 km/u mag want ik ben geen bord met die snelheidsbeperking tegengekomen. Ik kom immers van de kant waar je 50 mocht. Vandaar dat ik altijd heb gedacht dat een snelheidsbeperking altijd voor de twee rijrichtingen van toepassing was (natuurlijk niet op wegen met een middenberm, autosnelwegen enzo). Maar als jij plaatsen kent waar er effectief met verschillende snelheden per rijrichting wordt gewerkt zat ik er dus naast. Al vraag ik me af hoe ze je kunnen beboeten voor een snelheidsovertreding als je geen bord met die snelheidsovertreding gepasseerd bent.
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik tegenwoordig wel vaak tegenkom is het argument: "Ja, maar dat is daar al jaar en dag zus of zo en nu verandert dat plots en ik heb die borden niet gezien..."
Wat wil men dan? Dat een verkeerssituatie, eenmaal zo ingesteld, nooit meer verandert? Of dat er, als er toch iets verandert, aan het begin iemand staat die elke weggebruiker tegenhoudt en hem wijst op de veranderde situatie? Als weggebruiker wordt je (terecht) geacht op de verkeersborden te letten. Punt. Doe je dat niet ("ik kom hier al jaar en dag en dat is hier nog nooit veranderd!!) dan ben je eigenlijk ten onrechte eigenaar van een rijbewijs. En nog: vaak doet men alsof men de nieuwe borden niet gezien heeft. En dat vind ik bullshit. Toch zeker op een baan waar je dagelijks komt valt zo'n nieuw bord extra op. Op een weg waar je nooit komt zie je natuurlijk het verschil niet. Maar om naar de situatie daar in Mechelen terug te grijpen: men heeft daar blijkbaar wekenlang brieven (geen boetes) rondgestuurd naar mensen die in overtreding waren. Natuurlijk moet men ooit beginnen met boetes uit te schrijven, anders hebben verkeersregels helemaal geen zin meer. En als er dat dan veel zijn, is dat maar zo. Nu vind ik wel dat men in Mechelen eens moet kijken of alles wel afdoende aangeduid staat. Want een regel invoeren die door niemand opgevolgd wordt heeft natuurlijk geen enkele zin. Een boete uitschrijven is in principe immers altijd te laat, de overtreding is al gebeurd, de onveilige situatie is al gecreëerd. Daar verandert een boete niks meer aan. Maar al bij al vind ik: je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen en op alle aanduidingen te letten. Ook al zijn er dat op veel plaatsen inderdaad wel heel veel, maar dat is weer een andere situatie en geen uitvlucht om de regels dan maar niet te volgen. 't Is niet omdat ik vind dat een brood te duur is tegenwoordig, dat ik het dan maar mag gaan pikken eh?
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Binnenkort hoef je nergens nog wrevelig in fietsstraten achter fietsers aan te kruipen, daar wordt naarstig aan gewerkt met verkeersfilters waarmee ze hele openbare wegen afsluiten voor de auto, met inbegrip van alle hulpverlening die te voet zullen moeten gaan bij een noodgeval.
