Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2023, 22:19   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Een zone 30 komt er niet ineens zo maar zonder meer eh?
....
En wat met die dynamische borden die tussen 30km/uur en 50km/uur schakelen?
Je kan met een snelheidsbeperking van
50km/uur de zone binnenrijden, een winkel binnen stappen en vervolgens wat verder worden geflitst omdat de maximum
snelheid ondertussen is omgeschakeld naar 30km/uur.

Hoe regelen ze dat?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 maart 2023 om 22:19.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 09:24   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
T'is nu niet dat ze u een brief schrijven om het aan te kondigen.

Op die zelfde route van die beenhouwer had ik het ook haast zitten trouwens.
Had ik niet iemand een flitstoestel, dan nog een nieuw model zelfs, zien ophangen had ik ook prijs.

Wie let er nu op ieder bordje. Het staat vol met bordjes.

En waarom overal die 30 zone?
In de meeste dorpen loopt er geen mens op straat.
Zones 30 worden ingesteld door de mensen die je zelf verkozen hebt in de gemeenteraad.
Idem dito met fietsstraten, waar ik wrevelig over ben, als die te lang zijn. Zit zo maar eens anderhalve km achter een oude (leeftijdsgenoot) die bibberend op zijn fiets aan 7,5 per uur vlamt ... (tenzij het er echt gevaarlijk is om fietsers in te halen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 10:11   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zones 30 worden ingesteld door de mensen die je zelf verkozen hebt in de gemeenteraad.
Idem dito met fietsstraten, waar ik wrevelig over ben, als die te lang zijn. Zit zo maar eens anderhalve km achter een oude (leeftijdsgenoot) die bibberend op zijn fiets aan 7,5 per uur vlamt ... (tenzij het er echt gevaarlijk is om fietsers in te halen ...)
Gemeenteraden zijn meestal een samengaartje van wat onnozele leraren, lokale bankdirecteur en miss populair van de Aldi.

Feitelijk stemt niemand op dat alles behalve omdat ze er eentje goed van kennen van aan de kas van den Aldi of zo.

En zie wat ze doen, u belagen met onnozele fietsstraten, alle rijrichtingen omdraaien, reu galvanisé installeren en u boeten in de nek draaien waarvan dat geld in de gemeentekas komt en ze wekelijks een lul vergadering mee doen met sandwiches en sterke drank van de winkelier die ook in de raad zit.
En voor de rest wat bouwwerken van de sympathieke bouwfirma om er wat enveloppen van te krijgen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 10:37   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
T'is nu niet dat ze u een brief schrijven om het aan te kondigen.
Dat zou wel een heel kostelijke zaak worden eh?
Bij elke verkeerswijziging heel het land aanschrijven...

Citaat:
Op die zelfde route van die beenhouwer had ik het ook haast zitten trouwens.
Had ik niet iemand een flitstoestel, dan nog een nieuw model zelfs, zien ophangen had ik ook prijs.
Ik pleit op dat punt voor een simpele en duidelijke oplossing.
Als er vanaf week 20 een snelheidsbeperking ingevoerd wordt (70->50 of zone30 of...) hang dan vanaf week 18 een bord met "Let op! Verkeerssituatie wijzigt vanaf...). En geef uitleg op de gemeentelijke website.
Helemaal niet moeilijk of duur.
En niemand kan nadien nog klagen.

Citaat:
Wie let er nu op ieder bordje. Het staat vol met bordjes.
In principe moet iedereen met een rijbewijs op de bordjes letten. Maar soms hangen er inderdaa nogal veel.
Maar hang een bordje met "verderop gratis €1000 af te halen" en iedereen heeft het gezien hoor!

Citaat:
En waarom overal die 30 zone?
Geen idee, ben er ook geen voorstander van.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 12:29   #25
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik snap het nut niet van snelheidsbeperkingen, en al helemaal niet op de autosnelweg.

