Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2023, 10:31   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb niks tegen Tesla en voor mijn part rijdt iedereen rond met wat hij gelukkig is maar over één bijkomend nadeel aangaande die Tesla Model Y hoor je nooit wat.

Of het nu goed rijdt, het financieel interessant is, er laadpalen genoeg staan,.... daar gaat het al vaak genoeg over en dat interesseert me helemaal geen ene reet.

Mijn probleem is dat er tegenwoordig zoveel Tesla Model Y's rondrijden dat ik het stilaan een aanslag op de goeie smaak begin te vinden.
Je rijdt naar de bakker, komt er op die 2km drie tegen en zit de rest van de dag in je ogen te wrijven.

Shit seg, wat zijn dat mottige bakken. En heel het land rijdt er mee rond.
Is er geen bedrijf dat aftermarket-koetswerken maakt voor die gruwels? Gewoon buitenkomen zou op die manier al een pak aangenamer zijn.
Het zijn inderdaad afgrijselijke auto's. En jij ziet dan nog enkel de buitenkant hé. Je moet daar eens inzitten. Van binnen is hij zo mogelijk nog lelijker dan langs buiten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 10:37   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
En dan zit ge met een electrische voituur met een accu in van 5 jaar oud... Geef mijn portie maar aan fikie.
Als mensen zorg dragen voor hun batterij dan is dat niet meteen een probleem. Ik denk dan ook dat er een soort batterijkeuring moet komen als je hem wil verkopen zodat de koper de staat van de batterij nog kent.

Ik ga eigenlijk nooit boven de 80% lading of onder de 20% tenzij die 2 keer per jaar dat ik een langere rit dan 300 km moet doen, want dan raak ik er niet met 60% batterij. Dus mijn batterij zal na 5 jaar nog dik in orde zijn.

Als je natuurlijk iemand hebt die hem altijd tot 100 steekt en dan gaat rijden tot bijna 0 zal de staat minder zijn na 5 jaar.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 25 april 2023, 11:54   #23
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zijn inderdaad afgrijselijke auto's. En jij ziet dan nog enkel de buitenkant hé. Je moet daar eens inzitten. Van binnen is hij zo mogelijk nog lelijker dan langs buiten.
Nee, dank u. Ik word nog liever in een oma met hangtieten betrapt dan in een Tesla...
Oud 25 april 2023, 12:06   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, dank u. Ik word nog liever in een oma met hangtieten betrapt dan in een Tesla...
Daarom dat Teslas zoveel gekocht worden hé.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 12:13   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarom dat Teslas zoveel gekocht worden hé.
Zo zie je maar hoe weinig smaak veel mensen hebben. Nu ja, ik heb me ook ooit laten verleiden hoor, maar ben toch blij dat ik ervan af ben. Veel te saai voor mij.
Oud 25 april 2023, 12:14   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een casestudy gezien van een bedrijf dat nu reeds een volledig elektrische vloot heeft. Gaat om 50 wagens. Het werkt in korte lijnen als volgt. Werknemers komen binnen en hangen zich allemaal aan de paal. Het systeem ziet hoeveel batterij de werknemer nog heeft en vervolgens nemen ze bepaalde parameters in de gaten.

1. Hoeveel brengen de zonnepanelen momenteel op?
2. Welke afspraken bij klanten heeft persoon X nog vandaag en wanneer vertrekt hij weer op kantoor (dat weet het systeem via de agenda van de werknemer)
3. Hoe ver is het naar huis

Op basis van die parameters beslist het systeem wie eerst geladen wordt, wie erna geladen wordt en wie eigenlijk helemaal geen laadbeurt nodig heeft. Zeer slimme loadbalancing.
Dat is een stevige bijkomende investering. Maar het zal wel lonen op brandstofkosten etc, en op het al dan niet kapot rijden van batterijen etc...

Maar je ziet dat je "iets" moet doen om het in goede banen te leiden, anders is het chaos.

Dan moet je maar bedenken want iemand moet doen met een vloot bestelwagens.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 12:18   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar hoe weinig smaak veel mensen hebben. Nu ja, ik heb me ook ooit laten verleiden hoor, maar ben toch blij dat ik ervan af ben. Veel te saai voor mij.
Ieder zijn ding en smaak.

De auto zal wel bepaalde eigenschappen hebben die doorslaggevend zijn, zoals bij alle automodellen het geval is.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2023 om 12:19.
Oud 25 april 2023, 12:34   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan zit ge met een electrische voituur met een accu in van 5 jaar oud... Geef mijn portie maar aan fikie.
Dit accupack is 9 jaar oud en heeft 205.000 km. Amper 13 % degradatie. Dus die haalt nog 390 km rijbereik.