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook tot waar een verkeersbord geldt. Na een kruispunt vervalt het verkeersbord van 30km/u als er geen herhalingsbord van 30km/u staat en dan mag je, natuurlijk ook weer afhankelijk van welk soort weg je hebt, normaal gezien 70km/u rijden of, in de bebouwde kom maximaal 50km/uur tenzij...."anders is aangegeven". ![]() Er zijn dus helemaal geen borden nodig om je te kunnen beboeten...als jij denkt dat je 70 mag rijden maar je bevindt je nog in de bebouwde kom, dan wordt je beboet omdat je de maximumsnelheid van 50km/u in de bebouwde kom - ter hoogte van dat huisnummer - hebt overtreden. Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook als je niet om de paar meter een verkeersbord ziet staan. Zo zijn er knotsgekke situaties: Een gewestweg waar je 90km/u mocht rijden, is nu 70km/u geworden. Nu staat er voor een klein stukje het bord van 50km/u en dan een klein stukje met het bord van 30km/u voor een schooltje in de buurt (zelfs niet gelegen langs die weg) tot aan die zijweg naar het schooltje. Verder staat er geen enkel verkeersbord meer na dat kruispunt, dus geldt opnieuw 70km/u... Maar....een beetje verder kom je dan opeens een verkeersbord tegen met de snelheidsbeperking 90km/u, je mag dus een paar meter 90km/u rijden, en dan krijg je opnieuw het verkeersbord 70km/u. 70-50-30-90-70....waar zijn ze in Godsnaam dan maar mee bezig? Als autobestuurder ben je meer bezig met op je snelheidsmeter te letten dan met het verkeer en als fietser/voetganger/andere weggebruikers moet je evenzeer voorzichtig zijn en opletten voor je een weg oprijdt of oversteekt, ongeacht welk verkeersbord of snelheidsbeperking er geldt. Die wildgroei aan verkeersborden verhogen de verkeersONveiligheid en dienen enkel om de pakkans door de verwarring te kunnen vergroten en om meer boetes te kunnen innen.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een auto kost dat denk ik bijna 60 euro maar met een fiets kost u dat niks. Met een racefiets mag je bergaf 70 rijden daar waar 30 moet. Geen probleem. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 april 2023 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gemeente adviseerde om tot aan een bepaalde weg (gedurende 500 meter) de snelheid te beperken tot 50 km/u. AWV volgde die redenering, maar vergat aan de andere kant van de weg ook een bord te plaatsen. Bijgevolg kreeg je zo'n toestand waar je aan de ene kant van de weg 70 km/u kon rijden en aan de andere kant slechts 50 km/u. Het kon dus zijn dat je ergens moest zijn en reed aan de kant waar je 70 km/u mocht rijden. Als je weer vertrok langs de andere zijde van de weg, mocht je echter maar 50 km/u maar je wist het niet. Ik stuurde een mailke naar AWV en naar de politie, binnen een week stond er aan de andere zijde ook een bord van 50 km/u. Ik kreeg zelfs een mailke terug van AWV met een bedanking, en van de politie dat ze er rekening mee zouden houden als ze snelheidscontroles zouden doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tuurlijjk verandert de snelheid in een straat al eens. Hier mag je 50, honderd meter verder terug 70, dan weer 30... Dat is op veel plekken inderdaad een miserie. Maar jij had het over "aan de ene kant 30 en aan de andere kant 50" en met "kant van een straat" denk ik aan deze kant of de overkant. Ik dacht dus dat jij bedoelde dat je straten kent waar je ofwel 50 ofwel 70 mag rijden alnaargelang je rijrichting maar dat bedoel je nu dus precies niet. Nu gaat het blijkbaar over verschillende snelheden in dezelfde richting. Wat bedoelde je nu net?
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen idee wat er gebeurt als je beweert dat je in de zone aankwam toen het bord nog niet 30 aangaf maar uit de zone vertrok toen dat ondertussen wel het geval was. Ik denk dat je in zo'n geval best naar de politierechtbank stapt. Echt geen idee. Natuurlijk is het ook weer zo dat je dat argument altijd kan gebruiken. Je moet alleen zorgen dat je weet wanneer die dynamische borden ingeschakeld worden. En misschien best iemands verklaring uit die zone bezitten dat je tussen dit en dat uur bij hem/haar op bezoek was. En wat met bv de mensen die in zo'n zone wonen? Die kunnen in principe dus altijd dat argument gebruiken en zouden dus nooit in hun eigen zone 30 beboet kunnen worden? Doordenkertje...
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar ging het niet over. Overigens; gemeentegrenzen maken geen einde aan snelheidsbeperkingen. Je mocht daar dus maar 70 rijden tot je het eerste kruispunt tegenkwam waarna geen bord 70 meer stond. In welke gemeente dat stond speelt geen rol.
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met de auto in een klein tunneltje, achter een hoek staat een permanente flitser. Echt link, dar komen geen zwakke weggebruikers. Is zuiver om te kunnen beboeten.
|
![]() |
![]() |