Freie Farth für freie burger. Gidsland Duitsland.
Toch voor de verkeersveiligheid en om verkeerdoden helemaal tot nul te herleiden?
En er meteen ook nog fors aan te verdienen voor de staats-graaikas van de politieke zelfbedieners.
Zo zaaien ze overal verwarring door verkeersborden...aan de ene kant 30km/uur en aan de andere kant van de straat 50km/uur...om de kans op een boete zo groot mogelijk te maken...kassa, kassa.

Of 1 verkeersbord 50km/uur voor een baan die na het kruispunt dan 70km/uur is maar waar geen bord voor staat....euh...is het hier nog 50km/uur of niet?
Dan krijg je toestanden van domme mietjes die blijven rondkruipen aan de slakkengang van 50km/uur waar 70km/uur is toegestaan.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 14:37   #26
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.556
Standaard

Deze situatie lijkt toch ook niet meer normaal.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230331_96244339
Citaat:
De stad Mechelen heeft na de invoering van de nieuwe verkeerscirculatie in vier maanden tijd voor 2,5 miljoen euro boetes uitgestuurd, een torenhoog bedrag in zo’n korte tijd. Overtredingen tegen het ingevoerde eenrichtingsverkeer op de vesten en de daaraan gekoppelde knips in de wijk Nekkerspoel bezorgden bestuurders in totaal bijna 43.000 boetes van 58 euro. Dat zijn er meer dan 350 per dag, zo blijkt uit cijfers die Gazet van Antwerpen heeft opgevraagd.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 15:07   #27
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Deze situatie lijkt toch ook niet meer normaal.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230331_96244339
Dat bewijst toch zonder enige twijfel dat snelheidsbeperkingen geldklopperij is en niks van doen heeft met verkeersveiligheid, dat is de drogreden.
Dat weet intussen iedereen toch al.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 10:55   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zones 30 worden ingesteld door de mensen die je zelf verkozen hebt in de gemeenteraad.
Idem dito met fietsstraten, waar ik wrevelig over ben, als die te lang zijn. Zit zo maar eens anderhalve km achter een oude (leeftijdsgenoot) die bibberend op zijn fiets aan 7,5 per uur vlamt ... (tenzij het er echt gevaarlijk is om fietsers in te halen ...)
Is dat zo?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 11:05   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
...aan de ene kant 30km/uur en aan de andere kant van de straat 50km/uur...
Da's een interessante!

Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar kan/mag dat?

Want stel: ik rij op zo'n weg in oostelijke richting en mag daar 50. In westelijke richting mag je maar 30.

Halfweg die straat stop ik bij een adres en nadien vertrek ik terug naar huis, nu in westelijke richting dus. Ik mag nu nog maar 30km/u.

Maar ik kan toch met geen mogelijkheid weten dat ik nu nog maar 30 km/u mag want ik ben geen bord met die snelheidsbeperking tegengekomen. Ik kom immers van de kant waar je 50 mocht.

Vandaar dat ik altijd heb gedacht dat een snelheidsbeperking altijd voor de twee rijrichtingen van toepassing was (natuurlijk niet op wegen met een middenberm, autosnelwegen enzo).

Maar als jij plaatsen kent waar er effectief met verschillende snelheden per rijrichting wordt gewerkt zat ik er dus naast.
Al vraag ik me af hoe ze je kunnen beboeten voor een snelheidsovertreding als je geen bord met die snelheidsovertreding gepasseerd bent.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 11:15   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Wat ik tegenwoordig wel vaak tegenkom is het argument: "Ja, maar dat is daar al jaar en dag zus of zo en nu verandert dat plots en ik heb die borden niet gezien..."

Wat wil men dan? Dat een verkeerssituatie, eenmaal zo ingesteld, nooit meer verandert?

Of dat er, als er toch iets verandert, aan het begin iemand staat die elke weggebruiker tegenhoudt en hem wijst op de veranderde situatie?