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autotests/ar...ccudegradatie/

TESLA MODEL S P85+ - 2013 - 205.037 KM - ACCUDEGRADATIE

‘DEZE AUTO SCHRIJFT GEEN CENT AF’ 185 REACTIES

Wanneer het je lukt om een Tesla Model S te vinden met levenslang gratis superchargen, koop je wat ons betreft een lot uit de loterij. Bastiaan Langeveld had een halfjaar nodig om er een te vinden, in België. Het was niet eens het gratis superchargen dat zijn aandacht trok bij deze auto. “Ik wilde namelijk perse een zevenzitter hebben. Ik heb een kinderrijk gezin dus ik heb veel zitplaatsen nodig."
En dat is batterijchemie, -koelingsdesign, -techniek en management en andere hardware van 10 jaar geleden hé. En het is een Performance dus de krachtigste versie waarvan de motor het meeste eist van zijn batterij.

Maar als je twijfel probeert te zaaien over de huidige batterijtechniek en zijn duurzaamheid zul je alvast een plekje krijgen in de diesel- of benzinehemel.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2023 om 12:40.
Oud 25 april 2023, 12:40   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit accupack is 9 jaar oud en heeft 205.000 km. Amper 13 % degradatie. Dus die haalt nog 390 km rijbereik.

https://www.autoweek.nl/autotests/ar...ccudegradatie/

En dat is batterijchemie, -koelingsdesign, -techniek en management en andere hardware van 10 jaar geleden hé. En het is een Performance dus de krachtigste versie waarvan de motor het meeste eist van zijn batterij.

Maar als je twijfel probeert te zaaien over de huidige batterijtechniek en zijn duurzaamheid zul je alvast een plekje krijgen in de diesel- of benzinehemel.
13% degradatie betekend zo ongeveer het eind van de accu eh.
Oud 25 april 2023, 12:41   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die discussie over mooie of lelijke Tesla's: dikke zever.
Mocht ik geld op overschot hebben: alle dames in mijn familie (heksie perfeksie, dochter, schoondochter en kleindochters) zouden een Telsla krijgen van mij.
En de venten een hummer. Ne gele.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 12:41   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
13% degradatie betekend zo ongeveer het eind van de accu eh.
Waar haal je dat weer uit?
Oud 25 april 2023, 13:00   #32
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een stevige bijkomende investering. Maar het zal wel lonen op brandstofkosten etc, en op het al dan niet kapot rijden van batterijen etc...

Maar je ziet dat je "iets" moet doen om het in goede banen te leiden, anders is het chaos.

Dan moet je maar bedenken want iemand moet doen met een vloot bestelwagens.
Natuurlijk moet je iets doen en het bedrijfsleven is zoals steeds de motor van dergelijke innovaties. Extreem duur hoeft dat niet te zijn want die software wordt niet op maat van dat bedrijf geschreven hé. Het is iets wat je snel zal zien opduiken bij heel wat bedrijven en zeker als ze een significant grote vloot hebben. Ik ken het software bedrijf niet dat dit geschreven heeft maar die gaan gouden tijden tegemoet.

Laatst gewijzigd door fox : 25 april 2023 om 13:01.
Oud 25 april 2023, 13:03   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die discussie over mooie of lelijke Tesla's: dikke zever.
Mocht ik geld op overschot hebben: alle dames in mijn familie (heksie perfeksie, dochter, schoondochter en kleindochters) zouden een Telsla krijgen van mij.
En de venten een hummer. Ne gele.
ALs je geen interesse hebt in estetiek kan ik mij inderdaad wel voorstellen dat je fan bent van tesla, want de software is natuurlijk eersteklas. Maar voor mij is een wagen meer dan wat software met een batterij. Estetiek en rijplezier zijn ook belangrijk.
Oud 25 april 2023, 13:09   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet dan nog kunnen he Micele ik heb in den tijd dat ik in zo een blokkendoos woonde een garage gehuurd, daar had ik dat bvb kunnen regelen. Maar als je buiten moet parkeren, hangt het van de voorzieningen af die er zijn.

Op kantoor moderne parkeergarage, volgens mij 0 mogelijkheid om te laden. Enkel in t straat 1 of 2 palen. Als je dan thuis niet kunt laden omdat je bvb in een rijhuis woont waar in geen 2 km in de omtrek een laadpaal te vinden is, en ge denkt ik zal op t werk wel laden, dan zijt ge al gezien he.
Als als als...

Euh, heb jij echt tankstations binnen 2 km van uw huis? En je hebt toch een auto gekocht waar je tankmogelijkheid enkel daar is?

En waarom denk je dat er vandaag of in de toekomst binnen de 500 m van rijhuizen e.d. niet voldoende laadpunten kunnen voorzien worden? Zelfs op 250 meter.

Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/straal...ning~a94bb1b4/

Straal wordt verkleind: “Laadpaal op maximaal 250 meter van uw woning”

Wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden, kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Nu wordt die geplaatst in een straal van een halve kilometer rond de woning, mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) verkleint die tot 250 meter. Dat schrijven de kranten van Mediahuis maandag.