Als weggebruiker wordt je (terecht) geacht op de verkeersborden te letten. Punt. Doe je dat niet ("ik kom hier al jaar en dag en dat is hier nog nooit veranderd!!) dan ben je eigenlijk ten onrechte eigenaar van een rijbewijs.

En nog: vaak doet men alsof men de nieuwe borden niet gezien heeft. En dat vind ik bullshit. Toch zeker op een baan waar je dagelijks komt valt zo'n nieuw bord extra op. Op een weg waar je nooit komt zie je natuurlijk het verschil niet.

Maar om naar de situatie daar in Mechelen terug te grijpen: men heeft daar blijkbaar wekenlang brieven (geen boetes) rondgestuurd naar mensen die in overtreding waren.
Natuurlijk moet men ooit beginnen met boetes uit te schrijven, anders hebben verkeersregels helemaal geen zin meer. En als er dat dan veel zijn, is dat maar zo.

Nu vind ik wel dat men in Mechelen eens moet kijken of alles wel afdoende aangeduid staat. Want een regel invoeren die door niemand opgevolgd wordt heeft natuurlijk geen enkele zin. Een boete uitschrijven is in principe immers altijd te laat, de overtreding is al gebeurd, de onveilige situatie is al gecreëerd. Daar verandert een boete niks meer aan.

Maar al bij al vind ik: je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen en op alle aanduidingen te letten. Ook al zijn er dat op veel plaatsen inderdaad wel heel veel, maar dat is weer een andere situatie en geen uitvlucht om de regels dan maar niet te volgen.
't Is niet omdat ik vind dat een brood te duur is tegenwoordig, dat ik het dan maar mag gaan pikken eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 13:32   #31
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zones 30 worden ingesteld door de mensen die je zelf verkozen hebt in de gemeenteraad.
Idem dito met fietsstraten, waar ik wrevelig over ben, als die te lang zijn. Zit zo maar eens anderhalve km achter een oude (leeftijdsgenoot) die bibberend op zijn fiets aan 7,5 per uur vlamt ... (tenzij het er echt gevaarlijk is om fietsers in te halen ...)
...en die gemeenteraadsleden doen net hetzelfde als alle politiekers: hun eigen goesting.
Binnenkort hoef je nergens nog wrevelig in fietsstraten achter fietsers aan te kruipen, daar wordt naarstig aan gewerkt met verkeersfilters waarmee ze hele openbare wegen afsluiten voor de auto, met inbegrip van alle hulpverlening die te voet zullen moeten gaan bij een noodgeval.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 13:37   #32
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Da's een interessante!

Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar kan/mag dat?

Want stel: ik rij op zo'n weg in oostelijke richting en mag daar 50. In westelijke richting mag je maar 30.

Halfweg die straat stop ik bij een adres en nadien vertrek ik terug naar huis, nu in westelijke richting dus. Ik mag nu nog maar 30km/u.

Maar ik kan toch met geen mogelijkheid weten dat ik nu nog maar 30 km/u mag want ik ben geen bord met die snelheidsbeperking tegengekomen. Ik kom immers van de kant waar je 50 mocht.

Vandaar dat ik altijd heb gedacht dat een snelheidsbeperking altijd voor de twee rijrichtingen van toepassing was (natuurlijk niet op wegen met een middenberm, autosnelwegen enzo).

Maar als jij plaatsen kent waar er effectief met verschillende snelheden per rijrichting wordt gewerkt zat ik er dus naast.
Al vraag ik me af hoe ze je kunnen beboeten voor een snelheidsovertreding als je geen bord met die snelheidsovertreding gepasseerd bent.
Borden staan meestal aan het begin van de straat, bijv 30km/u
Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook tot waar een verkeersbord geldt.
Na een kruispunt vervalt het verkeersbord van 30km/u als er geen herhalingsbord van 30km/u staat en dan mag je, natuurlijk ook weer afhankelijk van welk soort weg je hebt, normaal gezien 70km/u rijden of, in de bebouwde kom maximaal 50km/uur tenzij...."anders is aangegeven".

Er zijn dus helemaal geen borden nodig om je te kunnen beboeten...als jij denkt dat je 70 mag rijden maar je bevindt je nog in de bebouwde kom, dan wordt je beboet omdat je de maximumsnelheid van 50km/u in de bebouwde kom - ter hoogte van dat huisnummer - hebt overtreden.
Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook als je niet om de paar meter een verkeersbord ziet staan.

Zo zijn er knotsgekke situaties:
Een gewestweg waar je 90km/u mocht rijden, is nu 70km/u geworden.
Nu staat er voor een klein stukje het bord van 50km/u en dan een klein stukje met het bord van 30km/u voor een schooltje in de buurt (zelfs niet gelegen langs die weg) tot aan die zijweg naar het schooltje.
Verder staat er geen enkel verkeersbord meer na dat kruispunt, dus geldt opnieuw 70km/u...
Maar....een beetje verder kom je dan opeens een verkeersbord tegen met de snelheidsbeperking 90km/u, je mag dus een paar meter 90km/u rijden, en dan krijg je opnieuw het verkeersbord 70km/u.
70-50-30-90-70....waar zijn ze in Godsnaam dan maar mee bezig?

Als autobestuurder ben je meer bezig met op je snelheidsmeter te letten dan met het verkeer en als fietser/voetganger/andere weggebruikers moet je evenzeer voorzichtig zijn en opletten voor je een weg oprijdt of oversteekt, ongeacht welk verkeersbord of snelheidsbeperking er geldt.
Die wildgroei aan verkeersborden verhogen de verkeersONveiligheid en dienen enkel om de pakkans door de verwarring te kunnen vergroten en om meer boetes te kunnen innen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 14:15   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Da's een interessante!

Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar kan/mag dat?

Want stel: ik rij op zo'n weg in oostelijke richting en mag daar 50. In westelijke richting mag je maar 30.

Halfweg die straat stop ik bij een adres en nadien vertrek ik terug naar huis, nu in westelijke richting dus. Ik mag nu nog maar 30km/u.

Maar ik kan toch met geen mogelijkheid weten dat ik nu nog maar 30 km/u mag want ik ben geen bord met die snelheidsbeperking tegengekomen. Ik kom immers van de kant waar je 50 mocht.

Vandaar dat ik altijd heb gedacht dat een snelheidsbeperking altijd voor de twee rijrichtingen van toepassing was (natuurlijk niet op wegen met een middenberm, autosnelwegen enzo).

Maar als jij plaatsen kent waar er effectief met verschillende snelheden per rijrichting wordt gewerkt zat ik er dus naast.
Al vraag ik me af hoe ze je kunnen beboeten voor een snelheidsovertreding als je geen bord met die snelheidsovertreding gepasseerd bent.
Ik heb dat vroeger al tegengekomen toen de max. snelheid nog 90 was ipv 70. De straat liep over een gemeentegrens. In de ene gemeente een bord 70 in de andere niks.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 14:23   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.501
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Ben vorige week geflitst in zone dertig. Reed op m'n snelheidsmeter 39km. Weet iemand wat het gaat kosten?
Eerste snelheidsbekeuring in 5 jaar.
Was je met de auto of met de fiets ?

Met een auto kost dat denk ik bijna 60 euro maar met een fiets kost u dat niks. Met een racefiets mag je bergaf 70 rijden daar waar 30 moet. Geen probleem.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 april 2023 om 14:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 14:34   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Da's een interessante!

Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar kan/mag dat?

Want stel: ik rij op zo'n weg in oostelijke richting en mag daar 50. In westelijke richting mag je maar 30.

Halfweg die straat stop ik bij een adres en nadien vertrek ik terug naar huis, nu in westelijke richting dus. Ik mag nu nog maar 30km/u.

Maar ik kan toch met geen mogelijkheid weten dat ik nu nog maar 30 km/u mag want ik ben geen bord met die snelheidsbeperking tegengekomen. Ik kom immers van de kant waar je 50 mocht.