ADN 20-12-21, 07:50 Bron: Belga

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2023 om 13:16.
Oud 25 april 2023, 13:23   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ALs je geen interesse hebt in estetiek kan ik mij inderdaad wel voorstellen dat je fan bent van tesla, want de software is natuurlijk eersteklas. Maar voor mij is een wagen meer dan wat software met een batterij. Estetiek en rijplezier zijn ook belangrijk.
Het prijsverschil is ondertussen ook serieus opgelopen.

Tussen een basis BMW i4 en basis Tesla model 3 is dat ~€14.000, bij een long range € 11k. Dit enkel door prijsverlagingen, die autos zijn onveranderd hé.

En de (lange) optielijst van BMW ken ik nog. Ik durf bij BMW niet meer te kijken. Onlangs bij VW en Skoda binnen geweest en naar die optiebordjes gekeken. Gewone ICEs staan nu meer buiten dan binnen de showroom.
Stond daar toch geen Skoda Enyaq 80 met een rits opties voor meer dan € 72k. (voor € 18k opties) Blijkbaar kopen bedrijven nu zulke uitgeruste E-autos?

In Nederland en andere landen is het prijsverschil nog hoger tov Tesla.
Nederland:
Citaat:
Om het even in perspectief te plaatsen, zo verhoudt de Tesla Model 3 zich ten opzichte van de ‘concurrentie’:

Tesla Model 3 | € 41.990
Cupra Born Essential | € 42.990
Abarth 500e Scorpionissima | € 44.000
Volkswagen ID3 | € 45.990*
Volvo C40 Recharge | € 50.895
Polestar 2 Standard Range | € 52.200
BMW i4 eDrive35e | € 59.362
Hyundai Ioniq 6 Style | € 45.895
Nio ET5 75 | € 62.700

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2023 om 13:36.
Oud 25 april 2023, 13:49   #36
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het prijsverschil is ondertussen ook serieus opgelopen.

Tussen een basis BMW i4 en basis Tesla model 3 is dat ~€14.000, bij een long range € 11k. Dit enkel door prijsverlagingen, die autos zijn onveranderd hé.

En de (lange) optielijst van BMW ken ik nog. Ik durf bij BMW niet meer te kijken. Onlangs bij VW en Skoda binnen geweest en naar die optiebordjes gekeken. Gewone ICEs staan nu meer buiten dan binnen de showroom.
Stond daar toch geen Skoda Enyaq 80 met een rits opties voor meer dan € 72k. (voor € 18k opties) Blijkbaar kopen bedrijven nu zulke uitgeruste E-autos?

In Nederland en andere landen is het prijsverschil nog hoger tov Tesla.
Nederland:
Tesla geeft geen kortingen, BMW wel. Het verschil is in de realiteit zo hoog niet. En vergeet ook niet dat de restwaarde hoger ligt bij BMW. Ik weet echter ook wel dat Tesla goedkoper is, maar Tesla is dan ook geen premium merk. Ik betaal liever iets meer voor een wagen waar ik plezier mee beleef.
Oud 25 april 2023, 14:11   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haal je dat weer uit?
Bij 30% degradatie is hij rijp voor een nieuwe.

Dus als er al 13% af is op 5 jaar zal hij binnen 5 jaar rijp zijn.
En dat is in het meest optimistisch scenario.
Oud 25 april 2023, 14:41   #38
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij 30% degradatie is hij rijp voor een nieuwe.

Dus als er al 13% af is op 5 jaar zal hij binnen 5 jaar rijp zijn.
En dat is in het meest optimistisch scenario.
Bron voor de claim dat degradatie sneller gaat naarmate hij ouder wordt?
Oud 25 april 2023, 14:43   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tesla geeft geen kortingen, BMW wel. Het verschil is in de realiteit zo hoog niet. En vergeet ook niet dat de restwaarde hoger ligt bij BMW. Ik weet echter ook wel dat Tesla goedkoper is, maar Tesla is dan ook geen premium merk. Ik betaal liever iets meer voor een wagen waar ik plezier mee beleef.
Tesla moet voor een premium merk niet onderdoen zegt ADAC na een model Y grondig getest en bekeken te hebben. Zelfs beter afgewerkt dan Audi.

Voor vele is Tesla sowieso een premium merk, en internationaal sowieso:

Citaat:
https://www.caranddriver.com/news/a4...ry-brand-2022/

Tesla Was the Bestselling Luxury Brand in 2022
Oud 25 april 2023, 14:51   #40
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tesla moet voor een premium merk niet onderdoen zegt ADAC na een model Y grondig getest en bekeken te hebben. Zelfs beter afgewerkt dan Audi.

Voor vele is Tesla sowieso een premium merk, en internationaal sowieso:
Tjah, dat is natuurlijk quatsch. Zet u in een Tesla en zet u daarna in een premium duitser en zie het verschil. Tesla is geen premium merk, Tesla is het nieuwe volkswagen en daar is overigens niets mis mee. Het zorgt ervoor dat elektrisch rijden toegankelijker wordt. Het heeft ook niet de intentie om premium te zijn, het heeft de intentie om toegankelijk te zijn.

Laatst gewijzigd door fox : 25 april 2023 om 14:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be