Vandaar dat ik altijd heb gedacht dat een snelheidsbeperking altijd voor de twee rijrichtingen van toepassing was (natuurlijk niet op wegen met een middenberm, autosnelwegen enzo).

Maar als jij plaatsen kent waar er effectief met verschillende snelheden per rijrichting wordt gewerkt zat ik er dus naast.
Al vraag ik me af hoe ze je kunnen beboeten voor een snelheidsovertreding als je geen bord met die snelheidsovertreding gepasseerd bent.
Hier was dat ook langs een gewestweg.
De gemeente adviseerde om tot aan een bepaalde weg (gedurende 500 meter) de snelheid te beperken tot 50 km/u.
AWV volgde die redenering, maar vergat aan de andere kant van de weg ook een bord te plaatsen.
Bijgevolg kreeg je zo'n toestand waar je aan de ene kant van de weg 70 km/u kon rijden en aan de andere kant slechts 50 km/u.

Het kon dus zijn dat je ergens moest zijn en reed aan de kant waar je 70 km/u mocht rijden. Als je weer vertrok langs de andere zijde van de weg, mocht je echter maar 50 km/u maar je wist het niet.

Ik stuurde een mailke naar AWV en naar de politie, binnen een week stond er aan de andere zijde ook een bord van 50 km/u. Ik kreeg zelfs een mailke terug van AWV met een bedanking, en van de politie dat ze er rekening mee zouden houden als ze snelheidscontroles zouden doen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2023, 10:33   #36
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Borden staan meestal aan het begin van de straat, bijv 30km/u
Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook tot waar een verkeersbord geldt.
Na een kruispunt vervalt het verkeersbord van 30km/u als er geen herhalingsbord van 30km/u staat en dan mag je, natuurlijk ook weer afhankelijk van welk soort weg je hebt, normaal gezien 70km/u rijden of, in de bebouwde kom maximaal 50km/uur tenzij...."anders is aangegeven".

Er zijn dus helemaal geen borden nodig om je te kunnen beboeten...als jij denkt dat je 70 mag rijden maar je bevindt je nog in de bebouwde kom, dan wordt je beboet omdat je de maximumsnelheid van 50km/u in de bebouwde kom - ter hoogte van dat huisnummer - hebt overtreden.
Je hebt je rijbewijs gehaald, je wordt dus geacht de regels te kennen, ook als je niet om de paar meter een verkeersbord ziet staan.

Zo zijn er knotsgekke situaties:
Een gewestweg waar je 90km/u mocht rijden, is nu 70km/u geworden.
Nu staat er voor een klein stukje het bord van 50km/u en dan een klein stukje met het bord van 30km/u voor een schooltje in de buurt (zelfs niet gelegen langs die weg) tot aan die zijweg naar het schooltje.
Verder staat er geen enkel verkeersbord meer na dat kruispunt, dus geldt opnieuw 70km/u...
Maar....een beetje verder kom je dan opeens een verkeersbord tegen met de snelheidsbeperking 90km/u, je mag dus een paar meter 90km/u rijden, en dan krijg je opnieuw het verkeersbord 70km/u.
70-50-30-90-70....waar zijn ze in Godsnaam dan maar mee bezig?

Als autobestuurder ben je meer bezig met op je snelheidsmeter te letten dan met het verkeer en als fietser/voetganger/andere weggebruikers moet je evenzeer voorzichtig zijn en opletten voor je een weg oprijdt of oversteekt, ongeacht welk verkeersbord of snelheidsbeperking er geldt.
Die wildgroei aan verkeersborden verhogen de verkeersONveiligheid en dienen enkel om de pakkans door de verwarring te kunnen vergroten en om meer boetes te kunnen innen.
Dat weet ik allemaal wel maar wat heeft dat te maken met verschillende maximum snelheden per rijrichting?

Tuurlijjk verandert de snelheid in een straat al eens. Hier mag je 50, honderd meter verder terug 70, dan weer 30... Dat is op veel plekken inderdaad een miserie.

Maar jij had het over "aan de ene kant 30 en aan de andere kant 50" en met "kant van een straat" denk ik aan deze kant of de overkant.

Ik dacht dus dat jij bedoelde dat je straten kent waar je ofwel 50 ofwel 70 mag rijden alnaargelang je rijrichting maar dat bedoel je nu dus precies niet.

Nu gaat het blijkbaar over verschillende snelheden in dezelfde richting.

Wat bedoelde je nu net?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2023, 10:35   #37
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hier was dat ook langs een gewestweg.
De gemeente adviseerde om tot aan een bepaalde weg (gedurende 500 meter) de snelheid te beperken tot 50 km/u.
AWV volgde die redenering, maar vergat aan de andere kant van de weg ook een bord te plaatsen.
Bijgevolg kreeg je zo'n toestand waar je aan de ene kant van de weg 70 km/u kon rijden en aan de andere kant slechts 50 km/u.

Het kon dus zijn dat je ergens moest zijn en reed aan de kant waar je 70 km/u mocht rijden. Als je weer vertrok langs de andere zijde van de weg, mocht je echter maar 50 km/u maar je wist het niet.

Ik stuurde een mailke naar AWV en naar de politie, binnen een week stond er aan de andere zijde ook een bord van 50 km/u. Ik kreeg zelfs een mailke terug van AWV met een bedanking, en van de politie dat ze er rekening mee zouden houden als ze snelheidscontroles zouden doen.
Dat bedoel ik maar. Ze waren het vergeten. Want dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Naar links 50 en naar rechts 70? Volgens mij moet je op zo'n weg nooit een boete betalen want je kan altijd argumenteren dat je nooit het betreffende bord gepasseerd bent.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2023, 10:42   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En wat met die dynamische borden die tussen 30km/uur en 50km/uur schakelen?
Je kan met een snelheidsbeperking van
50km/uur de zone binnenrijden, een winkel binnen stappen en vervolgens wat verder worden geflitst omdat de maximum
snelheid ondertussen is omgeschakeld naar 30km/uur.

Hoe regelen ze dat?
Ook een interessante! Nooit aan gedacht. Goei punt.

Geen idee wat er gebeurt als je beweert dat je in de zone aankwam toen het bord nog niet 30 aangaf maar uit de zone vertrok toen dat ondertussen wel het geval was.

Ik denk dat je in zo'n geval best naar de politierechtbank stapt.
Echt geen idee.

Natuurlijk is het ook weer zo dat je dat argument altijd kan gebruiken. Je moet alleen zorgen dat je weet wanneer die dynamische borden ingeschakeld worden. En misschien best iemands verklaring uit die zone bezitten dat je tussen dit en dat uur bij hem/haar op bezoek was.

En wat met bv de mensen die in zo'n zone wonen? Die kunnen in principe dus altijd dat argument gebruiken en zouden dus nooit in hun eigen zone 30 beboet kunnen worden?

Doordenkertje...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2023, 10:45   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb dat vroeger al tegengekomen toen de max. snelheid nog 90 was ipv 70. De straat liep over een gemeentegrens. In de ene gemeente een bord 70 in de andere niks.
Ja maar nu heb je het ook over verschillende snelheden in dezelfde richting eh?

En daar ging het niet over.

Overigens; gemeentegrenzen maken geen einde aan snelheidsbeperkingen.
Je mocht daar dus maar 70 rijden tot je het eerste kruispunt tegenkwam waarna geen bord 70 meer stond. In welke gemeente dat stond speelt geen rol.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2023, 10:49   #40
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Was je met de auto of met de fiets ?

Met een auto kost dat denk ik bijna 60 euro maar met een fiets kost u dat niks. Met een racefiets mag je bergaf 70 rijden daar waar 30 moet. Geen probleem.
Met de auto in een klein tunneltje, achter een hoek staat een permanente flitser. Echt link, dar komen geen zwakke weggebruikers. Is zuiver om te kunnen beboeten.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be